Door minder verkeersregels, stoplichten en verkeersborden ontstaan er minder opstoppingen, minder ongevallen en is de doorlooptijd twee keer zo snel.
Lees voor verkeersregels ‘overheid’ en leer hoe het anders kan.
(bewerkt naar een artikel in het FD)

Verkeersdeskundigen uit de hele wereld komen langs om het wonder van Drachten te aanschouwen. In plaats van nog meer dan de 100 borden en verkeerslichten, werden deze juist verwijderd.
Verkeerskundig was het volgens de normen en regels, maar de doorlooptijd om het plein over te steken was 50 sec. tegen nu, na de verwijdering, gemiddeld 30 sec. Terwijl het verkeer ook nog fors is toegenomen: auto’s plus 30% en 5% meer fietsers, dan voor de reconstructie.
Achter het weghalen van de borden en de stoplichten (lees wetten en regels) gaat een visie schuil die onder verkeersdeskundigen (lees ambtenaren en politici) revolutionairs is, namelijk dat de burgers heel goed hun eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen en problemen onderling kunnen oplossen zonder dat de overheid met allerlei regeltjes tussenbeide komt.
Geestelijk vader is Hans Monderman; ‘als je mensen als onmondige kinderen behandelt, gaan ze zich daarnaar gedragen’ en ‘alles wat niet verboden is, is geoorloofd, als er een bord 50 staat, gaan ze beslist niet langzamer’ In Mondermans filosofie moeten de deelnemers er onderling uitkomen en moeten ze worden aangesproken op hun sociaal gedrag ipv louter op de verkeersregels die zijn namelijk alleen maar juridisch; maar als het regent en een omaatje op de fiets komt van links, wie heeft er dan voorrang? Het verkeerssysteem ( lees……) onderdrukt het sociale systeem.

Een zeer interessant en bruikbaar praktijkvoorbeeld voor Libertariers en bewijs dat minder regels, beter werkt.
Als dit praktijkvoorbeeld nu eens doordrong bij de politici en dan niet alleen de verkeersdeskundigen, wat zouden wij het dan gemakkelijk krijgen.
Wanneer iemand een afstudeeronderwerp of werkstuk zoekt om Libertarisme in de praktijk te bestuderen, hier is een goed voorbeeld.

5 REACTIES

  1. ik ben net in de VS geweest en het viel mij op hoe weinig verkeersborden daar zijn. Je ziet er voornamelijk het veplicht stoppen bord.

  2. In de States hebben ze al hun stoplichten aan de overkant van het kruispunt en dat heeft voor mij de eerste keer voor een hééééél spannend moment gezorgd…

    Ook in Zeeuws-Vlaanderen is er ergens een dorpje dat de tactiek van Drachten overneemt. Ik ben ff de naam kwijt maar er stond hier in de (door de socialisten gekaapte) Gazet Van Antwerpen een dubbele afbraakpagina over dit onderwerp. Het zou allemaal voor een ongedisciplineerde warboel zorgen en dode fietsers.

  3. Als hardloper loop ik altijd in het donker in het pikzwart, nog even door rood als het kan, nog nooit wat gevaarlijks meegemaakt.

    Feit is dat je je dan bewust bent van je kwetsbaarheid, en daar naar handelt. Als er auto’s te hard langs me rijden ga ik achter bomen of palen staan, zodat ze me niet kunnen raken ook al zouden ze willen.
    Je bent nogal dom als je bij groen licht alleen op het licht vertrouwd en niet op je eigen zintuigen of er b.v. nog een (dronken?) automobilist aankomt die niet zal gaan stoppen.
    Als wielrenner idem dito, hoewel ik dan nooit in het donker rijd.

  4. [3] Je leert dan ook tijdens rijlessen dat je pas moet oprijden als het veilig is (en het licht op groen staat). Maar dat vergeten mensen snel, ze laten zich maar wat graag leiden door een paar kleurtjes (zoals op de kleuterschool ook het geval was).
    Aardige anekdote: hier in de buurt hebben ze pas verkeerslichten vervangen. Gevolg was dat deze een paar dagen uit stonden. Geshockeerd moesten mensen zelfs gaan kijken en besluiten om te stoppen of door te rijden. Al snel kreeg men het een beetje door en reed het verkeer soepeler dan ooit. Nu wordt iedereen weer gedicteerd door een stukje techniek die niet dezelfde input heeft als mensen (slechts een paar lussen in de weg).
    Overigens ben ik zelf een notoire doorrijder als het om een rood licht betreft, vooral ’s avonds laat. Behalve dat ik kijk of er niet verkeer aankomt, heb ik nog een extra uitdaging; kijken of er niet een flitskast of politie staat.

  5. In Woerden begint dit besef heel voorzichtig op één verkeersplein. Helaas moesten de ambtenaren toch weer hun visie hierop doordrukken door kolder onzin toe te voegen.
    Dit verkeersplein staat vol met stoplichten. Voor diegene die bekend zijn in Woerden het is vlakbij het station, Door een incident met de schakelkast is dit kruispunt bijna een week zonder sturing geweest. Gevolg; Woerden centrum uit kon ineens binnen 5 minuten i.p.v. oplopend tot een half uur. Na activering was er veel commentaar met als gevolg dat dit kruispunt in het kader van een proef nu een studie object is en hopelijk blijft dit zo.
    De kolder onzin waarop ik doel zijn een hoop kunststof blokken die toegevoegd zijn om een aantal rijbanen af te sluiten. Hierdoor kan er maar via een rijbaan doorgang vinden.
    Desondanks zijn de resultaten duidelijk zichtbaar.
    Mochten de ambtenaren zich geheel terugtrekken en deze blokken dus verwijderen, zal dit kruispunt nog sneller doorstromen.

Comments are closed.