Weet u het nog? De Segway? Het is een kleine apparaatje waarmee je door de straten kan crossen. Althans, in het buitenland. In Nederland moeten ze eerst nog allerlei regeltjes voor verzinnen en de boel voor lange tijd ophouden. Tevens moet men ook nog besluiten of de driewieler wel op de straten zal mogen rijden en hoeveel er door de overheid op verdiend moet worden.
De importeur van Segway zelf, was al een aantal jaar bezig om een soort typegoedkeuring te bemachtigen (lees: bedelen). Zie hiervoor ook: Regels zijn Regels
Voor overheidslieden is dat natuurlijk een ander verhaal. Deze mogen namelijk zonder typegoedkeuring, bromfiets certificaat, etc etc, erop rijden. “Uber Menschen” zouden ze zichzelf wel noemen. Lees maar De een is gelijker dan de ander.
Maar heden begint er door de overheid toch wel schot in te komen. Een of andere commissie, of natuurlijk stichting (what’s the difference anyway) met zeer goed betaalde lieden, heeft namelijk een grootschalig onderzoek naar verricht. Weet u van gekkigheid niet wat u wilt doen? Lees hem dan hier: www.swov.nl/rapport/R-2007-… (76 pagina’s)
Conclusie van het stuk papiere afval:
De Segway mag nu toch de straat op. Maar dan natuurlijk wel volgens de Nederlandse manier:
– Een speciaal Segway rijbewijs moet er komen.
– Ze mogen niet harder gaan dan zo’n 25 k/u
– Ze moeten het fietspad op. Bij gebruik op het fietspad krijgt men dus een verzoek tot verplichte donatie aan de Balke-bende & Consorten stichting.
Al met al is het hele proces toch wel snel gegaan. De Segway kwam namelijk in december 2001 op de markt. En al na bijna 6 jaar begint het erop te lijken dat we toestemming van de overheid gaan krijgen, om er een blokje om mee te maken. Het heeft waarschijnlijk maar drie tot vier keer langer geduurd** dan om dat ding uit te vinden en in fabricage te nemen. Toch best wel knap van dat stelletje onbenullen, nietwaar?
** Laten we nog niet te blij worden. Hoogstwaarschijnlijk moet er ook nog een of andere wet uit de duim worden gezogen. Tel bij die zes jaar maar dus nog drie of vier jaar bij op. De inspiratie in Den Haag lijkt namelijk aardig op te raken…
Wel een leuk ding voor Prins pils en zijn kippetjes, had het zo de weg op gemogen.
Een derde remlicht voor auto’s mocht eerst ook niet en men werd er zelfs voor bekeurd en nu is het verplicht!
Inovatief land NL!! Hoeveel leuke ideëen zijn hier in het verleden al de grond ingeboord?? Dat zullen ongetwijfeld erg veel zijn.
Laat de slome dienders maar schrijven.
[1]
Punt is dat deze uitvinding niet uit de koker van de subsidieindustrie van de communistische heersers van dir pokkenland komt. Zelfs de al dan niet vermeende miljeu-vriendelijkheid van dit vehikel doet blijkbaar niet ter zake, en dat terwijl een hybride-auto speciale kennis van de brandweer verlangt. Maar dat kan dan WEL weer snel geregeld worden blijkbaar.
Corporatisten in Den Haag ? Denk het wel. Dumpen die hap, zo snel mogelijk. Geen boom te hoog.
Ik vind de Sedgeway eigenlijk een kansloos kudtding. Tot voor kort zag je in Amsterdam af en toe een groepje toeristen op die dingen rondtuffen en niemand die er last van had.
Maar zonder verbieden en tegenwerken hebben allerlei raamambtenaren, of stichtingmedewerkers geen fluit te doen voor hun 100 euro per uur freelance tarief. Een beetje ambtenaar wordt ‘ondernemer’ en laat zich dan duur inhuren door zijn oud collega’s. Hoeveel ton zouden die 76 pagina’s gekost hebben? Vanuit het voorzorgsprincipe (je weet maar nooit of iemand een tand verliest als die van zo’n ding valt) lijkt mij dat er no minstens 10 jaar vervolgonderzoek nodig is. Behalve als er van die pizza-ambtenaren (zie foto boven) op moeten rondrijden.
Comments are closed.