Griekenland ¤ 15.000.000

Nigeria ¤ 10.000.000

Oosteuropa ¤ 10.000.000

Rest van de wereld ¤ 165.000.000

———————————————

Totaal ¤ 200.00.000

Zoals het een fatsoenlijk bedrijf betaamt heeft
Siemens een directeur voor de inkoop, een directeur voor de verkoop en een directeur voor de omkoop (eufemistisch directeur voor de communicatie genoemd)

Siemens betaalde ¤200.000.000 aan steekpenningen .Deze werden gesluisd via Dubai en andere landen, waaronder ¤15.000.000 voor een contract in verband met de Olympische Spelen in 2004. Er lopen nu onderzoekingen tegen Siemens in Duitsland, Italie, Zwitserland en Oostenrijk.
De politie heeft met 200 man een inval gedaan en zes medewerkers zijn gearresteerd.

Het was mij niet bekend dat omkoping van buitenlandse functionarissen strafbaar is in Duitsland en indien dat zo is, luidt mijn advies, deze bepaling zo snel mogelijk te schrappen, omdat een dergelijke bepaling uiterst nadelig is voor het Duitse bedrijfsleven.
Indien het departement van justitie hiermee denkt te bereiken dat corruptie verdwijnt, lijdt het aan een illusie. Een bedrijf dat zo aangepakt wordt, vindt altijd andere wegen om te betalen. Het betalen wordt door een dergelijke ingreep alleen duurder.
De enige wijze waarop corruptie verminderd kan worden, is privatisering in het land waar de contracten gegund worden. Zolang dat niet het geval is, zal de corruptie gewoon doorgaan of zullen de betaalde bedragen toenemen.
Hugo van Reijen

5 REACTIES

  1. Van de VS mag je ook geen steekpenningen in het buitenland betalen, maar wat wel mag is een signing bonus betalen en zo in de fiscale boeken verantwoorden.
    What ’s in a name…

  2. Smeergeld is de gewoonste zaak van de Wereld ook in Nederland.Zelfs een Prins maakte zich daar schuldig aan.En het zal nooit anders worden,hier niet en elders helemaal niet zo werkt het ook in de politiek,voor wat hoort wat en het is nog fiscaal aftrekbaar ook.

  3. Siemens is in de race om 7 miljoen spaarvarkentjes in alle Nederlandse auto’s te plaatsen. Dit heet kilometerprijs. 15% van de opbrengst van kilometerprijs wordt besteed aan ‘megaprojecten’. Enkele projecten: zweefstrein, randstadrail en HSL, waar Siemens toevallig allemaal een aandeel in heeft. In alle openheid wordt u straks door de overheid gedwongen een spaarvarkentje van Siemens te kopen. U mag sparen, terwijl u auto rijdt, voor mooie nieuwe wegen. 15% van het spaargeld gaat echter rechtstreeks naar Siemens’ megaprojecten. En zo beheerst Siemens zowel de inkomsten als de uitgavenkant van het infrastructuurfonds.

    Ben benieuwd hoeveel die omkoopman daarvoor betaalt heeft.

  4. Ik zie een klein probleempje met steekpenningen. Namelijk dat ze op twee manieren gebruikt kunnen worden. Een manier is om de steekpenning te gebruiken zodat je als bedrijf gewoon kunt doen wat je wilt doen. Dit is de ‘goede’ steekpenning. De andere manier is om de steekpenning te gebruiken om andere bedrijven te beletten iets te kunnen doen. Dit is de ‘negatieve’ steekpenning. Zolang Siemens of andere bedrijven zich alleen maar bezighouden met ‘goede’ steekpenningen, heb ik er geen probleem mee.

  5. [4] Zeker,en dit is een interesant en belangrijk aspect.
    Maar er zitten nog veel andere aspecten aan de steekpenning.
    Ik zal hier in de toekomst meer over schrijven.

Comments are closed.