Op de Internationale Auto Ausstellung (IAA) in Frankfurt is dit jaar groen en milieubewust het hoofdthema. Electrische auto’s, zuiniger dan zuinig en CO2 waarden vliegen om je oren. Maar een blik achter de coulissen verraadt een en ander: veel meer dan hoogdravende plannen voor ‘schone’ technologie hebben de producenten niet te bieden. Sommigen presenteren showmodellen die nooit in productie gaan. Anderen maken betaalbare auto’s electrisch onbetaalbaar. Meer realisme, een onafhankelijke visie en daadwerkelijk uitvoerbare technieken zou de markt, en daarmee de autoconcerns, goed doen.Â
Geen van de autoproducenten wil verdacht worden van het idee om milieu-onvriendelijke vierwielers te produceren. Daarom zit er zelfs onder de motorkap van de meest potente sportauto opeens allerlei Electro-Fantasieen. Ondanks het betoverende blik en de sprookjesachtige Eco filosofie, missen deze auto’s iets heel banaals: het prijskaartje. Want hoe visionair hun optreden ook is, zo twijfelachtig is de toekomst van deze ontwikkelingen als seriemodel.
Enkele producenten als VW verwachten tot 2020 een marktaandeel in ‘electrisch’ van slechts 1,5 tot 2 %. Dat is geen reden om complete serieproducties te starten. Mini kwam met een electrische Mini en meldde daarbij uitdrukkelijk dat het niet de bedoeling is dat dit model ooit in productie gaat.
Ford heeft haar Focus BEV electric. Daar kan je 120 kilometer mee rijden. Het Schotse Ministerie van Energie heeft er 15. Waarschijnlijk vanwege de lage actieradius van de ambtenaren. Citroen werkt ook aan electrisch. Ook hun auto reikt slechts 120 kilometer en moet 5 uur opladen. De Franse Post denkt er over om 500 exemplaren aan te schaffen. Dat zal de snelheid van post bezorgen niet ten goede komen… Brabus, het bekende tuningbedrijf, had het lumineuze idee om een betaalbare (benzine) Smart om te bouwen naar een onbetaalbare electrische versie met Tesla motor.
Na haar communistische love affair probeert de Trabant het nu ecologisch. Een consortium probeert fondsen te werven om een nieuw model in Oost Duitsland te bouwen: geheel electrisch en verwarmt met zonne-energie. De Trabant op de IAA is het enige exemplaar. Toyota kwam met een plug-in met een lithium accu. De actieradius is slechts 20 kilometer, op de fiets ben je sneller en kom je verder. BMW zegt dat ze ‘zo snel mogelijk een electrische auto op de markt willen brengen’. De uitgestalde electro 612 was slechts een concept en de Beiers doen geen enkele belofte of dit ooit in de showroom komt te staan.
met andere woorden zijn ze alweer de elektrische auto aan het torpederen of de-dood-in-vertragen.
de macht van de olieboeren is nog altijd groot.
Het lijken net de bankiers de politiek en invloedrijke ambtenaren! De macht niet af willen geven aan het volk! Bedrog misleiden en liegen,daar zijn ze goed in zij heffen het glas en doen een plas en alles bleef zoals het was.
Weer een poging richting algemene passiviteit? Elektrische auto’s, gecombineerd met routeplanners en automatische afstandbewaarders, cruise-control, e.d. zorgen straks voor niets anders dan een privé-treintje voor de deur, intoetsen waar je heen wilt en “zoef”, daar ga je op weg.
Geef mij maar eens lekker terugschakelen, beetje driften in de bochten, geur van verbrand rubber op het asfalt en ver boven de 200 km/uur op de Deutsche Autobahn. Kan dat met zo’n rijdende Vartabatterij ook?
Ik weet het, niet politiek correct, maar ja: is politiek ooit correct geweest? Dan ik ook niet!
Ik vrees dat ik het verbod op de benzine of dieselauto nog ga meemaken.
De oplossing is zo simpel, het heet aardgas of LPG. Dat is dat spul dat we voor een schijntje verpatsen aan onze Europese vrienden en gruwelijk duur aan de NL bevolking. Dat de luchtvervuiling drastisch afneemt, de CO2 uitstoot neemt af (al geloof ik niet in globalwarming). De banen blijven in NL, het geld blijft in NL etc. Maar neen, we moeten op electra gaan rijden dat in een kolencentrale wordt geproduceert want dat is goed voor de milieubelastinginkomsten….
Comments are closed.