Bij het Kennemer Gasthuis in Haarlem kunnen patiënten voorrang krijgen bij een medische behandeling als ze daar extra voor betalen. Daarover is in de Tweede Kamer nogal wat ophef ontstaan. Is dat terecht?

Laten we voorop stellen dat snelheid van behandeling natuurlijk moet voldoen aan de eisen waarop een patiënt is verzekerd. Daardoor heeft hij een soort contract met het ziekenhuis.  Eveneens mag snelheid in noodgevallen ook niets uitmaken. Ook dit valt onder de lopende verzekeringen.

Er zijn echter heel wat behandelingen die niet echt haast hebben en waarvoor het niet nodig is dat ze snel gebeuren. Die kunnen best wat opschuiven en het ziekenhuis kan extra geld verdienen als iemand dat wil betalen.

Het bedrijf “Quality Medical Services” (QMS)  kan regelen dat een behandeling binnen een week wordt uitgevoerd. Zelfs als er maandenlange wachtlijsten zijn. *)
Dat die lange wachtlijsten er zijn, is natuurlijk op zichzelf al een fout in het systeem!
Margreet Smilde (CDA) stelt in de Kamer dat deze voorrangsbehandeling in strijd is met de Zorgverzekeringswet.

Net als met alles zou daar wel misbruik kunnen ontstaan waardoor de behandeling van “standaard patiënten” maar steeds wordt opgeschoven. Eveneens zou het moeilijk kunnen zijn de grensgevallen te bepalen. Daarom is het goed dat het ziekenhuis dit openlijk en duidelijk regelt. Bvb door de tarieven duidelijk bekend te maken. Net als er al jarenlang verschillende klassen van ziekenkamers zijn.

De ophef en bezwaren van kamerleden zijn voor een groot deel populisme en jaloezie.

NOS 13 November: Ophef over voorrang voor patiënten
In de Tweede Kamer is ophef ontstaan over het Kennemer Gasthuis in Haarlem, waar mensen voorrang kunnen krijgen bij een medische behandeling als daarvoor extra wordt betaald. Het ziekenhuis in Haarlem heeft daarover afspraken met een zorgbemiddelingsbureau.

De Kamer vindt het onaanvaardbaar. Het CDA zegt dat deze ontwikkeling niet past binnen de Zorgverzekeringswet. De SP ziet het als een vorm van omkoping. Ook de PvdA heeft forse kritiek op de gang van zaken in het ziekenhuis.

Het Kennemer Gasthuis vindt dat het niks verkeerd doet. Het zou een logisch gevolg zijn van de marktwerking.

Het is echter volkomen belachelijk om in deze zwaar gereguleerde markt over “marktwerking” te praten.

*) Is het “toeval” dat (om 12.00 uur)  de pagina “particulieren)  van QMS onbereikbaar was?

9 REACTIES

  1. Hé? Waarom doet dit me denken aan de wachtrijen bij de bakker in de vroegere USSR?

  2. Straks ook de kassa in de supermarkt.
    Standaard kassa, en voor 1 euro meer de snelkassa. scheelt supermarkten ook veel personeel.

    Al staat er een rij van 3 uur voor de standaardkassa, er gaan alleen extra snelkassa’s open.

    misschien wel priveklinieken, maar deze mogen dan ook niet bij de verzekering declareren. Je betaalt of helemaal zelf of helemaal gedekt door de verzekering. Half om half holt het systeem uit.

    Of je nu voor of tegen het systeem bent, iedereen in nederland moet het ermee doen, dus laten we het dan zo eerlijk mogelijk houden.

    Armin [5] reageerde op deze reactie.

  3. Veel wachtlijsten in de zorg zijn niet het gevolg van capaciteittekort, maar van prijs- en budgetlimieten. Voorbeeld dat helaas echt realiteit is: een ziekenhuis krijgt naast enkele variabele vergoedingen die niet genoeg zijn om een operatiekamer open te houden, een vast bedrag per jar voro zoveel operaties. In november is het geld op. Het ziekenhuis kan dan uit eigen zak de operatiekamer open houden of dichtgooien. Spoed gaat uiteraard altijd door, maar niet-spoed wordt door uitgesteld. Zelfde zie je ook bij fysiotherapeuten.

    Betaalt iemand dan geld bij, kan er soms dus zonder dat het ten koste gaat van een ander, extra behandeld worden. Sterker nog, zelfs hij die niet extra betaalt, kan er winst bij hebben, want die meerbetaler komt niet of verdwijnt van de wachtlijst.

  4. @Peter [3]: Straks bij de supermarkt? Kom jij dan nog bij die supermarekt of ga je naar een ander? Ofwel, lariekoek vergelijking.

    Gelijk en eerlijk zijn zelden synoniem.

  5. Het is de werking van de vrije markt: bedrijven zien dat mensen meer willen betalen voor een dienst, dus komt er aanbod. Het bekende gat in de markt.

  6. Een Australische arts heeft een bordje hangen in de wachtkamer:
    01. Als U 15 dollar extra betaalt, wordt u binnen 10 minuten geholpen.
    02. Als U 30 dollar extra betaalt, bent u de eerste die aan de beurt is.
    hugo van reijen

  7. Marktwerking? Ammehoela. In Haarlem (en aangrenzende gemeenten) zijn op het Kennemer Gasthuis na alle ziekenhuizen gesloten door de bureaucraten; nu probeert men het Kennemer Gasthuis monopolie maximaal uit te melken. Oplossing, laat private partijen Mariastichting, Diaconessenhuis, Deo, Marine Hospitaal, etc. heropenen en zie dan eens of het echt wat wordt met die marktwerking en wachtlijsten. Ik gok er op dat de ambtenaren van het Kennemer Gasthuis het dan moeilijk gaan krijgen.

Comments are closed.