DEN BOSCH – De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft zaterdag als steekproef 21 van de 22 bussen van vervoerder Arriva om technische redenen afgekeurd. De voertuigen mogen de weg niet meer op.
Daarnaast moeten alle bussen van de vervoerder die in Oost-Brabant rijden en langer dan een half jaar geleden APK-gekeurd zijn, een nieuwe technische keuring ondergaan.
Dat maakte de inspectie zaterdag bekend. De IVW controleerde zaterdag 22 bussen van Arriva op veiligheid. Een bus werd goedgekeurd.
Nu weten we natuurlijk al dat de treinreizigers al als een stapel vee worden behandeld, zie hiervoor ook: Treinen zo vol dat het gevaarlijk is om ze te laten rijden
Nu is dat dus bij de busreizigers geen enkel verschil. Overvolle bussen blijken namelijk totaal niet veilig te zijn. Het zijn gewoon voor (100*21/22) 95,5% van alle gevallen gevaarlijke ouwe wrakken. Sinds jaar en dag worden oude wrakken gelijk van de weg gehaald, maar omdat het hier bussen betreft waarmee in subsidievorm personen mee worden vervoerd, wordt er hier vanzelfsprekend niet zoveel aandacht aan besteed. “Zolang ze maar in de bus zitten en niet in de auto!” zal waarschijnlijk het interne motto binnen de overheid wel klinken.
Ondertussen wordt iedereen met alle mogelijke moeite dergelijke rijdende doodskisten in gedouwd. Mijn vraag is echter of deze top-bemoeials zichzelf wel in dergelijke overvolle wrakken laten rondrijden of gewoon een luxe diesel hebben met prive-chaffeur erbij.
Vergeet niet dat IVW ook een overheidsinstantie is. Ook zij moeten zich laten gelden, anders worden ze afgeslankt of zelfs opgeheven. Ik vraag me ook af waarom ze zijn afgekeurd. Misschien dat een achterlicht niet rood genoeg is, dat een brandblusser niet op de voorgeschreven plek is gemonteerd maar een paar cm verderop… Je weet het niet!
Als het om APK van een auto gaat: als je geen ruitenwisser achter hebt (ontwerp) dan is er niets aan de hand. Als je er wel een hebt maar die doet het niet (zelfde situatie dus) dan wordt de auto APK afgekeurd….
Of je krijgt ’n prent als je ’n croissantje eet in het OV.
Ooit konden we erg trots zijn op het feit dat Nederland de beste/modernste en meest goed geolied Openbaar vervoer hadden hadden van europa en meschien zelfs van de wereld.
Maar tegenwordig hebben we ons voorsprong verloren en we lopen nu zelfs achter op de europese "ontwikkelings" landen. En de poging om in te halen wordt maar niet gedaan.
[3] Onlangs nog gereden in een Finse trein en het verschil was schokkend. De afstand was langer, de snelheid hoger en de prijs lager. Ondanks dat had je veel grotere en luxere stoelen in de 2e klas dan bij ons 1e klas. Via compterdisplays werd je op de hoogte gehouden van waar je was (hetgeen ivm de Finse taal wel handig was 🙂 ) en wat je snelheid was en meer leuke informatie.
En je kon zonder boete in de trein betalen ipv aan een automaat (met enkel Fins of Zweeds op de display). Je wacht gewoon tot de conducteur komt en betaalt met creditcard. Afstand Maastricht – Groningen was minder dan 15 euro.
Bij ons is de trein trager, duurder en vooral minder confortabel dan met de auto. Zelfs in de meeste gevallen ondanks de files. Vooral het opgepropt zitten zit mij altijd enorm tegen.
In Nederland zou men de trein daarom moeten gaan zien als een landelijke metro. Maar dan wel met dezelfde lage prijzen en geen gezeik met verplichte rare OV-kaarten die alleen daar gebruikt kunnen worden. Ook de pretenties voor luxe-zaken mag overboord.
Tsja, dat krijg je als je op zo’n manier als overheid je aanbesteding regelt. Ik heb begrepen dat het bedrijf dat de concessie gegund krijgt, dit op belachelijk korte termijn te horen krijgt. Je kunt het een busbedrijf ook niet verwijten dat het niet op voorhand tientallen nieuwe bussen bestelt, want dat is een onaanvaardbaar bedrijfsrisico. Daarom moet Arriva nu halsoverkop een shitload aan bussen zien te regelen, en tsja, op de tweedehandsmarkt voor bussen kun je helaas niet selectief zijn, zeker als je er een aanzienlijk aantal nodig hebt. Zorg nou als provincie dat je een half jaar van tevoren uitsluitsel geeft, dan krijg je ook geen geouwehoer met levertijden van bussen en gesleep met personeel. En je geeft het nieuwe personeel nog eens de kans om proefritten te rijden, want het is best handig als de nieuwe Arriva-buschauffeur de route weet.
Wat onverlet laat dat OV een achterhaalde vorm van personenvervoer is, waarbinnen busvervoer op zijn beurt van het allerlaagste allooi is. Maar goed.
Nu heb ik mij toevallig een paar weken geleden weer eens met het openbarende busvervoer laten verplaatsen.
Aardige chauffeur en veel goeiekoper dan mijn autootje.
Maar, als geindoctrineerde veiligheidsgordeldrager, vraag ik mij af waarom zo’n ding niet in een bus of trein nodig is?
Elke auto/bus/trein/ chauffeur heeft toch een staatsgoedkeuringsbewijs van rijcompetentie?
Waarom wel wantrouwen bij mensen die hun eigen bezit besturen, en niet bij mensen die ‘collectief’ bezit besturen?
Hoe die stelling valt te rijmen met vliegtuigen weet ik niet, behalve dat die bestuurders piloot worden genoemd.
En als iets nutteloos lijkt is het wel een gordel dragen wanneer je met 1000 km tegen de grond knalt.
It’s a funny world…
Comments are closed.