gm_general-motorsGeneral Motors is ook in financiële problemen.  De steun die ze in Amerika krijgen is niet voldoende. Vandaar de pogingen om nu ook steun te krijgen uit de EU. In Europa zijn in ieder geval 300.000 banen in gevaar.(zeggen ze!)

Zullen we allemaal vrijwillig een bijdrage gaan leveren, of is het beter dat Wouter Bos en Nout Welling nog een paar miljard uit de hoge hoed toveren? Dat kost immers slechts een paar toetsen intypen.

21 REACTIES

  1. Hmmmm, laten we met zijn allen alle bedrijven opdoeken en een economie gebaseerd op grondstoffen beginnen.

    Of is dit te vergezocht?

  2. Opel zou toch een goed bedrijf zijn, laat Merkel en de Duitse automobielindustrie ( Volkswagen ) daar in duiken, zoeken ze het in de States met die dure bakken lekker zelf verder uit.
    Saab en Volvo wood be auto’s, deSaab cabrio, beetje niveau rice vrouwtje /mannetje reed er trots in rond in Bussum en Blaricum, niemand wil die firma’s nu kopen, de modellen zijn inmiddels een collecters item geworden ->)
    Bos ben ik dankbaar, ING is mijn bank, in Azie de TMR bank in Bangkok (30% deelname door ING) toch lastig als ze op de fles zouden zijn gegaan,als beloning stem ik de volgende keer PvdA.

    Ron Paul Fan [4] reageerde op deze reactie.

  3. @Anno Zijlstra [3]:

    “Bos ben ik dankbaar, ING is mijn bank, in Azie de TMR bank in Bangkok (30% deelname door ING) toch lastig als ze op de fles zouden zijn gegaan,als beloning stem ik de volgende keer PvdA.”

    De RABO-bank kan natuurlijk ook. Wel zo veilig, zo’n saaie boerenleenbank. Angelsaksisch aandoende bankjes zoals ING zijn wel zo mega-out.

  4. Kijk,als ik morgen blut ben zijn socialisten in NL bereid me te helpen, Wilders /de PVV wordt toch ruzie op den duur, een LPF 2, de VVD zit in een vrije val en zijn niet met de rijken alleen, ik kan dat weten.
    Bos /de PvdA zijn de redders nu, ik kan het zakelijk /financieel zonder ze af,maar met en failliete ING was het toch vervelend geworden.’
    De trek de stekker er maar uit economen, kunnen van mij het dak op echt.
    De werknemers van Fortis,ABN/Amro ,ING e.a instellingen hebben niets te verwachten van (ultra rechts) , niente , zero, 0,00.
    Zo eenvoudig is het.
    Het is allemaal gelul hier,wie zit er in de States flink te wezen die hier mee doet ?
    Niemand, beetje lullevedu, Freidman =armoede, er zij nu eenmaal een hele hoop mensen die het zelf niet redden in het wilde beesten bos,de jungle van de samenleving.

    groeten uit Bangkok

    Bon Vivant [6] reageerde op deze reactie.
    trudy [8] reageerde op deze reactie.

  5. @Anno Zijlstra [5]:

    ik heb velen vrienden in amerika. Die zijn het niet mee eens dat ze de buurman moeten redden, omdat die zich vergallopeerd heeft en buiten zijn budget leefde.
    Ze krijgen hun tax refund niet meer om dat velen staten bijna keduk zijn.

    en hun productie hebben ze niet meer op orde.

    ben zelf errug sociaal en ben ervoor mensen op te vangen die echt zwak zijn, maar er zijn grenzen. Voor de rest gaat het om gelijke kansen creeeren. En dat is nu precies wat niet gebeurd met het instant houden van bedrijven die gefaald hebben

    er zijn voorbeelden zat….

    Maar de tijd zou uitwijzen of de man van het zogenaamde strakke kontje de redder is van ons allen….of niet.

    Ik wed op niet

  6. http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,611574,00.html

    GM heeft net aangekondigd dat ze het zelf niet meer zien zitten. Zulke aankondigingen betekenen doorgaans het einde omdat nu een fatale dynamiek in gang wordt gezet: niemand koopt nog een auto van een fabrikant die er weldra niet meer zal zijn –> verdere spiraal naar beneden.

    Gelukkig hebben de VS nog gay porn om te exporteren.

    Timber!

  7. @jantje [7]:

    “VW is allang niet meer zelfstandig. Porsche heeft het merendeel van de VW aandelen in handen.”

    Dat is irrelevant voor het gegeven dat VW als productie-entiteit als winnaar uit de strijd gaat komen. Een van de meest positieve factoren is dat ze nooit goed voet hebben zetten in de VS. Dat gaat zich nu uitbetalen.

    Armin [15] reageerde op deze reactie.

  8. Elk nadeel hep sijn voordeel. Aandeel GM kost nog maar $1,87. Nu kopen dus! Na een bankroet kan het immers niet meer.

  9. @Ron Paul Fan [2]: Probleem is dat de economische situatie in de EU slechter is dan in de USA. Met al die rampberichtgeving zou je dat bijna vergeten.

    Heb jij de financiele resultaten bij Toyota (of Nissan om nog zo’n Jap – zij het half Frans – te noemen) al eens bekeken? Gaat ook niet echt lekker. GM is kampioen verliezen lijden en gaat wellicht bankroet, maar GM is ook Opel, Saab en Daewoo. Drie merken die voor (en tijdens) hun GM periode zelf ook al bankroet gingen of dreigden te gaan alvorens GM ze ‘redde’. Merken als Suzuki (ook eigendom van GM) kunnen dan meegesleurd worden.
    VW is verder een relatief kleine jongen op het wereldtoneel om massaal te profiteren. Juist omdat ze in de USA (automarkt #1 in de wereld) nooit goed voet hebben zetten, zal een verlies van GM hen dus enkel in de krappe EU markt windeieren kunnen leggen. Een markt waarin VW’s kwalitatief zeer goed zijn, maar wel duur. Hun voordeel zit vooral bij een bankroet van Opel. Alleen profiteert daar dus de EU niet van. Ford (o.a. ook Mazda) en Toyota zijn veel meer de waarschijnlijke winnaars op wereldschaal op lange termijn. Die kunnen wereldwijd van een GM bankroet profiteren.

    De US werkloosheidcijfers worden bij de NOS dagelijks herhaald. Dat veel EU landen structureel in *goede* tijden al boven de huidige US cijfer zaten, melden we niet omdat we het gewoonweg gewend zijn.

    De US staatschuld? Die is bizar groot, maar veel EU landen hebben een even grote of grotere staatsschuld.

    ACP had gelijk: de wereld draait (helaas) om de USA. Of het daar goed gaat if niet, of we hen nu leuk vinden (Obama) of juist niet (Bush), wat daar gebeurt bepaald wat in de wereld gebeurd.

    Onze economie stort in omdat wij masaal geinvesteerd hebben in de USA. Omdat wij dus het investeren van ons eigen geld daar aantrekkelijker vinden, dan ons geld in eigen land investeren. Let wel, dat is geen morele goedkeuring, maar een pijnlijke constatering.

    Als de VS door zijn hoeven zakt, moeten wij erg vrezen voor onze economie.

    Ron Paul Fan [18] reageerde op deze reactie.
    Ron Paul Fan [19] reageerde op deze reactie.

  10. @Ron Paul Fan [10]: Produceren in de EU is erg duur. VW zit vooral in Duitsland, het duurste EU land van allemaal aldus onderzoek (duurder nog dan de Zweden en Fransen!). Importeren naar de USA dan nog veel duurder. Komt als bonus ook nog een verwachte dalende dollar (bij instorting), waardoor je nog eens meer dan 20% extra kosten erop krijgt. Hoe denk jij dat VW dan gaat profiteren omdat ze haar productie niet in de USA heeft?

    Overigens is wat je stelt niet waar. VW heeft inderdaad matige verkoopcijfers in de VS vanwege slechtlopende modellen (o.a. oude modellen, zoals de Golf, daar verkocht als Rabbit, enkel in de oude uitvoering aan te bieden) en een teruglopend betrouwbaarheids-imago (veel electronica falen). Echter hun productie daarvan is wel degelijk in de USA …

    Net als ‘broers’ BMW en Mercedes. Sterker nog, sommige modellen worden daar gemaakt en naar hier gesleept, juist omdat productie daar goedkoper is.

    Ron Paul Fan [16] reageerde op deze reactie.

  11. @Ron Paul Fan [16]: Mensen die enkel links citeren hebben doorgaans weinig te vertellen. Anders konden ze in eigen woorden uitleggen wat hun punt was.

    In dat artikel staat exact wat ik net zei namelijk. dat ze maar 2% marktaandel in de USA hebben. Leuk, dan vallen de klappen daar dus mee. Maar dat is net zoiets als zeggen dat omdat de HEMA niet actief is in Japan het dus niet erg is als daar de economie inzakt.

    Als GM klapt, heeft VW ook niets in de VS (of Azie) om daar te profiteren van het daar ontstane gat. Ze kan enkel profiteren van een eventueel instorten van Opel. VW staat dus niet echt vooraan in de kandidatenlijst om te profiteren van een terugval van GM. Dat zijn enkel global companies zoals Toyota en Ford. VW is heel groot in de EU, maar ook heel afhankelijk van die EU.

    Ron Paul Fan [20] reageerde op deze reactie.

  12. @Armin [14]:

    “Probleem is dat de economische situatie in de EU slechter is dan in de USA. Met al die rampberichtgeving zou je dat bijna vergeten.”

    Daar hoor ik van op. Voor zover ik het begrepen heb is die kredietcrisis in de VS begonnen en heeft zich over de rest van de wereld verspreidt omdat die ten onrechte amerikaanse financieele producten hebben vertrouwd en opgekocht.

    “Heb jij de financiele resultaten bij Toyota (of Nissan om nog zo’n Jap – zij het half Frans – te noemen) al eens bekeken? Gaat ook niet echt lekker. GM is kampioen verliezen lijden en gaat wellicht bankroet, maar GM is ook Opel, Saab en Daewoo.”

    Gaat inderdaad niet lekker maar het is niet te vergelijken met die 3 amerikaanse miljardengraven. Saab en Daewoo zijn een kleintjes en Opel zal wellicht terk afgeslankt op eigen kracht verder kunnen. De duitse opelwerknemers hebben te kennen gegeven drastisch Lohnkuerzungen te kunnen accepteren.

    “VW is verder een relatief kleine jongen op het wereldtoneel om massaal te profiteren.”

    Dat dacht ik dus ook en was dus verrast toen ik in het artikel las dat als GM gaat wegvallen VW de tweede gaat worden. Künftig werde es zwei Global Player geben: die Wolfsburger und Toyota. Auf der Rangliste der weltgrößten Hersteller rückt der deutsche Riese auf Platz drei vor. (met GM er nog bij).

    “De US staatschuld? Die is bizar groot, maar veel EU landen hebben een even grote of grotere staatsschuld.”

    Het probleem met de VS is is dat ze op ALLE niveaus tot over hun oren in de schuld zitten, niet alleen het begrotingstekort op staatsniveau. De VS exporteren elke dag 3 miljard $ minder dan ze exporteren en dat gaat al vele jaren zo. Europa staat er alles bij alles genomen veel beter voor. Amerika is zijn industrie zowat geheel kwijt geraakt aan Azien, dat geldt voor Europa veel minder.

    Armin [21] reageerde op deze reactie.

  13. @Armin [14]:

    “ACP had gelijk: de wereld draait (helaas) om de USA. Of het daar goed gaat if niet, of we hen nu leuk vinden (Obama) of juist niet (Bush), wat daar gebeurt bepaald wat in de wereld gebeurd.”

    Die vooraanstaande positie was vooral te danken aan de uitgangspositie vlak na de wo2 toen de VS hun dollar tot wereldmunt kon transformeren. Met de komst van de euro is dat spelletje nu doorkruisd.

    “Onze economie stort in omdat wij masaal geinvesteerd hebben in de USA. Omdat wij dus het investeren van ons eigen geld daar aantrekkelijker vinden, dan ons geld in eigen land investeren. Let wel, dat is geen morele goedkeuring, maar een pijnlijke constatering.”

    Dat geldt inderdaad heel sterk voor Nederland omdat wij (helaas) het meest veramerikaniseerde land op het continent zijn. Vooral de ouderen gaan dat merken in hun pensioenen.

    “Als de VS door zijn hoeven zakt, moeten wij erg vrezen voor onze economie.”

    Wij gaan er zeker niet beter op worden, wel denk ik dat onze positie tov van de VS zeer wordt versterkt en dat ‘wij’ weer nummer 1 in de wereld gaan worden. Zoals het hoort. Heeft de europese commissie dan toch nog haar doel bereikt om in 2010 die status te bereiken, een doelstelling die al ten tijde van Wim Kok vigeerde.

  14. @Armin [17]:

    “Als GM klapt, heeft VW ook niets in de VS (of Azie) om daar te profiteren van het daar ontstane gat. Ze kan enkel profiteren van een eventueel instorten van Opel. VW staat dus niet echt vooraan in de kandidatenlijst om te profiteren van een terugval van GM. Dat zijn enkel global companies zoals Toyota en Ford. VW is heel groot in de EU, maar ook heel afhankelijk van die EU.”

    Ik denk dat jij dat artikel uit der Spiegel nog eens heel goed moet lezen. Ze maken winst, hebben het juiste productpalet en zijn zwak in de meest waardeloze markt op deze planeet, namelijk de VS, waar voorlopig toch niets meer te halen valt.

  15. @Ron Paul Fan [18]: Dat dacht ik dus ook en was dus verrast toen ik in het artikel las dat als GM gaat wegvallen VW de tweede gaat worden.

    Mis, want die GM verkopen, wie gaat die voor zijn rekening nemen? Wie gaat al die USA en Azie auto’s dan verkopen aan de klant? Niet VW …

    Let wel, er is niets mis met VW, maar het argument dat omdat ze niet in de USA zitten z egaan profiteren is lariekoek.

    Het probleem met de VS is is dat ze op ALLE niveaus tot over hun oren in de schuld zitten, niet alleen het begrotingstekort op staatsniveau.

    Wederom mis. De USA schuld is voro een heel groot deel US overheden onderling. Neem je het deel dat verschuldigd is aan niet-USA overheden onderling komt je uit op zo’n 40 a 45% van het GDP uit. Net als Nederland en aanzienlijk beter dan veel andere EU broeders hier.

    En dan heb ik het nog niet oiver het groeipotentieel van hun economie, die veel dynamischer is dan de onze.

    De VS exporteren elke dag 3 miljard $ minder dan ze exporteren en dat gaat al vele jaren zo.

    En als de dollar stopt, gaat dat vanzelf voorbij en schakelt men steeds meer over op interne goederen. Als de zaak daar door de hoeven zakt, kopen zij niet meer. Wie denk je dat die 3 miljard verkoopt? Juist ja, die landen komen dus in de problemen.

    Wie heeft er meer last van een dalende dollar denk je? Zij die de schuld bezitten, of zij die hem moeten afbetalen? Zij die de spullen produceren in dollargebied en verkopen in eurogebied of andersom?

    Europa staat er alles bij alles genomen veel beter voor. Amerika is zijn industrie zowat geheel kwijt geraakt aan Azien, dat geldt voor Europa veel minder.

    Het is precies andersom. De USA heeft een relatief grote maakindustrie. Wij hebben die enkel nog in het oostelijk deel van de EU. Verder is de USA #1 op gebied van kenniseconomie. een product dat hoe dan ook verkoopt.

    Als de zaak daar instort, is de EU helemaal de sigaar.

Comments are closed.