Het is 1 april 2008, en de verkeersboetes gaan omhoog.

Blijkbaar heeft Koos Spee van Sinterklaas Wouter Bos een boekje gekregen over de Laffer-curve, en hoe je inkomsten kunt optimaliseren.



Laten we het maar gewoon helder stellen: verkeersboetes draaien niet om verkeersveiligheid, maar om inkomsten. En met een spilziek kabinet zijn alle inkomsten meer dan welkom. En zoals de accijnzen altijd met hooguit een paar dubbeltjes omhooggaan om maar te voorkomen dat mensen écht zouden stoppen met roken of drinken, zo worden ook de boetes met enkele tientjes verhoogd, om maar te voorkomen dat mensen echt op hun kilometerteller gaan kijken.

Koos Spee is met zijn holle frasen ondertussen een bekende Nederlander geworden. De opper-tollenaar van Nederland, die vanaf zijn kansel de veiligheid predikt, maar slechts uit is op de inhoud van het collectezakje. De organisatie rondom de boetes is van het laagste niveau dat de overheid in huis heeft, er is een compleet zichzelf in stand houdend circus opgetuigd.

De hoofdrolspelers in deze zijn, in willekeurige volgorde:

– Het ministerie van Financiën. Deze club heeft enorme belangen bij de inkomsten, ruim een half miljard. Tegenspraak wordt niet geduld, want kamerleden die zouden willen protesteren tegen de boete-industrie zullen in volgende gevallen gewoon geen budget krijgen vanuit dit ministerie.

– Het ministerie van Binnenlandse zaken. Deze club is verantwoordelijk voor de Nederlandse politie. Hoewel tegenwoordig iedere agent dagelijks naar zijn hoofd krijgt geslingerd dat hij ‘boeven moet gaan vangen’ in plaats van domme bekeuringen uitdelen, is het ministerie van BZ (Burgers Zieken) één van de netto-ontvangers van de boete-inkomsten. In nauwe samenwerking met Financiën worden agenten geconfronteerd met targets om maar zo veel mogelijk bekeuringen uit te delen.

– Het BVOM, Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie, oftewel het Koninkrijk Spee. Deze in Soesterberg, vlakbij Spee’s woonplaats Soest, gehuisveste organisatie is verantwoordelijk voor een groot deel van de handhaving op de Nederlandse wegen. Het stuurt een groot aantal Regionale VHT’s (Verkeers Handhavings Team) aan, met als voornaamste doel om snelheidsboetes te scoren. Officieel controleert met overigens ook op andere zaken dan alleen snelheid, maar het gros van de omzet wordt door middel van onopvallende radar-auto’s binnen geharkt. Om de omzet niet in gevaar te brengen worden deze auto’s zo veel mogelijk ingezet op doorgaande wegen met een niet-reële maximum snelheid. Indien de opbrengsten tegenvallen, dan zal het BVOM zich als overkoepelend orgaan inzetten om bij de lokale politiek een lobby te voeren ter verlaging van de geldende maximum snelheid.
Spee zelf werpt zich op als moderne Goebbels, door zijn budget deels te gebruiken voor het kopen van zendtijd bij SBS6, met het bekende programma ‘Wegmisbruikers’ als resultaat. Deze propaganda wordt open en bloot op een commerciële zender uitgezonden, aangezien het concurrerende programma ‘Blik op weg’ aangegeven heeft journalistiek onafhankelijk te willen zijn. Dit resulteerde in een hetze van Spee tegen programmamaker Leo de Haas, die vanuit het BVOM geen enkele medewerking meer krijgt.

– Het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). Deze club in Leidschendam heeft een samenwerkingsovereenkomst met het BVOM van Koos Spee. Officieel is men onafhankelijk, in praktijk ‘bewijst’ men wetenschappelijk wat Koos Spee wil horen. Zodra er ergens in de samenleving protesten klinken tegen de snelheidscontroles staat het SWOV voorop om door middel van ‘literatuurstudies’ te bewijzen dat het BVOM erg belangrijk werk doet. Die literatuurstudies zijn een kwestie van selectief lezen in de literatuur, en komen altijd op het zelfde neer: snelheid is gevaarlijk.

– Het KLPD (Korps Landelijke Politie Diensten). Deze organisatie uit Driebergen was vroeger, onder leiding van Kees Vogel, vooral bekend dankzij de snelle politie-porsches. Men was zichtbaar aanwezig op de snelweg, vermaande weggebruikers die zich misdroegen, en deelde zelden tot nooit boetes uit. Ondertussen is het KLPD zich onder druk van toenmalig minister Kroes (of Smit-Kroes, of Peper-Kroes) gaan toeleggen op het flitsen als belangrijkste sport. Het KLPD verzorgt het grootste gedeelte van alle snelheidscontroles op de snelwegen.
Hoewel de snelwegen de veiligste wegen ter wereld zijn, mede dankzij hun ontwerp als snelweg, zijn de controles continu geïntensiveerd. Ook hier weer met als doel zo veel mogelijk inkomsten te genereren. Zodra dit niet lukt, dan worden ook op de snelwegen de maxima naar beneden bijgesteld. Denk aan de 80-km zone in Amsterdam en Rotterdam.

– Het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau). Deze organisatie in Leeuwarden leeft bij gratie van de snelheidsboetes. Meer dan 1.000 medewerkers telt de acceptgiro-brigade, die de beruchte paarse enveloppen verstuurd. Binnen deze organisatie telt slecht één ding: zo veel mogelijk innen. Waarmee de cirkel richting het ministerie van Financiën weer rond is.

– Het gerechtshof Leeuwarden. Om te zorgen voor voldoende veroordelingen is er voor gekozen één gerechtshof vrij te maken voor verkeerszaken. Dit zodat het eenvoudiger is om de rechters aan te sturen, zodat veroordelingen per definitie de goede kant op vallen.

De hele organisatie is op maffiose wijze in elkaar gezet. Handhaving, rechtspraak, incasso, ‘wetenschappelijke’ onderbouwing, propaganda, alles valt onder één en dezelfde noemer, wordt door dezelfde machine aangestuurd, en draait maar om één doel: geld.

En veiligheid dan? Hard rijden is toch gevaarlijk? Nee dus. De cijfers bewijzen keer op keer dat snelheid slechts een zéér marginale factor is in de verkeersveiligheid. En dan ook nog dat snelheid alleen daar een rol speelt waar diverse verkeersstromen bij elkaar komen, zoals in woonwijken. Gezien het hoofdmotief van Spee en consorten: geld, wordt juist op deze plekken geen beleid gevoerd, de scoringskansen liggen daar immers te laag. De eerste die een snelheidscontrole in een woonerf ziet, krijgt van mij een goede fles wijn. Niet overtuigd? De ongevallen-cijfers op het snelwegennet in Duitsland liggen toch echt op hetzelfde niveau als in Nederland. Ondanks het feit dat daar geen limieten gelden, en de weersomstandigheden vaak veel slechter zijn, zeker in de Zuidelijke deelstaten met veel sneeuw, bergen, mistige dalen, etcetera. Een recente proef in Oostenrijk toonde aan dat een hogere maximum snelheid 160 in dit geval) een veiligere snelweg opleverde.

Ondertussen is de geldmachine steeds harder aan het draaien. De boetes worden weer eens met gemiddeld 20% verhoogd, precies voldoende om te zorgen dat de mensen hun gedrag niet te veel aanpassen. Maar er spelen meer zaken. Zo is recent, zonder enige ophef, een nieuwe wet aangenomen, de wet OM-afdoening. Kort en goed hoeft er voortaan geen rechter meer aan te pas te komen om u te veroordelen. In de woorden van het OM: De ‘Wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering en enige andere wetten in verband met de buitengerechtelijke afdoening van strafbare feiten’ (de Wet OM-afdoening) maakt het mogelijk dat het openbaar ministerie overtredingen en misdrijven waarop maximaal zes jaar gevangenisstraf staat op een andere wijze af kan doen; het kan deze door het opleggen van een strafbeschikking zelf bestraffen.
De strafbeschikking kan zonder tussenkomst van de rechter een executoriale titel opleveren.

ook de politie, bestuursorganen en individuele buitengewone opsporingsambtenaren (bestuurlijke strafbeschikking, BSB) mogen strafbeschikkingen opleggen. De politie mag dit vanaf 1 april 2008 voor de feiten die nu worden genoemd in het Transactiebesluit 1994 (het zgn. Feitcodeboekje).

Wat vroeger was voorbehouden aan schimmige regime’s in verre landen is in Nederland nu gewoon. Opsporing en vervolging in één organisatie, beul en rechter komen samen in één persoon. In combinatie met de in Nederland zo beruchte ambtseed (de agent heeft altijd gelijk, ook al heeft hij geen spoortje bewijs) is dit een enorme stap richting totalitaire staat. Als we nog even zo doorgaan wordt Nederland geboycot op de Olympische spelen. En het zou volledig terecht zijn.

Bronnen:
Justitie
Wettekst
SWOV

20 REACTIES

  1. Goed stuk, dit moest nodig eens op een rijtje gezet worden. Er blijkt weer eens dat waar de overheid op zo veel terreinen jammerlijk faalt en maar wat aanklooit, deze terreur (want het is niets minder!) zéér goed georganiseerd is en loopt "als een trein"(zoals die in het buitenland loopt, niet bepaald van de NS!).
    Zoiets belangrijks als het oplossen van échte misdaden lukt ook bijzonder slecht maar het is wel duidelijk hoe dat komt; de bovengenoemde terreur heeft prioriteit. Toegegeven, echte misdaad bestrijden is natuurlijk gevaarlijker en véél minder lucratief. Het terroriseren van het volk kan tenslotte óók spannend zijn en bovendien; regels zijn regels!!
    Het Coördineren van wegwerkzaamheden lijkt ook te hoog gegrepen; of is het soms juist de bedoeling hiermee het verkeer nog méér te frustreren want het auto- en motorrijden mag namelijk nimmer "leuk" worden! Tevens loont het om zo veel mogelijk files te creeëren zodat er weer milieuheffingen kunnen worden geïntroduceerd!
    Toch lijkt mij, zoals half Nederland al jaren vastgesteld hebbende dat het puur en alleen om de inkomsten gaat, dat dit niet al zodanig wettelijk is toegestaan.
    Er is toch niets zoiets als "snelheidsbelasting"? Maar ja, dat zal de overwegend linkse rechters iets interesseren; die doen uitspraken als "het kan wel wezen dat u daar veilig 54 kon rijden maar het mág gewoon niet"!! Ter completering van het bovenstaande stuk dient men zich te realiseren dat de terreur véél verder gaat dan flitsen. De parkeerterreur ontkomt ook niemand aan, evenmin als het terroriseren van bromfietsbestuurders. Er zijn natuurlijk aso’s op zwaar opgevoerde brommers maar dat is niet de doelgroep. De doelgroep is álle bromfietsrijders; dagelijks trekken de terroristen door het land met hun gammele rollenbankjes, in ieder voorkomend geval proberend de maximale aanwijzing te krijgen zodat er toch vooral een te hoge "constructiesnelheid" en dus een bekeuring uit komt! Als Werktuigbouwkundig Ingenieur de kantonrechter aantonen dat de grootheid "snelheid" nimmer in eenheid "kW" uitgedrukt kan worden en dat er van het hele rollenbank gebeuren geen reet klopt had de volgende uitspraak tot gevolg "zo doen we het nu eenmaal"!!
    Dat is dus "rechtspraak" in Nederland, zelfs een bananenrepubliek nog onwaardig.
    Des de stuitender zijn de uitspraken van het kabinet over "waarden en normen", "respect" voor elkaar en "vrijheid"!!

  2. Hallo Nederlandse burgers, zijn we wakker?

    Tja, dat krijg je ervan wanneer je tijdens verkiezingen niet goed nadenkt op wie je je stem uitbrengt.

    Ga gewoon door, gewoon lekker stom blijven en klagen en …. ga gewoon de volgende keer dezelfde idioten aan het bewind helpen.

    En Kim? Fantastisch geschreven, waren er maar meer zoals jij.

  3. Ja, in der daad, goed stuk…natuurlijk geen lekker stuk! Maar waar komen die boetes vandaan? Ik probeer of ik zorg er zoveel mogelijk voor dat politiek-corrupt Den Haag via de boetes zo min mogelijk geld van mij binnen krijgt….Ik weet het en mijn omgeving weet het; ik rijd als een burgermannetje! Maar scheelt wel een hoop ergenissen en geld!

  4. Tja, die bijdrage van dikke kop Hefkes moet natuurlijk toch ergens van betaalt worden, toch? Beetje begrip mensen…

  5. Kim, een heel goed artikel.

    De gewone burgers worden hard aangepakt. Vooral linkse politici (PvdA en Groen links) hebben er geen enkel probleem om de rechten van de burgers in te perken met als doel om zoveel mogelijk geld uit de burgers te persen. Hoe schril is het contrast met de aanpak van de cirminaliteit in Nederland. Volgens het rapport “Criminaliteit en Rechtshandhaving 2006” kostte de criminaliteit in 2006 onze maatschappij 31,4 miljard Euro. Maar als hier wat aan gedaan moet worden dan staan de links politici op hun achterste benen. Men geeft liever geld uit aan boottochtjes, vlinderreisjes en ander plezierreisjes voor cirminelen.
    Meer dan de helft van de gevangenen zijn niet in Nederland geboren. Waarom worden deze mensen na het uitzitten van hun straf niet het land uitgezet?

    In veel wijken hebben de Nederlanders een rot leven door het gedrag van jongeren van Marokkaanse afkomst.
    Meisjes en jonge dames worden in hun eigen wijk uitgescholden voor hoer omdat ze geen hoofddoek dragen.
    Ouderen durven ’s avonds niet de straat op uit angst voor groepen Marokkanen.
    Kinderen durven niet meer op straat te spelen omdat ze door Marokkanen bedreigd worden.
    Leraren worden regelmatig door allochtonen bedreigd.
    In bepaalde wijken waar veel Marokkanen wonen heeft de politie niets meer te vertellen.
    Als je aangifte wilt doen dan adviseert de politie, ter wille van je eigen veiligheid, om dit maar niet te doen.

    Waar blijft de harde aanpak van de criminaliteit?

  6. Kim, ik hoorde dit achterlijke nieuws vanorgen op de radio. De haren vallen spontaan uit je kruis als je deze mafia aktie weer hoort. GELD is waar die griezels op uit zijn. Weten we nog dat er "publieksvriendelijke" akties werden gehouden? Ik heb geen nieuwsberichten gezien dat het destijds een stuk gevaarlijker werd op de weg. Integendeel. Een hoogleraar in de één of andere puntjepuntjegogie vertelde vanmorgen ook nog met droge ogen dat hogere boetes geen ruk uitmaken. De Nederlandse KuBu ziet het goddomme gewoon als een stukje "autokosten". Zakt je broek daar niet van op je enkels? En de braverik vertelde ook nog dat het beter was om de pakkans te verhogen dan de boetes. Hij pleitte zelfs voor het verlagen van de boetes en het verhogen van het inzetten van meer controleurs. Ga maar lekker slapen Nederland. U word langzaam maar zeker op alle mogelijke manier uitgezogen.

  7. Als je broek afzakt, klop dan gelijk even je onderbroek uit…..;) [10]

  8. Bij deze een linkje

    http://www.etsc.be/document

    Zie pagina 2, de duitse snelwegen zijn voor een derde nog steeds limietloos, maar scoren qua verkeersveiligheid bovengemiddeld (linkje is naar een eerlijke subsidiespons, dus een beetje een roze moslim, ze bestaan…..)

  9. [13] doel van deze post is duidelijk te maken dat het verband snelheid – dood niet opgaat. Haal die kneuzen een keer van de weg. Vandaag probeerde een zuurstok auto Volvo S80 van de verkeersgestapo mij een boete aan te naaien op de A4. In hun scoringsdrang zaten ze op de parallelbaan bij knooppunt Badhoevedorp op minder dan 3 meter van hun voorganger. Als ik dat deed kreeg ik een aritel 5 invordering rijbewijs aan mijn broek. Deze zuurstokauto kneuzen ridders staan boven de wet en zijn een echt gevaar voor de verkeersveiligheid. Terwijl ik lekker 130 tot 140 op de hoofdrijbaan reed waar de bordjes 100 aangaven en meer dan een seconde afstand hield tot mijn voorganger hielden deze moraalridders een volgens mij totaat onacceptabele afstand aan tot hun voorganger. 140 km per uur en 3 meter tot je voorganger betekent volgens mij dat je toch echt enkele principes niet hebt begrepen. Dan kan je nog zo’n goede rijopleiding hebben gehad, maar dat betekent niet dat je in 0,1 seconde reageert, nee je hebt nog steeds een halve tot 2/3 seconde nodig.

    Anyway, ze hebben me niet gestopt, zie wel of ze me een laffe bekeuring op kenteken hebben gegeven, en als dat zo is, denk ik dat ik het gewoon betaal, heb wel betere dingen te doen met mijn tijd.

  10. Het autorijden is op deze manier wel een stuk spannender.
    Voorheen viel ik met 120 km/u bijna in slaap op de perfecte zoab-snelwegen.
    Nu moet je een km. vooruit kijken of er een nazi met een lasergun of een flitsunit staat opgesteld.

    Dus nu rij ik 10% te hard en ga dan vol in de ankers als ik maar een auto langs de kant zie.
    Wat ook helpt in de relatieve snelheidbeleving is de ‘luxe wagen’ aan de vrouw geven en zelf in een klein autootje rijden. (Voor de korte stukken tot 30 min.)

  11. Ik denk dat boetes onvermijdelijk zijn om gevaarlijk gedrag in het verkeer tegen te gaan.
    Helaas is dat zo.
    Maar de meeste bekeuringen ( fout parkeren, op een verlaten weg 3 uur s nachts harder rijden dan toegestaan enzovoort) hebben niets met veiligheid uit te staan.
    Ik ben volledig met Kim eens : Dit soort maatregelen dienen slechts een doel: inkomsten voor de vadertjes verdeel en heers uit Den Haag. Onder het mom van "veiligheid". Ja, ja..
    Het gekke is, dat werkelijk iedereen die ik spreek of lees altijd tegen de terreur van die alsmaar in hoogte oplopende verkeersboetes is. Waarom dan toch die gestage groei?
    Waarom eigenlijk ook zóveel, echt veel te veel parkeermeters. In mijn hele woonwijk kan nergens meer gratis geparkeerd worden. Maar er is hier helemaal geen schaarste aan plekken. Je kunt dagelijks links en rechts kanonnen afschieten zonder ook maar een auto te raken. Je raakt wel subiet en zeker eeuwig aanwezige parkeerwachten die de hele dag rondlopen met hun bonboekjes, in de hoop dat ze iemand die bijvoorbeeld een minuutje te laat van de kapper komt lekker weer eens in het buideltje kunnen treffen.
    Om kotsmisselijk van te worden!
    Mijn dochter die voor een keer in haar partners auto reed, zonder voorziening voor een telefoon, pakte vlakbij huis (stil straatje) het mobieltje uit haar zak toen hij afging. Ze had de pech dat een jong agentje net de hoek om kwam.
    Ze had nog niet eens het knopje ingedrukt.
    Plop: 130 euro. Dat is nu dus 150.
    Voor sommigen is dat ongeveer wat ze maandelijks aan hun huishouding te besteden hebben.
    Wat voor land is dit. Als een inbreker in mijn huis, of dat van mijn oude weerloze schoonmoeder komt, mag ik hem er niet ongestraft uitmeppen. Als iemand ( ook als ik 100% zeker weet wie de dader is en hoe het is gebeurd) iets uit mijn winkel steelt, komt de politie niet in actie. ( alleen heterdaadjes waarbij je vast moet grijpen en houden! Ikke gek zeker!) Als voor mijn deur een meisje verkracht wordt wat door meerdere getuigen is gezien, laat de politie de dader gewoon gaan, omdat het (gevluchte) meisje eerst zelf aangifte moet doen.( Echt gebeurd!)Bij gevaarlijke vechtpartijen tussen jongens in het uitgaansleven, kijken de geuniformeerde helden op sokken vanuit hun auto toe en blijven ook gewoon zitten als een held uit de kring omstanders met gevaar voor eigen leven naar voren treedt om de vechtersbazen tot rede te brengen. (Zelf gezien!)
    Maar de telefoon in je hand in de auto betekent: Dokken! 150 euro boete. De gordel niet om 90 euro. En ga maar door.
    Stompzinnig voor woorden.
    Niet dat ik er zelf veel last van heb. Ik heb zo mijn eigen manier om dit soort woekerpraktijken van de overheid te boycotten.
    Ik hou me gewoon aan de regels. Ik moet mijn eerste bekeuring nog krijgen!!! Nooit een gehad. En roken doe ik al evenmin.
    Maar groot is mijn vertrouwen niet, ik zal alert moeten blijven, want op braaf burgerschap vinden die rakkers ook wel weer wat..

Comments are closed.