Mevrouw Maximá Zorreguieta is gehuwd met de Nederlandse Kroonprins Willem-Alexander en geniet als zodanig een salaris uit de Nederlandse Staatskas.
Gehoord en gezien haar opzettelijke publieke uitspraak, dat de Nederlander niet bestaat, stelt zij kennelijk geen prijs op het Nederlanderschap. Daarenboven heeft zij in haar hoedanigheid van echtgenote van de Kroonprins blijk gegeven van ernstige minachting, niet alleen van de Nederlandse Staat, maar van alle Nederlanders, autochtoon dan wel allochtoon, die zich Nederlander voelen.

Prinses Maximá heeft zodoende, ondanks haar INBURGERINGSCURSUS van prof. V. Halberstadt en haar huwelijk met Kroonprins Willem Alexander, getoond zich niet geintegreerd te hebben in de Nederlandse samenleving en moet mitsdien het Nederlands staatsburgerschap onwaardig worden geacht.

Wat valt hiertegen te doen?
Gezien dit ernstige feit, ben ik van gevoelen dat, mocht de Minister niet onverwijld doeltreffend optreden, de Tweede Kamer zich in spoeddebat in een motie zou dienen uit te spreken over de volgende vier maatregelen:
A. Het Nederlanderschap van Mevrouw Zorreguieta dient ONMIDDELLIJK door de Minister van Binnenlandse Zaken te worden ingetrokken.
B. Haar salarisbetaling dient onmiddellijk te worden beeindigd.
C. Zij dient als PERSONA NON GRATA binnen 48 uur het land te verlaten.
D. De Kroonprins dient binnen 14 dagen te kiezen tussen TROONOPVOLGING en continuering van zijn huwelijk met Mevrouw Zorreguieta.

59 REACTIES

  1. [25]
    Ik ben, naar geboorte, Nederlander.
    Maar waarom herken ik mij dan niet in dat gedaas over de Nederlandsche indentiteit?
    En waarom laat het mij dan volkomen Siberisch of deze prinses enigszins relativerend doet over die Nederduitsche identiteit?
    En waarom windt een zich libertarier noemende er zich zo over op? Ik dacht dat libertariers zichzelf als wereldburger beschouwden?
    [22]
    De neus praat hier over een ‘soort’. Dat collectivistisch geneuzel komt men wel vaker bij hem tegen.
    Daarbij schuwt hij het gebruik van generaliserende vooroordelen niet.
    En dat alles ook nog eens in de naam van DE ratio. Die ratio, die per intellectueel zo plooibaar blijkt te zijn.

  2. @Beek,
    "waarom herken ik mij dan niet in dat gedaas over de Nederlandsche indentiteit?
    En waarom laat het mij dan volkomen Siberisch of deze prinses enigszins relativerend doet over die Nederduitsche identiteit?"

    Dat moet je niet aan mij vragen, vriend. Die vragen zal jij in de eerste plaats zelf het beste kunnen beantwoorden, zou ik menen.

    "Ik dacht dat libertariers zichzelf als wereldburger beschouwden?"

    Omdat ik tenslotte ook niet de beroerdste ben, zal ik proberen het nog een keertje uit te leggen, speciaal voor Beek.

    Het is niet zomaar ene Mevrouw Z. die zomaar ergens haar standpunt uitspreekt. Zij doet dat qualitate qua, in haar hoedanigheid van echtgenote van de Kroonprins en wel speciaal ter gelegenheid van de publicatie van een omstreden politiek rapport. Dat zal -hopelijk- toch niemand ontgaan zijn.

    Maar haar grondwettelijke positie brengt met zich mee, dat zij zich onthoudt van uitspraken met een politieke of staatsrechtelijke strekking.

    Haar uitspraken passen niet in onze grondwet. Het staatshoofd staat boven de politieke partijen en behoort zich in politicis neutraal op te stellen. Dat houdt in, dat zij geen publieke uitspraken met een politieke strekking doet. Ook de leden van het koninklijk huis dienen zich terughoudend op te stellen.

    In een democratische rechtsstaat maakt niet de monarch, maar de meerderheid van het volk, vertegenwoordigd in het Parlement, volgens bepaalde spelregels de dienst uit. De monarch kan zijn positie als monarch in een democratische rechtsstaat alleen bekleden, juist vanwege die neutraliteit. Dit geldt mutatis mutandis in zekere mate ook voor de leden van het koninklijk huis.

    Gebeurt dat niet, dan maakt de betrokkene misbruik van zijn machtspositie en dit is in strijd met de democratische rechtsstaat, waaraan de monarch zijn positie ontleent.

    Overigens is de "democratische rechtsstaat", zoals we die in Nederland in werking zien -met zijn koehandel, zijn CAO’s en zijn belangenverstrengeling tussen de verschillende machten, etc.,etc.- niet mijn uitvinding.

    Er zijn betere manifestaties van een democratische rechtsstaat denkbaar. Denk bijv. aan Zwitserland of IJsland.

    Maar het schijnt moeilijk te zijn om in te zien, dat de trein zich op een steil hellend vlak bevindt, waarbij de afgrond steeds dichterbij komt en de speelruimte voor het individu hoe langer hoe kleiner wordt, naarmate de paniek toeneemt.

  3. [32]
    En dit alles zou in het geding zijn als zij het bestaan van 1 Nederlandse identiteit enigszins relativeert?
    Terwijl dit relativeren domweg een beschrijving van de dagelijkse realiteit is.
    Nee, de reacties hier staan in geen verhouding tot de gebeurtenis.

  4. [34]
    Veel verder dan het misbruiken van een openbare pisbak zoals "de vrijpreker" (geen typefout) thans is
    kom jij duidelijk ook niet.

    Sinds jij hier samen met andre en hartman niet verder kunnen komen dan wat infantiel gelul zakt het niveau van de vrijpreker tot een absoluut dieptepunt.

    Doch vertel eens neus, WAT is dan volgens jou toch die Mederlandse identiteit.

    Msg (moeha…..)

    Spuit elf, dwaallicht, heiden en weet ik veel wat.

    Fuck off and die looser, get a live.

  5. Ik maak onderscheid tussen Nederlanders en medelanders.

    "Medelandse" (i.t.t. Mederlandse) identiteit zal Jetze bedoelen. Hij zoeke een helder antwoord op zijn "vraag" in reactie {35} in zijn eigen reacties, inclusief deze laatste.

  6. Hebben wij in dit land nu werkelijk niets beters te bediscussieren dan de status van Maxima?

  7. [36]
    "Ik maak onderscheid tussen Nederlanders en medelanders."

    Onderschijt, nietwaar.

    sic: "Hij zoeke een helder antwoord op zijn "vraag" in reactie {35} in zijn eigen reacties, inclusief deze laatste"

    Spreek voor jezelf neus, het lijkt mij nogal genant om e-mail onwaardig geneuzel met rene en andre op deze openbare pisbak te blijven plempen.

    De vrijpreker, of hoe Beek vanuit zijn open inrichting de vloer weet aan te vegen door pseudo religieuze "rand debielen" met de neus op hun eigen controversiele "godsdienst" weet te blijven drukken.

  8. [37] Zolang Maxima ieder jaar geniet van een gigantisch inkomen opgebracht door de hardwerkende Nederlanders, terwijl schoonmama een van de rijkste vrouwen ter wereld is, is het een "must" dat er over de echtgenote van de toekomstige koning der nederlanden gedachten worden uitgewisseld.

  9. [37] Reykjavik,
    Als je de zaak voldoende had gevolgd en begrepen had je gemerkt, dat het minder over de status van Maxima gaat dan over de chicanes van de regering.

  10. Veel verder dan wat slap geneuzel kom je wederom niet neus, of wel soms.

    Hoe en waaraan is de Nederlandse identiteit dan wel te herkennen of definieren?

    Als klootjesvolk zonder eer of trots en zonder enig historisch benul, wat domweg over zich heen blijft laten lopen, zoals al zo’n vierhonderd jaar lang het geval is misschien?

    Drummer boy neus loopt voorop in het leger der loosers "gesteund" door zijn eigen pseudo religieze adepten.

    Zonder eer en zonder trots, zoals de aard van een ware Medelander betaamt.

  11. [34]
    Maar, inderdaad, geef dan eens een beschrijving van DE Nederlander, die verder gaat dan de staatsrechtelijke juridische constructie, want dat die bestaat is zo evident, dat veronderstellen dat Hare Koninklijke Hoogheid die in twijfel trok (wat hier gebeurde) als kwaadaardige nonsens kan worden beschouwd (wat ik in eerste instantie dus ook al aangaf).
    En als ene spionnenneus dat niet kan, toont hij daarmee het gelijk van Hare Koninklijke Hoogheid aan.

  12. [43]
    Ik kan me als atheist niet voorstellen dat een Schepper van hemel en aarde, de Schepper van de mens, of men Hem nu God noemt of Alah, dat zo’n almachtige schepper zich laat piepelen door Zijn eigen schepping.

    God zij met ons en lang leve de koningin met haar gespuis…….

    Ja, nederland is een open inrichting.

  13. [42]
    Beek vroeg: “Geef dan eens een beschrijving van DE Nederlander”

    DE Nederlander bestaat wel degelijk. Als je er één tegenkomt in het buitenland herken je hem/haar onmiddellijk. Je ziet ook direct dat het GEEN Duitser of Italiaan of Pool, of noem maar op, is. Dat komt eenvoudig omdat iedere groep mensen die over verscheidene generaties op één plek woont zich aanpast aan de eisen die de plek stelt om te kunnen overleven.

    Duitsers hebben eeuwenlang in donkere wouden gebivakkeerd. Die moesten op de donkere winteravonden elkaar bezighouden (lange gesprekken, filosofie, muziek, gezang, kortom cultureel hoog ontwikkeld) om niet totaal melancholisch te worden. Italianen zijn gezegend met een zonovergoten klimaat, vruchtbare grond en visrijke zee. Logisch dat Italianen bij lange na niet zo zwaar op de hand zijn als Duitsers.

    De Engelsen zijn typische eilandbewoners. Je kunt er niet makkelijk af van zo’n eiland, dus als de bevolking groeit zit je gauw op elkaars lip. De Engelsen hebben het gebrek aan privacy opgelost met een zeer hiërarchische maatschappij waarin iedereen zijn plaats kent en waarin de omgangsvormen met anderen nauwkeurig vaststaan. Dat ingebakken gebrek aan vrijheid hebben ze nog enigszins dragelijk weten te maken met hun onovertroffen humor. Dat relativeert hun beperkte leefomgeving tenminste.

    Japanners moesten net als de Engelsen een oplossing vinden voor het ruimtegebrek. Ze hebben dat net zo opgelost met een zeer hiërarchische maatschappij met strenge omgangsvormen, echter zonder het Engelse vermogen tot relativeren. Japanners zijn Duitsers op een eiland, geen enkel gevoel voor humor, of hooguit onderbroekenlol. Geen wonder dat ze het zo goed met de Duitsers konden vinden in WOII.

    Nederlanders hebben eeuwenlang in een moerassige rivierdelta gewoond. Moeilijk toegankelijk voor externe overheersers. Nederlanders zijn dus zeer op hun vrijheid gesteld, wars van autoriteit (autoriteit heb je niet in NL die moet je verdienen). De voortdurende dreiging van het water heeft ze echter wel tot samenwerking gedwongen. Zonder aanzien des persoons (denk maar niet dat je beter ben dan een ander) moest iedereen zijn steentje bijdragen om hier te kunnen overleven. Dat maakt DE Nederlander tot een sociale liberaal (of liberale socialist zo je wil).

    Maxima heeft hier allemaal geen weet van. Haar volk heeft wel een tijdje over eindeloze grasvlakten gebanjerd, maar bestaat toch vnl uit allerhande import. Dan ga je vanzelf denken dat het overal zo is. 😉

  14. [45]
    Tsja.. is dit niet een beetje verjaardagspartijteswijsheid?
    Stel u heeft grootouders die geboren werden op Ambon, en die immigreerden: werden Nederlander, evenals hun nazaten.
    Of u heeft een Deense moeder en een Engelse vader, maar werd hier geboren: als Nederlander.
    Of u heeft Portugese betovergrootouders: daardoor bent niet een mindere Nederlander. Enz. enz.

  15. [46]
    Je hebt het er dan over hoe goed immigranten kunnen of willen integreren in de NL samenleving. De NL samenleving is vrijer en individualistischer dan de meeste andere ter wereld. Voor veel immigranten zal het dus even wennen zijn. Een échte Nederlander omarmt die typisch Nederlandse normen en waarden.

    Mensen zijn niet anders dan dieren, dus als je hier iemand uit de tropen plant zal hij beslist hinder van het klimaat ondervinden. Ook hebben mensen uit Ambon andere gewoonten omdat de tropische leefomgeving andere eisen stelt dan het NL polderlandschap. Het door de warmte opgelegde tempo doeloe gevoel is de Nederlander uiteraard vreemd. Bij dijkdoorbraken e.d. is snelheid geboden. Hier kom je niet te laat op een afspraak. Doet iemand uit Ambon dat wel dan geeft dat onnodige wrijving. Nazaten leren hiervan en passen zich gewoonlijk goed aan.

    Dat wil niet zeggen dat zo iemand de typisch Nederlandse normen en waarden volledig omarmt (zo vinden Japanse expats nog steeds dat vrouwen een minderwaardig soort wezens zijn, geven ze met zeer veel tegenzin een hand en hebben ze er een bloedhekel aan als je ze in de rede valt; allemaal zaken waar Nederlanders niet mee zitten). Het wil alleen maar zeggen dat men wrijving met autochtone Nederlanders weet te vermijden. Dat maakt Japanse expats dus zeer beslist NIET tot echte Nederlanders.

    De NL openheid wordt door veel buitenlanders als botheid en ongemanierdheid ervaren. Ook de typisch Nederlandse ‘zuinigheid’ (denk bijv. aan de koekjestrommel die een keer rondgaat en dan weer in de kast wordt opgeborgen) wordt vaak als ongastvrijheid ervaren. Toch zullen de meeste immigranten of expats die typisch Nederlandse normen en waarden wel gaan waarderen en vaak zelfs overnemen. Voor sommige, m.n. oudere mensen, kan de ‘culture shock’ te groot zijn en zij blijven dan aan de hun vertrouwde leefwijze vasthouden. De autochtone Nederlanders maakt dit niet uit, zolang zij hier geen hinder van hebben. In oude stadswijken waar men op elkaars lip zit is dit echter wel vaak het geval.

    Iemand met een Deense moeder en een Engelse vader zal van beide culturen iets mee krijgen (bijv. een sociale instelling van de moeder en beleefde omgang met anderen van de vader). De grotere vrijheid en openheid van de NL cultuur zal bij zo iemand een prima aanvulling zijn. Zo iemand kan dus een Nederlander in optima forma worden. Bij de Portugese ‘laat maar waaien’ mentaliteit, of het continu aankletsen tegen wildvreemden, ligt dit minder voor de hand. Maar als het gaat om verre nazaten dan mag je hopen dat deze hun voor Nederland kwalijke eigenschappen inmiddels hebben weten te onderdrukken. 😉

    Waar de meeste westerlingen en Aziaten hardwerkende mensen zijn die liever hun eigen broek dan hun hand ophouden, zijn de meeste Afrikanen en Arabieren typisch mensen die liever lui dan moe zijn. Dat kan je die mensen niet verwijten, de plek op aarde waar ze leven maakt een dergelijke leefwijze nu eenmaal goed mogelijk. Plant je die mensen over in een welvaartsstaat als de onze waar ze zomaar een uitkering kunnen krijgen, dan moet je niet zeuren dat die mensen het vertikken om te gaan werken.
    "Ook in Egypte en Bangladesh kunnen ze de dijken best verhogen. Ze moeten daar eens een keer de handen uit de mouwen steken, meneer! Dacht u wij die Deltawerken cadeau hadden gekregen?"
    ~ Pim Fortuyn

  16. [47]
    Mensen niet anders dan dieren: niet mee eens, als Nederlander.
    Tempo doeloe ‘vreemd’: niet mee eens, als Nederlander.
    Moeite met de zogenaamde gelijkwaardigheid tussen vrouwen en mannen?: Heb ik ook, als Nederlander.
    Openheid ervaren als botheid en ongemanierdheid?: Kan ik mij helemaal in vinden, als Nederlander.
    Liever lui dan moe?: Vind ik mij helemaal in, als Nederlander.
    De ellende is, dat ik mij elke dag weer gedwongen voel mij aan te passen aan die zo ’typische’ Nederduitsche gewoonten, hoewel ik bijna mijn hele leven woon in dit trieste, sombere en regenachtige oord, waar men bij de pompstations geen enkel drankje meer kan kopen, hoewel dit in alle ons omringende landen nog wel gewoon kan.
    Nee, dat zogenaamde veronderstelde ‘Nederlanderschap’ , dat went maar niet, ondanks het feit dat ik aan alle zogenaamde criteria ervan voldoe.

  17. [48]
    Want sommige dingen wennen nooit:
    Zo herinner ik mij een oude Eskimo, die, geinterviewd, sprak, dat hij het zijn hele leven koud had gehad.

  18. [49]
    Dan toch niet in Nederland Beek. Een Inuit (Eskimo houden ze niet van want dat schijnt een scheldnaam te zijn) zal het in NL altijd (te) warm hebben omdat zijn lichaam van nature op een veel lagere gemiddelde temperatuur staat ‘ingesteld’.

    Omgekeerd moet je hier ook geen mensen uit India neerzetten. Ik zag eens op een zeer warme dag in augustus toen iedereen (dwz iedere Nederlander) in T-shirts rondliep, een Indiaas gezin bij de tramhalte van Madurodam staan wachten gekleed in dikke ski-jacks met allemaal een muts op hun hoofd.

    En ik herinner mij enkele jaren terug een journaal item over een record hittegolf in Griekenland. De NOS journalist zag in het centrum van Athene midden op de dag in een volkomen verlaten winkelstraat (alle Grieken waren uit de brandende zon naar binnen gevlucht) toch nog een wandelaar die met de handen op de rug van etalage naar etalage slenterde. Toen hij dichterbij kwam bleek het een man te zijn met een tulband op. “Waar komt u vandaan ?” “Uit India ! Ik ben hier met vakantie.” “Wist u dat het een record hittegolf is in Griekenland?“ “Oh ja, is dat zo ? Ik vind het hier wel lekker weer ja !” 😉

    Van dat drankje ben ik zeer met je eens, een heel gemis ! Maar dat je klaagt over het weer is overigens weer typisch Nederlands. 😉

    ===
    “Heer geef ons heden ons dagelijks brood. En eens in de vijf jaar een watersnood !”
    ~ Gereformeerde bouwondernemers die goede zaken deden na de watersnoodramp uit 1953

  19. [50]
    Het lichaam heeft enige tijd nodig, dat wel.
    Verder, leuk om te lezen, maar omtrent het begrip ‘Nederlander’ ben ik nauwelijks wijzer geworden.
    En daar ging het om.

  20. [47]Peter de Jong,
    Zie je in het buitenland een buitenmodel, grofgebouwd, slordig gekleed individu rondlopen, tien tegen één heb je met een Nederlander te maken, vast en zeker een afstammeling van de geus. Dood aan Alva en de Raad van Beroerten.

  21. [52]
    Hahaha.
    En dat noemt men een rationele onderbouwing tegen de stelling van
    HKH Maxima?

  22. [53]Beek, niet zo voorbarig. ’t Is maar hoe je het bekijkt. Maar ik geef toe, je kunt het inderdaad ook zien als een al dan niet geslaagde kwinkslag. Of allebei, natuurlijk.

  23. [55]Peter De Jong,
    Wauw, waar komt die laatste foto vandaan ? De verklede buddy-guards mogen tussen het publiek gratis meegenieten.
    Het valt wellicht te overwegen om deze opmerkelijke fotoserie naar de Blankenbende, Rouwstoet en Platzerk, de WRR en Willem A. & Maximá te sturen.
    Er zijn trouwens sowieso nog heel veel andere verschillen. Je hebt bijvoorbeeld altijd mensen die dit soort zaken (willen) zien en die ze niet (willen) zien.
    Met die laatste soort valt er -helaas- niet serieus over te praten.

  24. [55]
    Allemaal vreselijk leuk natuurlijk: maar
    het betreft hier toch wel ernstige generalisaties.

  25. [57]
    Ah, begrijp ik hieruit dat jij "warmbloedig, stijlvol, gepassioneerd" bent ? Of eventueel andere Nederlanders ? Party ‘klisma’ Brard bijvoorbeeld ? Bonny St. Clair ? Peter R. de Vries ? Min-istertje Donner ? De Tokkies ? Ma Flodder ? Jantje Smit ? Frans Bauer ?

    Lastig hoor. Volgens mij klopt die generalisatie redelijk.. of heb je andere voorbeelden ?

Comments are closed.