Het komende kabinet moet meer investeren in het lerarenbeleid.
Docenten moeten beter worden opgeleid en het moet aantrekkelijker worden om voor de klas te staan. Dat kan door een beter salaris dan wel een lagere werkdruk.
Dat is de boodschap die de tweede kamer minister van der Hoeven gisteren meegaf. Op de eerste dag van de begrotingsbehandeling van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap stelde D66, die zich de afgelopen kabinetsperiode afficheerde als de onderwijspartij, voor 100 miljoen euro uit te trekken om de arbeidsvoorwaarden voor goed opgeleide leraren te verbeteren.
(Zijn er dan slecht opgeleide leraren?)
Het scheidend kamerlid Ursie Lambrechts wil dat geld halen uit de reserves van het provinciefonds, dat met ruim 200 miljoen goed is gevuld. Zij heeft zeker de steun van Mariette Hamer (PvdA), die leraren de “helden van de kenniseconomie” noemde.
In dezelfde media wordt echter het volgende gemeld : van de eerstejaars pabo studenten die een rekentoets hebben afgelegd is 48 procent gezakt. Dit meldt de koepelorganisatie van hogescholen, de hbo raad.
Minister van der Hoeven van Onderwijs had besloten tot invoering van de toets omdat de reken- vaardigheid van pabo studenten ondermaats zou zijn.
De volgende som, 3*1ĀØĆø*5*4=?, bleek voor de gezakte pabo studenten te moeilijk te zijn.
Dit nu is het product van die leraren die Hamer “helden van de kenniseconomie” noemt.
De pabo studenten hebben dus blijkbaar immers niets van deze helden geleerd, anders zouden ze met glans geslaagd zijn
.
Hoe zit het eigenlijk met de salarissen.
De Hay Group is op basis van een vergelijking van de salarisschalen in het onderwijs met haar eigen beloningsdatabase van andere functies in het bedrijfsleven tot het volgende onderzoeksresultaat gekomen.
Het startsalaris van een beginnend docent ligt op het modale inkomen van 30.000 euro per jaar.
Uit onderzoek blijkt dat de helft van de leraren in het basisonderwijs gemiddeld 43.000 euro en in het voortgezet onderwijs 58.000 euro op jaarbasis verdient.
” Dat eindsalaris zit in het midden van de markt. In deze verkiezingstijd wordt alom beweerd dat lerarensalarissen omhoog moeten en te laag in de markt zitten. Dat beeld klopt niet”, vindt de Hay Group.
De onderwijsbond CNV reageert woedend. Voorzitter Marleen Barth: “Dat het startsalaris prima is wisten wij al wel. Als je begint op je 23e, loopt het de eerste vijf jaar inderdaad wel lekker met het salaris. Maar de volgende 25 jaar van de leraren er hooguit 1000 euro op vooruit. Als je 30 bent, stopt de groei. Het is niet voor niks dat er zoveel jonge docenten na vijf jaar stoppen met lesgeven.”
Volgens de Hay Group maar slechts 10 procent het vak links liggen vanwege het salaris.
“Geld speelt dus geen rol”, is de conclusie van de Hay Group. “Met salarisverhogingen maak je het onderwijs niet aantrekkelijker.”
Ook daar denkt Marleen Barth anders over: “de docenten zitten nota bene al drie jaar op een nullijn en hebben er geen cent bijgekregen. Dat werkt demotiverend. Door het nieuwe ziektekostenstelsel zijn ze erop achteruitgegaan.
Waarschijnlijk heeft Marleen Barth niet goed opgelet, wat zij zegt geldt niet alleen voor ambtenaren maar voor minstens de hele bevolking. Deze helden van de kenniseconomie presteren zo slecht, dat zij eerder een salarisverlaging of zelfs ontslag moeten krijgen.
Gisteren las ik op teletekst (mede op aanwijzing van iemand hier die het had over RTLZ), dat Nederland een overschot aan hoogopgeleiden zou hebben. Is dat het briljante resultaat van de overheid die de "kenniseconomie" wil stimuleren? Werkloze, incompetente "hoogopgeleiden" die niet kunnen rekenen. Er stond ook bij dat de overheid nu meer banen in de hoger opgeleide sector moest "scheppen" (of "aantrekken" of i.d.). Wederom de overheidsstrategie: eerst de economie ontwrichten en vervolgens beleid gaan voeren op die ontwrichting i.p.v. de boel gewoon terugdraaien en stoppen met de verstoring.
Uiteindelijk zijn er gewoon banen voor mensen met een lagere (of zelfs geen) opleiding en is het simpelweg reĆĀ«el onmogelijk om de 75% lager opgeleiden die Nederland telt ooit een hogere opleiding te geven. Als het zo zou werken hoefde je slechts iedereen een Master-graad te geven en hadden we allemaal magischerwijs een bovenmodaal inkomen. Helaas (?) werkt het nu eenmaal niet zo dat de opleiding de baan creĆĀ«ert, maar andersom. En het is ook niet bepaald "gratis" om mensen te doceren. Zoals de bodemloze put van het onderwijs inmiddels wel heeft aangetoond.
Bovendien wordt bij gebrek aan marktwerking niet efficiĆĀ«nt gewerkt. Een familielid van mij die in het onderwijs werkt vertelde mij onlangs dat ondanks het feit dat hij op een gemengde scholengemeenschap (VMBO tot VWO) werkt, in de hoogst mogelijke loonschaal zit en eerstegraads bevoegd is, hij aan VMBO’ers mag uitleggen hoe je 10% van iets kunt berekenen met een rekenmachine (en dan nog hebben ze het vaak fout).
Ik moet zeggen: van de uitdrukking 3*1ĆĀØĆĀø*5*4=? kan ik ook niets maken. Of moet ik jullie verwijzen naar http://validator.w3.org/che… ? š
Over de hogere salarissen: als je steeds meer geld blijft besteden aan een waardeloos product is het enige resultaat dat je geld uiteindelijk minder waard wordt. Het product zal niet in waarde stijgen.
Om onderwijs aantrekkelijk te maken, moet de leerplicht worden afgeschaft. Dan wordt een klaslokaal weer van de leergierigen en kunnen de tokkies op hun 12e in de bouw gaan werken, want voor hogere beroepen zijn ze en worden ze niet geschikt.
Lerarentekort? Lees dan maar eens wat Mark Rutte nu weer bedacht heeft:
http://www.vrijheidsstrijde…
[2] Er had moeten staan: 3*1twee/derde*5*4=?
Hopelijk nu duidelijk!
24,5?
Bovendien wordt bij gebrek aan marktwerking niet efficiĆĀ«nt gewerkt. Een familielid van mij die in het onderwijs werkt vertelde mij onlangs dat ondanks het feit dat hij op een gemengde scholengemeenschap (VMBO tot VWO) werkt, in de hoogst mogelijke loonschaal zit en eerstegraads bevoegd is, hij aan VMBO’ers mag uitleggen hoe je 10% van iets kunt berekenen met een rekenmachine (en dan nog hebben ze het vaak fout).
Het zo zo maar kunnen zijn dat die kennis van uw te weinig verstand van zaken heeft om iets op iemand over te brengen.
Nee 100 natuurlijk.
[3] Zeg, wat gebeurt er ook al weer als je "Oude bomen gaat verplanten"? Dan gaan ze toch doo..? Zou dat er achter zitten? ‘Probleem opgelost toch’? š
[6]
rogier,
Dat familielid (niet kennis) van mij is voor zover ik kan nagaan een competent onderwijzer. Indien die indruk klopt lijkt het me toch nogal kapitaalvernietiging om zo iemand academisch te betalen en in te zetten om anderen in feite op Pabo-niveau te onderwijzen.
Als hij daarentegen wel incompetent zou zijn, is het dan niet eveneens idioot om zo iemand in de hoogste schaal door te betalen en voor een klas met VMBO’ers te zetten? Alsof het minder erg is om VMBO’ers met een incompetente, dure leraar op te zadelen en de belastingbetaler dat maar te laten financieren.
Die Barth was Tweede Kamerlid voor de PvdA en is nu vakbondsvoorzitter… Een niet serieus te nemen parasiet dus. Tragisch dat ze zoveel invloed op het onderwijsbeleid heeft (gehad).
ja, soory ik zei iid kennis.
Ik ben het trouwens geheel met je eens alleen lopen er wat mij betreft te veel incompetente leraren rond in het VMBO ers, maar daar hoor ik niemand over.
We betalen de leraar maar wat meer dan verbetert het onderwijs vanzelf wel beetje kromme gedachtegang.
Leraren verdienen meer dan genoeg zeker gezien naar het aantal werkuren dat ze in een jaar maken. [9]
[11]
Rogier,
Absoluut. Sterker nog, ik hoorde van dat familielid ook dat als hij in de vrije sector in het particulier onderwijs gaat werken, hij minder zou verdienen dan nu. Competentie daargelaten, marktwerking neemt ook vraag en aanbod in ogenschouw. Toch durf ik zomaar te wedden dat in het niet-gesubsidieerde onderwijs betere kwaliteit geleverd wordt.
Het onderwijs salaris mag toch zeker wel omhoog. Het onderwijs is toch wel iets heel belangrijks.
[13] Ik ben het eens met jou
Comments are closed.