Ieder bedrijf heeft wel eens financiële zorgen, en dan moeten ze reorganiseren of een andere aanpak opzetten. Daarbij is het belangrijk om eens te kijken naar de kosten die er gemaakt zijn, en of er geen te groot overhead aanwezig is. Indien blijkt dat daar niets structureel fout zit, dan kun je eens kijken naar de redenen waarom het bedrijf er niet in slaagt de exploitatie op het juiste spoor te krijgen. Personeel ontslaan is gemakkelijk, maar daardoor zou het wel eens kunnen zijn dat de service aan de klant negatief beïnvloed wordt, en gaat het van kwaad naar erger. Uiteraard kun je ook de overheid vragen om steun, maar dan wordt je wel afhankelijk van die overheid, en dat is bij kranten funest, want dan krijgt de politiek invloed en dat beperkt ze in hun vrijheid van onafhankelijk nieuws brengen.
Uiteraard is dat een dilemma waar kranten makers voor staan, en daarom zou het goed zijn eens na te gaan waarom de verkoop van kranten een neergaande lijn heeft gekregen. Helaas kan of wil men niet commercieel gaan denken en gaan zoeken naar de juiste groep lezers. Als men bijvoorbeeld veel ruimte invult voor sport, kun je je afvragen of dat wel de kopers van kranten zijn. Is de bijlage wel gericht op de groep betalende lezers. Er zijn veel lezers die een krant kopen alleen voor de puzzels, moet je daar op inspringen? Kopen mensen een krant om te kijken naar rechtszaken, en als dat niet zo is kun je er minder ruimte aan besteden.In hoeverre lezen mensen of er een foute agent is, en als dat er niet uitgemeten in staat zouden lezers de krant dan opzeggen?
Zo vragen politici en andere groepen ook vaak alle aandacht van de pers, maar ook willen de gewone burgers graag iets zeggen, en daar moet je een middenweg in vinden. Een voorbeeld was ALLEDAG waar een journalist dagelijks een stuk schreef naar aanleiding van ingekomen stukken, plaatste hij het volledig dan corrigeerde hij dat en maakte het een passend verhaal, daarmede was het voor mensen die geen goed stuk konden schrijven, toch een reden om hun verhaal of mening te geven, zonder af te gaan. Dat was een goede regionale binding met de krant, voor een groot aantal schrijvers en lezers een reden om een abonnement af te sluiten. .
Mensen vinden de abonnement prijs van de krant vaak te hoog, en dat heeft te maken met de vergelijking van het grote aantal gratis huis aan huis kranten. Daar zijn ook advertenties goedkoper en toch verschijn de krant iedere week gratis. Kijk eens naar de rouwadvertenties, deze prijzen in de gewone krant vinden de mensen extreem hoog, en zij plaatsen ze dan in de gratis huis aan huis kranten. Juist dit soort zaken maakt dat mensen de krant kopen, vooral als ze weten dat iedereen daar zijn informatie plaatst. Dat zou de gratis huis aan huis krant overbodig maken, maar doordat de advertentie tarieven redelijker of veel lager zijn, zullen de ondernemers de gratis huis aan huis krant wel in stand houden.
De ondernemers hebben het moeilijk en vragen de burger om meer te investeren, maar als de burger alles uitgegeven heeft, dan komt het probleem dubbel zo groot terug. Dat is dus een verkeerde methode. Als de overheid geld geeft aan uitgevers is dat immers ook geen goede oplossing. De ondernemer en de krant uitgevers moet hun problemen zelf oplossen, daar zijn ze ondernemer voor!! Want overheidsgeld komt uiteraard ook van de burger, en als je die uitkleedt kunnen ze ook geen krant meer kopen. Als ondernemer moesten wij ons ook altijd zelf redden, en de overheid was beslist niet vriendelijker voor ons. Dus moeten ondernemers en uitgevers creatief oplossingen zoeken, en zorgen dat ze betalende lezers krijgen en houden. En geld van anderen vragen voor hun eigen tekortkomingen is ongepast. Dat geld uiteraard ook voor Banken en financiële instellingen..
Ingezonden door Reiny
Mooi verhaal en een leuke schets wat de overwegingen voor krantenuitgevers zouden kunnen zijn. Maar terug naar de vraag in de titel:
Naar mijn bescheiden mening zijn de kranten te “gekleurd”; we kennen allemaal de verschillen tussen Trouw en Telegraaf, bijvoorbeeld. En mensen die zich bij die kleur vinden passen zullen nog wel bij die krant blijven. Ik denk (en zie dat in mijn omgeving) dat veel mensen het medium internet gebruiken om zich in de voor hun belangrijke items te verdiepen. Als ze zich tenminste nog ergens in verdiepen…
Hiermee is mijn conclusie dat de krant een verouderd medium is geworden, alleen nog gedragen door de “die-hard” lezers.
De krant is ook een traag medium. In deze tijd van TV en internet weet je het nieuws van de gehele wereld binnen enkele minuten, zo lijkt het. De krant meldt ditzelfde nieuws op zijn vroegst pas een dag later, want de artikelen moeten geschreven worden, de kranten gedrukt en gedistribueerd, enz.
In alle kranten staat voor 90% hetzelfde nieuws.
De laatste tijd is de massamedia erop gefocust om Iran in diskrediet te brengen. Niemand die kritische vragen stelt of opmerkingen maakt. Door wie is “dat meisje” doodgeschoten?! Door Iran of de CIA?!
Waarom horen we niets van de veel grotere pro-Ahmadinejad demonstraties?
Waarom krijgt Iran kritiek voor eventuele frauduleuze verkiezingen, terwijl in de VS, dhr. Bush, uiterst discutabele overwinningen heeft geboekt.
Menno de Vries [3] reageerde op deze reactie.
@MacroFool [2]: Goed punt heb je daar. Althans, om het Westen aan te pakken.
Waarom worden homo’s aan hijskranen opgehangen in Iran? Waarom lees ik dat in de krant? Is dat nieuws? Er zijn helemaal geen homo’s in Iran!
Waarom lees ik in diezelfde kranten dat vrouwen in arabische landen niet naar school mogen en op straat in elkaar worden geslagen? Waarom lees ik dat?
Het is logisch dat de CIA “dat meisje” doodgeschoten heeft, geen twijfel mogelijk. Waarom weet ik niet en ik kan ook geen goed argument verzinnen waarom, maar het is gewoon zo!!! Niemand die daar kritische vragen over stelt! Elke moord in Arabische landen wordt gepleegd door de CIA, zoveel is duidelijk en dat lees ik niet in de krant.
Je doet je achternaam eer aan.
Die 3 kranten Volkskrant, Trouw en AD, hebben zich lang geleden bekeerd tot het linksisme.
Nauwelijks was er groot verschil te ontdekken in hun opinies.
Zij gingen samen, immers het ‘volk’ had helemaal geen trek in die ellenlange betuttelingen.
Maar zelfs samen, redden zij het niet.
Blijven 2 opties open:
– helemaal fuseren. Net als het Handelsblad en de Nieuwe Rotterdamse Courant.
– of gewoon failliet gaan, wegens gebrek aan belangstelling!
De Telegraaf redt het ook zelfstandig.
Socialisten wensen echter hun paradepaardjes niet ter ziele te vwillen laten gaan: DAAROM ALLEEN komt inlikkerd Brinkman met een voorstel tot ondersteuning uit het afgeperste geld van elke burger.
Die linksigen zijn zowel gewetenloos als sluw.
Helaas.
Het lam is steeds weer weerloos. Hoewel onschuldig.
En uiteraard hebben de gratis dagbladen flink raak geschoten: wie abonneert zich nog, als hij elke dag vluchtig de belangrijkste feiten (zonder alle linkse betutteling) vluchtig kan doornemen, en aldus weer voldoende op de hoogte is.
http://webwereld.nl/nieuws/61553/kranten-willen-wet-om-zoekspiders-te-beperken.html
ACAP is een vergevorderde versie van robots.txt, dat ooit ontwikkeld is om delen van websites af te schermen van zoekmachines. Met het ACAP-protocol kan een uitgever uitgebreidere instructies geven aan de crawlers en spiders van zoekmachines, zoals tijdslimieten aan hoe lang bepaalde content in het geheugen van Google, Yahoo en andere zoekmachines mag blijven staan. Ook kan worden aangegeven hoeveel woorden maximaal geïndexeerd worden.
Volkskrant
Zo zou met ACAP bijvoorbeeld een Volkskrant- of FD-artikel slechts 1 maand via Google te vinden zijn. Dat dwingt internetgebruikers om vaker via de homepage van contentaanbieders te zoeken, met meer reclame-exposure als resultaat, zo is de gedachte.
Daarvoor moeten zoekmachines het protocol wel invoeren bij het webcrawlen. Yahoo, Google en Microsoft houden zich aan robots.txt, maar het nieuwe ACAP-regels worden vooralsnog niet toegepast. Alleen een aantal kleine zoekmachines, zoals het Franse Exalead, houden zich aan het protocol bij het crawlen.
Opmerkelijk is dat PCM-kranten de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad en nrc.next gebruik maken van Google Custom Search om de site te doorzoeken. PCM werd onlangs overgenomen door De Persgroep. Christian van Thillo die de onderneming leidt ondertekende de verklaring ook.
Een belachelijk verhaal, de uitgever de spider laten beheren. Leuk bedacht. Waarom openen ze niet gewoon een betaalsite, kijken of er dan nog bezoekers komen. Juist niemand. Wegwezen wet die oude bende. Manipuleren bah. Microsoft en Google verplichten haha, sukkels !
Comments are closed.