De laatste weken (maanden) valt er hier nogal iets te lezen over overheid en informatica. Vooral de combinatie van die twee doet mijn nekharen af en toe overeind staan. In het kader van “humor” over dit onderwerp, een kort vrijdagmiddag-vermaakstukje. Tenminste… ik kan inmiddels niet anders meer dan de humor ervan inzien, zo onwerkelijk vind ik de overheidsuitspattingen.
Nu de vakanties zijn begonnen, stellen ambtenaren massaal de afwezigheidmelders van hun e-mailprogramma’s in. Dat gaat niet in alle gevallen goed, zo meldt het Eindhovens Dagblad.
Een inwoner uit Eindhoven, die een e-mailtje naar de gemeente stuurde, kreeg tot zijn verbazing het volgende automatische antwoord: ’17 augustus ben ik weer aanwezig. Uw bericht wordt niet gelezen en direct verwijderd. Indien u wenst dat ik uw bericht in behandeling neem, stuurt u het dan na 17 augustus nogmaals. Hartelijke groeten.’
Spelregels
Zo moet het dus inderdaad niet, erkent een woordvoerder van de gemeente tegenover het Eindhovens Dagblad. Het automatische antwoord voldoet niet aan de regels voor afwezigheidmelding per email, zoals deze onder het kopje ‘dienstverlenen doe je zo’ op het intranet van de gemeente te lezen zijn.
Dringende vragen
In de afwezigheidmelding moet staan dat bij dringende vragen contact kan worden opgenomen met een collega. Hierna moeten naam, functie, mailadres en telefoonnummer van die betreffende collega volgen. E-mail mag niet automatisch worden doorgestuurd en zeker niet worden weggegooid.
Naar aanleiding van het voorval zijn de spelregels nog eens expliciet onder de aandacht gebracht van alle medewerkers van de gemeente, aldus de woordvoerder.
Een symptoom van een monopolie.
Voor zo ver ik met overheden contact heb is de automatische verwerking van post, in de papierversnipperaar, de standaardprocedure, tenzij je aangetekend verzendt. Van een “niet gelezen en direct verwijderd” kreeg ik nog nooit een bericht ter bevestiging.
Dus men gaat er op vooruit. Eigenlijk doen dit soort incidenten je afvragen uit wat voor soort mensenhaters die “overheid” nu werkelijk bestaat.
Waar een bedrijf gewoon een antwoord/reactie geeft op een bericht,
neemt een ambtenaar het bericht in behandeling
Grappig jargon.
Burger: “Goedendag ik heb een vraag!”
Ambtenaar: “Wilt u deze vraag schriftelijk richten aan de afdeling Burgerzaken, dan zal uw casus in behandeling worden genomen.”
Burger: “Casus? Kunt u mijn vraag niet gewoon beantwoorden, dat gaat veel sneller!”
Ambtenaar: “U kunt schriftelijk bezwaar maken tegen deze procedure bij de afdeling Beroep en bezwaar.”
Je kunt het er maar druk mee hebben.
Forecoast [4] reageerde op deze reactie.
@Sen Huwa [3]:
Ja je moet prioriteiten stellen he. Dat is dus logisch. Het raam kijkt echt niet uit zichzelf, en de koffie drinkt zichzelf ook niet op. En wat belangrijk is, is nu eenmaal subjectief.
Hoe verzint iemand het : een bericht in behandeling nemen in plaats van het te beantwoorden?
Het is duidelijk, dat op zulke plaatsen beter 90 procent van de ambtenaren naar huis kan worden gstuurd.
Veel kantoren kunnen zelfs beter gesloten worden. Zij behandelen bij voorbeeld vergunningsaanvragen voor zaken waar helemaal geen vergunning voor nodig zou moeten zijn.
Hugo van Reijen
Michel [6] reageerde op deze reactie.
@hugo van reijen [5]:
Je moet zelfs een vergunning hebben om met een zooi mensen door een stad te mogen wandelen…..
Doet me denken aan dit artikel
Bezwaren tegen verkeersovertreding worden niet gelezen
“Als een agent het proces-verbaal intikt, worden de gegevens digitaal aan De Post bezorgd. Van daaruit wordt direct een voorstel tot minnelijke schikking naar de overtreder gestuurd. Ongeacht of die al dan niet het antwoordformulier terugstuurt. Ook ongeacht wat de inhoud is van het antwoordformulier”
Comments are closed.