Komt er nu ook een dag van het slavernijHEDEN?
Het NOS bericht: “In Amsterdam vindt vandaag de Dag van het Slavernijverleden plaats. Er is een stadswandeling langs objecten van het slavernijverleden en in de Muiderkerk wordt gedebatteerd over de traumatische gevolgen van de slavernij.”
Ik wil een trauma helemaal niet onderschatten. Maar toch komen er bij dergelijke vieringen een aantal gemengde gevoelens bij me op.
Op de eerste plaats gaat het over iets dat een paar honderd jaar, enkele generaties geleden gebeurd is. Typisch om daar nu nog problemen over te hebben of over te maken.
Het lijkt echt iets voor mensen met een schuldcomplex, die nu hun verontschuldigingen menen te moeten maken over iets wat hun bet-bet-over-overgrootouders gedaan hebben. Of menen te claimen wat die tekort gekomen zijn. Net alsof ze daar ook maar een greintje recht op hebben.
De dag voor het slavernijHEDEN zou goed zijn om meer mensen duidelijk te maken dat ze zelf, als slaven, meer dan de helft van hun verdiensten gedwongen moeten afgeven aan Big Brother.
Zie oudere artikelen op de Vrijspreker, waaronder het artikel van Wladimir: “Slavernij”
Precies, wat mij betreft komt er zo’n dag. Ik stel voor 4 juli, Onafhankelijkheidsdag.
I.v.m. de hysterie van het slavernij-verleden werd ik onlangs in een internationale trein plotseling bedreigd door een groepje hysterische vrouwelijke allochtonen, die zich ongevraagd in een gesprek begonnen te mengen en mij toeschreeuwden, dat mijn voorouders zich hebben schuldig gemaakt aan uitbuiting en slavenhandel.
Het liep zelfs bijna uit op een handgemeen. Ik wist niet, hoe ik het had.
Zoiets als dat ik schuldig ben aan de oorlogsmisdaden in Afrika en “we” daarom ontwikkelingshulp “verschuldigd” zijn. Lieden als combatkid Mugabe hoort niets liever.
Dat krijg je vanzelf als collectivistische schuldbelijders op hysterische wijze gaan lopen manifesteren en stemming maken.
Bud reageerde op deze reactie.
Peter de Jong reageerde op deze reactie.
Gaan ze ook het Westen huldigen als de afschaffer van de slavernij?
@SpyNose: Inderdaad, wie zelf staat te roepen hoe schuldig hij is moet niet denken dat hij zijn straf kan ontlopen.
Mogen we dan ook schadevergoeding krijgen van de Spanjaarden voor de tachtigjarige oorlog?
Daar wil ik best een trauma voor veinzen 🙂
Hub, In ons land hadden we vroeger lijfeigenen, herdenken we dat ook?
Hub Jongen reageerde op deze reactie.
@SpyNose:
vrouwelijke allochtonen, die (-) mij toeschreeuwden, dat mijn voorouders zich hebben schuldig gemaakt aan uitbuiting en slavenhandel.”
Hun voorouders dan toch ook. Slavernij was in Afrika in die tijd heel normaal. NL slavenhandelaren kregen daar de meeste slaven gewoon aangeboden door inlanders. Vreemd dat mensen vaak een blinde vlek hebben voor hun eigen geschiedenis.
SpyNose reageerde op deze reactie.
@Peter Siebelt:
“…In ons land hadden we vroeger lijfeigenen….”
Vroeger ? En nu ?
Bij welk percentage gedwongen afgifte gaat het in dat je een lijfeigene wordt?
SpyNose reageerde op deze reactie.
@Peter de Jong:
Het is puur rascisme, want dat zeggen ze alleen tegen blanken.
@Hub Jongen:
Wat een drukte om niks. Ik heb voor me eigen lijf pas nog een lijfrentepolis afgesloten.
Geen centje pijn en geen vuiltje aan de lucht. 🙂
Hub Jongen reageerde op deze reactie.
Scrutinizer reageerde op deze reactie.
@SpyNose:
“Wat een drukte om niks.”
Wat bedoel je? Ik vind >50 % van mijn verdienste niet niks. Jij wel?
SpyNose reageerde op deze reactie.
@Hub Jongen:
Sorry Hub, ik begreep het verkeerd. Mijn opmerking was als woordgrapje bedoeld. Meer niet.
@SpyNose: “Wat een drukte om niks. Ik heb voor me eigen lijf pas nog een lijfrentepolis afgesloten.
Geen centje pijn en geen vuiltje aan de lucht.”
Je bent dus midden in de turbulentie die financiele instellingen treft een langjarig contract aangegaan met een verzekeraar. Goh, ben benieuwd welke partij jouw vertrouwen kreeg.
Of, neen, wacht: je kan op je 2 oren slapen, immers de overheid reguleert de sector en treedt op als toezichthouder dus kan er je niks gebeuren, toch? 😉
Krankzinnigheid ten top. Ik wil de geschiedenis absoluut niet verloochenen, maar om daar nu een speciale dag voor te gaan zitten huilen om wat er 200 jaar geleden gebeurd is gaat me wat te ver. Begraaf de doden, betoon ze je respect en ga door met je leven.
De opa van mijn vader is in Oost-Friesland, net over de grens met Groningen, geboren. Toen Pruissen omstreeks 1870 daar de macht greep vertrok hij naar Nederland (Groningen). Kan iemand mij vertellen of ik mij dan ook schuldig moet voelen aan die slavernij? Moeten wij nu ook de bezetting door Napoleon gaan herdenken, het schrikbewind van de koning van Spanje, herdenking van Floris, de Romeinen die het land ooit bezetten? Hoelang zullen wij doorgaan met die onzinnige, op handel in frustratie gebaseerde herdenkingen?
Overigens moest mijn opa toen hij in het veen in Groningen werkte in november bij koude en natte voeten gewoon de hele dag doorspitten; maar dat was op vrijwillige basis en geen slavernij,
Wat een fantastische ontwikkeling. Daar het oude testament vol staat met slavernijen, inclusief de regels hoe slaven te behandelen stel ik voor het christelijke geloof af te schaffebn. Terzijnertijd kunnen we dan de dag voor de slachtoffers van het christelijke geloof invoeren.
Laten we het eens over het slavernij-heden hebben. De Westerse slavernij is al weer meer dan een eeuw geleden afgeschaft. De Afrikaanse gewoonte om in slaven te handelen nooit.
Hoeveel jonge Afrikaanse slavenmeisjes wilt U bestellen? Of hoeveel Afrikaanse kindsoldaatjes? Roept U maar, de prijzen zijn laag want het aanbod daar is zeer groot.
Het oprichten van monumenten tegen de hedendaagse slavernij lijkt mij bijzonder zinvol.
Comments are closed.