In Engeland is men een petitie begonnen tegen Roadpricing, bij ons beter bekend als kilometerheffing.
De petitie (petitions.pm.gov.uk/travelt…) is een groot succes, en heeft in enkele weken tijd al zo’n 450.000 ondertekenaars gekregen. Reden te meer om een zelfde soort petitie online te zetten in Nederland, in de ijdele hoop dat de heren die op dit moment een kabinet proberen te formeren ook eens naar de automobilist willen luisteren.

De Nederlandse petitie is te vinden op km-heffing.petities.nl/
Uiteraard is het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen deze petitie ondertekenen, het is in het belang van uw eigen vrijheid.

Nog even in het kort de argumenten tegen kilometerheffing op een rijtje:

– Uw privacy is in het geding. Dankzij moderne technologie weet de overheid straks exact wie waar op welk moment is geweest. Wilt u dat? En wilt u dat ook als u toevallig ergens was waar iemand een misdaad heeft gepleegd, en men u van uw bed komt lichten?

– De kosten zullen sterk stijgen. Natuurlijk, bij invoering zal men beloven dat het voor niemand duurder wordt. Maar men garandeert natuurlijk niet dat de KM-heffing niet harder zal stijgen dan de inflatie. Kortom: als de overheid weer eens tekorten heeft weet u nu al waarmee ze de gaten gaan vullen: de tarieven zullen fors stijgen.

– Een tweede auto wordt goedkoper. De vaste lasten van autobezit zullen wat dalen. Uw voordeel: enkele honderden Euro’s per jaar. Uw nadeel: heel veel gezinnen zullen een tweede auto nemen, met als gevolg dat er nergens meer parkeerruimte zal zijn. En uiteraard dat die “tweede auto’s” precies op die momenten gebruikt gaan worden als er toch al veel files staan: bij slecht weer.

– KM-heffing lost geen meter file op. Mensen staan niet in de file omdat ze dat zo leuk vinden, ze staan in de file om naar hun werk te gaan. De files zijn in Nederland zo erg, dat mensen al lang een alternatief hadden gekozen als dat er zou zijn. Maar het is er niet. Het enige alternatief dat de file-rijder heeft is stoppen met werken.

– KM-heffing treft de mensen die het niet al te breed hebben het hardst. Zij die voor een beneden-modaal inkomen toch dagelijks met de auto naar hun werk gaan worden het zwaarst getroffen. Sommigen doen er verstandig aan om thuis te gaan zitten met een uitkering. Die we met z’n allen dan weer moeten betalen.

– Met KM-heffing laat men u betalen voor iets dat u al betaald heeft. De wegen zijn al aangelegd met uw belastinggeld. Waarom zou u nogmaals moeten betalen daarvoor?

Kortom: genoeg redenen om tegen de heffing te zijn. En om dus deze petitie te tekenen.
Te vinden op km-heffing.petities.nl/

U zou uzelf en héél veel anderen een plezier doen door deze oproep naar zo veel mogelijk mensen door te sturen.

32 REACTIES

  1. Het is echt HEEL ERG TREURIG dat iemand die zich liberatrier noemt dit soort neomarxistische zinnen uit de pen weet te laten vloeien.Nog nooit van pricing mechanism gehoord zeker.Zinnetjes als "KM-heffing treft de mensen die het niet al te breed hebben het hardst. Zij die voor een beneden-modaal inkomen toch dagelijks met de auto naar hun werk gaan worden het zwaarst getroffen"het is toch niet te geloven!

    henkebenk [32] reageerde op deze reactie.

  2. KM-heffing is de meeste liberatirische manier van rijden. ALLEEN:

    -> Dit gebeurd al door accijns
    -> De andere wegenbelastingen zullen niet afgeschaft worden: je betaalt dus dubbel: dus je betaalt voor iets terwijl je er geen betere kwaliteit voor krijgt.
    ->Slechts 1/7 van alle wegenbelastingen wordt werkelijk in het wegennet gestopt. -> Kortom geen nood voor nog meer belastingen. Het geld is er al. Alleen het is een trucje om nog meer te stelen van de automobilist.

  3. [1] Pricing mechanism? Ja, graag. Maar niet door overheden die eerst mijn geld jatten om daar een miserabel wegennet van aan te leggen, en dat dan vervolgens nog eens gaan beprijzen.

    En jij en ik mogen die uitkeringen gaan betalen voor al die gasten die straks maar beter thuis kunnen blijven, dus Libertariër of niet, je wordt er wel door genaaid. Overigens, dit soort artikelen wordt óók gelezen door mensen die geen Libertarier zijn, dus dan is het helemaal niet verkeerd om argumenten te gebruiken die dat soort mensen begrijpen.

  4. Nuance:

    Wegen zijn niet gratis. We betalen ons blauw aan allerlei taksen op brandstof, wegentaks, BIV in België en BPM in Nederland. Dat is zo gigantisch veel geld dat, moest het gewoon voor de verkeersinfrastructuur gebruikt worden, er helemaal nooit een fileprobleem zou geweest zijn. Dus die taksen zijn meer dan voldoende om niet lullig te doen over "jullie willen toch dat wie iets gebruikt, het ook betaalt?" Dat is zeker zo, maar daaraan is meer dan voldaan.
    Nu zijn de motieven om kilometerheffing te heffen totaal verkeerd en immoreel. Om te zorgen dat het verkeer vermindert! Mooi hoor, IK verdien genoeg om mij geen bal aan te trekken van kilometerheffing, kan IK alvast lekker filevrij over dure snelwegen scheuren tussen de andere BMW’s en Mercedessen. Want dat is wat je krijgt.
    Kilometerheffing die gebruikt wordt om te investeren in nieuwe wegen waar veel geld mee te verdienen valt vind ik nog prima. Maar voor onze Lieve Moeder Overheid gaat dat natuurlijk weer gewoon dienen als nóg wat centen om te verbrassen aan tergende doeleinden, zoals "zielige" bevolkingsgroepen met genoeg lobbykracht tot bevoorrechte klassen promoveren, of om de verdere repressie van de automobilist mee te financieren.
    De oplossing: privatiseren die wegen! Is meteen de staatsschuld afgelost.

  5. Maar, als alleen de ‘rijken’ met bmw’s en merc’s van de snelwegen gebruik maken zal er ook minder onderhoud worden gepleegd (want minder vraag?) om de kapitalistische honden een lesje te leren. (dus overstappen op een SUV, wordt dat ding tenminste ook eens gebruikt voor hobbels;-)
    Daarnaast zal blijken dat er dus ‘vraag’ is naar Openbarend Vervoer vanuit het electoraat en er dus meer ‘geinvesteerd’ worden in die sector.

    Tsjoeke tjoek.

  6. "Met KM-heffing laat men u betalen voor iets dat u al betaald heeft. De wegen zijn al aangelegd met uw belastinggeld. Waarom zou u nogmaals moeten betalen daarvoor?"

    Precies! En dan durven de voorstanders van KM heffing te zeggen: "Men vindt het maar vanzelfsprekend dat het gebruik van de weg gratis is".

    Tja… Misschien is één van de grote problemen met ons onderwijs van de afgelopen 20 jaar wel dat mensen op school al wordt geleerd in dit soort kromme logica te denken.

    De sinmpelste manier om ‘rekeningrijden’ in te voeren is gewoon even uitrekenen hoeveel brandstof er wordt verkocht (simpel, accijns-inkomsten zijn bekend) en wat daar per liter bij moet komen om de totale afschaffing van de wegenbelasting te compenseren, minus het kwartje van Kok natuurlijk. Dan heb je rekeningrijden zonder privacy impact, zonder dure infrastructuur die ook weer terugverdiend moet worden, hetgeen de km-prijs zou verhogen.

    Maar dat kan niet omdat het in de grensstreken interessanter wordt om over de grens te gaan tanken. Wow. Intussen voert iedereen z’n eigen heffinkjes in (nu weer dat vignet in BE); leve de EU. Spreek dit soort zaken internationaal af, heb je geen EU voor nodig (EU blijkt het helemaal niet te kunnen), dan heb je allemaal dezelfde regeling en vervallen dit soort flut-argumenten om de eigen hobbies door te zetten.

  7. [6] En het huidige systeem van accijns op brandstof (en BTW over accijns) is natuurlijk ook al rekeningrijden. Dus we gaan het twee keer invoeren. Tja…

  8. [2] Er is niet alleen geen noodzaak om nog meer te stelen van de automobilist, het ergste is nog dat de anti-auto lobby subsidiesponzen worden betaald uit deze bestaande mobiliteitsbelastingen. De hele milieumafia heeft nog geen dag gewerkt, maar zet zich af tegen de groep die haar (gedwongen) helpt te blijven bestaan. Je zou er gewelddadige neigingen van krijgen.

  9. [1] "Nooit van pricing mechanism gehoord".

    Best wel van gehoord, maar wat dat met libertarisme te maken heeft?

    Men verwart marktwerking via vraag en aanbod (waar prijs ene gevolg is) met sturing via prijs (waar prijs een oozaak/middel is).

    Voor veel mensen – en ook liberaal gezinde mensen – wordt marktwerking en het prijsmechanisme niet goed begrepen. KM-heffing is het aanbod kunstmatig bepalen én de prijs arbitrair vastleggen (voor een bepaald niet goed gedefinieerd doel – *). Dat heeft niets met vrijheid en marktwerking te maken.
    *) Doelen kunnen zijn: autoverkeer afremmen, files oplossen, ongemak tegengaan, geld innen, etc. Allemaal doelen die elkaar niet zelden tegenwerken qua optimum.

  10. Overigens stelt het artikel "Een tweede auto wordt goedkoper". Hoe komt de auteur daarbij? Veel mensen hebben op de onverklaarbare reden in hun hoofd gekregen dat dat zo is. Zij denken dat BMP en wegenbelasting omlaag gaat. Waarom denkt men dat eigenlijk?

    Geen enkele partij heeft dit namelijk beloofd! Sterker nog, elke partij heeft zijn eigen ideen over hoe het zal moeten werken.

    Maar denk even mee

    – BPM is een belasting die meer drukt op hogere inkomens. De grootste voorstanders van km-heffing zijn partijen die de hogere inkomens meer willen belasten. Niks BPM verlaging dus.
    – Wegenbelasting omlaag wil zeggen grotere auto’s. Ook dat willen de linkse partijen niet, want groot is onveilig, milieubelastend, afgunstaantrekkend, etc
    – Betalen voor rijden en niet aanschaf en bezit zorgt dat mensen 2 auto’s of grotere auto’s (lees SUV’s) kunnen kopen. Ook dat willen linkse partijen niet.
    – Bij consequent invoeren zullen de lagere inkomens zoals het artikel stelt inderdaad meer getroffen worden. Laat het electroraat van de grootste voorstanders nu net daar liggen.

    En nog zijn er wat zaken. Ook leuk: De onderhoudskosten van km-heffing zijn 800 miljoen aldus de staat zelf (waarschijnlijk dus hoger). Plus iets onder de 3 miljard ineens. Zou de staat gaan bezuinigen of zou dit dus de ondergrens zijn van het duurder worden van de totale autolasten voor Nederland?

  11. [8]
    "Je zou er gewelddadige neigingen van krijgen."

    Inderdaad.

    Ik lees net dat de nieuwe Dodge Viper met 600 pk zo’n 90$ gaat kosten in de VS. Dat wordt ongetwijfeld 130.000 Euro voor die kar in NL, waarvan 35k Euro BPM. Je wordt kortom zwaar financieel gestraft door de aankomende ijstijd tegen te willen gaan..

  12. [10]
    "Zou de staat gaan bezuinigen of zou dit dus de ondergrens zijn van het duurder worden van de totale autolasten voor Nederland?"

    Ik denk dat ik het antwoord wel weet op deze vraag (en jij ook)..

  13. Zeer goede actie. Ook als vrijdenkers en soms anti-democratisch zijnde vrijsprekers moeten we roeien met de democratische riemen die we hebben.

    De kans dat autorijdend Nederland goedkoper uit is met de komende kabinetten is nihil, hopelijk kunnen we echter hiermee de schade nog wat beperken.

  14. Heeft iemand zich wel ’s afgevraagd hoe duur iets dan zou moeten worden? Waarop die prijzen gebaseerd zouden zijn?

    Zou er een plafond in zitten? En als het alsnog niet blijkt te werken, duurt het dan ook 5 jaar voordat het kan worden teruggedraaid, net zoals de 80 km/h zones?

  15. En als het openbaar vervoer dan zo zaligmakend is, waarom maakt de overheid, zoals politie, brandweer, ambulance, of de ministers/kamerleden enz. en de koningin er dan zo weinig gebruik van?

  16. Er zijn in de eerste 20 uur 100 handtekeningen opgehaald. Dat gaat de goede kant op. Het moeten er echter veel meer worden, om een punt te kunnen maken. Teken die petitie dus en vertel het al je vrienden. Dan wordt het sneeuwbal-effect bewaarheid en kan er wellicht nog iets veranderd worden.

    -> http://km-heffing.petities.nl

  17. HALLO!!! HALLO!!! Wakker worden!!! Heeft er nou werkelijk niemand van jullie in de gaten dat het NIET om die kilometerheffing gaat maar uitsluitend om de CONTROLE die met dergelijk systeem uitgevoerd kan worden. That’s all. Kijk ook anders eens wat vaker op http://www.hetverzet.nl Wordt je wijzer van…

    merlin

  18. [17] Merlin: lees het eerste argument tegen KM-heffing in het artikel eens. Juist, we hebben het dus wél door. En ik neem aan dat je op jouw website ook even een oproep plaats om te tekenen? Dank je.

  19. [1] Nog nooit van nutheorie gehoord zeker!?

    Elke gejatte euro is even moreel verwerpelijk. Echter, elke gejatte euro van iemand met een laag inkomen komt harder aan dan wanneer je van een miljonair steelt.

    Met het libertarisme an sich heeft het genoemde citaat van Kim niets te maken, te meer met moreel en sociaal besef (dat wel goed samengaat met het libertarisme, itt. het door jou genoemde neo-marxisme).

  20. 1. Prijsmechanisme ? Autorijden is volstrekt prijsinelastisch t.o.v. infrastructuur. De vraag wordt bepaald door de discrepantie tussen ruimtelijk-economische elementen als woon- en werklocaties en economische groei.
    2. Bij aacijnzen heb je het glazen plafond van de accijns in het buitenland. Met kilometerheffing kan jaarlijks meer en meer en meer dan meer worden opgehaald.
    3. Een eventueel voordeeltje is dus binnen een paar jaar verdampt. Dan betaalt iedereen meer. Variërend tussen veel meer en heel veel meer.

    Wie verder kijkt dan zijn neus lang is, tekent die petitie onmiddellijk.

  21. En er is wat aandacht…http://www.telegraaf.nl/bin

    Ook leuk, bij de petitie staat een link naar een artikel over kilometerheffing van mijn hand. Op de Vrijspreker! Mooie kans om meer bezoekers naar dit blog te krijgen.

  22. Wat de kilometerheffing betreft, is pure waanzin. Is alleen maar om de rijkskas te spekken.
    De BMP en de wegenbelasting blijven gewoon bestaan en daardoor, voor de minima het woonwerk verkeer onmogelijk maakt. De armoede stijgt al op dit moment en zal alleen maar toenemen.

  23. Geloof toch niet alles wat de overheid zegt dit zal wel het zoveelste leugen zijn hier zijn ze toch zo goed in of niet soms wij zijn toch ook voor gelogen met de in voer van de euro en daar is toch ook niets aan gedaan en er zijn nog wel meer leugens geweest die zijn ze ook niet na gekomen en dan nu dit weer en het is altijd de auto weer en wij moeten altijd weer bezuinigen en de autos moeten zuiger worden en waarneer gaan zij het goede voorbeeld geven kijk eens in wat voor autos zij zelf rijden met een prive chaufeur die autos zijn goed voor het mileu laat mij toch niet lachen en betalen zij ook zelf ook mee aan de bpm en btw en slurptax en belastingen ik geloof er niets van geen woord (wat zat in hun opleiding leren liegen ik geloof dat wel want dat kunnen ze als de besten) en dan zo vaag plan waar zij nog alle kanten mee op kunnen gaan in ons naar deel zo als gewoonlijk

  24. Geachte bestuurders,

    Zoals U weet zijn al die domme mensen die in de file staan niet van plan om te gaan werken maar doen dit voor de lol.,
    Vandaar dat ze beter wat meer kunnen betalen voor het gebruik van de snelweg, want stoppen met dit leuke tijdverdrijf doen ze heus niet, het is ook erg leuk om de amtenaren te laten zien waar een ieder zich bevindt , ook de extra uitgaven voor de techniek kunnen we met de huidige tekorten in de brgroting ons wel permiteren,

    HG

    Een zeer ontevreden inwoner van dit land.

  25. Geachte bestuurders,

    Zoals U weet zijn al die domme mensen die in de file staan niet van plan om te gaan werken maar doen dit voor de lol.,
    Vandaar dat ze beter wat meer kunnen betalen voor het gebruik van de snelweg, want stoppen met dit leuke tijdverdrijf doen ze heus niet, het is ook erg leuk om de amtenaren te laten zien waar een ieder zich bevindt , ook de extra uitgaven voor de techniek kunnen we met de huidige tekorten in de brgroting ons wel permiteren,

    HG

    Een zeer ontevreden inwoner van dit land.

  26. http://www.kilometerheffingnee.nl

    Misschien ga ik er financieel wel erop vooruit (????), daar ik zeer weinig kilometers maak met mijn auto. Maar ik krijg steeds meer een unheimlich gevoel, de overheid oefent steeds meer contrôle uit.
    Vingerafdruk in je paspoort, webcams in openbaargebied en op de snelwegen, koppelen van bestanden en nu ook nog een kastje in de auto. Er is géén 100 % garantie dat onze privacy gewaarborgd is !
    Wanneer wordt er een chip bij ons ingebracht?

    Heeft niemand de documentaires en films gekeken over de DDR en de STASI ?
    Mensen zet Uw oogkleppen af !

  27. En daarom dit!!!!!

    MANIFESTATIE ZATERDAG 23 JANUARI.

    Aansluitend op de ANWB Bondsraadsvergadering rijden kilometerheffing-NEE participanten in colonne door Den Haag.
    Symbolisch zal de stoet al rijdend en claxonnerend het Binnenhof en departement van VenW omsingelen.
    Hierbij voeren de auto’s vlaggen en worden flyers uitgedeeld.
    Aansluitend heffen we saamhorig het glas op onze vrijheid.

    Het gaat ons namelijk allemaal aan !!

    Geef ook uw steun op http://www.kilometerheffing-nee.nl

Comments are closed.