Mensen kunnen erg vriendelijk zijn maar in tijden van economische voorspoed veranderen mensen zienderogen. Bel met een willekeurige klacht een callcenter en de kans is groot dat je op een koude douche wordt getrakteerd en het gesprek niet bevredigend wordt beëindigd.
Vooral tijdens hoogconjunctuur ‘vergeten’ verkopers en dienstverleners nog wel eens vriendelijk te zijn. Sommigen weten ook niet dat zoiets bij een dergelijk beroep hoort. Of missen deze ‘gave’ of hebben gewoon een waardeloze aard. Was de klant vroeger Koning, dan is hij tegenwoordig ronduit lastig en vervelend! Want wat moet je met een kritische of te veeleisende klant aan de lijn of in je toko? Kopen, afrekenen en wegwezen, volgende patiënt, lijkt het devies.
“We kunnen het ons wel veroorloven” is volgens mij de gedachte van dit soort waardeloos gespuis. Personeel en vooral geschikt personeel is lastig te vinden, dus werkgevers zullen niet snel het personeel tot de orde roepen en zolang de verkoopcijfers kloppen is er geen vuiltje aan de lucht! Verkoopbevordering (sales promotion) begint natuurlijk met goed personeel, maar daar is de economie op dit moment niet mee bezig. Klantvriendelijkheid, mond-op-mond reclame, klantenbinding, lijken benamingen uit het stenen tijdperk.
Suspect, prospect, sales-pipeline, targets….! Yeeh! ….Wat zegt u?….” Klantvriendelijk!” …..”Was da, nooit van gehoord?”
Afgezien van een enkeling die de sores van thuis meeneemt naar zijn werk of gewoon ongelukkig is met zijn job of leven en daarom een chagrijnig smoelwerk heeft, is het denk ik ook een mentaliteitskwestie. Misschien heeft het zelfs te maken met kuddegedrag?
Maar ik blijf er bij dat het lijkt alsof bij een goed draaiende economie, het grootste gros van de werknemers soms ronduit onbeschoft zijn. Als de goden je goed gezind zijn dan tref je nog wel eens iemand die in een soort van kramp schiet en kunstmatig vriendelijk probeert te zijn.
Maarrrrr, de economie is tanende en is een onzekere factor geworden. Berichten over afnemende economieën, gemanipuleerde beurzen , de Amerikaanse kredietcrisis gaat natuurlijk niet voorbij aan de gemiddelde werknemer.
Het kan aan mij liggen, maar de laatste tijd bespeur ik een kentering! Het lijkt alsof verkopers en dienstverleners weer ouderwets (klant)vriendelijk worden. Of dit gelieerd is aan de economie of dat ik toevallig een paar erg aardige mensen gesproken heb, blijft natuurlijk de vraag!
Maar goed, ik was even onder de indruk. Maar ik weet ook dat één zwaluw ………..een voorbode is!
———————————–
Ingezonden door IIS
Dat is de kern, mensen zijn pas menselijk als het hun uitkomt. Had een er zopas een discussie over. Eigenbelang is naar mijn mening de hoofdreden om sociaal gedrag te ventileren. En die kern verloor ik nooit uit het oog, dat krijg je als je voldoende een blik achter het gordijn krijgt.(wizard of oz)
Dit is niet verwonderlijk. Veel medewerkers zijn tijdelijk, gedetacheerd en hebben geen enkele binding met een bedrijf. Ze worden zelf ook behandeld als een nummer. De uitzendbranche haalt het moraal naar beneden.
Is het niet eerder een kwestie van de heersende mentaliteit in het algemeen of je wel of niet klantvriendelijk wordt behandeld?
Het gaat niet helemaal op van ‘vriendelijke’ behandeling als het economisch niet zo goed gaat en ‘onvriendelijk’ als het economisch wèl goed gaat.
Ik weet nog goed dat vlak na de val van de Muur – bij een bezoek aan Budapest, Praag en Boekarest – de behandeling van de klant in winkels, restaurants en hotels echt onder het vriespunt was. Nu gaat het daar beter en de mensen zijn ook meer klantgericht.
In diezelfde tijd – als je dan b.v. de V.S. bezocht, waar het toen toch heel goed ging, was ‘service with a smile’ wel het motto.
Als generalisatie zou je kunnen zeggen dat het collectivisme de mensen minder sociaal maakt en meer kapitalisme de mensen juist socialer maakt.
Uitzonderingen natuurlijk daargelaten, want de ene mens is gewoon vriendelijker dan de andere.
[2]
"Dit is niet verwonderlijk. Veel medewerkers zijn tijdelijk, gedetacheerd en hebben geen enkele binding met een bedrijf. Ze worden zelf ook behandeld als een nummer. De uitzendbranche haalt het moraal naar beneden."
Nee hoor, dat zie je verkeerd. De uitzendbranche is het gevolg van de inflexibiliteit van de arbeidsmarkt. Bedrijven zijn erg terughoudend met het aannemen van (tijdelijk) personeel vanwege de daaraan verbonden opgelegde verplichtingen van overheidswege die het bedrijven moeilijk maakt om mensen weer kwijt te raken. Die hoef je het dus niet op de kop te geven.
Mensen worden uitsluitend door de overheid behandeld als een nummer. Zolang deze een machtsmonopolie heeft, zal daar geen verandering in komen.
Voor de rest: zie [3]
[4] Ik geef een feit. Ik heb het niet over de oorzaak gehad. Deze geef jij nu weer.
Oorzaak is ontslagrecht. Dit is ook weer een gevolg van het overheidsbeleid.
Zo heb je een keten van oorzaak en gevolg.
Het nadeel van aandelen is dat beleidsmakers niet meer objectief zijn.
De aandelen vedior/randstad etc. zullen kelderen bij soepere ontslagrecht. We moeten een minister zoeken die zelf (en connectie’s)geen Randstad is zijn portefeuille heeft.
Het ontslagrecht is eigenlijk weer een andere discussie mbt de oudere en zieke.
Om gemaakt "vriendelijk", om wat te verdienen, zit ik trouwens ook niet op te wachten
‘Personeel en vooral geschikt personeel is lastig te vinden, dus werkgevers zullen niet snel het personeel tot de orde roepen en zolang de verkoopcijfers kloppen is er geen vuiltje aan de lucht!’
Hier vergist schrijver zich deerlijk. Als rasverkoper in de hoogste regionen van het bedrijfsleven en op diverse plekken in tenminste de laatste 10 jaren: JUIST in een tijd van hoogconjunctuur (nu) wordt personeel ‘tot de orde’ geroepen. Omdat NU het geld te verdienen is voor aandeelhouders. De meest verregaande en vaak meest absurde eisen en verlangens worden JUIST NU aan het personeel gesteld. Volstrekt fout management dus, met o.a. de beschreven symptomen als resultaat.
‘Maar ik blijf er bij dat het lijkt alsof bij een goed draaiende economie, het grootste gros van de werknemers soms ronduit onbeschoft zijn. ‘
Zie boven: “Die als varken wordt behandeld zal zich als varken gedragen”.
Andre: ‘Bedrijven zijn erg terughoudend met het aannemen van (tijdelijk) personeel vanwege de daaraan verbonden opgelegde verplichtingen van overheidswege die het bedrijven moeilijk maakt om mensen weer kwijt te raken.’
Begrijp ik niet. Hoe kan het moeilijk zijn om tijdelijk personeel te ontslaan? Als ik zo om me heen kijk is dat toch echt een fluitje van een cent, toch?!
Twee interessante / provocerende artikelen met genoeg stof tot discussie. (De commentaren incluis)
http://www.vrijheidsstrijde…
http://www.vrijheidsstrijde…
Maar waarom vergis ik mij deerlijk? Waarom vertelt mijn ervaring dan anders? Ik heb veel slechte ervaringen met verkopend en adviserend personeel. Vraag mij ook af waarom in een (verkoop)training niet voorop staat dat vriendelijkheid de eerste winst is?
De baas heeft recht op goed personeel, maar hij kan zijn personeel natuurlijk niet traineren of hun werk frustreren door ze als varkens te behandelen. Niet wenselijk voor mens en omzet, lijkt me.
[6]
[5]
"De uitzendbranche haalt het moraal naar beneden."
Wat bedoel je eigenlijk met ‘moraal’ en wat is ‘naar beneden’ ?
De uitzendbranche zou kleiner zijn indien de regelgeving van overheidswege afwezig zou zijn.
Laat ik het anders zeggen. De uitzendbranche biedt werkgelegenheid aan mensen als tussenschakel tussen werkgever en werknemer. Waarom werken werkemers voor een dergelijke werkgever ? Omdat ze gedwongen worden ? Omdat ze bij een andere werkgever ‘beter’ werk kunnen krijgen ?
Komt nog bij dat die zogenaamde ‘moraal’ (wat je daar dan ook mee bedoelt) voor de werknemers in de uitzendbranche blijkbaar niet belangrijk genoeg is om er niet werkzaam te zijn.
Inderdaad zijn ook de aandeelhouders van bedrijven in de uitzendbranche afhankelijk van de nukken van de overheid; iedere persoon en ieder bedrijf heeft daar in één of andere vorm mee te maken.
‘We’ moeten helemaal geen minister zoeken. Een overheid moet zich niet bemoeien met de economie.
[6]
"Als ik zo om me heen kijk is dat toch echt een fluitje van een cent, toch?!"
? Begrijp ik niet.
[9] ‘Bedrijven zijn erg terughoudend met het aannemen van (tijdelijk) personeel vanwege de daaraan verbonden opgelegde verplichtingen van overheidswege die het bedrijven moeilijk maakt om mensen weer kwijt te raken.’
Als ik het goed lees zeg je: ‘Bedrijven zijn erg terughoudend met het aannemen van tijdelijk(!) personeel omdat het moeilijk is deze weer te kunnen ontslaan’?
Dat begrijp ik niet.
[7] ‘dat vriendelijkheid de eerste winst is’ Beste Jasmee, graag zou ik met je meegaan naar deze wereld die je beschrijft. Helaas is die nog alleen terug te vinden in de sprookjes van Grimm. Ook ‘verkoopafdelingen’ bevinden zich gewoon in Nederland. Jij hebt het (naar ik begrijp) over de particuliere markt. In de ‘zakelijke’ markt is vriendelijkheid vaak een punt van zwakte en wordt er maar al te graag over je bolleke gepoept, door je vriendelijkheid.
Ik heb het zelfs ooit mee mogen maken dat van een klant commentaar kwam op mijn stropdas (terwijl ik in het perfectst denkbare confessionele ‘zakenpak’ was gestoken), omdat de das TE VROLIJK WAS! En dit ging dan slechts over de kleurstelling.
Nederland is zwaar, zeer zwaar en collectief ziek, en tot het psychotische gefrustreerd.
[8] Mensen werken vaak wel gedwongen voor een uitzendbureau omdat veel werkgevers geen mensen meer vast in dienst nemen.
Het is dus wel gedwongen. De oorzaak gaf je zelf al terecht aan.
Wanneer iemand die wel zijn werk goed doet ongeacht opleiding voor de tigste keer weer tijdelijk in de bijstand of ww zit met alle papierromslomp is op den duur niet meer gemotiveerd voor een uitzendbaan. De niet gewerkte dagen worden pas maanden later betaald door het uvw. Als dan de gelijke beloning ook nog niet deugd en de persoon hier werkt van maakt, wordt deze persoon uit de database gehaald van het uitzendbureau.
Mensen worden halverwege de dag naar huis gestuurd omdat er geen werk meer is of nog erger, ze laten ze s’morgen wel komen en zeggen dan dat er niets is.
Mensen die hard werken worden beloond met minder uren. Als ze om twee klaar zijn ipv vier uur worden ze beloond met een dertigurige werkweek ipv veertigurige. Wat doen ze dan? Langzamer werken.
Wanneer een werkgever en werknemer wel met elkaar verder willen, is de werkgever verplicht om een bedrag te betalen voor de persoon/werknemer/uitzendkracht.
De werkgever haakt dan vaak af.
De SLAVENHANDEL is teruggekeerd door de uitzendbureau’s.
Uitzendkrachten worden als slaven verkocht aan werkgevers.
Hierdoor gaat het moraal zeker naar beneden.
Het uitzendsysteem is rot.
Net als de overheid zich niet met de markt moet bemoeien, moeten de koppelbazen/uitzendbureau’s/slavenhandelaren dit ook niet doen.
[12] Het ontslagrecht afschaffen kan niet zonder de mensen andere vrijheden terug te geven. Als de mensen zich zelf steeds meer zelf moeten redden, dan moet je ze daar ook de mogelijkheid voor geven.
Hier kom je weer bij de eigen staatjes (de gemeente) uit met hun eigenzinnige ambtenaren.
Deze maken veel dingen onmogelijk door hun eigenzinnige visie.
Het ene afschaffen zonder het andere is niet werkzaam en niet eerlijk.
[12]
"Mensen werken vaak wel gedwongen voor een uitzendbureau omdat veel werkgevers geen mensen meer vast in dienst nemen.
Het is dus wel gedwongen. De oorzaak gaf je zelf al terecht aan."
Als dat waar zou zijn, dan zeg jij in feite dat de mensen die voor een uitzendbureau werken geen andere keuzes hebben. Dat lijkt mij thuis te horen in de categorie ‘baarlijke nonsens’.
Wat geen nonsens is, is de papieren rompslomp veroorzaakt door de overheid; de derde partij die zich met van alles en nog wat bemoeit daar waar de twee contractpartijen werkgever en werknemer volledige contractvrijheid zouden moeten hebben. Jij identificeert weliswaar de symptomen correct, maar schuift de schuld in de verkeerde schoenen !
Het uitzendsysteem zou kleiner zijn als de overheid zich niet met de economie (en subsidair de arbeidsmarkt) zou bemoeien.
Maar wat bedoel je nu eigenlijk met "moraal" ? Wat is je definitie daarvan ?
[14] Mensen hebben inderdaad geen keuze meer. Dit is realistisch.
De overheid is de vierde partij.
Wergever, werknemer, uitzendbureau en de overheid.
Het uitzendbureau is eigenlijk de werkgever voor de uitzendkracht.
In de praktijk gedragen ze zich niet altijd als werkgever maar als makelaar terwijl ze dit niet zijn. Ze gedragen zich te pas en onpas als werkgever en dan weer als makelaar/bemiddelaar.
Ze verschuilen zich continue achter te inhuurder. Dus hun klant.
Ze maken vaak een driehoeksverhouding van "hun klant/inhuurder, het uitzendbureau en de uitzendkracht.
Dit hoort een rechte lijn verhouding te zijn. Uitzendkracht-Uitzendbureau-Hun klant.
"Vier partijen" kweekt een chaos.
Moraal: De inzet voor je werk in dit geval.
Farming for <a href=http://www.thsale.com>wow gold</a> (world of warcraft gold) isn’t easy, but you can buy cheap wow gold, wow power leveling on sale. <a href=http://www.thsale.com>Buy wow gold</a> here, we sell cheap world of warcraft gold. Buy wow gold now,I think you will have your pleasure.We have revolutionized the exchange of money to wow gold with fast delivery.Purchase <a href=http://www.thsale.com/Cheap…>world of warcraft gold</a> online and world of warcraft gold power up your character to the next level.Welcome to our website about world of warcraft gold,delivery in 24 hours,7/24 service.
Comments are closed.