Vanwege een klus buiten de stad reis ik sinds een paar weken een paar keer per week met de trein in het spitsuur. Had ik lang niet meer gedaan. Zacht gezegd is dat een interessante ervaring. Naar het schijnt rijdt 85% van de treinen op tijd. Met dit verhaal kwamen Nederlandse Spoorwegen-dikkedeuren aanzetten toen zij vorig jaar de tarieven tussentijds extra verhoogden. Het zou toeval kunnen zijn maar vrijwel elke keer dat ik in de trein zit, lijkt het of ik in een trein van die overige 15% zit.

Voor de meeste mensen die ik spreek over dit onderwerp geldt precies hetzelfde. Toeval? Of rommelt iemand met de waarheid? Ik gok op het tweede. Niet alleen zijn de treinen 9 van de 10 keer te laat (laatst nog 25 minuten te laat bij vertrek, 45 te laat bij aankomst). De manier waarop de doctorandussen van de voorlichtingsafdeling je als reiziger te kennen geven dat het weer eens een bende is, is zachtgezegd apart. Er is vast spiegologies verantwoord over nagedacht. Het gaat als volgt.

Je trein had moeten vertrekken om bijvoorbeeld 8.09 uur. Gaat alweer niet lukken. Om 8.11 uur klinkt er een computergestuurd stemmetje uit de luidsprekers (vrouwelijk, zoet, moet zeker als rustgevend en geloofwaardig overkomen) dat de trein van 8 uur 09 over 10 minuten vertrekt. Let op, het woord ‘vertraging’ is in de ban gedaan. De “10 minuten” zijn in de praktijk minstens 15 minuten of meer. Een van de spiegeloochies geschoolde voorlichters zal vanachter zijn bureau 10-hoog achter (veilig en ver weg) hebben bedacht dat je niet helemaal de waarheid mag opbiechten want dan worden de reizigers misschien boos. O ja, in de trein klinkt na een poosje ‘excuses’ door de luidsprekers. Dit moet kennelijk de algehele lamlendigheid van de organisatie excuseren en de vertraging laten lijken op overmacht. Zo zijn ‘wij allemaal’ een beetje ‘slachtoffer’. Is ook vast spygooloochiez over nagedacht. Een andere leuke gewoonte is dat bij een vertraging de trein van een ander perron vertrekt maar niemand doet moeite om dat te vertellen; je moet er zelf maar achter komen.

De conducteurs en machinisten verwijt ik niet eens zo veel. Dit zijn de mindere goden die de visie van hogerhand mogen uitdragen en verdedigen, al hadden zij beter een echt vak kunnen kiezen. Je ziet ze zelden, meestal zitten zij in hun hok. Hoger in de boom zit het echte probleem. Managers. Van die in grauw pak van de “WE” gestoken lamlendige kantoortijgers die vanuit hun werkkamer naast de koffieautomaat bedenken hoe het hoort in de omgang met klanten. Van die types die vroeger op school werden gepest.

De voorlichting en klantgerichtheid doen mij denken aan hoe het moet zijn geweest in een bevriend buurland in de jaren dat een allochtone zondagsschilder er de baas was. Ene Joseph G. verhief daar het liegen in naam van het volk tot een Kunst. Volkseigener Betrieb NS heeft er topsport van gemaakt. Telkens te zien en horen wanneer je staat te wachten op vertraging nummer zo veel.

Eigenlijk verwacht ik weinig van spoorwegen. Ik betaal het gevraagde tarief (extra hoog in de spitsuren). Voor dat geld verwacht ik als tegenprestatie dat men mij van A naar B brengt, bescheiden comfort en met de punctualiteit van de spoorwegen in een Alpenland. Helaas hebben wij hier te maken met de punctualiteit en klantvriendelijkheid van spoorwegen in een apenland.

Een bedrijf in een vrije marktsituatie zal vrij eenvoudig kunnen voorzien in deze beschieden vervoersbehoefte van veel mensen. Semi-staatsbedrijf en quasi-marktbedrijf NS heeft er maar grote moeite mee. De algehele lusteloosheid van die organisatie, het ontwijken van verantwoordelijkheid en het schaamteloze liegen zijn echter geen overmacht, maar een keuze; bedrijfscultuur. Cultuur van een bedrijf dat leeft als een luis op een zeer hoofd. Men verkeert in de comfortabele positie dat men kan aanrotzooien wat men wil, het subsidiegeld komt toch wel binnen. De klanten hebben nauwelijks keuze uit concurrentie. Staatsplanning en torenhoge parkeerbelastingen zorgen dat gebruik maken van de ‘snail-train’ (commentaar van Engelse passagiers) voor de veel reizigers een noodzaak is.

Zelf kan ik maar 1 kuur bedenken voor deze kwaal. Subsidies afschaffen en concurrentie toelaten maar niet zoals het nu gaat bij de busbedrijven. Gewoon loslaten, laissez faire. De naam van de ueberleugenaar in NS dienst ken ik niet, zijn verdiende beloning ken ik wel: pek, veren, enkele reis Noord-Korea waar de Geliefde Leider dol is op treintjes. Ringo Starr heeft nog steeds gelijk: alles wat de overheid aanraakt verandert in stront.

15 REACTIES

  1. Vaak worden treinen ook gewoon "geschrapt" als ze te laat zijn. Dit telt niet als vertraging.

    Vanwege een dichtgeslibde A13 is de trein voor mij ook sneller. Maar vaak kies ik toch liever voor de zekerheid van 1 uur in de file dan voor de onzekerheid van de NS. Soms doe ik met de trein anderhalf uur over een ritje van 3 kwartier. Dat betekent soms dat ik meer dan een half uur op een perron sta te wachten.

    Vaak is er ook een "materieel tekort", waardoor de trein half zo lang is en men als een stel varkens op elkaar gepakt in het gangpad moet staan.

    NS is een goed voorbeeld van hoe *** staatsbedrijven zijn.

  2. [1] In de auto zit je in ieder geval warm en uit de wind. Die wachtkamers zijn zo gruwelijk koud in de winter dat het wel wat op een DDR situatie lijkt.

  3. Nieuwe Kamer is wit, man, en goed opgeleid

    Van onze verslaggevers Mariken Smit, Gijs HerderscheƃĀŖ
    AMSTERDAM – De nieuwe Tweede Kamer is bepaald geen afspiegeling van de Nederlandse samenleving. De Kamer is in meerderheid wit, man, hoogopgeleid en ex-ambtenaar of onderwijzer. Dit blijkt uit een analyse door Volkskrant Banen.

    Tweederde van de vorige week gekozen Kamerleden was politicus, ambtenaar of werkte in een afgeschermde sector zoals onderwijs, justitie of zorg. Dat is in de maatschappij slechts eenderde.

    Slechts een kwart van de volksvertegenwoordigers komt uit het bedrijfsleven, terwijl het bedrijfsleven de grootste werkgever is. De VVD heeft de meeste banden met het bedrijfsleven.

    Tweederde van de Kamerleden is man. De enige fracties met een vrouwenmeerderheid zijn GroenLinks – vier vrouwen, drie mannen – en de Partij voor de Dieren: twee vrouwen.

    In de nieuwe Kamer is 8 procent van allochtone afkomst terwijl dat in de ‘oude’ Kamer nog 11 procent was. Van de 25 SP-zetels is er slechts ƃĀ©ĆƒĀ©n voor een allochtoon. Volgens het CBS, dat een bijzonder ruime definitie hanteert, is bijna eenvijfde van de bevolking allochtoon.

    Het opleidingsniveau van de nieuwe Kamerleden ligt ver boven het Nederlands gemiddelde. Ruim de helft (58 procent) heeft een universitair diploma en 22 procent heeft een hogere beroepsopleiding afgerond. Van de Nederlanders heeft slechts een kwart hoger onderwijs afgerond.

    ANP

    Een terugslag dus.
    De SP heeft en geen arbeiders en allochtonen bijna, ik stel het maar even mee vast !
    Dat er geen eigen ondernemers in de politiek zitten of mogen zitten wist ik al, ook dat blijft zo.
    We worden al 60 jaar door dezelfde mensen bestuurd, alleen zijn er nu steeds meer schoolmeesters bij.
    Moslim partij waar blijf je ?
    En Wilders, waarom geen marktkoopman ?

    Anno

  4. [4] Off-Topic!
    Vele blogs Jorissen zulke off-topic reacties gewoon weg.

  5. Gelukkig weet onze nationale spoorweg-expert Johan Cruijff altijd – ja echt: ƃĀ”ltijd – een antwoord op complexe vragen met betrekking tot de NS-dienstregeling.

    Wat hij dan te melden heeft? Nou, bij monde van Aad Veenman (de president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, die een cursus bij Cruijff heeft gevolgd) bijvoorbeeld dit:

    "Kijk, het is om te beginnen natuurlijk altijd zo dat je dus moet kijken van waar heb je het over. Da’s logisch. Want je ken zeggen het is iets, maar het kan net zo goed niets zijn. Want je ken natuurlijk geen appels vergelijken als het in feite peren zijn."

    "Je moet dus zo zien: je bent dus een bedrijf in opbouw, dus wat er nƃĀŗ gebeurt, is op zichzelf interessant, maar in wezen dus volkomen irrelevant."

    "Met treinen is het nu eenmaal zo: ƃĀ³f je bent te vroeg, ƃĀ³f je bent op tijd, ƃĀ³f je bent te laat. Zo eenvoudig is het. En dan ken je zeggen die trein is te laat, maar je ken ook zeggen die passagier is te vrƃĀ³eg. En als je te laat bent, moet je eerder vertrekken, en als je te vroeg bent, moet je later vertrekken. En in andere gevallen ken je sowieso beter thuisblijven. Zo werkt het. Want je ken wel naar het station gaan, maar als er geen trein is, heb dat natuurlijk ook weinig zin. En je ken wel instappen, maar als je niet weet waar je naartoe wilt, schiet het ook niet op. Iedereen ken instappen, da’s niet zo moeilijk, maar waar het om gaat is waar je uƃĀ­tstapt."

    Overigens, de bovenstaande citaten zijn uit de zeer humoristische column "Sporen met Johan" van Jan Kuitenbrouwer.

  6. Alleen Losers halen het in hun Imbeciele Kop om transport te overwegen met het Openbaar vervoer!!

    Ik wil; nog niet als Verrottend Lijk gevonden..;willen worden in een NS trein!!

    Ik dar gewoon lekker door met mijn Volvo S-60…; arrogant.., op Heeres Wegen!!

    Openbaar-Vervoer is een vervoermiddel voor Losers!!! Ik vind het al knap dat je dat durft toe te geven?? Dat er ooit een periode in je miezerige leven was…; dat je afhankelijk was van het|Openbaar vervoer!??

    Echt waar!!

    Never shall I!!

    Liever DEAD then Train!!

  7. Ik woon in het buitenland soms moet in in NL zijn, met de auto is zinloos want sta ik in de file dus pak ik de trein, na 9;00 uur 40% korting koffie mee de krant, laat de boeren maar dorssen verder.
    De website brengt me van deur tot deur:
    http://9292ov.nl/
    Vaak zit ik aan de koffie en zie dan files door eindeloos traag landschap gaan of zo, mag best van mij in de file staan, zelf weten als je dat leuk vindt.
    http://www.annozijlstra.nl

  8. [12] Nou…niks mis met een VOLVO S60
    zou ik zo denken.

    Keurige auto.
    En de trein ?

    Als het ff kan liever niet.Inderdaad constant vertraging en niet echt flexibel : met de auto rijd je waar je zijn
    moet terwijl met de trein je achteraf nog moet beginnen klooien met bus of zo om ter plekke te komen.

    En gebrek aan privacy uiteraard.Op de spits zit het overvol en krijg je een een hoestende en rochelende
    stinkie winkie tegen je aan geplakt, gaat je gsm af, spitsen 20 paar oren zich om vooral niks te missen
    wat er gezegd wordt.

    Groetz,

    Cincinnatus

  9. [13] Cin, sommige mensen zijn nu eenmaal wƃĀØl op trein e.d. aangewezen. Bovendien is dat als je in een stad moet zijn nog niet zo gek, want ten eerste kun je tegenwoordig je auto in de stad haast niet meer kwijt en kun je almaar rondjes rijden en ten tweede zijn er woeker-parkeergelden aan verbonden.

    Betreffende de gsm’metjes. Bekijk het eens van de kant van de omstanders! Die dingen zijn gewoon een plaag in ruimtes waar veel mensen op elkaar gepakt zitten/staan. Als je niet wilt dat mensen meeluisteren, moet je zorgen dat je je gsm dan niet gebruikt. Je kunt van de mensen om je heen moeilijk verlangen dat ze hun oren dichtplakken. Ik vind het vreselijk dat ik bij tijd en wijle, zonder dat men iets zachter gaat spreken, allerlei ontboezemingen moet aan horen. Zoals laatst een jongeman die in een volle bus, meer dan een kwartier lang verschillende "vriendjes" aan het benaderen was om een one-night-stand te regelen, en zichzelf hevig zat aan te prijzen.
    Hoewel, ik moet toegeven, dit geval begon na mijn aanvankelijke ergernis, uiteindelijk vreselijk op mijn lachspieren te werken! šŸ™‚

  10. [14] Saartje,

    Ik snap wel dat in een overvolle wagon het niet te vermijden is
    dat omstaanders mee luisteren als je belt of gewoon een gesprek voert of dat
    een koukleun het niet leuk vind als een venstertje wordt open gezet (en dus iedereen maar moet zitten
    zweten en stinken) dat kinderen lawaaierig zijn en dat het op de spits vol zit…
    dat is eigen aan dit vervoerstype maar voor mij zijn het dat soort zaken dat maken dat ik een hekel heb aan
    trein of bus.

    Wie met de trein wil (of moet) reizen, moet dat vooral doen maar zelf scheur ik liever met mijn autootje rond
    waar ik mijn venstertje kan open draaien, m’n muziek luid kan spelen of juist uit laten, altijd plaats heb, afspraakjes
    kan regelen, scheten kan lossen en al wat ik maar wil zonder dat iemand er zich mee moeit, er last van heeft (of
    voor last zorgt)……
    Nogmaals , wie wil sporen, heeft mijn zegen maar ikke liever niet….lang leven m’n metalen cocoontje.

    Helaas denkt de politiek daar anders over : die lui komen altijd maar aanzetten met hun openbaar vervoer en
    inplaats van te investeren in autostrades en wegen zodat er wat minder files komen en we sneller vooruit raken,
    pompen ze meer belastingsgeld (opgebracht door accijnsbetalende automobilisten) in hun zonder subsidies zwaar verlieslatende spoorwegen
    en voeren een verdoken oorlog tegen de auto hetgeen zich o.m. uit in schandalig hoge lasten en accijnzen,woekerparkeerprijzen,bewuste filecreatie
    (bijv die max 80 km per uur regeling)en serieuze onderinvestering in het wegennet.
    Zelfs privaat collectief vervoer wordt zwaar bemoeilijkt (bijv de hetze tegen "taxi’s zonder vergunning")……het moet en zal hun
    trein zijn.

    En daar heb ik wat tegen.

    Groetz,

    Cincinnatus (geluk is zondag ’s morgens scheuren op de autostrade tussen Hannover en Berlijn)

Comments are closed.