Overheid wil website voor iedereen.

De overheid werkt in alle stilte aan persoonlijke internetsites voor alle burgers, schrijft de Volkskrant.
Let op, in alle stilte”! Iedereen gaat een eigen webpagina krijgen.

Op de pagina’s zouden onder meer belasting- of uitkeringsgegevens op te vragen moeten zijn. Ook gegevens over kinderbijslag en vergunningen zouden kunnen worden opgenomen. En zeg maar enz.
Via de pagina kunnen dan alle overheidszaken geregeld worden.

Het zal er op neerkomen dat ALLES over iedereen onmiddellijk bij de overheid bekend en bereikbaar is.
Zo iets wordt natuurlijk verkocht als zijnde voor het gemak van de burger. Het begint met een klein deel over iets wat veel mensen wel gemakkelijk zullen vinden, en dan wordt het steeds meer uitgebreid.
Pensioengegevens, gezondheidsinformatie, bankrekeningen, en verzin maar verder.

Veel formulieren zullen al voor de burgers worden ingevuld. De belastingdienst speelt een grote rol bij dit project. Belasting betalen zal straks helemaal niet meer nodig zijn. Dat pakt de overheid gewoon automatisch van de inkomsten of vermogens af. Je “krijgt” dan wat de overheid vindt dat redelijk voor je is.

De operatie hangt samen met de ‘digid’, de digitale identiteit waarmee de burger steeds meer zaken kan regelen.
Wat de consequenties daarvan zijn, is nog onduidelijk. Maar waarschijnlijk is dat alle transacties die iemand doet, op zijn “pagina” terecht gaan komen. Welke betalingen je doet, waar je parkeert en waar je eet en naar welke film je gaat, en noem maar op. Zo wordt ook je belastingformulier ingevuld en ontvang je wat “over is”.

Het boek van George Orwell was nog maar kinderspel.
Wat zou George er nu van vinden?

7 REACTIES

  1. I don’t care about the constitution. It’s just a goddamn piece of paper!

    Dubya

  2. Eerlijk gezegd kan dit me vrij weinig schelen. ’t Enige wat er verandert is de efficiency.
    Dus als we anders altijd klagen over die inefficiente burocratische moloch, zouden we dit alleen maar moeten toejuichen.

    Begrijp me niet verkeerd: dat de overheid zich met al die aspecten van je leven bemoeit, vind ik slecht en daar wil ik van af. Maar dat deed ze nu ook al. Zo bekeken verandert er dus niets wezenlijks.

    Als je nu bv. een uitkering wil aanvragen, moet je immers ook allerlei gegevens aanleveren.
    Maar dat is eigenlijk slechts pro forma want over al die gegevens beschikt de overheid toch reeds.
    Daarom duurt het -nadat jij alle moeite hebt gedaan om alles bij elkaar te zoeken- ook zo lang: de overheid controleert nl. alle gegegevens door zowel bij de fiscus als andere uitkeringslokketten zoals kinderbijslag etc. op te vragen wat je verdient, betaalt, ontvangt etc.

    De invoering van dit systeem verandert dus niets aan de informatie die er over je opgeslagen wordt en waarin ze zomaar allemaal inzage hebben. Het enige verschil is de snelheid waarmee het kan.

    Maar net zoals je ook niet gaat protesteren tegen het feit dat er een fax geinstalleerd wordt op verschillende overheidsdiensten zodat ze sneller zaken aan mekaar kunnen doorsturen dan wanneer alles per post zou gaan, is het onzinnig nu tegen deze automatisering te protesteren, althans: louter uit oogpunt van de relatie overheid-burger.

    Het enige wat ik vervelend vind is dat nu een willekeurige hacker inzage heeft in mijn gegevens als hij mijn pagina kan kraken en ik maak me geen illusies dat het systeem zo lek zal blijken te zijn als een mandje. (Maar dat is dus wat anders dan in bovenstaand artikel aangekaart werd).

    Maar om terug te keren naar de kern van de zaak.
    Laat er geen misverstand over bestaan:
    ofschoon ik tegen de automatisering als efficiencyverbetering niets heb, ben ik uiteraard wel tegen het feit dat de overheid als een octopus met zijn tentakels zich over alle aspecten van je leven ontfermt.

    Maar DAT is dus het ECHTE probleem. DAT is wat aangepakt moet worden.
    Weg belastingen, weg uitkeringen, weg inzage in bankrekeningen en verzekeringen.
    Kortom: weg big brother.

  3. Hub, dat de overheid je laat wat zij vindt dat redelijk is, is al jaren zo. In de mid 90’er jaren stond in Intermediair al een artikel over het afromen van verdiensten.
    Niet wat de overheid nodig heeft maar wat de overheid nodig vindt!!

  4. Ik zie het al voor. Al die oudjes die aan het einde van hun leven ineens het internet nog op moeten om te kijken of de fiscus nog een verrassing van ¤ 50 per jaar in petto heeft.

    Regelt de fiscus gelijk een goed bezette gratis hulplijn? Die zal voor heel veel mensen hard nodig zijn.

  5. [4] Maserati,

    090912345 1,50 p/m. Al deze informatie vindt u ook……., u krijgt nu een keuze menu te horen……, al onze medewerkers zijn in gesprek, de wachtijd bedraagt nu meer dan 15 minuten, we raden u aan het morgen weer te proberen

  6. De puinhoop wordt steeds groter…

    En voor Michelsen: kijk eerst eens op http://www.hetverzet.nl en dan praten we verder. De overheid is druk doende met de voorbereidingen om iedereen van een onderhuids te implanteren microchip te voorzien… Denk daar maar eens over na…

  7. [2] "Maar om terug te keren naar de kern van de zaak.
    Laat er geen misverstand over bestaan:
    ofschoon ik tegen de automatisering als efficiencyverbetering niets heb, ben ik uiteraard wel tegen het feit dat de overheid als een octopus met zijn tentakels zich over alle aspecten van je leven ontfermt."

    Daarmee vat je de inhoud en bedoeling van het artikel goed samen.

Comments are closed.