Onderzoek behandeling verdachte moord winkelier.
De besloten jeugdinrichting de Koppeling in Amsterdam laat een onderzoek doen naar de behandelplanning van de zestienjarige verdachte van de dodelijke overval op de winkelier van de avondwinkel Car Check in Amstelveen.

De jongen liep een maand geleden weg uit het behandelcentrum, waar hij een therapie onderging voor gedragsproblemen.
Met het onderzoek komt de Koppeling tegemoet aan minister André Rouvoet (jeugd en gezin).
Rouvoet kondigde dinsdag al een onderzoek aan om alle feiten over de zaak op tafel te krijgen. Het onderzoek richt zich op de vraag of de Koppeling juist heeft gehandeld in de situatie van de jongen, die wordt verdacht van de moord op de medewerker van de avondwinkel.

Voor het onderzoeksteam zijn externe deskundigen benaderd. De resultaten worden uiterlijk verwacht in de week van 10 september, aldus de Koppeling woensdag. Zowel Rouvoet, de inspectie jeugdzorg als de regio Amsterdam krijgen de resultaten tot hun beschikking.

Behandelcentrum.
De Koppeling biedt zorg, behandeling en onderwijs voor jongeren in de Amsterdamse regio die onder toezicht zijn gesteld door de kinderrechter. Het behandelcentrum is ontstaan vanuit de noodzaak om jongens en meisjes met ernstige gedragsproblemen, die voorheen in een justitiële jeugdinrichting verbleven, een geschikte behandeling te kunnen geven.
Jongeren tekenen vooraf dat ze er achter staan dat ze niet weg kunnen uit het centrum.
De zestienjarige verdachte, die heeft bekend bij de overval betrokken te zijn geweest, ontsnapte tijdens een verlof aan het toezicht van zijn begeleider. De jongen had nog zes maanden in de Koppeling moeten doorbrengen.
Hij zat niet in de inrichting voor een misdrijf, liet bureau jeugdzorg weten. Wegens geweldsdelicten was hij wel eerder met de politie in aanraking geweest.
Dat geldt ook voor de tweede zestienjarige verdachte, die onder begeleiding staat van de jeugdreclassering.

Voor het onderzoek zijn dus externe deskundigen benaderd, die de vraag moeten beantwoorden of de Koppeling juist heeft gehandeld in de situatie van de jongen.
De vraag zou moeten zijn: hoe is het mogelijk dat er klaarblijkelijk niet naar de jongen gezocht is vanwege het feit dat hij al een maand geleden aan het toezicht van zijn begeleider ontsnapt is. Ook met betrekking tot de tweede verdachte is de jeugdreclassering in gebreke gebleven.
Dit is nu al het zoveelste geval waarin de overheid faalt met betrekking tot een taak die zij zichzelf opgelegd heeft.
Maar zoals eerder vermeld wil Rouvoet dit in de toekomst voorkomen, door elektronische dossiers, heropvoeding van de ouders, het kind weghalen bij de ouders en door de staat laten opvoeden en natuurlijk door nog een extra 700 miljoen euro aan allerlei bestaande en nieuwe instanties te geven.
Wat mij ook in het persbericht opviel is, dat minderjarigen vooraf moeten tekenen dat zij er achter staan dat ze niet weg kunnen uit het centrum. Wat is hier het nut van? Zijn handtekening zegt immers niets.
In ieder geval blijkt dat de overheid onbekwaam is om dit soort geldverslindende taken tot een goed einde te brengen.
Maar desondanks wil de overheid meer en meer controle over het individu krijgen.

4 REACTIES

  1. Opmerkelijk dat minderjarigen moeten tekenen voor ‘accoord’ met hun behandeling. Normaal is de handtekening van een minderjarige van staatswege nog onvoldoende om een spaarrekening te mogen openen. Zolang politici zichzelf blijven zien als de reincarnatie van Jezus en ambtenaren zich zien als heiligen en hoeders van de superieure moraal, zal er niets veranderen en het verval van kwaad tot erger gaan. De gemiddelde psychoot denkt immers ook dat hij normaal is (en de anderen gek) en dat is de kern van het probleem.

    Persoonlijk ben ik benieuwd of in deze zaak de rechter het jeugd- of het volwassenenstrafrecht gaat toepassen. In het eerste geval zal de dader wegkomen met een paar maanden nijntjeknuffel-therapie onder hoede van dezelfde idioten als waar hij vandaan kwam.

  2. Ik kan de uitslag van dat onderzoek wel voorspellen: instantie(s) X(YZ) heeft(hebben) gefaald in de hulpverlening en meer geld nodig…dat die gozer zelf verantwoordelijk is voor zijn daden zal wel niet bij ze opkomen

  3. Als je echt helemaal niks kunt kun je altijd nog bij de roverheid terecht. Daar is incompetentie één van de belangrijkste aannamecriteria. Wie wel wat kan frustreert de rest, en dat kunnen we niet hebben. Daarbij is iemand die wel wat kan zo weer vertrokken, en dat geeft onrust.

    Door dit publiekelijk steeds zo te demonstreren bespaart men de belastingbetaler een vermogen aan wervingsadvertenties. Dat dat dan wel weer ten koste van de veiligheid gaat is mooi meegenomen, want dat vergroot de roep om roverheidsingrijpen, en daarmee dus de macht van de staat. Een klassieke win/win voor de criminele bende in Den Haag.

    Waarom heeft de meerderheid van dit tokkievolk nog steeeds niet in de gaten hoe het werkt, en krijg je ze dat ook niet aan het verstand gepeuterd?

  4. [3] > Als je echt helemaal niks kunt kun je altijd nog bij de roverheid terecht. Daar is incompetentie één van de belangrijkste aannamecriteria.

    Dat is incorrect. Er wordt wel degelijk naar bekwaamheid gekeken, sterker nog, men is blij als er een sterke binnenkomt.

    > Daarbij is iemand die wel wat kan zo weer vertrokken

    Dat is correct. De goede gaan weg, de minder goeden zien in dit vacuum een kans om eindelijk een "manager" te worden. Met als resultante een onvoorstelbaar laag nivo middenmanagement.

    De "gewone" ambtenaren zijn net mensen. Ze drinken wat koffie en schuiven een papiertje naar links en hup nog 1 naar rechts. Daar is helemaal niets mis mee.
    Keurige mensen, immer bereid tot een stapje extra voor een fijne collega. Ze draaien gewoon hun rondjes en gaan op tijd naar huis.

    Het kwaad wordt met name aangericht door incompetente managers die enkel in dit rotte systeem kunnen gedijen.

Comments are closed.