Nederland is propagandaland bij uitstek. Er hoeft maar iets aan de hand te zijn of er worden allerlei spotjes op TV uitgezonden, Postbus 51 wordt van stal gehaald, of Sire. En voor ieder vermeed probleem is er wel een stichting die probeert de beeldvorming te beïnvloeden.

Deze propaganda herkennen de meesten mensen helaas niet meer. Mensen denken echt objectieve informatie te krijgen van al die stichtingen die ons van alles wijs maken. Jarenlang was er het voedingscentrum dat met een ‘schijf van vijf’ aan kwam zetten, om ons vooral te bewegen goed en gevarieerd te eten. Dat is behoorlijk mislukt getuige de lichaamsomvang van veel Nederlanders, en dus heeft men meer subsidie gekregen. Zo hoort dat in Den Haag, toon aan dat je bedoelingen goed zijn, en resultaat is totaal irrelevant geworden. Sterker nog, hoe slechter je presteert, hoe meer recht je op subsidie hebt. Kwade tongen beweren zelfs dat er daarom zo veel criminaliteit is. Zou de politie er echt wat aan doen, dan zou men immers de budgetten van de politie verlagen.

Het voedingscentrum heeft haar schijf van vijf ondertussen alweer flink aangepast, blijkbaar was men vroeger toch niet goed op de hoogte van wat wel en niet gezond voedsel is. Wat dan weer te denken geeft over de accuratesse van de huidige schijf. Maar goed, kinderen krijgen het wel allemaal voorgekouwd op school. Tussen de Greenpeace-films, de WWF-krantjes, Stivoro-gedram en STAP-gezeur (Stichting Alcohol Preventie) door.

Maar de ergste propagandaclub in Nederland is ongetwijfeld 3vo. Deze verkeersveiligheids club is ontstaan uit de fietsersbond, de voetgangersvereniging en veilig verkeer Nederland. De laatste club had vroeger, heel vroeger, nog vaak redelijk goede plannen, en was vooral ook altijd erg realistisch. Dat uitte zich in nuttige slogans als “Glaasje op? Laat je rijden!” en “Valhelm? Hoofdzaak!”. Een beetje paternalistisch, maar niet dwingend of vervelend. En wie herinnert zich niet het indrukwekkende spotje van dat kind met vlieger dat plots de weg oversteekt. Alleen het geluid van hard remmen en brekend glas geven de kijker het idee dat er een kind wordt aangereden. Hard, maar realistisch. Want de club luisterde ook naar argumenten, en was zelfs voorstander van het verhogen van de maximum snelheid in 1986. Toen ging het maximum van 100 naar 120 op de autosnelweg, met als (voor verkeerskundigen) logisch gevolg een forse daling in het aantal verkeersslachtoffers.

Helaas, de fietsers en voetgangers hebben zich aangesloten, en de macht overgenomen binnen 3vo. Realisme heeft plaatsgemaakt voor pure auto-haat. Alles wat met de auto te maken heeft is per definitie slecht, en geen middel wordt onbenut gelaten om de automobilist zo veel mogelijk te pesten. Daardoor vindt men veel gehoor bij de politiek, want auto-pesten, volkssport nummer 1 in Den Haag, levert vooral heel veel centen op.

Met de realiteit heeft het allemaal weinig meer te maken. Maar ondertussen worden er miljoenen subsidie bijgeschreven om allerlei absurde dingen mee te doen.

Het meest in het oog springend is wel de nationale straatspeeldag. Zoals sommigen wel weten heb ik twee kleine kinderen. Waarvan de oudste nu drie jaar is, en inderdaad graag buiten wil spelen. Logisch, want het is weer prima weer.
En wat leer je als ouder dan als eerste aan je kind? Regel een tot en met tien: de straat is geen speelplek! Waag het niet om op straat te komen, ook al komt er geen auto aan, ook al rijdt er niks, en ook al is het rustig. De straat is verboden terrein. De speeltuin, prima. Een grasveldje, ook perfect! Stoepkrijten, het woord zegt het al: op de stoep dus. Zodra dochterlief naar buiten gaat moet ze de regels aan mij vertellen: niet naar de sloot, en niet op straat.

3vo denkt daar natuurlijk heel anders over, en probeert mijn opvoeding te verkrachten door een straatspeeldag te organiseren. Door ouders op te hitsen straten af te sluiten zodat de kinderen daar veilig kunnen spelen. Hallo? Ga eens even heel snel die subsidie terugstorten svp. De straat is geen speeltuin, punt uit. En iedere organisatie die zich op deze wijze met mijn verantwoordelijkheid als ouder bemoeit, dient per direct ontbonden te worden.

7 REACTIES

  1. In een woord WOUW,
    Ik vand je vaak erg ver gaan met je verhalen maar hierin kan ik je voledig volgen. Mischien omdat ik zelf ook kinderen heb van 3 en 1 jaar.

  2. Kim,
    Ik ben het helemaal met je eens, misschien met deze nuance: aantonen dat je doel goed is volstaat niet. Het moet goed zijn voor de machthebbers. Bij nagenoeg alles wat een mens als goed of waardevol of nuttig voorstelt, hoort steevast de Randian question: for whom? (Dit doet me zo denken aan Van Vliets ouwe mannetje die zijn bankje in de Sumatrastraat opgeofferd zag voor het aanleggen van ‘parkeerhavens’.) Want objectief goed is het zelden.

    Ook nog even meegeven dat in dwaasheid Vlaanderen ook nu weer kampioen blijkt.

    Op de website van de stad Gent voeren ze campagne voor heuse speelstraten! Je krijgt er een definitie ("Een speelstraat wordt maximaal veertien dagen lang, tussen 14.00 en 19.00 uur, volledig afgesloten voor alle doorgaand verkeer. Enkel de bewoners mogen nog met de wagen in de straat, maar dan enkel stapvoets.
    De straat is weer helemaal voor de bewoners. Kinderen kunnen er opnieuw naar hartelust spelen, maar ook jongeren en volwassenen kunnen er elkaar ontmoeten voor een babbel, een aperitiefje of waarom niet, een zomerse barbecue!") en de voorwaarden ("Is de straat een woonstraat? Geldt er een maximaal snelheidsregime van 50 km/uur?
    Is er geen (belangrijk) doorgaand verkeer? Rijdt er geen openbaar vervoer door de straat? Blijven de omliggende straten bereikbaar na invoering van de speelstraat? EN heeft u al het juiste formuliertje ingevuld?"). En geloof het of niet, de barbecue wordt, mits vervulling van de nodige voorwaarden, zelfs gesubsidieerd!
    Maar het ergste is nog dat het werkt. Een vriendin van mij was blij binnenkort met haar stem het stadsbestuur een stevige en welgemeende duw in de rug te kunnen geven, want de stad is o zo gezellig!

  3. Weeral een SCHITTEREND artikel en ja, helemaal op mijn golflengte. Het socialistische autobashen in Vlaanderen met als voorlopig hoogtepunt het instellen van de meest extremistische snelheidsbeperkingen ter wereld en de draconische afdwinging ervan (ik zit op dit moment aan zo`n 1500 euro boetes per jaar voor heel normaal rijgedrag nochtans, ontwikkeld uit meer dan 1 miljoen persoonlijk gereden ongevalvrije kilometers)was voor mij de trigger om me terug actief voor het libertarisme te gaan interesseren.

  4. Uitstekend stuk Kim. En een prachtig voorbeeld van hoe dicht-bij-huis verhalen vaak een stuk overtuigender zijn dan ver-van-mijn-bed complottheorieën. Voor omvangrijke, sinistere maar vooral succesvolle complotten acht ik de overheid namelijk volstrekt incapabel.

  5. De huidige machtsstructuur maakt het helaas mogelijk dat allerlei criminelen, zwakzinnigen en andere activisten het object van hun obsessie tot ‘algemeen belang’ mogen verklaren. Daarom ben ik er voor om de macht van die lui zo veel mogelijk in te perken. Goed artikel, helemaal mee eens.

  6. Goed artikel!
    De idee achter zo’n dag is índerdaad: auto’s slecht, op hun terrein spelen goed.
    Want, stel eens op een basisschool voor de topografie aan te leren aan de hand van de snelwegen, en hun nummers, die de plaatsen verbinden.
    Men zal u uitlachen, hoewel het zeer praktisch onderwijs zou zijn.
    En wat te denken van al die tieners die momenteel zo veel drinken? Bijna allemaal ‘opgevoed’ met de anti-alcohol speel- en werkprogramma’s voor het basisonderwijs.
    Waaruit weer eens blijkt hoe totaal onzinnig en weggegegooid geld (en tijd) die ‘opvoedende’ speelprojectjes in dat basisonderwijs zijn.
    Weg met al die flauwe kul als burgerschapskunde, gezondheidskunde, sociaal-emotionele ‘vorming’, gezond gedrag, integratie en wat voor misselijkmakend ‘heilbrengend’ geleuter er nog meer van de belastingcenten wordt aangeboden ter meerdere eer en glorie van de uitvreters die zich hiermee bezig wensen te houden.
    Totale verspilling van energie en tijd, zonder welke het opleidingstraject veel korter (en dus goedkoper) zou kunnen zijn!
    Particuliere scholen bewijzen dit.

Comments are closed.