incompetentieGemeenten kampen met honderden miljoenen euro’s aan tegenvallers bij bouwprojecten.

Dat blijkt uit een inventarisatie van RTL nieuws.

Volgens het onderzoek is kostenoverschrijding een structureel en landelijk probleem.

Veel bouwprojecten vallen fors duurder uit vanwege gestegen bouwkosten, slechte planning en ambtelijke en bestuurlijke fouten.

Bouwprojecten komen verder stil te liggen omdat er geen rekening wordt gehouden met de bodemsanering, problemen met vergunningen of verborgen gebreken en constructiefouten.

Veel gemeenteraden voelen zich bovendien slecht geïnformeerd door hun college van B en W.

Daarnaast houden ook ambtenaren informatie achter voor hun wethouder, omdat zij zich zeer bewust zijn van de politieke heisa die ontstaat als een project duurder uitvalt.

Tot zover RTL nieuws.

Dat bouwprojecten van de overheid “altijd” duurder uitvallen dan begroot is, is niet het grote nieuws, (op deze site kunt u hierover diverse artikelen vinden) maar wel wat de oorzaken hiervan zijn.

Het blijkt dus bijvoorbeeld dat ambtenaren niet instaat zijn om op de door henzelf gecreëerde regels adequaat te reageren. Of de regels zijn te ingewikkeld, of zijn in de ogen van de ambtenaren totaal overbodig.

De overheid wil wel uw leven controleren, maar blijkt niet instaat, of wellicht heeft het geen prioriteit, om de eigen bouwprojecten te vrijwaren voor verborgen gebreken of constructiefouten. Net als de controle op de banken, blijkt de controle op de bouwprojecten ook niet te werken.

Nog bedenkelijker is dat ambtenaren informatie achterhouden voor hun wethouder om hun politieke ambities te verwezenlijken.

Dat het om uw geld gaat maakt ze dus schijnbaar niets uit.

Incompetente ambtenaren en zij die hun positie gebruiken om politieke malversaties te plegen kunnen dit ongestraft doen. Blijkbaar kunnen ze niet ontslagen worden.

Incompetentie wordt op die manier beloond!

11 REACTIES

  1. Kunnen die ambtenaren vervolgd worden, of heeft de hoge raad ook dit al verboden? Het heet anders maar het lijkt steeds meer op mafia. Die weet in Italie geen enkel bouwproject tot een goed einde te brengen. Zij hebben daar bij mijn weten ook geen belang bij. Zou hetzelfde gelden voor die ambtenaren?

  2. Eigenlijk zijn die budget overschrijdingen heel simpel:
    De overheid gaat namelijk altijd voor de laagste bieder.
    De ambtenaren zeggen dan dat ze nog wel wat extra budget risico op zich willen nemen, als de prijs nog lager kan.
    Natuurlijk geven de bouwbedrijven dan een veel te lage en niet realiseerbare prijs af.
    Op die manier kunnen de ambtenaren het verkopen aan de ‘achterban’ en als het project eenmaal bezig is, dan maken die budget overschrijdingen niets uit want het is toch ‘gratis’ geld.
    De fout zit ‘m dus in het feit dat de overheid budgetoverschrijdingen mag/kan accepteren. Als je dit wettelijk verboden maakt, dan geven de bouwbedrijven vanzelf een goede en realiseerbare prijs af, waardoor er inderdaad veel projecten niet doorgaan vanwege een veel te duur prijskaartje (zie: Noord-Zuid Lijn in Amsterdam).
    .
    Het is een beetje als het kopen van een veel te dure TV, maar je hoeft slechts 50% aan te betalen. Dat betekend nogsteeds niet dat je die TV kunt kopen, maar ambtenaren denken daar blijkbaar anders over.

  3. Het grote probleem van bouwprojecten is de manier waarop ze tot stand komen. Dat is inherent aan politieke besluitvormimg. Men beslist eerst dat men gaat bouwen en tegen een budget. De gemeenteraad, provincie of parlement keuren dit goed. Daarna komt openbare inschrijving. Die krijgt dan het contract. Geen enkele bouwer zal hierbij een harde tijdslijn of het budgetrisico bij hemzelf leggen. Zij weten dat geen van hun collegae dit ook doet. Daardoor kunnen zij ook extra onrealistisch scherp inschrijven. Vervolgens keurt de gemeenteraad, provincie of parlement de keuze van de bouwers goed. Daarna is het process effectief onstopbaar totdat de gemeenteraad, provincie of parlement anders beslist. Echter zo’n beslissing komt er zelden. Zeker indien het een politiek besluit is. Maar ook, simpelweg omdat als tijdens een project de zaak tegenvalt je doorgaans doorgaat en niet snel je verlies neemt. (Dat doen wij zelf ook als we gaan klussen en halverwege blijkt het langer te duren.)

    Resultaat, is dat bij het eerste zuchtje tegenwind de kosten meteen stijgen voor de politiek en dus ons.

    En wat Freek stelt is ook waar. Bestuurders hebben samen met het ambtelijk apparaat de neiging de kosten rooskleurig voor te stellen aan de gemeenteraad, provincie of parlement. Anders geven die geen goedkeuring. Als immers de trein eenmaal vertrokken is, stopt die toch niet snel meer.

  4. Daar sta je dan als gemeente met je megalomane bestuurders even raar te kijken als een kredietcrisis een gat slaat in de begroting…Het spel blijkt niet gespeeld te kunnen worden zoals men was gewend.

    Oud CDA´r Eelcootje trekt al jankend bij het rijk aan de bel….´hell..uuup!!´ En handjes vouwen; ´heb medelijden Heer, de bron van leugens, list en bedrog is opgedroogd…zie hoe wij lijden en ons rijk aan het wankelen is´…

    Er zullen de komende tijd bij gemeenten veel ratten het zinkende schip verlaten op zoek naar een iets solidere basis, hoogst waarschijnlijk zonder bouwgedoe, maar wel iets meer met burgers uitpersen…De koe is uitgemolken, maar de burger geeft gelukkig nog genoeg melk…NLand of milk and honey..

  5. Overheden besteden misschien wel uit aan de laagste bieder, maar de bedrijven waaruit zij de keuze maken zijn zeker niet de goedkoopsten. Daarbij geldt de stelregel (uit eigen ervaring): “het is voor de overheid, dus schrijf die offerte maar lekker dik met een vork”. De overheid betaalt PER DEFINITIE altijd meer. Doen zaken met dure bedrijven als Royal Haskoning of KPMG (ook hier uitsluitend eigen ervaring). En die bedrijven lenen gewoon dezelfde mensen in als het bedrijfsleven doet, dus er is geen sprake van beter personeel, of zo.

    Het grote euvel is het gebrek aan kennis bij de overheid: technisch inhoudelijk, projectmatig, projectmanagement en budgetvorming en cost control. Die laatste 2 zijn toevallig mijn werk en van mijn partner die bij de overheid werkt, weet ik dat deze 5 voornoemde gebreken ervoor zorgen dat onze belastingcenten ten eerste besteed worden aan zaken waar wij misschien niet eens om gevraagd hebben en dat er daarbij dan nog eens schromelijk boven budgetten gewerkt wordt.
    Hier zou ik een boek over kunnen schrijven.

    Waarom moeten overheden administratieve functies inhuren voor 80 tot 120 euro per uur via KPMG, terwijl diezelfde taken minstens zo goed uitgevoerd kunnen worden door het inhuren van een gewoon uitzendbureau voor 25-50 euro per uur? Ofwel: waarom moet de projectcorrespondentie beheerd worden door een universitair opgeleid persoon, terwijl een praktisch administratieve beheersing wenselijker, sneller en goedkoper is?

    IIS [6] reageerde op deze reactie.

  6. En inderdaad, zie bovenstaande reactie’s, vergeet men nog een heel belangrijk gegeven. De staat betaald altijd de factuur. Is dus voor de aannemers een klant die ze niet gauw laten lopen, hiermee kunnen ze *kuch* naar een bank voor krediet, dat is nog veel interessanter voor ze…

  7. Ik denk, nee ik weet, dat Paul Martens (hierboven) het heel goed ziet. Ambtenaren hebben namelijk geen notie van hoe de kosten van bijvoorbeeld bouwprojecten zijn opgesteld. Er is geen ambetanaar die kan vertellen hoeveel een stuk autoweg of spoorlijn werkelijk kost! Zelfs niet bij benadering! Aannemers kunnen dat wel. Tot op een euro als het moet!
    Nog een fenomeen. Als aannemers ooit een aanbesteding bij een (semi)overheid hebben gekregen (voor ee te hoge prijs) is de betrokken ambtenaar hun gegijzelde. Immers die aannemer kan de incompetentie van die ambtenaar blootleggen waardoor hij chantabel is!
    Weet alles wat hierboven staat uit eigen ervaring! Was ambtenaar; werkte bij grote aannemers en nu bij grote opdrachtgevers.

  8. Denk dat de vergelijking met de vertrokken trein wel het beste klopt. De ‘kolonne eenmaal in beweging’, zoals het tijdens de Vondelstraat-rellen zo mooi heette.

    Het is trouwens ‘beloond’ of ‘loont’, volgens mij.

  9. Oh jee, de beter gesitueerden onder ons weten het, maar wat doen we er aan? We reageren incognito, zijn bang voor diezelfde incompetente ambtenaren. Vergeet ook niet de partijpolitiek. Kijk eens naar bijvoorbeeld een eerder bijna artikel vijf gemeente als Maarssen. Daar wordt vriendjespolitiek afgedekt met verwijzing naar een zogenaamd professioneel extern ingehuurd bureau (gebeurt ook in andere Gemeenten) en worden de burgers dus tegen elkaar opgezet. Onderhand staat er een nooit eerder vertoonde file (vcoral in de spits en wordt een deel van de eigen inwoners gedupeerd (waaronder een deel van de middenstand). Wedden dat er straks geen koppen rollen van de verantwoordelijke politici? Ze hebben immers hun partijpolitieke vriendjes achter zich en hoeven zich geen zorgen te maken. Van Esterik lijkt zelfs steeds meer op een fotomodel dan op een wethouder. Wat deze hoogmoedige zelfbevrediging oplevert zullen ze na de verkiezingen onderzoeken, als de PVV van Wilders ook hier de grootste partij is geworden. In weerwil van……….. maar er valt nauwelijks iets anders tegen te doen (de SP is ook al te politiek correct). Dit is wel het belangrijkste bewijs van de domme incompetentie van ambtenaren, politici en niet te vergeten een deel van de zogenaamde rechtspraak!!

  10. En, oh ja, over bouwkosten gesproken………. Hoeveel denkt U dat er bespaart zou kunnen worden door simpelweg de autocad tekeningen voorafgaande aan de bouw en het aanbrengen van installatietechniek over elkaar te leggen? (worden door verschillende disciplines en bedrijven gemaakt)
    Iedere bouwvakker is al decennia bekend met dit fenomeen, maar niemand doet of zegt iets, want het is immers werk en dus geld!!!
    Ons geld.
    Het ontbreekt idd aan competentie, maar niet alleen bij de klungelige overheidsdienaren.
    Omkoping is ook nog steeds aan de orde van de dag.

Comments are closed.