Wat is de overeenkomst, of zoek de verschillen.
De overeenkomst is dat benzine en bellen in het buitenland, de aandacht van de EU hebben getrokken.
In hun almachtige ijver besloot de EU om de prijzen van beide, in de gehele EU gelijk te trekken.
Dat is goed voor de burger en voor de herverkiezing lijkt men te denken.
Wat is dan het verschil?
Bij benzine gaan overal de te? lage prijs naar een hoger algemeen EU prijsniveau.
Bij bellen in het buitenland moet alles verlaagd worden naar een lager algemeen EU niveau.
Er van afgezien dat hier weer tientallen ambtenaren/controle banen voor de EU worden geschapen, is HET grote verschil dat de benzine kosten grotendeels uit accijnzen bestaan die natuurlijk ten goede komen aan de EU (lidstaten). En die gaan we dus verhogen.
Want waarom de accijnzen niet naar een algemeen lager niveau, waar zeg Luxemburg ook voldoende aan heeft, zou kunnen is natuurlijk een domme vraag. Dat is blijkbaar alleen bij belbedrijven mogelijk.
In tegenstelling tot de te? hoge kosten van beltikken, want die komen ten goede aan die gore grote globale geldwolven van telefoonbedrijven. En daar moeten dus de prijzen omlaag.
Eigenlijk is het heel eenvoudig: politici zijn ook maar mensen en niets menselijks (nou ja) is hun vreemd, het eigenbelang hoort daar ook bij.
Het aardige is dat de Vrijspreker tenminste eerlijk voor het eigenbelang uitkomt in tegenstelling tot het zoveelste hierboven genoemde EU-voorbeeld, daar hoor je allemaal opgeblazen drogredenen als tanktoerisme en algemeen belang.
Waar kiest u voor?
Ik kies voor rijden op WVO, gefilterde frituur olie. Rijdt perfect, betaal geen cent accijns en vul de zakken niet van de oliebaronnen, maar van de lokale frituur.
[1] Het schijnt dat je voor alles dat je in de tankt gooit accijnzen moet betalen. De overheid is ook niet gek! Natuurlijk is het lastig controleerbaar, maar dat is een ander verhaal.
[2] Zo lastig is het niet om rijden op frituurolie te controleren. Je laat een (geur)spoor na als een rijdende frietkraam…
Ik kies voor een traktor. Nee, niet zo’n ding waar Guusje (geen familie van) zo’n hekel aan heeft, maar iets dat nóg groter is. Een heuse traktor op rode diesel. Niet alleen accijnsvrij, maar ook handig als er weer eens files op de sluiproute in de polder staat. Je gaat gewoon via het weiland !! :-))
[3]
Die stank valt heus niet op in de stank die politici en ambtenaren genereren.
[3] In dit geval ruikt ie naar lekker bekjes. De olie komt van de visboer. Maar, het kromme is, van Brussel mag het wel en van Den Haag niet (accijnsvrij rijden). Dus kies ik voor de goedkoopste variant. Ik ben al ontelbaar keer de grens gepasseerd maar ik krijg het idee dat het gedoogd wordt. Is trouwens altijd een zaak van de douane en niet van de politie
[6] Of het van Brussel mag is maar de vraag, want die stelt minimum-accijns vast ….
Het wordt niet gedoogd, maar weinig op gecontroleerd. Dit itt rode diesel. maar het is verboden:
Ik heb ooit eens gevonden:
gevonden op http://www.ppo.nu/viewtopic…
Op de site van de Douane staat:
Quote:
Accijns niet-minerale autobrandstoffen (Biodiesel) gelijk aan accijns minerale brandstoffen
Op dit moment is er in Nederland nog geen speciale regeling voor
niet-minerale, milieuvriendelijke brandstoffen. Dat wil zeggen dat de
huidige wetgeving van toepassing is. Niet-minerale brandstoffen worden gelijkgesteld aan minerale brandstoffen. Over niet-minerale brandstoffen wordt dus het normale accijnstarief geheven. Het afvullen van een dieselbrandstoftank met bijvoorbeeld slaolie staat wettelijk gelijk aan een handeling waarbij of waardoor accijnsgoed ontstaat en zal dus belast worden met dieselaccijns.
De gelijkstellingsbepaling is opgenomen in de Wet op de accijns art. 25 lid a
Quote:
2. Als minerale oliën worden mede aangemerkt:
a. andere produkten dan minerale oliën als bedoeld in het eerste lid, die zijn bestemd voor gebruik, worden aangeboden voor verkoop of worden gebruikt als motorbrandstof, als additief of als vulstof in motorbrandstoffen;
Comments are closed.