Die bailouts gaan ten koste van de belastingbetaler, ten nadele van de economie, ten voordele van politici die graag als redder in de nood optreden om stemmen te winnen. En dat werkt nog ook zoals je ziet aan de groeiende populariteit van Wouter Bos en van de PvdA.
 
Daniel Mitchell van het CATO Instituut legt dit duidelijk uit in zijn artikel “Say No to the Auto Bailout”.

Daarin belicht hij het lopende verzoek van de grote Amerikaanse autobedrijven die nu minimaal 25 miljard dollar vragen. Maar de argumentatie geldt voor alle reddingsplannen. General Motors, Ford en Chrysler en de vakbond United Auto Workers besteden miljoenen dollars aan lobbyen om de overheid er toe te brengen dit belastinggeld te verstrekken.

De bailout zou neerkomen op het geven van de sleutel van de drankenkast aan een alcoholist.

-Het is nadelig voor de economie om dat fondsen ter beschikking worden gesteld aan verkeerde projecten. Misallocatie!
-Het zal andere bedrijven stimuleren om ook belastinggeld te krijgen.
-het is een perverse daad om geld van arme belastingbetalers over te hevelen naar rijke belastingbetalers.

Als politici echt willen helpen moeten ze de lasten van overheid verminderen. Lagere belastingen en veel minder betuttelingen en controles.

Lees het uitgebreidere artikel van Mitchell: Say No to the Auto Bailout”.

9 REACTIES

  1. Door de hypotheekbanken te “helpen” is men de verkeerde weg ingeslagen, de gevolgen zijn dat nu van boven naar beneden alles geholpen moet worden, wat uiteindelijk niets anders is dan gaten met gaten vullen op de grootst mogelijke schaal.
    Had men hulp van onderaf gegeven, dus de burgers in moeilijkheden, dan had de economie door kunnen draaien waar de fabrikanten en de banken alleen maar profijt van hadden gehad en mensen hun huis en baan hadden behouden.
    De geldstroom-functie van de banken had tijdelijk in stand gehouden kunnen worden door dit in de afhandeling van het faillissement te implementeren.
    Op die manier zou de schade wat minder groot geweest zijn.

  2. Dit alles gebeurd moedwillig om ons voor te bereiden voor de NWO.

    We worden eerst allemaal financieel uitgekleed, waarna we afhankelijk worden gemaakt, financiele instellingen gaan allemaal failliet.

    Dan volgt chaos onder de mensheid met alle gevolgen vandien.
    Want een mens die honger heeft doet alles om te kunnen overleven.

    Dit is ook in de 2e WO gebeurd.

  3. Met belastingverlaging en maatregelen van een dergelijke orde kom je er niet mee. Het monetaire systeem heeft zichzelf opgewerkt tot een punt waarin de speculatieve valuta een waarde vertegenwoordigd van een quadrillion +, meer waarde dan de wereld bevat!
    Derhalve bestaan er nog 2 keuzes, of je offert het huidige systeem op, of de reële economie.
    Elke politicus is op de hoogte van dit feit ondanks de propagandalijn die ze inzetten naar de bevolking toe.
    Elk mens met nog een beetje gezond verstand hoeft over deze keuze maar kort na te denken.

  4. De ‘hulp’ zou vooral zijn om eventuele ontslagen te annuleren. Ofwel, om mensen te houden die eigenlijk helemaal niet nodig zijn. Dure hobby.

    Tevens bleef GM, vooral met Chevrolet, stug SUV’s en Jeeps maken terwijl bekend was de de olie duur(der) zou worden. Ook een dure hobby.

    Als autoliefhebber zie ik bedrijven niet graag over de kop gaan maar idioten als GM verdienen een klap.

  5. Ik zeg “ja” tegen alle hulpprogramma’s…ik kan ook “nee” zeggen, maakt verder niet uit. Miljoenen mensen in de EU kunnen ja of nee roepen er wordt toch niet geluisterd, dus maakt niet uit of je voor of tegen bent en of het een goed of slecht plan is. Ergens zijn een paar gekken op deze planeet die de lakens uitdelen en daar moet de rest van de wereldbevolking naar luisteren en genoegen meenemen. Wie is eigenlijk nog de baas in NL? Wie is eigenlijk de baas in Europa? Volgens mij is heel de wereld stuurloos geworden en iedereen doet maar wat.
    Wil je niets doen, nou prima…Wil je geld verdienen en rijk worden, ook prima. Maakt allemaal niet uit want we zullen uiteindelijk allemaal gelijk eindigen…met nul komma niks! Heeft het nog zin om te plannen voor de toekomst? Heeft het nog zin om überhaupt nog plannen te maken? We zijn aan de Goden overgeleverd…jammer, maar ’t is zo…Dat gebeurd nu eenmaal om de zoveel jaar. Gebeurde in de tijd van de Romeinen, gebeurde in de Middeleeuwen, gebeurde in de Nieuwe tijd, gebeurde in de Moderne tijd, gebeurde rond 1930 en gebeurd nu weer. Leer d’r maar meeleven. Alle zekerheden die men dacht te hebben…alles wat men dacht te hebben opgebouwd…WEG, gewoon WEG. Klaar!

  6. Na twee maanden per saldo stilstand worden de kaarten nu geschud voor THE FINAL SHOWDOWN. Een agressieve MELTDOWN van de beurzen vergezeld van een JapYen ruimtereis…De schade van het bankster gangster bandietenmisdrijf A.K.A. de KredietCrisis, een Ponzi-Scheme in derivaten, gaat op U, U en U! worden afgewenteld. Illuminist Greenspan heeft het al aangegeven: “Spaarder moeten niet denken dat ze aan het einde van de crisis hun spaargeld kunnen blijven behouden”. U gaat worden beroofd door uw eigen overheid! Koersdoelen van THE CREATER CRASH zijn AEX 68 EN DJIA 2450.

    Koen Hoefgeest.

  7. Ik ben ook niet zo’n voorstander om GM, Chrystler en Ford te redden.

    Door het welbekende wanbeleid zelf in de problemen gekomen.
    Europese en Aziatische auto concerns kunnen hun afzet gaan vergroten in de USA. De werkelozen in de USA gaan gewoon aan de slag bij de Europese en Aziatische autoconcerns die jointventures hebben op het Noord Amerikaanse continent. De autokoper heeft dus de macht.
    Als auto’s mooi ontworpen zijn zal iedereen ervoor knokken
    geld bij elkaar te sprokkelen om een mooie auto te kunnen kopen.
    Nieuwe mogelijkheden worden gezocht en gevonden.

    Interessant is het wel. Wie blijven over en hoe worden de nieuwe samenstellingen. Economie is mooi in al zijn facetten.
    Beweging is de drijfveer.

    Jarenlang ben ik al verzot op mooie auto’s. Vooral Chrystlers en Dodges.
    Ga alvast een Chellenger weg zetten, want als ze mogelijk failliet gaan ik in ieder geval een mooie Dodge heb.

    Sven [9] reageerde op deze reactie.

Comments are closed.