brommer
Was mijn eerste reactie toen het brommer rijbewijs aangekondigd werd: 16 jarigen moeten straks een praktijkexamen doen dat inclusief vier lessen € 390 gaat kosten. Een bedrag dat vaak hoger is dan wat de hele brommer kost. Maar ook een bedrag waardoor een jongere nog een jaar langer kranten moet rondbrengen.

Wat bezielt de overheid om ook dit weer te reguleren?

Het officiële argument is dat dat van de 77 jaarlijkse brommer doden, er 5 minder zullen zijn vanwege dit examen. ALS dat al zo is (overigens wordt die wet weer afgeschaft wanneer er onverhoopt niet minder doden te betreuren zijn? Daar heb ik niets van vernomen) rekent u dan even met mij mee.

Ik schat dat er jaarlijks 50.000 16 jarigen aan de brommer gaan. Dat gaat dan 50.000 keer € 390 kosten en dat is € 19.500.000 aan examenkosten, waarmee dan volgens de overheids schattingen 5 mensen minder overlijden. Oftewel bijna 4 miljoen kost een bespaarde brommerdode.

Het zal je kind maar wezen en dus is het heel makkelijk om achter die wet te gaan staan: het kost ons ‘niets’ alleen de 16 jarigen en bespaart ons ellende.

Maar is dit nu wel efficiënt? Zijn er nu echt geen betere bestedingen om slachtoffers te voorkomen die goedkoper zijn dan 4 miljoen per bespaard leven?

En als we deze berekening loslaten op het aantal fiets- doden per jaar, moet daar dan ook zo’n fiets examen achteraan komen??

(Overigens de helft? van de bromfiets ongevallen komt door andere oorzaken dan de bromfietser zelf).

En als het gaat om rechtvaardigheid en de zwaksten moeten ontzien worden, is het dan in overheidsredenatie wel juist om net die zwaksten de zwaarste lasten te laten dragen?: een 16 jarige scholier verdient niet eens het minimum jeugdloon.

Wat zou in een libertarische samenleving gedaan worden: waarschijnlijk zal de verzekeringspremie afhankelijk gesteld worden van geoefendheid van de bromfietser en de uitbetaling of iemand roekeloos was met zijn brommer. En dan komt door concurrentie de beste premie en de beste scholing vanzelf naar boven, plus dat de andere 95% van de bromfietsers ouder dan 16, ook misschien wat bewuster, defensiever en veiliger gedrag gaat tonen.

37 REACTIES

  1. Op deze gronden kan men ook voorstander zijn van een:
    -ladderbestijgdiploma
    -gedwongen zwemdiploma
    -straatoversteekdiploma
    -bierdrinkdiploma
    -voetgangersdiploma
    -roeibootdiploma
    -roltrapdiploma
    -kameelrijddiploma
    -ezelritdiploma
    -kermisrad-instapdiploma
    hugo van reijen

  2. Ik heb mijn dochter 15 jaar al geadviseerd, de bromfiets over te slaan.

    1e is het wettelijk voor alles wat er op de weg gebeurd aansprakelijk.
    2e als ze 17 jaar wordt kan ze gelijk aan het rijbewijs.

    Scheelt haar 390 euro plus bromfiets, heeft ze al een aardig bedragje om het rijbewijs te financieren.

    Of is dit juist wat de overheid wil, om van die bromfiets overlast af te komen, en omdat er veelal criminele acties mee worden ondernomen?

  3. Dit jaar is toch het jaar dat we erop vooruitgaan (afschaffing ww premie). Waar denk je dat al dat geld vandaan moet komen…

  4. Dit narren diploma is bedoeld om de examinatoren een inkomen te verschaffen, een speciaal instituut met kantoor Brommerrijbewijstoezicht met directeur en secretaresse te grondvesten, de jeugd te dwingen om aan geld te komen voor dat rijbewijs met als uiteindelijk resultaat het zoveelste stukje niet productieve dode economie te realisren en weer een stapje op weg naar de volledige bevoogding van Nederland door ambtenarij.

  5. Fantastisch dat er eindelijk eens een maatregel komt om de veelal jonge mensen te leren hoe ze zich in het verkeer moeten gedragen. Er wordt meestal te hardgereden, fietsers worden genegeerd.Het zou het beste zijn als deze ondingen (ondingen want ze produceren veel stank en fijnstof, rijden te hard en veroorzaken te veel herrie) vervangen werden door elkectrobrommers.

    Armin [8] reageerde op deze reactie.

  6. @Wim [7]: Yep, dat is het enige voordeel van deze maatregeln. Dat die stinkdingen die ook nog eens een pestherrie maken, minder op de weg komen.

    Maar, vind je het zelf niete en beetje totalitair dat omdat jij (en ik) die ondingen graag weg zien, het dus maar door de staat geregeld moet worden? Jij hebt vast ook wel hobbies of andere bezigheden die anderen heel abject vinden. Ook maar reguleren en verbieden?

    Wat gij niet wilt dat u geschied, …

    Wim [9] reageerde op deze reactie.

  7. Ik stel een ambtenaarcertificaat voor: Het lijkt me een goed idee om eerst de ambtenaar te testen op vanalles en nogwat. Laten we de kosten voor dit certificaat stellen op 100,000 euro. Dan zijn we meteen van al die nutteloze ambtenaren af.

  8. @Wim [9]: Dat hangt er dus maar vanaf wie dat bepaalt. Als ik op een mooie dag met de motor een toertocht door het rivierenlandschap wil maken vind ik al die fietsers op de dijk maar lastig… ;-).

    En als je het gedrag en de mentaliteit van een gemiddelde fietser hebt ben je sowieso een gevaar op de weg, dus…

    Lees Armin’s reactie nog eens na. Je stapt er iets te gemakkelijk overheen.

  9. Ze willen gewoon van de bromfietser af. De politie heeft er geen tijd voor en bekeuren is moeilijk… Maak het maar flink duur en dan stopt men er wel mee. Zo is het met de versnellingsbrommer ook gegaan. Straks lekker in de auto. Die is immers gemakkelijker uit te melken. Nog even een kastje voor de wegbeprijzing…

    Nou die motorfietsen even van de weg, iemand ideeën?

  10. @Kim Winkelaar [13]:

    Ik verwachtte al iets dergelijks.
    Echer, op de basisschool wordt de kinderen al van alle geleerd omtrent veilig fietsgedrag.
    Leerlingen leerden tot dusver niets over veilig bromfietsgedrag.
    Dat daar iets te leren valt, is m.i. klaar.
    Neemt niet weg dat ik dat brommerrijbewijs een misselijkmakende vertoning vind.
    Vroeger reden we vrij en blijk op ons bromfietsje, zonder helm, en leerden al doende nuttige dingen in de praktijk. Waarbij ook de automobilist wist: even opletten, want dat jeugdig enthousiasme op dat ijzer kan wel eens rare bokkesprongen maken.
    Tevens dacht ik dat de brommers op de rijbaan VEILIGER zouden zijn.
    Dat hebben de politici zelf steeds gezegd.
    Komen diezelfde lieden, ondanks helm e.d., TOCH NOG met peperdure wensen!
    Echt, alles is dichtgeregeld, maar de enige doelstellingen van die politici is om nog meer regels te bedenken.
    Anders valt hun nutteloosheid teveel in de gaten.

    Stel achteruitkijkspiegels verplicht: dat lijkt mij voldoende.
    Ik zie erg vaak brommers zonder die nuttige aanhangsels, waardoor zij erg vaak zomaar naar links zwiepen, zonder enige waarschuwing.
    Daarbij ook nog eens VERDOOFD door die helm. Horen zij die auto achter hen niet.
    Is veel Goedkoper, en VEEL nuttiger.

    beek [15] reageerde op deze reactie.

  11. @beek [14]:

    Vroeger….
    Moet erbij worden vermeld dat we reeds op de lagere school een uitstekende kennis hadden opgedaan van de verkeersregels en de verkeersborden.
    Links wilde de domme kennis destijds afschaffen.
    Komen ze nu met peperdure toelatingsbriefjes.

  12. Beek, zo werkt de overheid. Eerst problemen maken, dan ‘oplossingen’ verzinnen, die oplossingen brengen vervolgens zoals verwacht weer andere problemen met zich mee, waarna het hele circus opnieuw start.

    Dat is allemaal heel goed en belangrijk, want je moest eens weten hoeveel mensen daar druk mee zijn. Al die ambtenaren en politici hebben er toch maar een goed betaalde boterham aan, en ondertussen is heel het volk crimineel, want tegen alles is wel een wetje of regeltje. En logischerwijze is het dan belangrijk dat al die regeltjesen wetjes extra gecontroleerd moeten worden, omdat er zo veel criminelen rondlopen.

    Dat al die inzet beter in productieve zaken kan worden gestopt, dat idee is nog nooit tot achter de betonnen plaat welke voor het hoofd van eender welke politicus dan ook aanwezig is, doorgedrongen.

    En de boer, hij ploegde voort….

    Gelukkig gaat alles straks beter, dankzij centralisatie in Brussel. Want V = victorie, want Brussel strijdt voor Europa op alle fronten.

  13. ja maar vanaf waneer is dat nou precies wand ik ben 23 december jarig dus ik dacht het eerst nog even snel te halen maar ik hoorden allenmaal dingen dat dat dus ook niet meer kon ofzo ik hoor het graag=[)

    ik vind het ook egt nergens op slaan hoor maarja aan de enenkand ook wel weer goed als je al die mensen ziet rijden die kunnen egt niet rijden en ze gaan allenmaal 100km maja

  14. Geweldig stukje tekst.

    Ik word in januari, 16jaar en ik wist op mijn 12’de al dat ik op een brommer wou rijden op mijn 16’de.
    Ik keek er naar uit, En heb sins mijn 12’de gespaard en gespaard.
    Ik heb nu me brommer al, maar echt niet zomaar 1, echt een juweeltje.
    Maar dan ook nog 390euro, en alles wat ik sins mijn 12’de opgespaard heb is eigelijk weg,
    Is dat het wel waard ?? maarja, de overheid weet wel hoe jongeren zijn.
    Als we iets perse willen gebeurd het meestal ook, nou overheid een grote beurs en jongeren blut met een brommer waarvan ze de bezine niet kunnen betalen.

  15. helemaal mee eens!!!!!
    geweldig artikel alleen jammer dat het waarschijnlijk weer geen nut zal hebben. die mensen van de overheid moeten eens wat beter nadenken voordat ze dit soor t roekeloze ideeen verzinnen

  16. “mensen van de overheid moeten eens wat beter nadenken”

    Daarom zitten ze in de overheid. Hoeven ze niet na te denken. Is ook erg lastig als je een handicap van 1 hebt (= zegge en schrijve over 1 hersencel beschikt).

  17. Kan je ook je brommer rijbewijs halen als je 15 bent? want het is nu nog alleen theorie toch en ik word in maart 16 :P?? maar kan dat?

  18. dit houd mij niet tegen om
    brommer te rijden dus
    volgens mij gaat dit
    niet egt helpen denk ik zelf

  19. Als dit examen er echt komt overweeg ik om zonder certificaat te gaan rijden. En ik zal zeer waarschijnlijk niet de enigste zijn. Het is gewoon bullshit, een certificaat kost nu €35,- dat betekend dat het meer dan 10 keer zo duur zal worden!!

  20. als dit gebeurt gaan alle brommer zaken vailied en zal ik gewoon gaan crossen met mijn cross motor op de wegen dat is want dan hoef ik ook niet te gaan switchen van motor naar brommer en motor zonder motorijbewijs is het zelfde als brommer zonder rijbewijs ik heb schijt aan de overijt gekregen heb een groote sticker op mijn raam hangen!

    JIJ ZAL NIET STELEN.. DE OVERHEID DULT GEEN CONCURENTIE

    maar dat is mijn mening

    Dennis [34] reageerde op deze reactie.

  21. en wat dacht je van de brommer winkels?
    die zullen aanzienlijk minder gaan verkopen,.. we zitten al in een crisis en we kunnen al minder uitgenven moet dit er eens bij komen nog meer werklozen.

    ik spaar al lang en heb nu 400 euro
    kan ik net mijn rijbewijs halen en geen brommer :S

    nl word steeds gekker

Comments are closed.