“Regels zijn regels. En als er voor een bepaald gegeven geen regels zijn, dan mag het gewoon niet. Eerst moeten een aantal opperbemoeials worden aangesteld om voor een bepaald nieuw gegeven uiterst dwingende regels te maken. En als ze daar even geen zin in hebben, dan wacht je maar even een jaartje. Of langer als ze er na dat jaar er nog steeds geen zin in hebben!”

Menig goedingeburgerde Nederlander komt bovenstaande tekst waarschijnlijk zeer bekend in de oren. Nooit zou je gewoon op je net eigen gemaakte fiets, brommer of auto mogen rijden. Nooit mogen nieuwe, in het buitenland geproduceerde, vervoersmiddelen snel op de Nederlandse markt worden introduceert. Ben je een Willi Wortel en heb je een zwevende auto uitgevonden die in plaats van benzine op lucht vliegt? Vergeet het maar, je zult hem eerst goed moeten laten keuren door een of andere geldslurpende instantie, dan moet je nog je vliegbrevet halen (en ik geloof ook elk jaar verlengen) en pas dan (na een paar jaar dus) met het volgen van alle richtlijnen conform de Wet Luchtvaart (het zijn maar 62 pagina’s) mag je ’s een klein rondje maken boven het vliegveld.

Vorig jaar werd er in Nederland een nieuw soort elektrische tweewieler introduceert. Natuurlijk voor de bemoeizieke ambtenaren weer een doorn in het oog. “Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg! Dit burgerlijke initiatief moeten we dus gauw de mond snoeren!” zouden ze wel tegen elkaar hebben gezegd. Vanzelfsprekend want ze zijn natuurlijk niets voor niets als beroepsbemoeial bij de overheid aangenomen.

“Bezitters van de Segway, de gemotoriseerde tweewieler die staande wordt bereden en die een paar jaar geleden voor het eerst opdook in het Nederlandse straatbeeld, riskeren sinds kort inbeslagname van het apparaat en forse boetes. De politie gedoogt het vervoersmiddel sinds 1 januari niet meer in de openbare ruimte.

Dit voertuig kan 20 kilometer per uur rijden en is volgens de wet een bromfiets. Het heeft nooit typegoedkeuring gekregen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en is dus altijd al verboden geweest op de openbare weg. Er werd alleen nooit tegen opgetreden.”

“Jawohl! Befehl is Befehl! Ich habe es nicht gewusst!” Zullen de afzetters bij de RDW na dit bericht wel in koor met elkaar hebben gezongen. Een van de vele slachtoffers van deze ambtenaren is een gehandicapt kind waarbij de elektrische tweewieler een uitkomst biedt om zich vrij te bewegen. Kijk en huiver: Klik hier!

11 REACTIES

  1. En politici zich maar afvragen waar het zo slecht gaat met de innovatie in de EU. Als je praat met zelfs VVD politici hebben die het waanidee dat innovatie vooral is het hebben van onderzoekers in liefst witte jassen in grote onderzoeksgebouwen van vaak multinationals. Nu werk ik zelf bij zo’n multinational en zal de toegevoegde waarde van hen totaal niet ontkennen, maar er is een tweede net zo belangrijke tak van onderzoek. En dat is de kleine MKB’er die ideeen heeft en snel wil proberen.

  2. De kleine MKB-er wordt overspoeld met allerlei instanties die zich met de dagelijks gang van zaken bemoeien, tot en met het meubilair en de nooduitgangsverlichtinglampjes toe. Het krankzinnige van zoiets als de Segway, is dat je iets dergelijks perfect met Nederlandse "subsidie" (WBSO o.a.) had kunnen ontwikkelen, en wellicht ook met of in het kader van Europese "subsidies", alhoewel de laatste optie voor kleinere ondernemingen speciale kennis en aandacht behoeft. Dan maak je dus zo’n innovatie en hoppa – er is weer de een of andere &^%@#*&! AAI (Achterlijke Ambtelijke Instantie) die de stekker eruit trekt. Je bent een RUND als je in zo’n omgeving een onderneming met winstoogmerk runt..

  3. Het is duidelijk: de Segway was al verboden voor hij werd uitgevonden. Eindelijk werk aan de winkel voor het Innovatieplatform.

  4. Wat ze moeten innoveren bij dat platform, is de mogelijkheid om zichzelf weg te toveren. Kunnen we het gelijk uitproberen op de ambtenaartjes.
    Ik zie daar trouwens nog wel een leuk project in, er is immers sprake van een aanzienlijk technisch risico; mocht het zo zijn dat er al een technische oplossing is, dan is het nog maar de vraag of dat boevenpak mee wil werken aan hun eigen ondergang. Misschien kunen we de ambtenaartjes bij EZ er ook nog wel van overtuigen dat er een reden is om een Uitdagerskrediet te verstrekken. En ik wed dat er genoeg kapitaal bijeen te krijgen is om dit een succes te laten worden (overigens ook een voorwaarde voor het Uitdagerskrediet)..

  5. [2] een denk stapje verder: die Segway is DUS niet via subsidie uitgevonden, maar met eigen geld ontwikkeld.
    Daardoor ging het sneller en zonder commissies, beter.

  6. [5] Geen idee, ik wil alleen maar zeggen dat zoiets ook met subsidie ontwikkeld had kunnen worden, waardoor het NOG erger had kunnen zijn. Via belastingdiefstal op oneerlijke basis herverdeeld geld (=subsidie) wordt aangewend om een innovatief product mee te ontwikkelen, bijvoorbeeld die Segway, maar het kan in principe op basis van de WBSO élke speur- en ontwikkelingsactiviteit zijn die nieuw is voor een bedrijf, tot en met een werkend prototype. Vervolgens kan het niet op de markt verschijnen, omdat een of andere AAI meent, dat er regeltjes overtreden worden.
    Al doe je van te voren een scan betr. de beren op de weg (= onzinregeltjes), dan nog is het onzeker of tijdens het project niet alsnog nieuwe regeltjes een stok tussen de spaak steken.

    Afijn. Wel of niet met subsidie ontwikkeld, feit is, dat dit soort zaken zo verschrikkelijk irritant is, dat ik verwacht dat de meeste mensen zoiets als een "paarse krokodil" beschouwen. Belachelijk gewoon.

  7. [5] [6]
    Overnight, André,
    Politici en ambtenaren geloven in de maakbaarheid van deze wereld, zodat uitvindingen gesubsidieerd en op (hun) commando dienen te worden gedaan.
    SpyNose

  8. [7]

    Niets is helaas minder waar dan het tegendeel..

    Het zal je overigens naar ik aanneem niet verbazen, dat menig "adviseur" die de projectaanvragen moet behandelen, uit de WAO "gerecruteerde" mensen zijn die vroeger vaak een baan hadden in het bedrijfsleven. Zo valt alles als een puzzel in elkaar: overheid "belast" bedrijfsleven en treedt op als verzekeringsmaatschappij met een lage intrede-drempel, die vervolgens als onbetrouwbare verzekeraar deze mensen weer dwingt om een "baan" te accepteren bij een agentschap van zichzelf, dat uiteraard ook betaald wordt uit de zakken van de werkenden die ze vervolgens moeten gaan beoordelen op hun vermogen om aan te duiden dat ze toch echt wel innovatief bezig zijn teneinde een deel van de loonbelasting-diefstal te kunnen voorkomen om daarmede de markt nog méér te verstoren.. Elk bedrijf is immers op de één of andere manier innovatief bezig omdat je het anders niet lang volhoudt. Pech voor de bedrijven die geen speur- en ontwikkelingswerk doen, want die zijn tweede-rangs volgens de politici en ambtenaren.

    Het wordt de hoogste tijd, dat de regering in dienst komt te staan van het volk, en dan breng ik het nog voorzichtig. Ambtenaren en politici kunnen meer kapot maken dan alcohol goed kan maken, daar kan die Segway-knul nu ook van meepraten helaas..

  9. Het duurste aan échte innovatietrajecten is, dat de overheid in eerste instantie geen enkele richtlijn stelt, maar na marktintroductie krijgt de VWA carte blanche om eisen te stellen aan een produkt dat enig is in zijn soort. ZO kan het zijn dat een produkt is getoetst aan Norm X, maar dat de VWA stelt dat het valt onder norm Y.
    De VWA geeft geen tussentijdse adviezen of consulten.

Comments are closed.