Ik maak mij natuurlijk geen enkele illusie. De NS zijn dan wel ‘geprivatiseerd’, maar in feite is minister Peijs de directeur en spelen de Kamerleden voor commissaris. Wat natuurlijk leidt tot slechte service voor een veel te hoge prijs. Tot zover niets bijzonders. Maar de kleine ondernemertjes in de Tweede Kamer komen nu wel met een heel bijzonder ‘investerings’ plan om de gele rups wat sneller te laten rijden.

De commissarissen van CDA en PvdA willen namelijk ‘investeren’ in het spoor, zodat het 19e eeuwsche vervoermiddel 160 km/u kan gaan rijden, op geselecteerde trajecten. (Van Amsterdam naar Den Haag bijvoorbeeld, want daar maken veel commissarissen natuurlijk zelf gebruik van).

Kosten: ¤ 70.000.000,–. maar dan heb je ook wat: Nieuwe snelle bochten, verbetering van de seinen en de procedures voor het binnenrijden van een station en een aanpassing van de beveiligingssystemen. Dit alles wordt niet betaald met de bedrijfswinsten van NS zoals je bij een geprivatiseerd bedrijf zou verwachten, maar met uw en mijn centen die via de belasting zijn geconfisqueerd.

En wat levert dat dan op, zo’n mega-investering? Een tijdwinst van wel 3 hele minuten !

Het zou een betere investering zijn om 150 dwangbuisjes naar Den Haag te sturen…

4 REACTIES

  1. Maar de commissarissen zouden het het ook kunnen financieren door hun eigen aantal terug te brengen van 150 naar 50.
    Dan heb je die 70 miljoen er in een paar jaar uit, en vandaar uit maak je winst!

  2. Sterker nog, ze hoeven helemaal niet te investeren. Mijn auto kan al lang 160 rijden, geef gewoon die snelheid vrij op de snelweg (die weg heet niet voor niks zo). Levert meteen wat extra brandstofaccijns op.
    Helaas volgt men hier hetzelfde twee-sporenbeleid als in België. Door de auto steeds meer te treiteren en af te remmen wordt het OV steeds competatiever. Door de trein dan ook iets sneller te maken, en vrije busbanen aan te leggen, lijkt het OV steeds gunstiger te worden. Jammer maar helaas, het blijft een statisch systeem dat nooit zal aansluiten op de dynamische vervoersbehoefte.

  3. Wubbo Ockels heeft een goedkoop, uitstekend alternatief bedacht voor die hogesnelheidsnonsens: de superbus.
    Aerodynamisch vormgegeven bussen die snelheden tot over de 150-200 km/u kunnen halen.
    http://nl.wikipedia.org/wik

  4. De enige routes waarvoor het OV interessant is, is van het stadscentrum van de ene stad naar het stadscentrum van een andere stad. Verder heeft het OV evenveel toekomst als destijds de dinosaurus. De praktijk is traagheid en overvolle stinktreinen zoals gisteren. Ik moest van Arnhem terug naar Amsterdam. Tussen Arnhem en Utrecht niet veel bijzonders te melden. In Utrecht ging de trein omgeleid worden omdat de korte route naar Amsterdam weer eens onbegaanbaar was vanwege werkzaamheden (voor de zoveelste keer). Dus reed de trein om via Hilversum, dat wat extra reistijd kostte en om dat te vieren besloten de Genossen van de spoorwegen om in Utrecht dan ook maar 20 minuten te niksen. Extra reistijd 30 minuten waarvan 20 zonder goede reden. Deze trein stopte onderweg niet om andere reizigers eventueel behulpzaam te zijn. Het illustreert zo goed te flexibiliteit en mentaliteit van de staatsdino. Wat korting op je kaartje om het tijdsverlies te compenseren kreeg je uiteraard niet. Gelukkig had ik een dik boek bij mij…

Comments are closed.