Kathleen van Brempt, de Vlaamse minister van Mobiliteit, vindt de Nederlandse protesten tegen het wegenvignet bizar. Ik ook.
Van Brempt geeft de volgende verklaring: “het gaat over hun portemonnee en dan kennen we de Nederlanders”. Ik zou willen zeggen: if only…
(Zo’n uitspraak is natuurlijk ongefundeerd, tendentieus en buitengewoon kwetsend, maar daar zal ik het verder niet over hebben.)
Want Nederlanders betalen zich in Nederland al jaren blauw aan van alles en nog wat en daar hoor je nooit iemand over. Om bij ‘mobiliteit’ te blijven: Nederlanders betalen veel meer wegenbelasting dan dat er uitgegeven wordt aan aanleg en onderhoud van de wegen.
Heel typisch is ook dat men beweert dat er sprake is van discriminatie. Vlamingen krijgen namelijk de ¤ 60 voor het wegenvignet terug van de wegenbelasting, en Nederlanders niet. Dat lijkt mij alleen maar logisch: Vlamingen hebben die 60 Euri al betaald, en Nederlanders niet.
Nederlanders die die ¤ 60 terug willen hebben, zouden moeten aankloppen bij het Nederlandse Rijkswaterstaat. Als je in Vlaanderen rijdt, rijd je niet in Nederland, dus zou het niet meer dan redelijk zijn dat wat je kwijt bent om te rijden in Vlaanderen, in Nederland in mindering wordt gebracht. Gezien het hierboven genoemde verschil tussen inkomsten en uitgaven moet dat makkelijk kunnen.
Ook mooi is de klacht vanuit Zeeuws-Vlaanderen en Baarle Nassau: het is niet eerlijk, want zij ontkomen er niet aan om door Vlaanderen te rijden als ze ergens naar toe willen.
Nieuwsflits: je ontkomt er ook niet aan om door Nederland te rijden als je ergens naar toe wilt, dus je ontkomt er ook niet aan de Nederlandse wegenbelasting te betalen. Dat is inherent aan het concurrentieverbod dat een overheid oplegt. Ik vind het prima om daar tegen te protesteren, maar waarom nu ineens en anders niet.
De reden is natuurlijk wel duidelijk: men heeft jaren gratis rondgereden op de Vlaamse wegen, en wil dat graag zo houden.
Desalniettemin moeten we ons natuurlijk wel realiseren dat dit een ordinaire graaimaatregel is van de Vlaamse overheid. De Vlamingen blijven per saldo hetzelfde betalen, dus het geld dat de bezoekers betalen zijn extra inkomsten. Het zou netjes zijn als tegenover die extra inkomsten een verlaging van de Vlaamse wegenbelasting zou staan, maar ik ben bang dat dat er niet in zit…
Wat de Pollekes vergeten is dat veel Belgische pretparken (Bobbejaanland, Plopsaland) hun bestaan te danken hebben aan Nederlandse bezoekers. Starttarief nu voor een dagje Pretpark: 60 Pleuro. Ben benieuwd of het daar volgend jaar nog net zo druk is?
De maatregel moet tussen de 40 en 240 miljoen opleveren lees ik op Belgische websites. Met deze marges kan het dus evengoed ook 0 opleveren. Of -/- ? Maar goed, wat extra werkgelegenheid voor ambtenaren zal het in elk geval wel ‘opleveren’.
Krijgen we dan ook van die 4 miljard euro die ieder jaar naar Brussel gaan het gedeelte terug wat daarvan in Brussel blijft hangen?
Wie gebruikt, betaalt. Nu de rest nog.
De schandelijke sneer van dit rotwijf naar onze vrienden de Nederlanders heeft dezelfde verklaring als zoveel andere lastig begrijpbare politieke contrapsels in België: Belgicisme, of met andere woorden antiseparatisme.
Socialisten zoeken onbeschaamd de aanvaring met Nederland omdat dit een KLOOF tussen Vlamingen en Nederlanders maakt. Moest je in alle antinederlandse uitspraken in de Belgische politiek het woord Nederlander vervangen door Marokkaan, dan kreeg je het inquisitieapparaat van de Witte Paters, het CGKR, achter je aan en ging je in de bak.
Ze doen het echter opzettelijk omdat ze menen dat vriendschappelijke banden tussen Nederland en Vlaanderen potentieel gevaarlijk zijn voor het voortbestaan van België. (en dat is het ook)
Dat doet België al 175 jaar trouwens, en het feit dat er tot voor kort bijvoorbeeld slechts 1 spoorwegovergang bestond tussen Nederland en België, in Essen – Nispen, is daar een illustratie van.
Het koningshuis heeft in België al sinds het einde van WO1 een pact met het socialisme: Zo is bijvoorbeeld het algemeen stemrecht in België buiten het parlement tot stand gekomen door een afspraak tussen Albert 1 en de Socialisten, die dreigden met een revolutie naar Sovjetvoorbeeld. En het was de Rode Krokodil Louis Tobback die zei: "in alle andere landen zou ik een republikein zijn, maar niet in België." Dat zegt genoeg me dunkt.
Jullie kunnen nog altijd proberen om te dreigen met de sluiting van de Schelde of de bezetting van Vlaanderen…
[5]
zeg, maar het geldt toch alleen maar voor SNELWEGEN?
hoewel ik heel vaak in vlaanderen kom pak ik vrijwel nooit snelwegen, dus voor mij maakt het dan weinig uit.
Moeten de belgen nou ook eens betalen voor Nederland? Ze rijden zo gevaarlijk dat een extra belasting wel op zn plaats is.
Terzijde, als ik in Belgie rijd dan rijd ik niet in Nederland. De winst die Nederland dan dus heeft kan wat mij betreft doorgegeven worden aan de Belgen. Anderom ook. Duitsers moeten ook dokken vind ik, net als alle andere buitenlanders.
Eigenlijk komt het erop neer dat de Belgen belastingen heffen op buitenlanders, buitenlanders moeten straks extra betalen om in Nederland te rijden, oftewel straks betaalt gewoon iedereen meer belastingen. Goeie truuk!
[7] In welke zin zijn Belgen gevaarlijke chauffeurs?
[8] Belgen hebben zelf onderzoek gedaan naar de kwaliteit van chauffeurs (vraag me niet de criteria), en ze kwamen tot de conclusie dat Belgen het slechtste rijden. Mijn eigen ervaringen (natuurlijk niet echt relevant maar altijd leuk om te melden) geven ook aan dat Belgen gemiddeld niet echt kunnen rijden. Geen richting aangeven (of richting naar rechts terwijl ze naar links afslaan), zwalken over de weg, achteruitrijden over de snelweg omdat een afslag is gemist… Iedereen maakt foutjes maar ik merk een trend. En Belgische onderzoekers ook. Wel is het zo dat dit onderzoek niet echt meer recent is (max 10 jaar geleden), maar toch….
En…. natuurlijk is dit niet geheel objectief en kan je het best met een knipoog lezen 🙂
En dank zij Google (weer geen overheidsclubje) ook nog een linkje gevonden:
http://forum.autosnelwegen….
Die Belgen gaan ook hier betalen, als er in NL kilometerheffing komt. Dat zit er dik in nu de nieuwe coalitiepartners bekend zijn. In die zin is de Nederlandse kritiek bizar. Ik ben benieuwd hoeveel kritiek er komt als de Nederlandse kilometerheffing werkelijkheid wordt.
"Van Brempt geeft de volgende verklaring: "het gaat over hun portemonnee en dan kennen we de Nederlanders". Ik zou willen zeggen: if only…
(Zo’n uitspraak is natuurlijk ongefundeerd, tendentieus en buitengewoon kwetsend, maar daar zal ik het verder niet over hebben.)"
Hoezo? Ik denk dat het wel degelijk juist is. Maar ik zie niet in waarom dit kwetsend zou zijn. Tenzij je bedoelt voor de Belgen, die als verkwisters niet zo vooruitziend zijn als de spaarzame Nederlanders aan wie ze beter eens een voorbeeld zouden nemen.
Als er iets is wat ik nu juist bewonder in Nederlanders is het niet pakweg hun gevoel voor gastronomie -LOL-, maar wel uitgerekend hun zuinigheid.
Ach, het gaat gewoon om de portemonnaie van van Brempt en kornuiten. That’s all.
de invoering van het tolvignet is een typisch voorbeeld van "beggar-they-neighbour". Landen zoeken verschillende manieren om de burgers van de hen omringende landen geld uit de zak te kloppen.
het gevolg is dat het internationale handelsverkeer steeds meer barrières opgeworpen krijgt. De nadelige gevolgen daarvan zijn de lezers hopelijk voldoende duidelijk.
de invoering van het vignet strook mijns inziens ook niet met het karakter van het wegennet zoals dat zich in Nederland en België heeft ontwikkeld.
Het is een gegeven dat het wegennet in Nederland en België grotendeels door de staat is aangelegd en wordt geëxploiteerd, en zou de status van een publiek goed heeft gekregen. Hij is een goede reden waarom moderne economieën de overgang hebben gemaakt van private tolwegen naar een publiek netwerk. De wirwar aan regelingen en tarieven maak het drijven van handel onnodig moeilijk. De invoering van het vignet is daarmee de facto een stap terug in de tijd.
Daarnaast is er van uit het kritische Europa perspectief te maken bezwaar dat de uit de invoering van allerlei verschillende tol systemen de verwachte puzzel van systemen een argument ontwikkeld zal worden voor de invoering van een Europees vinget, waarvoor belasting direct aan Brussel betaald moet worden.
Wat de auteur vergeet is de aanzet. Er is veel voro te zeggen om mensen te laten betalen voor gebruik. Wrang is dat dat Nederlanders de Belgen wel gratis toelaten, 60 euro belachelijk veel is voor wegen van een kwaliteit die – en dat bedoel ik bloedserieus – kwalitatief minder is dan menig Oost-Europeese land heeft en dat de meeste Nederlanders al veel geld afdragen voor hun bezoek. Betalen om te mogen betalen …
Maar dit is enkel een redenatie achteraf. Wie eerlijk is, erkent dat het begon toen de Walen voorstelde tol te heffen op hun wegen – ook voro Vlamingen. En heel Vlaanderen op zijn kop. Beetje hypocriet om nu de Nederlanders te bekritiseren …
Erger wordt als de motivatie meegenomen wordt. Wallonie was eerlijk in erkenning dat het enkel en alleen ging om geld te vangen. Nu als compromis gesloten is, dat heel Belgie tol gaat vragen, laat Vlaanderen dan ook zo eerlijk zijn te zeggen dat het niets te maken heeft met eerlijkheid, maar enkel om ged vangen.
[12]
Martin: "(Zo’n uitspraak is natuurlijk ongefundeerd, tendentieus en buitengewoon kwetsend, maar daar zal ik het verder niet over hebben.)"
M: "Hoezo? Ik denk dat het wel degelijk juist is."
"Ongefundeerd, tendentieus en buitengewoon kwetsend" is een running gag van GeenStijl (http://www.geenstijl.nl). Hij leek me hier wel toepasselijk.
Weet je trouwens wie het koperdraad heeft uitgevonden?
[7]
Wat ik zo spijtig vind is dat men overal het steeds heeft over multiculturele samenleving en wederzijds respect en al die dingen om dan moeten vast te stellen dat het allemaal maar schijn is. Er moet maar 1 redelijke maar niet zo populaire maatregel aangekondigd worden en de broze verstandhouding moet maar meteen op de helling gezet worden blijkbaar.
Als je vele reacties leest kan men zich eerder de vraag gaan stellen waar het feitelijke probleem nu werkelijk ligt?!
Ook is dit weer een voorbeeld hoe irrationeel men soms wel kan denken en handelen. Hierbij de klemtoon leggend op de vele NL-reacties ivm dit onderwerp. Ook de toon waarin men reageerd werkt zelfverklarend; het zijn niet zozeer wij die "domme" Belgen maar eerder de "domme" hollanders die verkeerd zijn in de reacties. Als NL-er wil zich men sinds mensenheugenis steeds als beter dan de rest profileren wel daar zien we soms maar weinig van hier en zeker in de manier waarop het vignet onthaald en bekritiseerd wordt! Sorry dat ik dit moet zeggen.
P.S.: wat dat rijden van ons betreft; alsof jullie engeltjes of ‘heren’ zijn in het verkeer?!! We maken allemaal onze fouten denk ik maar (Laat ons naar België rijden; daar controleren ze toch niet, kunnen we we lekker hard rijden en onze richtingsaanwijzers sparen…)
Elke buitenlander die het drukst bewegende aardklootje in de EU zal moeten of willen doorkruisen zal mee aan het moeilijke onderhoud moeten bijdragen. Toevallig zijn dit vele NL (waardoor de andere niet meer zo opvallen in die massa NL’ers) die zich hier in discotheken, bioscopen of andere komen vermaken en verrijken zodat zij nu eenmaal de grootste groep zullen zijn ja. Moet je daarom ons verwijten dat dat zo is, vragen we daarom? geloof je nu echt dat wij jullie zo echt willen buitenhouden of pesten.. als jullie dat zo opvatten is dat jullie zaak maar verwijt ons niet jullie bekrompenheid dan aub.
Als dat dus de reden moet zijn waarmee de verstandhouding opgeblazen moet worden tja sorry maar dan is dat zielig en kortzichtig van vooral jullie zijde.
Laat ons dit dus maar niet doen en als verstandige mensen over praten en nadenken.
[15]
Als je even eerlijk bent en dan toch zoveel onze wegen doet: als een sas landje met zo’n uitgebreid wegennet is er buiten het zware vrachtvervoer ook veel personenvervoer.
Niet enkel dat extra zwaar verkeer is een belasting op onze broze wegen maar ook het personenvervoer. Elk voertuig laat zijn sporen na op een weg.
Dat de algemene kwalitiet slecht is; tja wegen aanleggen zoals in Duitsland of NL is onmogelijk: veel te duur, soms geografisch onmogelijk (steden en dorpen) en met eht vele verkeer onveiliger als het al is nu.
Dat onze wegen slechter zijn dan oost-europese landen is ziekelijk overdreven trouwens en een laffe slag onder de gordel.
Als ze al slecht onderhouden zijn hebben we al eens nagedacht hoe dat ook komt? Er moet constant aan dat wegennet gewerkt worden daar het veel sneller slijt en dat ligt niet enkel aan de gebruikte materialen dus zoals eerder aangehaald!
En werk hier maar eens deftig aan de weg; dan heb je direct kilometers file waarin men zich dan weer ergert en ongevallen doet wegens onaangepaste snelheid wat dan extra problemen veroorzaakt! Het is ook nooit goed blijkbaar… zucht
[18] Tssss, Goris, het lijkt Nederland wel, daar in België. Bij ons is het ook zo be-la-che-lijk fruk op de weg. Gelukkig is er wel onderhoud, dat is zoals je zelf al zegt, een continu proces.
België is een nog grotere bureaucratische puinhoop dan Nederland en door onwil, onkunde en desinteresse gebeurt het daarom gewoon niet. Wie neem je nou in de maling?
[18] Op de een of andere maniert heb jij het idee dat al die problemen (files, veiligheid ivm snelheid, "steden en dorpen"?, etc) niet spelen in het buietnland? In Nederland en Duitsland werkt men ook permanent aan de weg en levert wél een fatsoenlijke kwaliteit af. Nederland en Duitsland hebben echt niet minder verkeer dan Belgie. Wegen aanleggen zoals in Nederland is dus best mogelijk.
Ik vind 60 euro duur als je kijkt wat voor brakke zooi je krijgt. En nee, het was geen slag onder de gordel betreft het oostblok. Dat is vaak echt zo! Ik woon zelf aan de grensstreek en kom er dus wekelijks.
Dat Belgische wegen zo slecht zijn ligt aan de keuze van de Belgen het geld niet aan wegen te besteden en niet aan andere factoren. Een keuze die Belgie best mag maken, maar wees dan eerlijk dat je meer geld wilt hebben ipv iets anders ombuigen.
En zoals gezegd, toen de Walen op basis van die argumentatie een vignet invoerden was Vlaanderen ook in rep en roer. Lekker consequent …
[19]
Tja er is inderdaad iets van aan wat jij zegt over de bureaucratische puinhoop ja. Ook liggen vele wegen (landelijke, regionale en snelwegen) op meerdere gronden en door het klein zijn van ons landje en de federale "modelstaat" (die Verhofstadt wil maken van België) structuur is het onderhoud van wegen dus dus een lokale of regionale zaak en is er geen overkoepelend beheer en dat werkt hier inderdaad niet goed.
In dat opzicht kunnen we ook niet altijd van onkunde of desintresse spreken maar komt het zoals met de meeste dingen neer op wie de verantwoordelijkheid of meer nog de financiele middelen kan en wil spenderen. Middelen die vaak beperkt zijn en indien ze dan toch vrijgemaakt zijn verkeerdelijk gebruikt soms.
Maar waar mij het eigenlijk om gaat is de manier waarop deze onenigheid misbruikt wordt om nog maar eens te kunnen kankeren op elkaar. En vooral dan omdat het weer de gewone man is die dat doet terwijl de rotte boel in de wereld maar verder draait en de organisatie achter het moderne cabal zich ondertussen in de handen wrijft.
Eén europa op papier maar in de praktijk nog elk volk en elk inidvidu zijn eigen visie, miskleunen en miserie hoewel we er nu allemaal samen voor betalen maar er geen vooruitgang met boeken… Arme wereld.
Tja,wegenvignet 60 euro op zich niet echt erg maar als je zoals wij toch weleens een weekendje Antwerpen,Brussel o.i.d. boekt dan is toch wel een aardige prijsverhoging dit geld geef ik liever uit aan een museum of restaurant tijdens dat weekend.Wat te bedenken van de mensen die de kust of vogeltjesmarkt willen bezoeken of een pretpark dan is het wel een erg duur uitje aan het worden en dan wordt er wel altijd gezegd dat wij Nederlanders zuinig zijn en op elke cent kijken maar zelfs een Belg moet nu toch toegeven dat het wel erg prijzig wordt op deze manier..of doen Belgen nu hun naam (domme belgen) eer aan???Ik denk het niet..maar er is een tussenweg ..voer een dag/weekendtarief in dan is iedereen tevreden..
Comments are closed.