VandaagĀ wordt het Porschemuseum in Stuttgart officieel geopend en op 31 porsche_logo_1januari mag het publiek naar binnen. Het uniek vormgegeven gebouw is een monument voor de meest succesvolste sportautofabrikant ter wereld. Porsche is niet alleen een autobouwer maar heeft een meerderheid in VW en speelt eenĀ uitgekiend spel op de financiele markt.Ā Waar andere autofabrikanten bedelen bij de staat, scoorde Porsche 6,3 miljard dollar op de aandelenmarkt. Dit bij een omzet van 1 miljard dollar.

Deze megawinst komt grotendeels uit de zakken van hedgefunds die gokten op een forse daling van het aandeel VW inĀ oktober 2008. Porsche echter had jarenlang zijn aandelenpakket in VW rustig uitgebreid. Dit was hun, lucratieve, strategie om het Wolfburgse concern over te nemen. Ā De hedgefunds, die short gingen, moesten op een moment aankopen. In dat weekeind maakte Porsche zijn belang in VW openbaar. Die maandag steeg de prijs van een VW aandeel met 5x zijn waarde, korte tijd was VW het meest waardevolste bedrijf ter wereld. Porsche verkocht een deel van zijn aandelen tegen gigantische prijzen en is nu praktisch eigenaar van VW.

Als kleine speler in de markt tussen reuzen als GM, Ford en Toyota heeft Porsche het zeer uitgekiend gedaan. Zonder overheidssubsidie maar via de vrije (kapitaals-)markt bewerkstelligen zij de middelen om hun strategie te realiseren. Dit is het verschil tussen een log bureaucratisch monstrum als bijvoorbeeld Chrysler en een efficiente nichespeler dat het familiebedrijf Porsche is.

7 REACTIES

  1. Hard rijden mag in Duitsland (gelukkig) wel hoor. Wegligging is fantastisch, in een Cayenne kun je alles meenemen, en het woekerbedrag gaat vooral naar Wouter B.
    Oftewel: een Porsche is zijn geld meer dan waard.

    Vooral jaloers aangelegde mensen (zoals socialisten) schijnen iets tegen Porsche te hebben….

  2. Hey Anno. Ik begrijp dat jaloerse mensen graag stelen. En luie jaloerse mensen schijnen socialist te worden. Dan laten ze namelijk de overheid het jatwerk voor hun doen. Of dat socialisten daarentegen wel grote piemels hebben weet ik niet.

    Dit was gewoon een hele slimme zet van Porsche. Ze hebben met deze opzet meer geld binnengehaald dan dat ze in 2 jaar aan autoverkopen verdienen. En dat zonder dwang, overheidsregulering, of afpersing. Gewoon slim aandelen opkopen en op het juiste moment bekend maken hoeveel aandelen je bezit. En de slachtoffers zijn wie? Hedgefondsen die short gaan omdat ze gokken op een daling in de aandelen. Niemand dwingt ze om dit te doen. Het zijn grote jongens die vaak veel geld verdienen, en nu een keer veel geld verliezen. Niets mis mee.

    Grappig genoeg zijn verschillende hedge-fund managers na afloop van die week uiteraard gaan klagen bij de overheid. De Duitste overheid heeft al aangeven dat ze meer transparantie willen zien van grootaandeelhouders. Wederom een prachtvoorbeeld van lobbygroepen die hun zin krijgen ten koste van de ondernemers.

  3. @Anno Zijlstra [1]:
    Gute gutte zeg,

    Ik proef afgunst en geen gevoel voor smaak.

    Gelukkig ligt het anders.
    Ik wil ook een Portie,en zoals de zaken eruit zien komt ie vanzelf.Portie een symbool voor de geslaagde ondernemer.

    Heb jij mischien een Daatsjaa, ? Das van Renoo. Niet duur en lijkt ook niet op een Portie.

  4. @Anno Zijlstra [1]: Ga jij ook al de “verbied grote karren” en als je dat niet kan “kleineer grote karren” weg op? Voor zo’n houding heb ik maar Ć©Ć©n verklaring: jaloezie. Nepliberaal die je bent.

Comments are closed.