Jarenlang werd de stijging van de benzineprijs
verklaard door krapte bij de raffinaderijen,
een teruglopend aanbod, het begin van het
reisseizoen in de VS en een stijgende vraag.
Maar dat is nu anders. De ondernemingen
hebben capaciteit opgebouwd, de vraag
daalt en diesel neemt de positie van benzine
over. Daarbij knagen alternatieven als bio-
brandstof aan de stoelpoten van brandstof
nummer 1.
Lynch, de president van het Strategic Energy & Economic Research in Winchester, Massachusetts voorspelt: de olieprijzen zullen in de komende weken onder druk komen te staan. Dit omdat er in het grootste verbruikersland, de VS, een overschot aan benzine en andere olieproducten is.
In de afgelopen jaren speelde de angst voor productiekrapte bij de raffinaderijen in de VS op de oliemarkt een belangrijke rol. Analisten verdedigden daarmee ten dele de grote prijsstijgingen. Want de prijs van ruwe olie heeft niet alleen invloed op de benzineprijs maar deze verhouding werkt ook omgekeerd. Raffinaderijen vragen uit technisch oogpunt en uit milieu-overwegingen bijzonder lichte ruwe olie met een laag zwavelgehalte.
Dat heeft er toe geleid dat de lichte soorten ten opzichte van zware olie flinke prijsstijgingen noteerden.
Een barrel (159 liter) lichte olie kost momenteel meer dan 105 dollar. Maar het verschil tussen een lichte soort als West Texas Intermediate (WTI) en een zware soort als Maya is nu 16,70 dollar. Dat is gemiddeld duidelijk meer dan in voorgaande jaren.
Ook is de situatie bij de raffinaderijen verbeterd. De voorraden zijn sinds 15 jaar nog niet zo hoog geweest. De oorzaak: de vraag naar benzine van de Amerikanen is geslonken terwijl de olie-industrie sinds Hurricane Catherina naarstig hamstert. Binnenkort zal ook de vraag naar stookolie teruglopen. Dat zal de prijs van ruwe olie sterk onder druk zetten.
Op de lange termijn klopt het beeld ook. De wettelijk voorgeschreven omstelling van MTBE naar ethanol bij het mengen hebben de raffinaderijen nu rond. Bovendien is er wereldwijd in nieuwe capaciteit geinvesteerd, zegt Martin Tallett, oprichter van Energysys, een adviesorgaan voor de olie-industrie. ‘De industrie heeft projecten met volumes van 18 miljoen barrels aangekondigd. Zelfs wanneer men conservatieve schattingen aanhoudt, ziet de situatie er tussen 2010 en 2012 comfortabel uit.’
Bijzonder populair voor prijsstijgingen is de driving season. Dat is de vakantietijd tussen Memorial Day en Labour Day, wanneer de Amerikanen in hun auto’s stappen en einden rijden. Regelmatig stijgt in deze periode de vraag naar benzine – en dus de prijs voor ruwe olie – wereldwijd. In 2008 kan dit effect uitblijven, zegt Kevin Lindemer, die het energieteam bij het researchinstituut Global Insight leidt. De vraag- en aanbodsituatie heeft zich duidelijk verbeterd. Vanwege de kredietcrisis moeten de Amerikaanse autorijders bovendien inperken. En er is plenty capaciteit voorhanden.
Lindemer noemt nog een volgende reden: de Verenigde Staten hebben hun productie van ethanol en biobrandstoffen sterk uitgebreid. In 2005 werd er 3,9 miljard gallons (3,78 liter) ethanol en 91 miljoen biodiesel geproduceerd. De capaciteit kan dit jaar tot 7,5 miljard gallons ethanol en 1,1 miljard gallons biodiesel groeien. Dit groeiende alternatieve aanbod neemt de druk van de ketel, aldus Lindemer.
Op de lange termijn kan je je afvragen of benzine sowieso nog van belang is op de oliemarkt. Nu tekent het zich al af dat diesel de traditionele brandstof benzine van zijn plaats stoot. De trend naar meer diesel zal blijven. Wereldwijd is er een grote vraag, ook bij vliegtuigbrandstof. Zulke destilaten zijn voor de prijsvorming binnenkort belangrijker dan benzine, zegt Tallett.
En voor de zoveelste keer krijgen milieupessimisten en peak-oil profeten ongelijk. De markt van vraag en aanbod bewijst weer eens zijn kracht. Jammer alleen van die alles verpestende accijns…
Het verhaal klinkt logisch. Scepsis blijft uiteraard geboden.
Ik denk dat de Euro van Bos (het nieuwe "kwartje van Kok") de euforie snel zal bederven…
Op zich juist, doch onvolledig.
Vroeger was wat in de VS gebeurde het enige relevante, want afgezien van Europa misschien, stelde de olievraag in de rest van de wereld niet veel voor.
Sinds het ontwaken van China en India en enkele andere Aziatische landen echter, zijn er 3 miljard nieuwe consumenten. En ook al verbruiken zij vooralsnog minder olie per hoofd dan de 300 mln mensen in de VS, hun vraag groeit en wel harder dan die in de VS zal dalen door wat gesubsidieerde biobrandstof. Kortom de wereldvraag naar crude zal blijven stijgen en wel harder dan de productiecapaciteit toeneemt (o.a. wegens peak oil), met als gevolg dat de olieprijs nog fors kan stijgen.
Een correctie tussendoor zal er bij tijd en wijlen wel zijn. Niks bijzonders. Maar olie gaat de komende jaren naar de $200 per barrel. Van $20 tot $100 was het evenmin een rechte lijn. Het was een bumpy road met de nodige correcties tussendoor. Ik verwacht voor de komende jaren niets anders.
Er zijn miljarden Aziaten en die willen allemaal mee doen…..straks lopen we in de EU te bedelen om een drup olie, maar dat is dan weer een probleem voor het opkomende, nieuwe fascisme!
Leg alvast maar wat lappen stof klaar. [2]
[3] Maar nee. Er is ontiegelijk veel olie.
Maar het probleem is; wie heeft de olie en wie verdeelt olie….Er kan héél véél olie in de wereld zijn, maar het hebben is net zo belangrijk of misschien wel het belangrijkst! [4]
[5] Ja het hoort in handen te zijn van priveorganisaties en niet van staten zoals nu (OPEC). Je ziet wat er van komt als je essentiele dingen overlaat aan staten.
[6] Nou heb ik het idee met die olie dat als de staat de olie niet grijpt dan grijpt de olie de staat wel of zoiets.
En dan te bedenken dat al die ellende miljoenen jaren geleden al rottend is gevormd! Er zal toch niet een hoger plan achter zitten? [7]
[8] lol
Natuurlijk moet dat plan er achter zitten.
Alleen komen ‘we’ maar niet achter dat plan…..
[4] Er is inderdaad ontieglijk veel olie, hoeveel dat dan ook moge zijn. De beperkende factor is de productiecapaciteit, die is nu op zijn en zal de komende jaren alleen maar afnemen. De oliedruk in vele olievelden moet kunstmatig op peil worden gehouden door het injecteren van zeewater. Er zit nog veel olie in de grons, maar het wordt steeds moeilijker die eruit te halen. Ga er maar rustig van uit dat jij over 5-10 jaar geen auto meer rijdt.
Hier serieus nieuws over peak-oil, een nieuwsbrief waar je je op kunt abonneren:
http://www.aspo-ireland.org…
[10] Misschien geen door verbrandingsmotor aangedreven vervoermiddel maar een persoonlijk karretje moet er toch wel inzitten?
http://www.geocities.com/js…
‘Kolen hebben de toekomst’
Bep
[10] "Ga er maar rustig van uit dat jij over 5-10 jaar geen auto meer rijdt."
Uit jouw verhaal volgt alleen dat je over 5-10 jaar wat duurder auto rijdt omdat productiekosten zijn toegenomen omdat er van dieper moet worden opgepompt. Daarna gaan ze de inefficiënte teerzanden leegzeven. En de marktprijs (dat met als die accijnzen natuurlijk alles behalve een marktprijs is) zal stijgen, opdat men er verzekerd van is dat de olie naar de meest gewaardeerde doeleinden vloeit.
[10] [12] inderdaad. Kortom buy Suncor (ticker SU) 😉
[10]
De prijs zal toenemen, maar naarmate de prijs toeneemt wordt het op steeds meer plekken interessant om naar olie te boren.
En er is veel olie op de wereld. Heel erg veel. Nog voor vele duizenden jaren genoeg.
[10] voor zover ik weet word maar ongeveer 25% van de olieproductie gebruikt voor autobrandstof, derest gaat naar bv verwarming en vliegtuigen. de uitspraak, over 5-10 jaar is vliegen onbetaalbaar zou iets correcter zijn.
[15] Vliegen zal over 5-10 jaar inderdaad onbetaalbaar zijn met dank aan de overheid & de milieulobby.
Tot nu toe daalt de olieproductie echter al 2 jaar, dus vooralsnog is peak oil een feit. Ik moet nog zien dat de prodcutie dat niveau gaat overtreffen, zeker gezien het feit dat de olieindustrie er nauwelijks nog een rol in speelt en 85% van de wereld olieproductie in handen is van ambtenaren.
[10]
Dikke onzin lees het boek de Non energy crisis of luister: http://www.youtube.com/watc…
Alleen al voor alle amerikanen is er in America genoeg olie voor de komende 200 jaar.
"de olie oorlog" en
het einde van de mensheid
is nabij, eerder dan u denkt,
het is onvermijdbaar als het vallen
van "de muur".
Leer mij de mens kennen.
[18] Over dhr Lindsay uit die video: "Lindsey Williams, who has been an ordained Baptist minister for 28 years, went to Alaska in 1971 as a missionary. "
En verder: "Editor’s Note: I mention Lindsey Williams’ revelations in a few articles on the phony "Peak Oil" scam promoted by CIA agent Michael Ruppert and the Highway Robber Barrons known as American Oil companies. Lindsey discovered from top oil company executives in the early 1970s, that there is enough oil under Gull Island alone (Prudhoe Bay, Alasaka) to meet all of the energy needs of the United States for the next 200 years. American oil companies had drilled and tapped Gull Island in 1973, yet they have not pumped one drop of oil out of those vast oil fields to send down the Alaskan pipeline to American consummers. It is one of the best kept secrets in the oil industry. There is no Energy Crisis. There are only government liars and oil company robber barrons deceiving us at every turn..Ken", zie http://forum.peakoil.nl/vie…
M.a.w. dat hele verhaal is gebaseerd op een hearsay, dat er ergens in de VS een gigantische olievoorraad zou zijn. Beetje een spannend jongensboek-verhaal en dus een broodje-aap verhaal.
Niet geloofwaardig. Realistischer is het model dat we anno 2008 reeds voorbij de mondiale productiepiek zijn en dat vanaf nu elk jaar de globale olieproductie met zo’n 2 tot 3% per jaar zal afnemen, wat al spoedig zal leiden tot astronomische benzineprijzen. Ik zeg niet dat we over 10 niet meer mobiel zijn, maar het oude model van BMW-tje onder de kont die zo’n 1 op 10 rijdt, dat feest zal over een aantal jaren afgelopen zijn. Tegen die tijd gaat jan modaal op een uiterst zuinige tweewieler naar zijn werk die 1 op 60 rijdt.
[14] "De prijs zal toenemen, maar naarmate de prijs toeneemt wordt het op steeds meer plekken interessant om naar olie te boren.
En er is veel olie op de wereld. Heel erg veel. Nog voor vele duizenden jaren genoeg."
Helemaal mis. Alles is nu wel zo’n beetje onderzocht (op de noordpool na). Een groot deel van de olieproductie komt uit zo’n 10 megavelden, waarvan de laatste alwaar meer dan 40 jaar geleden is ontdekt. Wij consumeren vele malen meer dan dat er aan nieuwe velden ontdekt wordt. Wij teren met grote snelheid in op de voorraden. Het plaatje is dat ongeveer de helft (=1 giga barrel) van de olie verbruikt is in een tijdsbestek van ongeveer 100 jaar. Maar in het begin was er nog nauwelijks consumptie. Nu wil iedereen op de wereld olie consumeren. Over 20 jaar zal er nog slechts de helft geproduceerd worden vgl met nu. De situatie is echt dramatisch maar helaas veel te weinig mensen zien dat onder ogen.
Hier is een overzichtsartikel over peak-oil. De schrijver ervan neemt geen standpunt in maar zet de diverse theorieen tegenover elkaar. http://en.wikipedia.org/wik…
Het is een zeer belangrijk onderwerp dat binnenkort gaat ‘bijten’.
http://en.wikipedia.org/wik…
wauw, wti :109.23 USD vandaag.
112 USD, nieuw record
Comments are closed.