Ik heb zelf niet het genoegen geproefd het te mogen zien, maar het schijnt dat een geitenwollensokken sukkel commissievoorzitter José Manuel Barosso op de Vlaamse staatsomroep publiekelijk in verlegenheid heeft gebracht. Naar verluidt maakte de commissievoorzitter overigens in het algemeen een goede beurt. Hij schijnt, zo vertelde men mij, als een verstandig man over te komen. Dat hoeft op zich niet te verwonderen, want verstandig en crimineel zijn geen elkaar uitsluitende eigenschappen.

Maar toen de erwtenvreter Barosso vroeg hoe hij de Europese milieupolitiek kon verdedigen terwijl hij zelf een milieuverwoestende VW Touareg onder zijn gat heeft – waarbij de procureur des onbezoedelden zuurstofmoleculen prompt een foto van dit gevaarte als bewijsstuk aan de volksrechtbank voorlegde – toen had de anders zo welbespraakte oppercommissaris er even niets van terug. Dat de man op blote voeten nog niet wist dat de hockeystick geknakt is en dat de opwarming van de aarde wel eens het gevolg zou kunnen zijn van de vermindering van de CO² uitstoot, dat kunnen we hem moeilijk verwijten. Bij hem thuis heeft hij namelijk geen elektriciteit, laat staan internet. Dat is milieuverontreinigend. Boeken en kranten ook. En de mondelinge communicatie gaat nu eenmaal niet zo snel. Tenslotte kan de man het ook niet helpen dat de koning geen herauten meer uitstuurt om de bevolking te informeren over de staat van het rijk. Hoe hij dan wel te weten gekomen is dat Barosso in een Touareg rijdt en dat die “slecht is voor het klimaat”, blijft voorlopig een raadsel. Volgens de site van de omroep Llink heeft het klimaat nu ook al rechten, maar daar kan de kerel de mosterd niet hebben gehaald.

Maar Barosso, die verdient wel een schop voor zijn broek. Hij liegt. Wetens willens onjuistheden vertellen is tot nader order liegen. Was de man eerlijk geweest dan had hij geantwoord: “Sir, up yours with Kyoto! All I am interested in is sqeezing you out for my profit.”

6 REACTIES

  1. Hier wreekt zich de gereguleerde markt. De Europese norm voor CO2-uitstoot van auto’s stond voor 2010 op 120 gram per km. Onder druk van de autolobby is die inmiddels bijgesteld naar 80 tot 100 gram op de middellange termijn.

    Zo kunnen autofabrikanten nu auto’s leveren met ca. 160 gram uitstoot die 575 euro goedkoper zijn dan wanneer ze aan de 120 grams norm zouden voldoen. De 120 grams auto’s zouden echter 25% zuiniger zijn. Dat zou automobilisten op basis van de huidige brandstofprijzen zo’n 350 euro per jaar schelen.

    Toch worden deze auto’s nu niet geleverd, want de onzuinige auto’s voldoen aan de EU-norm en als iedere leverancier daar op gaat zitten heeft niemand een concurrentienadeel. De consument weet niet beter en heeft geen andere keus.

  2. [1] Peter, kloppen die getallen? Ik begrijp de logica niet. Zie ik iets over het hoofd?
    Kun je het duidelijker zeggen?

  3. WAAROM zou dit zo’n big deal zijn dat er een blogje aan moeet worden besteedt?

    En dan te bedenken dat de hele artificie;e milieu issue indertijd was opgeklopt door eene Ralph Nader, die (toen hij van Harvard in de nikskjunde was afgestudeerd) naar een "nuttige" bezigheid zocht. Waarvan hij inmiddels (dankzij de spreekbeurten als mi;joenair) met ouderdomspensioen is gegaan?

    Gaat even op een Barosso pikken …

  4. [2]
    Ik zal het proberen Hub 😉

    De auto’s die nu in de showroom staan stoten ca. 160 gram CO2 per km uit. Dat is meer dan de EU eerst wilde voor 2006 (ze hebben hun norm nu bijgesteld tot 80 á 100 gram uitstoot per 2020 of zoiets).

    Met de huidige techniek zou je echter een auto kunnen maken die slechts 120 gram CO2 per km uitstoot. Niemand doet dat, want zo’n auto kost 575 euro méér dan ze nu kosten. Je auto is dan wél 25% zuiniger. Dat scheelt je op jaarbasis zo’n 350 euro. Die meerprijs van zo’n zuinige auto heb je er dan binnen 2 jaar uit. Daarna ga je verdienen, waarschijnlijk al eerder als de olieprijzen zo blijven stijgen.

    Als die hele EU-norm niet zou bestaan, zou er altijd wel een fabrikant zijn die zo’n aanbod in zijn programma heeft, dwz duurder in aanschaf, zuiniger in gebruik, economisch voor mensen met wat meer geld die veel rijden. Voor mensen die weinig geld hebben en die niet zo veel rijden zijn auto’s die goedkoop in aanschaf zijn en duurder in het gebruik weer economischer. Zo zou er voor elk wat wils worden aangeboden.

    Maar door de EU bemoeienis moeten nu al die fabrikanten aan één norm voldoen. Als klant wordt je dan een halfslachtig soort compromis opgedrongen. De grijze middelmaat van de fabrikanten werkt er echter graag aan mee, want zo kunnen ze adverteren dat hun nieuwe auto’s aan de norm voldoen. Echt innovatieve fabrikanten (bijv. Toyota met de hybride Prius) hebben dan weinig voordeel, hun verminderde uitstoot lijkt overdreven (ver onder de norm), terwijl hun auto’s wel fors duurder zijn.

    Dat hele uitstootverhaal kunnen ze dus beter vergeten en gewoon adverteren met de km-prijzen, dat is tenslotte wat klanten echt willen weten.

  5. [4] Begrijp ik het goed dat je, net als ik, vindt dat de milieunormen voor wagens maar beter worden afgeschaft?

    De point van mijn stukje was eigenlijk wel dat de politicus liegt. Hij weet, of behoort te weten, dat milieunormen zinloos zijn en dat moet de politicus gewoon eerlijk zeggen. Maar daarmee ondergraaft hij zijn eigen bestaansrecht en daar knelt het schoentje.

  6. [5]
    Je hebt helemaal gelijk Arjen. Goed stuk trouwens !

    Uitsmijter:
    – Wanneer weet je dat een politicus liegt ?
    – Als zijn lippen bewegen. 😉

Comments are closed.