Vandaag zat ik weer eens in mijn burgertruttenleaseautootje.
U kent het wel zo’n trieste Peugeot 307 break, omdat je je lekkerder voelt in een Peugeot. Niet dus.
Hoe dan ook, dat heeft met de kern van mijn betoog even niets te maken.

Ik heb meestal Radio 1 opstaan omdat er af en toe iets zinnigs uit komt.
Deze keer was ik echter met volkomen stomheid geslagen.
  
Één of ander bedrijf heeft een systeem uitgedacht om leaserijders meer bewust te maken van de kosten van autorijden.
Daarvoor hebben ze een ingewikkeld programma bedacht dat er toe moet leiden dat de lease rijder goedkoper gaat rijden. Of… Wie verzint dit toch?…. Zelfs in de trein gaat zitten. 

Stel je voor…. Je bent vertegenwoordiger en je moet een beetje ruime auto rijden omdat je ongeveer 60.000 km rijdt om voor je gezin de kost te verdienen. Dan ben je al heel behoorlijk de lul, want je bijtelling is gewoon 25%. En als je 60.000km per jaar rijdt, wil je net als je collega op de binnendienst een redelijke stoel onder je kont. Toch? Dan kruip je bij voorkeur niet in een miniklasse auto, want ohoh de hernia ligt toch ernstig op de loer, kan ik u uit ervaring vertellen. En dan nog, zelfs als je maar 40.000 per jaar rijdt zoals ik, dan nog wil je toch echt een beetje comfort hebben. 

Of hoe vindt u deze? We gaan de files met tien procent verminderen doordat we het autorijden zoveel duurder gaan maken dat het vrijwel onmogelijk is om nog auto te kunnen rijden. En dan ook nog als kers op de slagroom, Hou je vast want daar komt ie dan weer….. Het eeuwige geleuter over het milieu.
Dames, heren ook, ik heb m’n buik meer dan vol van “het milieu”. Met of zonder mij, het wordt hier toch wel smeriger. 

Kortom, als ik het goed begrepen heb, ga ik 25% bijtelling betalen, en over een tijdje komt daar dan het rekening rijden nog bovenop. Fijn land dat 0031……

 Ingezonden door Pelgrim

13 REACTIES

  1. Te maf toch? Een leasewagen is mi onderdeel van je loon. Dat gaan ze dan naar beneden halen “om je te leren wat autorijden kost”. Je had net die leasebak geaccepteerd als onderdeel van je loon OMDAT je wist wat autorijden kost.

    Het is toch echt wel godgeklaagd niewaar…

  2. Het gaat om de grootste lease-maatschappij van NL (ben de naam kwijt). Het systeem beloont mensen die minder gaan rijden.

    • Het bedrijf is een dochter van Leaseplan. Ons bedrijf least daar niet en dat houden we ook zo.

  3. Tja, ik rijd een 8-cilinder prive, en een 1500 cctje tijdens ‘het werk’. ‘De calculerende Nederlander’… (ha, ha)

  4. De klojo’s in Den Haag kunnen mij de rug op. Mijn lease loopt binnenkort af. Er komt een 15+ jaar oude bak, bijtelling op basis van de marktwaarde van pak ‘m beet 2 a 3000 pleuro’s. Als de stoel niet goed is, wordt-ie aangepast. Van mij vangen ze geen cent teveel meer, de klojo’s in Den Haag.

    Ik vraag me trouwens af wat de klojo’s van plan zijn met auto’s met een buitenlands kenteken.

    • Ik vraag me trouwens af wat de klojo’s van plan zijn met auto’s met een buitenlands kenteken.

      Dat zal wel met vignet gaan, net als in het buitenland

      • Zoiets, alleen dan oliestook. Kan er ook Aldi-diesel in, alhoewel je dan bij een controle natuurlijk wel vragen krijgt over het hoge zonnebloemolie-verbruik in de kantine..

    • 15 jaar oude autos voldoen binnenkort niet meer aan de EU regels en voorwaarden. Dus word je vanaf die kant genaaid.
      Off topic…. Ik hoorde Wubbo Ockels. Je weet wel die man die in de ruimte is geweest. Heeft daar wat opgelopen hoor… Hij vond de accijnsverhoging wel een goed idee… Jammer toch van zo’n man.

      • Wubbo, die op kosten van de gemeenschap werd gelanceerd tot grote hoogte, wil graag z’n snelbus-project of hoe dat ook mag heten van de grond af trekken. Inkomensherverdeling kan hem daar een handje bij helpen, uiteraard. Gewoon ‘yet another thug’.

        Heeft die man ooit geld verdiend buiten de overheid ? Altijd een goede indicatie van de mindset. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

    • Heb als zelfstandige 3 motorvoertuigen ten laste van de eenmanszaak. 1x een prius voor de vrouw (vindt ze nu eenmaal leuk) met 14% bijtelling. Zelf een Mercedes van +25jaar (net als Femke H had), omgebouwd om op accijnsvrije gebruikte frituurolie te rijden. En 1x een motor die tankt ten laste van de prius. Leuker kan ik het niet maken, en met de laagste bijdrage aan de roverheid.

  5. Welke Vrijspreker wil zijn afhankelijkheid vergroten door voor zijn auto / telefoon / laptop afhankelijk te zijn van de werkgever? Ik ben al afhankelijk genoeg van de overheid en heb mijn baas te kennen gegeven aan die fratsen (die gek genoeg als status symbool gelden) niet mee te willen doen. Ik koop mijn eigen auto / telefoon / laptop. En heb dus goede tools en rijd niet in een triest B of C segment koekblik met donkere of grijze kleur rond en heb ook geen standaard Dell / HP laptop met de zwarte canvas tas. Zoals mijn collega’s. Ik heb de computer en de software en de versie daarvan die ik wil (dus de beste / nieuwste). Mijn 5 jaar oude mobieltje doet het nog prima ook al ziet ie er niet uit, dus die vervang ik nog niet. Ik zie mezelf als een vakman en een vakman kiest zijn eigen gereedschap.

    Natuurlijk betaal ik wat meer, die 19 cent per KM is niet kostendekkend. Maar ik ben wel min of meer zelfstandig. Ik ben tenminste niet voor 52 procent dwangarbeider voor de overheid en voor de rest eigendom van mijn werkgever. Mijn werkgever weet dat hij mijn zelfstandigheid moet respecteren. En die extra kosten die ik zelfstandig maak meer dan dubbel moet vergoeden in mijn jaarlijkse bonus. Totdat ik over een jaar of 5 wellicht een goed genoeg ontwikkeld netwerk heb om ook de goede opdrachten zelfstandig te verwerven.

    Koop gewoon je eigen auto en ga niet vier jaar lang 52% maal 25% van de cataloguswaarde betalen voor een auto die niet je keuze is. Ik rijd zelf in een 10 jaar oude grote Mercedes diesel die ik voor minder dan 10 k heb aangeschaft en die comfortabeler is dan welke Peugeootje met hernia risico dan ook. Maak je niet afhankelijker dan nodig.

    Tenminste, dat is mijn mening.

Comments are closed.