Ik heb vandaag de geboorte van een nieuwe probleem mogen aanschouwen.

Een verkeersdeskundige van een verkeersadviesbureau kwam op de radio met het volgende alarmerende probleem: steeds meer automobilisten rijden via allerlei afgelegen sluiproutes naar hun bestemming en dat komt doordat zij hun navigatieapparaat de kortste weg laten zoeken en niet de snelste.

Dit zou volgens deze verkeersdeskundige een enorm probleem vormen dat heel dringend opgelost diende te worden door de overheid (en daar komt-ie) in samenwerking met deskundigen van verkeersadviesbureaus uiteraard.

Door de routeplanners kunnen mensen tegenwoordig andere rijroutes kiezen dan de beleidsmakers voor ogen hadden. Men kan nu zelf bepalen hoe men wil rijden en volgt niet de door de staat gewenste routes zoals die met ANWB-borden worden aangegeven en dat zou dan een enorm groot probleem vormen, aldus deze deskundige.

Ik kan de oplossing al voorspellen en dat wordt natuurlijk een splinternieuw staatsverbodje op het gebruik van de optie “kortste weg” van navigatieapparatuur. De politie gaat dit streng controleren en zal automobilisten stoppen om te zien of hun navigatieapparatuur wel op “snelste weg” is afgesteld anders volgt er een boete van €750.

In tweede instantie gaat de staat navigatieapparatuur verplichten die alleen de snelste weg kan berekenen.

Menig ambtenaar gaat hier nog een zeer strak overheidsplassertje aan overhouden.

En let op mijn woorden: dit gaat echt gebeuren.

19 REACTIES

  1. Sluiproutes bestaan niet!

    Mijn wegenbelasting is naar AL die wegen gegaan, en dus mag ik daar gewoon gebruik van maken.

    Zelfde geldt overigens voor ‘bestemmingsverkeer’. Ik heb overal een bestemming, al is mijn bestemming om die mooie boom te bekijken langs de weg. Laat oom agent maar bewijzen dat het niet zo is.

  2. Het is veel eenvoudiger: de navigatiesystemen an sich worden verboden. Het slappe excuus dat ter verdoezeling van de waarheid hiervoor gebruikt gaat worden luidt: "Het gebruik van navigatiesystemen leidt de bestuurder te veel af, waardoor te veel gevaarlijke situaties op de wegen ontstaan" *). Dit wordt dan onderbouwd met pseudo-wetenschappelijke geneuzel en verzonnen of gemanipuleerde statistieken.

    Nu weten wij allemaal dat juist het tegendeel waar is: dergelijke systemen zorgen er voor dat mensen eenvoudiger en veiliger op de plaats van bestemming komen.

    A) Bestuurders hoeven niet meer alle straatnaamborden te bestuderen, waardoor er minder vaak plotseling geremd moet worden.
    B) Bestuurders kunnen om diezelfde reden beter hun ogen op de weg gericht houden.
    C) Bestuurders houden het verkeer niet meer op, omdat ze de weg ergens niet weten.

    *) Dit is al ooit eens door een of andere zogenaamde expert geopperd op de radio, so be prepared.

  3. Zoals ik het op BNR hoorde, lag het iets genuanceerder. Het ging namelijk om het probleem dat mensen in woonwijken tegenwoordig erg veel last hebben van vrachtverkeer omdat vele chauffeurs navigatieapparatuur hebben, die het voor hen makkelijk maakt om files te omzeilen. En zo komen ze dus steeds langs woonhuizen denderen.

  4. [3] verkeersadviseurs zullen voornamelijk voor overheden werken en die man heeft duidelijk een probleem nodig dus bakt hij dat op. Als hij had gesteld dat er meer mensen met hun DAFje door woonwijken rijden om af te snijden dan had hij geen probleem maar door te stellen dat er "steeds meer en steeds vaker" vrachtwagens door woonwijken rijden is er opeens een prachtig probleem dat dringend met behulp van verkeersadviseurs moet worden opgelost. Steeds vaker en steeds meer dan wat, vraag mij dan af en ik zou de statistieken wel eens willen zien want ik geloof er niks van. Ik kan mij niet voorstellen dat een vrachtwagenchauffeurs met een 30-tonner + aanhanger zich door woonwijkjes gaat martelen in de eerste versnelling om een paar km af te snijden, het is toch veel slimmer om op de snelweg met 100 km/u door te stomen.

  5. Uiteindelijk heeft de overheid het probleem van "sluipverkeer" zelf laten ontstaan door niet te voldoen aan de mobiliteitsbehoefte van dat moment, met als gevolg dat mensen alternatieve routes gaan berijden met als leidraad hun navigatiesysteem. Voor de navigatiesystemen was dit eigenlijk alleen maar te doen door mensen die lokaal bekend waren of met een ijzersterk richtingsgevoel.

    Kom tegemoet aan de mobiliteitsbehoefte en het probleem lost zich vanzelf op.

  6. Ik woon in Thailand ben nu even zakelijk hier.
    Daar (Thailand) zin alleen rechte wegen of boerenkarrensporen dus verdwaal je nooit, lekker makkelijk.
    Voorts zijn de boetes nooit hoger dan 5 euro gemiddeld, ik ga binnenkort weereven bijkomen daar, hier is met totaal van de pot gerukt en dat op alle fronten.
    In Arnhem houden ze morgen een nacht van de architectuur, gratis vreten en zuipen voor de elite, waar gaat het over ?
    Over gelul en vooral over elkaar !
    http://forum.annozijlstra.n

  7. [1] Over bestemmingsverkeer is nooit iets geregeld, dus dat negeer ik natuurlijk. Bovendien zijn, zoals je zegt, alle wegen in Nederland door de overheid (lees: ons allen) betaald, dus heeft iedereen de zelfde vrijheid om van ‘s-herenwegen gebruik te maken.

  8. Tevens moest ik vandaag vernemen dat de EUSSR het toenemend gebruik van die grote auto’s in de gaten houdt.
    Die kunnen sneller kantelen, wordt beweerd, de bestuurders ervan schijnen weer vaker met hun mobieltjes te bellen en vaker hun riemen niet te dragen.
    Hoewel al die automobielen door alle keuringen zijn gekomen en voldoen aan alle eisen die de wetten stellen.
    Hebben die minkukels niets beters te doen?!?!?

  9. [7] Semi off topic: Wat was uw beweegreden om naar Thailand te emigreren?
    Is dat een (tamelijk) libertarisch land?
    Wat zijn de voor en nadelen van het leven aldaar?
    Zoals menig bezoeker van deze site ben ik constant erg geinteresseerd in de vraag waar het beter toeven is dan in Nederland of in door Belgie bezet Vlaanderen (*).
    Uw ervaringen zouden behalve mezelf ongetwijfeld menig ander bezoeker ten zeerste interesseren.

    Groeten,
    Michielsens

  10. Aanstalten om navigatiesystemen te verbieden zijn er al een paar maanden. Allemaal om het mom dat het zo afleid…hahahaha

  11. het gaat veel verder: alleen de overheid hoeft toch maar te weten waar jij bent en wat je doet?
    Dus die navigatie apparatuur hoeft maar een kant op te werken, die van de overheidscontrole, dus inchippen die plaatsbepalers en afschaffen die routeplanners.

  12. [10] Thailand is een vrij land soort open /geleide anarchie geen sociale voorzieningen niets, wie niet werkt eet niet en sterft, maar dat gebeurd niet echt want men helpt elkaar.
    Mensen moeten zich volkomen zelf redden, in alles.
    In alles het tegenovergestelde van NL ook het klimaat.
    Ik doe gewoon zaken en ben regelmatig in NL en de EU .
    Over 20 jaar is NL een derde wereldstad geteisterd door de misdaad / bende oorlogen,honger etc. De staat is de baas, eigenlijk zijn Nederlanders slaaf geworden, jammer want vroeger waren wij de slavendrijvers nu is de staat dat.(de partijen die nu en volgend jaar de baas zijn, links dus)
    Ik ben tegen slaven drijven dus tegen de huidige staat/politiek van Nederland.
    Er zijn gelukkig nog wel goede bedrijven maar die worden steeds gekker van al die regels,en dat gezeur, dus die haken steeds meer af.

  13. Er "denderen" bij mij ieder uur 4 bussen door mijn straat. Niet dat ik er last van heb, maar gaat de overheid daar dan ook wat aan doen?
    Het meeste verkeer in woonwijken is overigens overdag, als de meeste kinderen op school en ouders aan het werk zijn (ook huisvrouwen werken neem ik aan overdag). Moeten we dan speciaal voor de dagslapers (die ook oordopjes kunnen indoen of hun huis beter isoleren) al het verkeer stilleggen omdat zij een subjectieve geluidsoverlast ervaren op een tijdstip dat vrijwel ieder normaal mens in een nog luidere omgeving zit?

  14. [15] en hier in Heiloo razen ieder uur een stuk of 10 treinen in de volle lengte en precies door het midden van het dorp met 80 km/u en dat de hele dag door en een deel van de nacht, maar dat is kennelijk niet erg want de trein is een politiekcorrect vervoermiddel.

  15. [10] Michielsens,

    Inderdaad.Ik heb het ook gehad met Belgie…word kotsmisselijk in dit verstikkende land met z’n
    alomtegenwoordige bureaucratie (vergunning voor dit, vergunning voor dat…),z’n politieke correctheid,
    de immer grijnzende politici die voortdurend in m’n zak graaien om het aan een immer groeiend profitariaat uit te delen (en zichzelf ook ff te bedienen), de kunstmatig hoge prijzen ( voor 1 liter diesel +1 euro waarvan 68 % taxen),het corrupte justitie-apparaat dat werk maakt van non-misdrijvenmaar pederasten (waar Belgie mee vergeven lijkt te zijn) en andere schurken laat lopen en de regime pers die bij dit alles staat te juichen en te roepen om meer politieke correctheid, meer welfare,meet staatsbemoeïnis (vergelijk
    de flitspaal-hetze in Vlaanderen) en meer "white guild"….ik ben het kotsbeu om mijn zuurverdiend geld
    in de zakken van de ecofascisten, feminazi’s, islamo-fascisten en andere door het extreem-slinx regime in België, vetroetelde knuffelgroepen.
    Ik bewonder mensen zoals Hub die proberen hier iets ten
    goede te veranderen maar vrees dat Belgie en Nederland (zoals Anno zijlstra terecht stelt) -om het plat te zeggen- naar de kl*ten zijn…Allicht dat het elders, Georgie, Thailand, Dubai ook wel wat is maar hier is
    de zaak helemaal in verval….

    Wegwezen hier en liefst ook uit de
    EUSSR…..

    Groetz,

    Cincinnatus.

Comments are closed.