In het eerste kwartaal van
2007 zijn de files weer eens
met een 20% gegroeid.
Wat gaat de overheid er aan
doen? Volgens Camiel Eurlings
gaat hij ‘de lat erg hoog leggen
qua rekeningrijden en zijn we
in 2020 van de files af’.

Het is het bekende verhaal van de overheid als onbetrouwbare partner. Wel blauw betalen aan wegenbelasting, BPM, accijns op brandstof enz. enz. maar wegen bouwen, ho maar. Nee, de oplossing ligt volgens Camiel in het verder uitknijpen van de autobezitter. Rekeningrijden zorgt voor een nog vollere staatskas en legere wegen want dan blijven mensen vanzelf wel thuis of nemen de trein.

Het absurde credo ‘meer wegen bouwen, lost niets op’ kennen wij nu wel. Net als alle overbodige rapporten, spitsstrookgesteggel en zogenaamde ambitieuze overheidsplannen. Om maar te zwijgen van alle overbodige publiekscampagnes.

Nee, het is tijd dat Nederland erkent dat het echt anders moet.

Allereerst zou de overheid verplicht moeten worden om haar taak, het verzorgen en onderhouden van de infrastructuur, binnen 10 jaar tot een goed einde te brengen. De opgehaalde miljarden van de afgelopen decennia kunnen dan eindelijk goed besteed worden in een verdriedubbeling van het wegennet in de Randstad en een verdubbeling op drukke punten elders in het land.
Vervolgens ontheffen wij de overheid van deze taak, die zij blijkens het huidige fileleed, niet aankan. De bouw en onderhoud van wegen komen in particuliere handen die belang hebben bij tevreden klanten. Doordat de autobezitter geen geld meer kwijt is aan belastingen, BPM en al dat soort heffingen, zijn tolheffingen dan eerlijk én gelijk voor iedereen op te brengen.

En mochten er mensen in een afgelegen streek een probleem hebben dat er geen enkele commerciële partij bereid is een weg neer te leggen….verenig je dan in de buurt en bouw er zelf één !

9 REACTIES

  1. Het is toch ongelooflijk wat men onder filebestrijding verstaat: minder auto’s!

    Ja dat zal de files ongetwijfeld oplossen maar het is alsof je een slechte bloedsomloop in een been oplost door de doorbloeding te verminderen.

    It’s the capacity stupid!

  2. Files los je zo op:
    Hoofdwegen 8 baans, 4 in iedere rijrichting.
    Een aparte op- en afrit voor iedere rijstrook op knelpunten.
    Met een autorijbewijs scooters tot 600cc laten besturen
    Zonodig industrie verplaatsen naar de Drentse heidegrond met een magneetbaan naar de Eemshaven.
    Zie het verkiezingsprogramma van de Republikeinse Moderne Partij
    http://home.tele2.nl/rmp/pr
    Kopje Verkeer en waterstaat

  3. [2] "Een aparte op- en afrit voor iedere rijstrook op knelpunten."

    Hoe zie je dat voor je? Heb je daar al eens een schetsje van gemaakt? Als je er niet uitkomt, bestudeer dan Escher! 🙂

  4. De regering heeft een heel groot bord voor de kop betreft het fileprobleem. Zij denkt dat mensen voor de lol aansluiten in de file, en dat als zij het autorijden maar duur genoeg maakt, mensen een andere hobby gaan zoeken.

    Het idee dat men meer de trein zal nemen, toont aan dat de minister van verkeer zelf nooit in de spits in een trein heeft *gestaan*. De NS kampt met een ondercapaciteit in de spits, en dan vervoert zij nog maar 10% van de forenzen. Dat wil zeggen dat, wanneer 10% van de automobilisten de trein wil nemen, het aantal treinreizigers verdubbelt.

    Een asfaltstrook extra lijkt mij voordeliger dan een verdubbeling van het spoornet.

    Bovendien is de NS nog steeds een verlieslijdende organisatie, ondanks het *teveel* aan klanten. Dit terwijl de autorijders jaarlijks 15 miljard euro in de staatskas pompen.

    Het verkeersbeleid wordt duidelijk vanuit een Marxistische ideologie (goedkoop massavervoer) gevoerd in plaats van rationele en ethische overwegingen.

  5. De achterblijvende economische groei binnen de EU-lidstaten heeft deels te maken met (hoge) belastingen, deels met een gebrekkige economische infrastructuur die nodig is om de belastingen EEUWIG te kunnen blijven verhogen.

  6. Waarom denkt iedereen altijd meer wegen, bredere wegen en meer afritten.

    Het lijkt me dat met een flinke belasting korting in Schijf 1 (van 20%) voor degenen die Woonwerk-werk met OV, Fiets, of bv <10km van de Woonplaats afleggen.

    Laat Camiel Eurlings daar maar wat mee doen!

  7. Ik weet nog een oplossing:
    We verhogen de VpB tot 100%, zodat ondernemen niet meer loont. Dan sluiten tiendduizenden bedrijven hun deuren en verliezen honderduizen of zelfs miljoenen mensen hun baan, waardoor het woon-werkverkeer als vanzelf afneemt.
    Ziezo, probleem opgelost.

  8. Dat de Overheid het fileprobleem niet wilt oplossen is inmiddels glashelder. De Overheid is absoluut onbetrouwbaar.

    Kennelijk is het rendabel voor de Overheid om de files in stand te houden. Brandstofverbruik van de auto stijgt behoorlijk in de file, dit levert de schatkist alleen maar meer geld op. Files zijn een reden om rekeningrijden in te voeren. Als er geen files meer zouden zijn, heeft de invoering van het rekeningrijden geen enkele zin meer.

    Files kunnen allerhande oorzaken hebben. Één ervan is de hoeveelheid op en afritten. Deze veroorzaken teveel wijzigingen in het verkeersbeeld met als gevolg dat de mensen gaan afremmen. En ander probleem is de trajectcontroles. Ik rijd dagelijks van Utrecht naar Woerden en moet door de TC. Voor de TC rijdt iedereen tussen de 130 en 140 per uur, maar bij de TC gaan ze allemaal naar 110 per uur.

    De oplossing van H.P. van Herwijnen, voorzitter RMP, zie reply 2, werkt ook niet. Reden: Probeer maar eens met 3 of 4 banen een stad als Amsterdam of Rotterdam binnen te komen. Gaat niet lukken.

    Uit, inmiddels oud, onderzoek is in de jaren 80/90 gebleken dat in de spits ongeveer 10% verkeer zit dat niet naar het werk gaat, maar voor sociale doeleinden, vakanties, ziekenhuis bezoek etc. Dit zou bijvoorbeeld verboden kunnen worden. Al moet ik zeggen dat ik een hekel heb aan regeltjes. Dus in plaats van verbieden, zou je die groep een korting op de wegenbelasting kunnen geven als ze niet in de spitsuren op de autosnelwegen komen.

Comments are closed.