Heeft u ook zo’n hekel aan die verkoop telefoontjes of enquêtes?

Net als je lekker zit te eten, of boven op de ladder staat, gaat de telefoon; en dan zie/hoor je in de gauwigheid niet of het belangrijk, of kul is.

Nu is iedereen natuurlijk volledig vrij om iets te proberen te verkopen etc, maar net als bij mijn voordeur, mag ik natuurlijk ook zelf bepalen wie ik binnen wil laten komen op mijn telefoon.

Bestaat er een instantie die helpt deze ongenode telefoontjes te voorkomen?

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is:
www.infofilter.nl/InfoWWW/p…
Alwaar je je op kunt geven om je telefoon en/of brievenbus te blokkeren voor spam.
Of het werkt durf ik niet te stellen, maar alle beetjes helpen en de tijd die ik nu uitspaar vanwege minder storingen, kan ik weer aan een echt libertarisch artikel besteden.

8 REACTIES

  1. Als die lui nou spullen verkopen waar ik echt wat aan heb, zouden die telefoontjes niet zo irritant zijn. Daarnaast valt mij op dat ze meestal een standaardpraatje verkopen en niet een echt gesprek met je aan gaan. Voordeel is dat ze altijd bellen van ‘niet zichtbare’ nummers (op het beeldscherm van je telefoon), dus als je niet kan zien wie er belt, neem je gewoon niet op als je geen zin hebt. Na 18.00 is de kans 90% dat een onzichtbaar nummer zo’n spammert is…

  2. Zelf een geheim telefoonnummer hebben, werkt ook vrij goed.
    De enige ongewenste telefoontjes die ik wel eens krijg (maar dat is hooguit 2 per jaar) zijn van de discount carrier die ikzelf reeds gebruik -je vraagt je af waarom ze me dan nog proberen te overtuigen- om internationaal te bellen.
    Gezien mijn telefoontjes via hen passeren, kennen ze mijn nummer natuurlijk.
    Verder heb ik nog nooit een ongewenst telefoontje van een verkoper gehad.

  3. simpele oplossing: nooit onderdrukte nummers aannemen. Als de beller zich niet wil identificeren waarom hem dan vertrouwen.

    Als je tocht zo’n typ aan de lijn hebt, zeg hem dat het niet uitkomt en vraag hem naar zijn privenummer om hem later thuis terug te bellen als het jouw beter uitkomt. Als hij antwoord dat ie dat liever niet doet omdat hij niet thuis wil worden gebeld. Zeg je "Precies!" en kan je ophangen 😉

  4. Nog leuker is de combinatie geheim nummer met antwoordapparaat waarop je een -naar keuze- harde of ludieke uitgaande boodschap zet. Bijvoorbeeld: "Waarom valt u mij lastig? Kost het geld? In dat geval kunt u beter snel ophangen. Zoniet, spreek dan wat in, dan beslis ik wel wanneer ik terugbel, DOEI!"
    Ook dan is het gelazer vrij snel voorbij.
    Belangrijk is wel dat dat geheime nummer alleen in een zeer betrouwbare, kleine kring bekend is!

  5. Wat ook een goede techniek schijnt te zijn is vragen of ze eventjes kunnen blijven hangen terwijl jij even het gas gaat uitzetten, de baby in bed gaat leggen, iemand binnen moet laten, enz. Zet vervolgens de telefoon op mute en ga door met wat je aan het doen was. Na een paar minuten wachten valt het kwartje meestal en heb je een redelijke kans dat je van de lijsten word gehaald. Dit wachten kost ze namelijk geld.

  6. "…Nu is iedereen natuurlijk volledig vrij om iets te proberen te verkopen etc,…"

    Niet altijd is het een bedrijf. Ik heb een keer meegemaakt dat de overheid me belde over allelei zaken, bijv: "Bent u van mening dat u volgend jaar met uw bedrijf voorzet?", "Ja?, echtwaar? Goh…"

    Meestal zeg ik altijd dat die persoon die daarover gaat net in bespreking is of op vakantie is.
    Bij die kansloze Goudengids hebben we dat hier deze zomer wel drie keer gedaan! Op het laatst jammerde die vrouw: "Jamaar, die meneer is nu al ruim anderhalve maand op vakantie!" Ze zou toen gewoon maar informatie toefaxen, helaas kreeg ik in de plaats daarvan een orderbevestiging van 229 euro. lol Gelijk natuurlijk retour teruggefaxt. Leuk geprobeerd maar gaat helaas niet lukken 🙂

  7. Ik heb zelf een geheim nummer dus ik heb er nauwelijks last van. Een heel enkele keer misschien, en dan zeg ik gewoon "Nee dank u". Dat is tot nu toe meestal voldoende. Maar ik heb er dus niet vaak mee te maken.

    Kun je niet gewoon, ook met een normaal nummer, een antwoordapparaat gebruiken met het bericht: "Wilt u na de piep zeggen wie u bent?", en dan pas besluiten of je opneemt, of zoiets?

  8. Infofilter werkt prima. Ik heb mij een jaar geleden opgegeven en de ‘maaltijdtelefoontjes’ zijn bijna tot nul gereduceerd. Diegene die toch nog belt, meld ik fijntjes dat ik mij afgemeldt heb voor dit soort acties. Vervolgens wordt ik van de lijst gehaald (zegt men en geloof ik hoopvol).
    Het grappige is trouwens dat veel mensen die ingeschreven staan bij Infofilter zelf werkzaam zijn in de commercie (verkoop/marketing/reclame).

Comments are closed.