Het is schandalig hoe vaak en hoeveel het bedrijfsleven tegen de persoonlijke vrijheid en de vrije markt handelt. Steeds weer proberen ze de overheid wetten te laten maken waarvan zij denken voordeel te hebben. En de politici grijpen deze kansen maar al te graag.

Zoals vandaag een NOS-bericht bekend maakt:
“Het Platform Detailhandel Nederland wil dat er een wet komt waarin staat dat tarieven in parkeergarages per minuut worden berekend. Automobilisten betalen nu gemiddeld 15 tot 20% te veel omdat tarieven in uren of halve uren worden berekend”.

Vaak, klinken dergelijke eisen in het belang van de consument. En soms zijn ze dat ook wel OP DE KORTE TERMIJN. Maar er zijn altijd consequenties.
Zo zal niet alleen de macht van de staat steeds toenemen, maar ook weer de kosten die de noodzakelijke controle op naleving met zich meebrengen.

De enige goede oplossing is ook hier weer de rechten van de eigenaar te erkennen en de tarieven over te laten aan de eigenaar van de garage.

11 REACTIES

  1. Juist, en de stad (lees: straten en pleinen) niet zo parkeeronvriendelijk te maken dat we met zijn allen in de weinige garages geforceerd worden.

  2. [1] Ben het eens met Hub dat de eigenaar van parkeergarages dat zelf moeten bepalen, maar als inwoner van Leiden weet ik dat enige regulering nodig is. Een oude 16e eeuwse binnenstad is niet geschikt voor al die auto’s. Die regulering is helaas doorgeschoten, omdat geen gemeentebestuur in deze stad werkelijk van plan is grote parkeergarages -al dan niet ondergronds – te laten bouwen aan de rand van het centrum. Liever proppen ze tientallen miljoenen in een volkomen onrendabele sneltram.

  3. "Het Platform Detailhandel Nederland wil dat er een wet komt waarin staat dat tarieven in parkeergarages per minuut worden berekend."

    Goh, daar zitten slimme mensen…NOT

    Nu zullen parkeergarages de prijzen per minuut iets verhogen, zodat ze even veel krijgen als eerst.

    Het enige verschil: Zoals Hub al zegt: Je krijgt er een blik ambtenaren bij die de regels zullen controleren.

  4. [2] "weet ik dat enige regulering nodig is"

    Het probleem dat je aangeeft, komt door het feit dat de overheid alles kapot gereguleerd heeft. Als er morgen een bedrijf komt dat, niet zichtbare, ondergrondse parkeergarages wil aanleggen. Zal de gemeente dit verbieden. Of de ondernemer moet duizend vergunningen aanvragen (die hij nooit binnen 10 jaar krijgt). Dus geen bedrijf begint er aan.

  5. [4] Juist gezien JP. Bovendien is de binnenstad "eigendom" van de gemeente.
    Zodra je dit privatiseerd en de winkeliers eigenaar worden, komt die regeling er vanzelf en dat kost dan geen leger ambtenaren.

  6. Toevallig dat dit artikel net een dag komt nadat ik het hoofdstuk "account overdrawn" uit "Atlas Shrugged" heb gelezen.

    Dat deze lieden hetzelfde lot moge wachten als de zakenlieden in de fictie van Ayn Rand.

    Collaborateurs, met hun roep om nieuwe wetten.

  7. HET IS NOG ERGER EN SNELLER DAN IK DACHT

    Nu al een nieuw Teletekstbericht:
    16:34 uur / 09 Juni 2007
    </b>CDA, PvdA bezorgd over parkeerkosten</b>
    CDA en PvdA roepen minister Eurlings naar de Kamer om uitleg te geven over de tarieven in parkeergarages. Ze willen dat de minister overleg op gang brengt tussen de gemeenten en de exploitanten van de garages.

    De detailhandel wil dat de tarieven per minuut worden berekend.
    CDA en PvdA vinden dat de winsten van de exploitanten te hoog zijn en dat de balans tussen kosten en baten zoek is.

  8. [7] Hetgeen weer eens aangeeft hoe hypocriet de heren zijn. Deze kosten vallen in het niet bij alle diverse berovingen die we van deze heren nog mogen verwachten in de vorm van jaloeziebelasting, lijkenbelasting, belasting op werken, belasting op wonen, belasting op eten, belasting op reizen, belasting op verhuizen etc etc etc

  9. De gemeenten hebben in alle grote steden een enorm belang in de parkeergarages. En waar hebben we het over? De enige die in Nederland überhaupt een vergunning krijgt is Q-Park.

  10. [5] Precies en privatiseer de parkeerplaatsen. Dan moeten mensen zelf voor hun parkeerplaats betalen, zonder dat daar ene overheid bij komt kijken. Alleen moet het worden ingeschreven in het gemeentelijk kadaster. Dit is dan de enige taak van de gemeente. Heb je deze parkeerplaats niet meer nodig dan verkoop je of verhuur je het. Einde probleem. Bijvoorbeeld een bedrijf kan zelf ook parkeerplaatsen kopen voor zijn leveranciers en klanten die op bezoek komen. Tevens kunnen garages worden geëxploiteerd door private ondernemingen, dus zonder inmenging van de gemeente.

Comments are closed.