Carl Menger

De financiële wereld, en in haar kielzog de wereldeconomie, staat te schudden op haar grondvesten. Politici zijn er als de kippen bij om schuldigen aan te wijzen en nieuwe maatregelen af te kondigen, uiteraard ‘voor uw eigen bestwil’, met als gevolg een afname van de persoonlijke vrijheid. Voor iedereen die zich daar aan stoort, is het daarom uiterst belangrijk om de oorzaak hiervan te achterhalen.

De theorieën van de ‘Austrian School’ (grondlegger Carl Menger) bewijzen keer op keer een goed uitgangspunt te zijn bij deze zoektocht. De Austrian School is in feite een alternatieve kijk op economie als wetenschap. Waar andere stromingen zich primair baseren op geïdealiseerde mathematische modellen van de economie en methodes aandragen waarop overheden de wereld in deze modellen kunnen gieten, is de Austrian theorie realistischer.

De Austrians zien economische wetenschap als een gereedschap om te begrijpen hoe mensen zowel samenwerken als concurreren in het proces om behoeftes te bevredigen, noodzakelijke bronnen te alloceren en manieren te bedenken om een florerende maatschappelijke orde op te bouwen. Austrians zien ondernemerschap als een kritieke kracht in de ontwikkeling van de economie. Ze zien privé-bezit als essentieel voor een efficiënt gebruik van bronnen, en zijn van mening dat het ingrijpen van de overheid in het marktmechanisme altijd en overal destructief is.

Sinds de Bank of England in 1844 en in haar kielzog na 1870 andere centrale banken in de wereld als ware monopolisten in symbiose met de respectievelijke overheden zeggenschap kregen over de creatie van geld, wordt de economie keer op keer geconfronteerd met economische ‘booms’ en ‘busts’, door Austrians ook wel aangeduid als de ‘business cycle’.

De podcast van Guido Hülsmann op de Lew Rockwell Show is een goede introductie voor de theorie achter de business cycle volgens de Austrian School. Zijn duidelijke (Engelse) verhaal met elegant Duits accent is wat mij betreft zeer de moeite waard.

Welk percentage van de Nederlandse regering zou met Austrian Economics bekend zijn ?

4 REACTIES

  1. De financiële wereld is nog nooit in de geschreven geschiedenis genoemd als een welvaart creator, voor welk land dan ook.
    Wel individuen die van een ploeg een zwaard maakten ,en vervolgens een oorlog begonnen met wat voor excuus ook.
    Onze beroemde 80 jarige bracht grootte welvaart en voorspoed in de lage landen .
    Dat alleen maar mogelijk was door een motief ,wat nog steeds een van de grootste drijfveren van een economie is.
    Het is de reuk van geld ,en hoe sterker de lucht ,hoe meer we er voor over hebben om alles te doen wat G.. verboden heb.
    Wat wel een bevolking vereist die met de juiste steun en werklust andere volken kan laten zien hoe het moet.
    Vroeger moest het kanon helpen ,om de plaatselijke en verre bevolking te leren hoe onze economie werkt ,tegenwoordig hoeft dat niet meer ,wij zijn nu de belegger economisten en bestuurders van deze tijd wat vroeger rentenier heette.
    Polen ,die als plee makers/verf artiesten of timmerman bij ons les nemen,en leren wat een vrije economie allemaal als voordelen heeft moeten nog leren om dank u wel te zeggen ,
    maar dat komt nog wel .
    Als zij ,net als wij nu, deel gaan nemen aan de stoelendans van de vrije en liberale mens wereld van beleggen en investeren ,waar alle mensen happy en Friedman gelukkig zijn.

  2. Goed artikel, behalve “De Austrian School is in feite een alternatieve kijk op economie als wetenschap.” Neen. De Austrian School IS economie als wetenschap. Er is niks alternatiefs aan. In tegendeel. Alle anderen (en dan m.n. Keynsianisme in al zijn varianten) slagen er niet in fatsoenlijk te verklaren, laat staan te voorspellen. Die zijn dus zeker geen wetenschap. Goed, of Economie ueberhaupt wetenschap is, kan je over twisten, maar zo ja, dan is juist de Austrian School m.i. de enig wetenschappelijke, gezien de rest slechts onzin loopt te verkondigen en ellende veroorzaakt die ze niet zelf ziet aankomen en zelfs achteraf niet eens weet te verklaren!

Comments are closed.