NL-regering (13 juli): Nieuwe personenauto’s met een aardgas- of LPG-installatie, krijgen een zuiniger energielabel, en er gaat voor deze auto’s een lagere aankoopbelasting (BPM) gelden.
LSR: Libertarische Schaduw Regering: Schaf de hele BPM af. Betaling voor gebruik van de weg en (eventueel?) voor vervuiling, zit al ruimschoots in de accijnzen die op brandstof worden betaald.
———————————
*) LSR: Libertarische Schaduw Regering: zie WOORDENLIJST
Daar komt vast ruzie over met de Europese Commissie (Politbureau). Ik herinner mij ergens gelezen te hebben dat de EU zeer ontstemd was omtrent het Zwiterse belastingbeleid want dat zou haaks staan met het EU beleid om overal dezelfde hoge belastingen in te voeren. Idem voor de vlaktaks in lidstaten als Slowakije (is geloof ik recent al verhoogd) en de Baltische staten.
Typisch een voorbeeld van hoe belastingen ervoor zorgen dat het wagenpark in Nederland relatief vuil is. Vernieuwing van het wagenpark is door de BPM gewoon enorm duur geworden.
Dit is een typische maatregelen zoal sonze staat ze neemt. Het aantal af-fabriek LPG voertuigen is heel erg klein. Het aantal aardgas-voertuigen nog kleiner. Het kost dus bijna helemaal niets.
Want dat is kernmerkend voor staatsmaatregelen in ons land. Het blijft een % hier meer en een % daar minder. Als de staat echt iets wil, laat ze dat dan doet. Als ze echt vindt dat fijnstof aangepakt met worden verhoog dan de dieselaccijns tot benzineniveau en maak LPG BPM-vrij. Dan zul je echte veranderingen merken.
Let wel, ik zeg niet dat ik hiervoor pleit, maar zoals z ehet nu doen weet je op voorhand dat het enkel zinnig is om aan een of andere papieren norm te voldoen waar we dankzij deze maatregelen via de modelberekening nu net aan voldoen.
Comments are closed.