Het is opvallend hoe weinig aandacht er door de overheid geschonken is aan de Europese Dag voor de Privacy, die vandaag is.
Het is wel logisch, want hoe minder aandacht er aan privacy geschonken wordt, hoe makkelijker de overheid zijn gang kan gaan.#)
Vooral in Nederland is het slecht met de privacy gesteld. Op de ranglijst van de EU staat Nederland daarvoor op de 21-ste plaats! De provincies Engeland en Frankrijk scoren nog lager.*)
Er komen zeer weinig protesten in Nederland bij elke verdere controlerende stap van de overheid.
Opvallend is daarom dat de ANWB nu haar zorgen uitspreekt over de komende kilometerheffing waarbij iedere auto van minuut tot minuut wordt gevolgd. Daardoor kan onder andere bekeken worden hoe vaak iemand een bepaald adres bezoekt en de vragen wat hij daar doet liggen al voor de hand.
Daarom zou de ANWB graag zien dat het beheer over dergelijke gegevens wordt ondergebracht bij een onafhankelijke instantie. Dat zou misschien voor even een rem of verbetering zijn, maar niemand gelooft toch dat de overheid dan met zijn vingers er van af zal blijven?
Weet u nog de beloftes bij de invoering van het SOFI nummer? Dat zou nooit gekoppeld worden aan andere databestanden. Nu is het al gekoppeld!
De overheid zegt wel dat ze zorgt voor de bescherming van uw privacy. Daarvoor bestaan er dan nu al tientallen wetten **), die natuurlijk allemaal gecontroleerd moeten worden. Het resultaat daarvan zal dan ook minder privacy zijn.
Toen we onlangs op ons eigen terrein een aantal van onze eigen bomen omkapten, stond binnen een week al een controleambtenaar op de stoep. Ze hadden vanuit de lucht geconstateerd dat er bomen waren gekapt, en wilden weten of we wel een kapvergunning hadden.
Zelfs welk boek je uit de bibliotheek leent, wordt geregistreerd! .En met wie je telefoneert of e-mails stuurt.
Zeg maar dat de overheid nu al alles van je weet! Alles wat er nog bij komt is alleen maar een verfijning die het bespioneren gemakkelijker maakt.
We zijn al verder dan het schrikbeeld van George Orwell in zijn boek “1984” Het is dan ook al 2008!!
En het beeld dat Marcel Messing schets in zijn boek: “Worden wij Wakker?” ***), is al bijna bereikt.
Wat kunnen we daar nog tegen doen? Vluchten kan niet meer. Maar het ons goed bewust worden van wat er gaande is, kan een begin zijn.
—————————————-
*) Zie bvb. www.dag.nl/Nieuws/Artikelpa…
**) Zie bvb. : home.planet.nl/~privacy1/
***) www.vrijspreker.nl/vs/item/…
#) Precies zoals je ook niets hoort over de ratificatie van de Hernoemde EU Grondwet. Die is straks definitief voordat iedereen er erg in heeft.
Inderdaad welk adres je bezoekt, hoe hardt je rijdt, of je rookt of niet rookt, volle of halfvolle melk koopt bij de super, waar je naar toe gaat op vakantie en hoeveel je er uit geeft, wat je leest en leent, waar je naar kijkt op t.v. of in de bios, wie je belt of wie jou belt en hoe lang en waarvandaan. Elke voorkeur en afkeur is te vinden in de electronische sporen die een mens her ten lande nalaat. We kunnen nog wel wát verdoezelen door zoveel mogelijk contant te pinnen uit de geldautomaat en b.v. dat lekkere flesjes whisky bij de slijter contant te betalen, anders zegt straks de zorgverzekeraar: mevrowu, mijnheer, u drinkt te veel, dit vergoeden wij niet!
En dat is maar één voorbeeldje.
Een ware nachtmerrie voor elk vrijheidslievend mens.
de onmacht van dit systeem wordt bij iedere stap richting totalitaire staat pijnlijker duidelijk. de meeste regeltjes bestaan alleen maar ter bevrediging van een of andere moraal of om het volk het idee te geven dat de boel onder controle is. en de gemiddelde burger vindt alles best zolang er maar met de ascona aangeschoven kan worden in de file.
de staatsknechten verzuipen in de data en zoals een oude wijsheid luidt: met genoeg data is alles aan te tonen. ook het tegendeel! dus al snel leert men bv. auto en mobiel door een ander mee te laten nemen voor electronische alibi’s, valse dna sporen te maken, identiteitsroof en ga zo maar door.
ik vrees dat er gewoon teveel mensen op elkaar wonen die een risicoloos leven wil leiden, beloofd door de op het voetstuk gehesen leiders. whatever it takes.
‘Ze hadden vanuit de lucht geconstateerd dat er bomen waren gekapt, en wilden weten of we wel een kapvergunning hadden.’
Meen je dat nou? Dat vind ik echt verontrustend.
Het toont maar weer dat de overheid elk middel volledig en op elke mogelijke wijze zal benutten om het volk uit te buiten. Vergelijk de parkeer boetes, uitgedeeld op basis van beelden van beveiligingscamera’s.
Ik vond die groenlinks-hippies altijd maar vervelend met hun gezeur over gegevenskoppeling. Maar misschien hadden ze toch een punt.
Het valt (viel) me enorm op dat tien jaar geleden overdreven werd gereageerd op het ‘combineren van gegevens’ (bij het voorkomen van zwervers met 10 criminelenauto’s op hun naam bijvoorbeeld), maar tegenwoordig is de stilte oorverdovend. Terwijl er met al dat anti-terrorisme gelul pas echt een bedreiging voor de privacy is.
Het is erg goed dat de anwb hiermee komt, want de groene privacy beschermers zullen wel nooit komen met kritiek op het pesten van de automobilist.
[3] "Meen je dat nou? "
Ja, Frits, dat is echt waar gebeurd; aan den lijve ondervonden!
[3]
De overheid valt hier niet te vertrouwen.
Zodra zij kansen ruiken tot beheersing van het volk, zullen zij die grijpen, vroeg of laat.
Half Duitsland verstookt hout in houtkachels.
Maar als een Nederlandse boer wat op z’n land verbrandt, krijgt-ie de milieupolitie op z’n dak, die z’n gestook vanuit een helicopter heeft ontdekt.
"Het is erg goed dat de anwb hiermee komt, want de groene privacy beschermers zullen wel nooit komen met kritiek op het pesten van de automobilist."
Ik vrees alleen dat de enige drijfveer voor de ANWB is dat zij graag die "onafhankelijke instantie" wil zijn… Met principes en oprechte privacy-bezorgdheid heeft het m.i. niets te maken.
De ANWB heeft ong. 4 miljoen leden.
En die leden (en hun ‘vignet’ aankopen e.d.) staan vast en zeker in een database, niet dan?
[4] Ik kreeg jaren geleden geen vergunning om in de binnenstad van Leiden op mijn binnenplaats een aanbouwtje te doen.
Reden voor weigering; ‘Het bovenaanzicht van de stad wordt geschaadt.’ I shit you not!
[3] "Het is erg goed dat de anwb hiermee komt, want de groene privacy beschermers zullen wel nooit komen met kritiek op het pesten van de automobilist."
Pardon? Tot een paar dagen geleden droeg de ANWB de kilometerheffing een warm hart toe.
Het zijn gewoon een stelletje huigelaars die nu er zo’n beetje geen weg meer terug is opeens bekommeren om de privacy van de automobilist. Terwijl van af het eerste moment duidelijk was dat de meest privacy-onvriendelijke variant gekozen ging worden.
Ze kunnen zonder meer de politiek in, waar de haagse figuren zoete broodjes bakken in de verkiezingstijd en nadat er gekozen is met het zuur komen, doet de ANWB het tegenovergestelde die komt eerst met het zuur en als er gekozen is gaan zij nog even met zoete broodjes komen.
Het is dat de ANWB aan slim koppelverkoop (lid van de wegenwacht = lid van de ANWB) doet anders blijft er die hele ANWB zo goed als niets over. In mijn omgeving zijn er maar weinig mensen die zich vertegenwoordigd voelen door de ANWB, echter ze hebben een goede pechservice en dat is voor de meeste mensen de enige reden om lid te zijn.
[9] Absoluut en vergeet hun korting op het tanken en bij de Hertz niet 🙂
Ik vind de ANWB een uitstekende maatschappij, maar waarom zij zich als lobby-club moeten opstellen? Kennelijk voelen zi zich nog als ‘De Bond’ uit het verleden?
Laat ze zich nu beperken tot pechservice en zo.
Teletekst pagina 115:
Advies: Belast Co2 uitstoot vervoer.
Elke meter dokken… vanwege de grootste leugen ooit!
[10] Formeel gezien is de ANWB dacht ik ook een vereniging en geen commercieel bedrijf. In de praktijk waren de ideële doelen niet echt verenigbaar met efficiëntie, wat mede aan het licht kwam toen Route Mobiel de markt betrad. Vandaar de ommkeer. Maar dat het een lobbyclub is (in hoedanigheid van vereniging met ledenstatuut ed.) lijkt me niet zo gek. Veel leden, en de issue gaat die leden (automobilisten) aan. Ben je gek als je niet wat meninkjes in de media dumpt.
[9] Oud ANWB baas Nouwen is een zeer warm voorstander van de kilometerheffing. Net zo veel principes als Kok. Wat citaten:
Voormalig ANWB-directeur Paul Nouwen vindt dat het kabinet niet langer moet talmen met de invoering van de kilometerheffing. "Niet ouwehoeren, maar doen. Het moet worden ingevoerd want het stond in het coalitieakkoord."
Het is ‘absoluut nodig’ dat het kabinet ‘nu’ een besluit neemt over invoering van een kilometerheffing. Dat zei voorzitter Nouwen van de werkgroep Anders Betalen voor Mobiliteit in de Tweede Kamer.
Paul Nouwen is ‘ontzettend blij’ dat het kabinet heeft besloten tot de invoering van kilometerheffing vanaf 2011. Dat zei de voorman van het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit vrijdag in een eerste reactie op het kabinetsbesluit. "Het gaat toch gebeuren, de teerling is geworpen." Nouwen verwacht niet dat het besluit op termijn weer wordt teruggedraaid. "Dit is een zaak van nationaal belang. Als dit goed wordt uitgevoerd, valt het niet terug te draaien."
Ik blijf erbij dat de ANWB hier alleen maar die "onafhankelijke instantie" wil zijn, zoals aangegeven in (6). Huichelaars.
Eén leuk dingetje: ondergetekende mag inspreken op de hoorzitting. Mijn verhaal omtrent de kilometerheffing volgt nog.
[6] [9] [13]
Ik ga er niet van uit dat de anwb een libertarische organisatie is, maar het is goed dat er ruchtbaarheid wordt gegeven aan de privacy-gevoeligheid van die kilometerheffing. Er zijn veel mensen die hier eerder nog niet eens bij hebben stil gestaan. Het ‘debat’ ging alleen maar over kosten en milieu.
Als je zegt: ‘de gebruiker betaalt voor het gebruik,’ dan klinkt dat erg positief.
Als je zegt: ‘de overheid weet straks altijd waar u bent (geweest) door een verplicht kastje in uw auto,’ dan klinkt dat al heel anders.
Comments are closed.