Muziek van nu. Ik kan niet echt de moeite opbrengen om ernaar te luisteren en ik ben nog maar 20. Het is onboeiend, kort, al gedaan en gemaakt voor de verkoop. Ik moet toegeven dat er nog wel eens iets ontsnapt dat aardig is maar meer ook niet. De gedachte dat hedendaagse muziek kansloos per definitie is hangt al een hele tijd in mijn hoofd maar net als zoveel dingen moest ik het licht zien voor ik dit realiseerde. Het licht kwam dit keer in de vorm van mijn Engelse neef:
“We can stop making music all together, it’s all been done, no modern music will ever be better than what is already out there. Really, compare the classics to Coldplay, “THE GREATEST BAND OF TODAY”. It’s pathetic. Sure, once a year a decent song comes out but that is not worth a whole industry.”
Ik keek hem kort aan en zag het glorieuze licht. Natuurlijk! Het is allemaal voort borduren op al gemaakte muziek. Tegenwoordig bestaan geen Schönbergs, Elvissen, Captain Beefhearts, John Lee Hookers, Bob Marleys en helemaal geen Jimi Hendrixen meer. Oh, Jimi Hendrix de man zonder wie ik geen 5 minuten kan. Waarom ze niet bestaan weet ik niet maar goeie muziek is nog nooit van een hedendaagse artiest gekomen, voor zover je muziekmakers van nu artiesten kunt noemen.
Stoppen dus met slechte pogingen tot muziek. Hardcore? Doe me een plezier. Reggeaton? No thanks. Pop muziek? Nee dank je, ik moet nog rijden.
JImi HEndrix Is GEEN muziek. HIj is een gitaar held,
MAar zeker geen top muzikant.
Ik vind het oordeel van BBking over muziek boeiender.
Hij heeft ooit eens gezegd dat over 20 jaar de beste nummers van nu heus wel komen bovendrijven.
Ach ja, het is allemaal waan van de dag. Nu de meeste mensen internet hebben (geen muziek industrie meer nodig) en opnameapparatuur goedkoper is dan ooit, is er meer mogelijk dan ooit. Er is ook veel meer kaf dan ooit, helaas. Soms vraag ik mij af of er intussen al een nieuwe Frank Zappa rond loopt ergens. FZ was libertarier, hiermee is dit stukje gelijk weer ‘on topic’.
Popmuziek is een bloeiende industrie waar mensen veel geld mee verdienen.
Er zijn tal van commerciele radiozenders met een gevarieerd aanbod (hoewel dat in de "ether" wel meevalt) en je kunt CD’s kopen of MP3’s downloaden van alle bestaande muziek.
Kortom de consument heeft oneindig veel keuze en niemand dwingt je om bepaalde muziek te luisteren.
Onzinnig stukje of "karma min" dus.
[3] Shit, karma min.
Wel wil ik je even melden dat ik als liefhebber van kapitalisme en voorstander van libertarisme groot fan ben van popmuziek. Net zoals ik groot fan ben van windows het product. Dit betekent niet dat ik ze evengoed niet veracht voor andere redenen. Pop muziek omdat ik meestal moet huilen (in een slechte manier) en windows omdat het een waardeloos systeem is.
(Windows als voorbeeld omdat ik nu achter een echte computer zit, een mac.)
Wat een gezeik. Hoe meet je de kwaliteit van muziek?
[4]
Samuel,
Ik herken je gevoel, maar ik zie het positiever ! 🙂
Iedere muziekstijl, maakt niet uit wat het is, heeft een beetje kwaliteit en een heleboel rotzooi. Dat is nooit anders geweest, maar door de hoge drempel die er vroeger was kwam er verhoudingsgewijs meer kwaliteit naar boven dan tegenwoordig.
Tegenwoordig kan iedere goedbedoelende amateur zich aan het tekstschrijven en spelen (of filmen, bloggen etc) zetten en dit ongefilterd de wereld in sturen.
Daar komt dan wel weer respons op vanuit de markt, (denk aan het Duitse punkbandje Tokyo Hotel, dat helemaal aan de aandacht van de gevestigde muziekbedrijven was ontsnapt en toch een groot succes werd) maar meestal is de smaak van de massa ook niet zo kritisch als van een echte professional.
Dus je ziet nu veel meer rotzooi om je heen dan vroeger. Dat geeft niets, als die mensen er maar blij mee zijn.
En als je zelf door de bomen het bos niet meer ziet, kan je altijd nog terugvallen op de tips die echte deskundigen je geven.
Vergelijk het maar met een zoekmachine als Google. Die probeert ook uit de onvoorstelbare hoeveelheid garbage die er op het internet te vinden is de meest relevante verwijzingen te filteren.
Kwaliteit is van alle tijden, dus zoekt en gij zult vinden ! 😉
Samuël,
Het is me wat…20 jaar en al aan de
belegen rockabilly van Elvis en het iel gepriegel van Jimmy Hendrix…..
een grijsaard van 20 want wat je eigenlijk bedoelt te zeggen, is dat je de smaak van je opa hebt….
En dat terwijl er anno vandaag in Nederland behoorlijk strakke, behoorlijk sublieme muziek wordt gemaakt bijv
http://www.afterforever.com/
http://www.tiesto.com/
Groetz,
Cincinnatus
[6]
Overigens, dat zo’n award naar Coldplay ging geeft aan dat ook de gevestigde industrie zich op die massa (de grijze middelmaat) richt. Logisch, want daar is het meeste te halen. Dat verschijnsel zie je niet alleen in de muziekindustrie maar bijna overal.
Wil je topkwaliteit dan moet je naar de niche-aanbieders, en ja die hebben nu eenmaal niet zoveel geld om kabaal te maken…
Ik luister liever popmuziek dan concerten van hedendaagse componisten. In popmuziek zit namelijk, hoe simpel ook, melodie en ritme. Onze gesubsidieerde toonkunstenaars hebben daar echter geen boodschap meer aan: als het maar vernieuwend of grappig is dan krijgen ze toch wel geld.
Ik heb laatst in Amsterdam een concert bijgewoond waar o.a. een stuk van een Nederlandse componiste werd uitgevoerd (zij was zelf ook, in tuinbroek, aanwezig). Het was een 20 minuten durende belediging van het gehoor. Een kleuter had hetzelfde kunnen schrijven. Achteraf hoorde ik dat ze het stuk in een weekend in elkaar had geflanst, voor een riante prijs.
Wat dat betreft ben ik het met Ayn Rand eens: muziek zonder melodie is als een roman zonder verhaal of een filosofie zonder moraal (oid).
[9] Een paar jaar geleden schreef Het Parool hoe een kliekje componisten van de ‘Haagse School’ een paar ton per jaar bij elkaar graait dankzij het handig goochelen met stichtingen, commissies en subsidies. Zij trekken echter volle zalen, dankzij de truc dat uitvoeringen van hun werk in abonnementen zitten verpakt. Ik spreek uit ervaring en eigen waarneming. In de opera is de zaal voor de pauze nog redelijk gevuld (veel blijven thuis). In de pauze gaan de meeste bezoekers gauw op zoek naar een cafeetje in de buurt om de ellende snel weg te spoelen, en niet meer terug te keren naar de uitvoering. In de wereld van de NRC- en Volkskrantlezer zijn deze componisten genialer dan Mozart en Bach. In de realiteit ligt deze muziekscene aan het subsidieinfuus, want hoe zou men overleven in de vrije markt?
[10] Als deze mensen genialer zijn dan Bach, dan is een aap genialer dan Lorentz.
En de belastingbetaler betaalt zelfs mee aan het kaartje van degene die naar die rommel gaat luisteren.
"We can stop making music all together, it’s all been done, no modern music will ever be better than what is already out there."
Dat is maar o zo waar Samuel! De reden hiervan kan ik je ook geven, doch gezien de geest van deze site wil ik dat gaarne eenieder besparen. Maar je hebt wel gelijk. 😉
[7] Jimmy Hendrix iel gepriegel ? De man is een god ! En het is niet zo dat Samuel mijn smaak voor JH heeft overgenomen, die heb ik nooit gehad, die heb ik juist van hem want hij heeft de hele dag niks anders op staan
J.S. Bach en Handel waren het hoogtepunt in de muziekgeschiedenis. Daarna werd alles minder.
Toch werd er ook na deze grootheden mooie muziek gemaakt.
Tot de dag van vandaag.
Dat alles al geweest is, kon men 40 jaar geleden ook horen van modern-klassieke componisten.
Toch staan er steeds weer creatieve geesten op die het oor weten te strelen.
Misschien is de a-tonale experimentele richting uitgespeeld. De meeste mensen blijken het niet te lusten. Men waande zich een voorhoede, maar toen niemand bleek te volgen, verwerden zij tot eenzame geluidproduceerders: slechts d.m.v. belastinggeld kunstmatig in leven gehouden.
[7] Cincinnatus,
Het is waar dat ik van muziek van een andere tijd houd, vandaar ook het artikel. Zou ik de muziek smaak van mijn opa hebben dan zou je wat vaker met mijn opa moeten rondhangen want blijkbaar weet hij van muziek.
Wat ik probeer te zeggen is:
Iemand die Tiesto en After Forever als strakke/sublieme muziek omschrijft en Elvis en Jimi Hendrix als belegen en gepriegel, zal mij niet echt kunnen overtuigen dat hedendaagse muziek nog iets voorstelt.
Groetz,
Samuel ‘de kerel die, al zegt hij het zel, van muziek af weet’ van Kiel
Samuel
Zet je versterker op 10 en ga hier naartoe:
http://www.myspace.com/neve…
Ik kom je bezoeken in het ziekenhuis.
Ik beloof het 😉
[6]
Ik denk dat de drempel tegenwoordig juist hoger ligt. Vroeger toen wij nog de piratenzenders hadden, kon je daar gewoon als artiest/groep langskomen om wat te spelen. Hierdoor is bijvoorbeeld de George Baker Selection bekend geworden.
De piratenzenders zijn in de zeventiger jaren opgeheven wegens het verdrag van straatburg.
Lees meer hierover op:
http://nl.wikipedia.org/wik…
[5]
Ronald Vliegen,
😉
http://mises.org/story/2198
Overigens, als er alleen maar 8 noten zouden bestaan, kun je daar toch 8! (8 faculteit) combinaties mee maken? Aangezien er wel even wat meer bestaan, en er duizenden woorden in een taal zitten, zijn de combinaties, liedjes en melodieën die je ermee kunt maken schier oneindig. Er zal dus vast nog wel wat goede muziek te ontdekken zijn. Aangezien ik een vrij eclectische smaak heb, al vind ik ook het merendeel van de muziek oninteressant en onberoerend, zijn er voor mij genoeg krenten uit de pap te vissen. Spreekwoordelijk dan, want krenten vind ik niet echt lekker.
Dit heeft inderdaad weinig met liberatrisme te maken. Je kan zeggen: Als je het niks vindt hoef je er niet naar te luisteren maar ga het een ander die het wel kan waarderen niet ontzeggen. Als die industrie er zonder jouw geld in slaagt om zichzelf in stand te houden is er mi niets mis mee. De beste gerechten ooit zijn al in het verleden gemaakt. (m.u.v. een enkele creatieve uitspatting zo nu en dan). Moeten we daarom de UNOX-en en Knorr-en van vandaag ook maar opdoeken?
[3]
Totdat de overheid besluit dat de etherfrequenties haar eigendom zijn, en geveild moeten worden, om te mogen gebruiken.
Waardoor Classic-FM de ether moest verlaten, en we nu kunnen kiezen tussen pop, pop en pop, en politiek correct geneuzel.
[21]
Precies Beek, gelijk UMTS: gelul in de ruimte.
Wie hier beter van "denkt" te worden laat zich raden……..
Tja ik vind alles mooi van Bach tot prodigy. En zeker is niet alles al gemaakt, waneer je dat verkondigt heb je geen vrije geest. Tja en dan komen er ook geen nieuwe invalshoeken.
[13] Wladi,
Meestal zijn het de vaders die hun zonen dwaasheden aanleren…bij de familie Van Kiel is het omgekeerd en neemt de vader de dwaasheden van de zoon over…
De enige waarde die iel gepriegel van de needle-junk Jimmy Hendrix mijns inziens kan hebben is als voorwerp voor psychologische marteling in de folterkamers van een zwaar de mensenrechten schendende dictatuur…na 5 minuten aan het overgeroepen gekras van die Hendrix te zijn blootgesteld , smeekt het slachtoffer alleszins om genade….
Ik vermoed dan ook dat die Henrix ook wel linx zal zijn geweest en dat ie z’n "deïficatie" daar wel iets mee te maken zal hebben.
Indien het toch een gitaarvirtuoos moet zijn , geef mij dan maar Ted Nugent…
Groetz,
Cincinnatus
[24] Een zoon die komt aanzetten met
JimmY Hendrix en Elvis….er zijn slechtere redenen om iemand te onterfen….
Groetz,
Cincinnatus
[25] onterfen=onterven
[15] I dont wanna be a tiger
Cause tigers play too rough
I dont wanna be a lion
cause lions aint the kind
You love enough.
Just wanna be, your teddy bear
Put a chain around my neck
And lead me anywhere
Oh let me be
Your teddy bear.
Spider murphy played the tenor saxophone,
Little joe was blowin on the slide trombone.
The drummer boy from illinois went crash, boom, bang,
The whole rhythm section was the purple gang.
Lets rock, everybody, lets rock.
Everybody in the whole cell block
Was dancin to the jailhouse rock.
De diepgang druipt er vanaf….
Maar er is met die Elvis wel meer mis dan textuele lichtheid en redelijk belachelijke kostuums…de man is de bard van het nihilisme dat in de jaren ’50 definitief de traditionele
values die de USA hebben grootgemaakt
verdrong….
Junk Elvis en z’n frivool gehannes is het symbool bij uitstek van een cultuur die definitief in het stadium
van rottingsproces is beland….
Inplaats van lieden als Jefferson, Crocket, Sam Houston, Graham Bell,
James Hill , symbolen van nuchterheid,
tough individualisme en kapitalisme
werden vanaf Elvis verweekte degenerees en Hollywood lefties rolmodel voor de USA en bij uitbreiding het Westen….
Groetz,
Cincinnatus
[24] ik moet even aan de zuurstof vanwege deze heilgschnnnis richting Hendrix en Elsvis. Hendrix het genie en Elvis die alles kon zingen, blues, rock & roll, gospels en de rest. Dat geldt trouwens ook voor Andre Hazes, die kon ook een perfect stukje rock & roll opzetten en zijn blues waren ook fanatstisch en zijn optredens stonden helemaal bol van de sfeer die deze man kon oproepen.
[24] Stuur mij maar naar zo’n folterkamer als er Hendrix daar gedraait wordt, neem ik mijn opa mee.
Ik heb van alles gezien op de site, van beledigen tot uitschelden maar Jimi Hendrix linx noemen gaat me te ver. Dat is niet leuk, ook niet als grapje. Bovendien vermoed ik dat JIJ linx ben, ik heb daar geen gegronde reden voor maar als je totaal willekeurig Hendrix tot socialist bestempel zal ik hetzelfde moeten doen.
[29] Ik spot een nieuwe trend: kutmuziek bestempelen als "socialistenmuziek". 🙂
Comments are closed.