Het lijkt erop dat de fascistoïde, door socialisme ingegeven controlewoede van de staat een aantal wannabees creëert: lieden die geen politieke macht hebben maar wel graag ook de burger willen pesten met technologische speeltjes, onder het mom van het naleven van de wet. Alsof daar geen gangbaardere, en meer geaccepteerde methoden voor zijn.
Een Brabantse drankhandel is ertoe overgegaan een gezichtsscan in te voeren, ‘om de leeftijd van de klant te kunnen controleren’, want verkoop aan minderjarigen is bij wet verboden. Hier is werkelijk geen enkele rechtvaardiging voor te bedenken, want een simpel ‘Ausweis, bitte’ zou bij twijfel over die leeftijd duidelijkheid moeten bieden.
De klant moet even in de camera kijken, en elders ziet iemand die de beelden bekijkt en toestemming geeft of onthoudt aan de voorgenomen aankoop. Bij twijfel moet men zich alsnog identificeren. Een 31-jarige tut die als minderjarig werd gezien vond dat een ‘groot compliment’. Tja.
Hoewel de drankenboer bezweert dat de beelden niet worden opgeslagen lijkt me dit nogal twijfelachtig. Waarom zou een particulier bedrijf de kosten maken voor apparatuur en extra personeel (de controleursfunctie bestond eerst immers niet), als daar geen revenuen tegenover staan? Of verwacht men dat de gemiddelde Nederlander het zo geweldig vindt gescand te worden dat men in de rij komt staan?
Mij zullen ze bij een toko die dit soort zaken verzint in ieder geval nooit zien, en aan de reacties te zien ben ik niet alleen. Maar tevens laten de reacties een stuitend aantal mensen zien die het fantastisch vinden.
Ik krijg de indruk dat dit een opzetje is van de overheid om de bereidheid van de burger zich nog verder te laten knechten te testen, mede gezien de opmerking dat de techniek zover is dat dit binnenkort ook bij supermarkten kan worden ingevoerd.
Bron: De Telegraaf
“Don’t get high on your own supply” zegt iemand in de film Scarface. Die drankboer lijkt te diep in het glaasje te hebben gekeken.
Volgens het Telegraf artikel is het een drankwinkel in Brabant. Als het toch in Amsterdam is dan maakt het mij niet veel uit, drankwinkels genoeg. Als deze dank-nazi mij lastig zou vallen zou ik hem een spoedig faillissement toewensten en mijn drank bij de drankwinkel om de hoek aanschaffen.
Ook potsierlijk zijn de briefjes bij de kassa’s van de Albert Heijns waar staat dat je je verplicht moet legitimeren (in principe iedereen) als je alcohol houdende drank wil kopen.
R. Hartman [5] reageerde op deze reactie.
De geheelonthouder hebben gelijk, alleen de drinkers weten waarom.
Er zijn in Amerika al winkels die gezamelijk een centrale bewaker ergens in het land hebben.
Nog even en je kunt die bewaking door de overheid laten uitvoeren.
Stapje voor stapje…..
Beetje achtergrondinformatie, over dit niet geheel kloppende verhaal bij vrijspreker.nl
Clarity Commerce en Hollandsche Exploitatie Maatschappij bundelen krachten
2009-07-16
PERSBERICHT
Effectievere controle op alcohol- en tabaksverkoop aan minderjarigen:
Clarity Commerce en Hollandsche Exploitatie Maatschappij bundelen krachten
Naadloze integratie tussen Freedom POS-software en Ageviewers-systeem
Breda/Basingstoke, 16 juli 2009 – Clarity Commerce Solutions Plc, leverancier van Point of Sale-systemen voor retail en groothandel, en de Hollandsche Exploitatie Maatschappij (HEM) uit Breda, onder meer gespecialiseerd in validatie van verkooptransacties op afstand, brengen een geïntegreerde oplossing op de markt voor betere controle op de verkoop van artikelen met een leeftijdsrestrictie zoals alcohol en tabak. Clarity Commerce is hiermee de eerste leverancier van POS-oplossingen in Nederland die zijn Freedom kassasysteem heeft uitgerust met een interface voor het Ageviewers-systeem van de HEM. Het grote voordeel is dat retailers nu kunnen beschikken over een klantvriendelijk, eenvoudig, geïntegreerd en snel systeem voor toezicht op leeftijdscontrole. Een systeem dat bovendien nagenoeg sluitend is. Discussies of agressie aan de kassa, foutief handelen of margeoverwegingen behoren daardoor tot het verleden.
Controle op de leeftijd van klanten die drank of tabak kopen gebeurt doorgaans door de caissières, maar met de geïntegreerde interface van Freedom POS met Ageviewers doen de medewerkers van de HEM dit, op afstand, in het viewcenter in Breda. De kassa wordt hiertoe uitgerust met twee camera’s en op het moment dat drank of tabak wordt gescand, komt een live-verbinding met HEM tot stand. Via een beveiligd netwerk wordt een beeld van de consument naar het leeftijd controlecentrum gecommuniceerd. Indien onmiskenbaar wordt voldaan aan de (wettelijke) vereisten, wordt een autorisatiesignaal afgegeven naar de kassa. Dit hele proces duurt ongeveer 3,5 seconde. Bij twijfel over de leeftijd, wordt de klant gevraagd zijn legitimatiebewijs te tonen. Nadat is vastgesteld dat het de consument is die zich legitimeert en bovendien wordt voldaan aan de (wettelijke) vereisten, wordt alsnog een autorisatiesignaal afgegeven. Is de klant jonger dan de wettelijk vastgestelde leeftijd, dan breekt de kassa de transactie voor de artikelen automatisch af.
De privacy is volledig gewaarborgd; de operators zitten ‘op afstand’ in Breda en de kassa krijgt alleen het signaal JA of NEE. De HEM neemt door middel van een privaatrechtelijke overeenkomst de aansprakelijkheid van de ondernemer in deze over. Ageviewers is gebaseerd op bewezen en solide (communicatie)technieken, die het systeem bijzonder duurzaam maken.
Sander Sciarone van de Hollandsche Exploitatie Maatschappij ziet veel toegevoegde waarde in de samenwerking met Clarity Commerce Solutions. “Nog los van hun kwaliteiten, betekent de samenwerking met Clarity voor ons een uitbreiding van de distributiemogelijkheden. Clarity is al vertegenwoordigd bij diverse retailpartijen waar het probleem van de leeftijdscontrole speelt. We kunnen elkaar dus aantoonbaar versterken!”
Michel de Beer, retail directeur EMEA bij Clarity Commerce is zeer positief over het partnership met de HEM. “Alcohol- en tabaksverkoop aan minderjarigen is een groot maatschappelijk probleem en Clarity Commerce Solutions wil graag haar steentje bijdragen. Dankzij de naadloze integratie van onze Freedom POS software met het Ageviewers-systeem kunnen we samen met onze OEM-partner To Be Connected de retailmarkt nog beter voorzien van een totaalconcept voor de kassaomgeving.”
FREEDOM
De FREEDOM Enterprise Edition omvat onder meer: point of sale, backoffice, geavanceerde centrale promotiemodule, retouren management, klantenkaartsysteem, CRM, loyaliteitssystemen en heeft bovendien een architectuur die het mogelijk maakt om al deze functionaliteit via alle kanalen beschikbaar te hebben, zonder dat hiervoor extra ontwikkelwerk nodig is; de modules zijn na configuratie direct gebruiksklaar.
De software onderscheidt zich doordat retail-, leisure- en entertainmentbedrijven veel minder tijd nodig hebben voor administratieve werkzaamheden. De verschillende modules zorgen voor directe verwerking van centrale mutaties en bieden de mogelijkheid om ook decentraal mutaties door te voeren. Ook specifiek voor hoofdkantoren zijn diverse applicatiemodules ontwikkeld die al naar gelang de noodzaak kunnen worden ingezet, zoals centraal prijs- en product management.
De FREEDOM Enterprise Edition is zeer geschikt voor organisaties met gemengde dienstverlening, zoals pretparken en vrijetijdsparken. Deze beschikken over één softwarepakket voor ticketing, retail en hospitality waar men traditioneel meerdere systemen nodig had. Transacties worden realtime verwerkt en informatie is overal direct beschikbaar; dit stelt klanten in staat om direct in te spelen op veranderende omstandigheden.
Over Clarity Commerce
De software van Clarity helpt retail-, leisure- en entertainment bedrijven bij het binnenhalen en behouden van klanten. Door transacties efficiënter te verwerken en op te sporen worden problemen, zoals lange wachtrijen, trage klantenservice, het ontbreken van betrouwbare informatie en een slechte coördinatie van de verkoopkanalen, efficiënt opgelost.
Clarity ontwikkelt vernieuwende, frisse oplossingen voor zakelijke problemen, door haar expertise vanuit andere sectoren in te zetten. Dit biedt organisaties de middelen die zij nodig hebben om meer informatie te vergaren over en van hun klanten, een meer gecontroleerde bedrijfsvoering te voeren en de winst te vergroten.
Clarity is opgericht in 1993 en het hoofdkantoor is gevestigd in Basingstoke, UK. De organisatie heeft klanten uit 19 verschillende landen, waaronder Schuitema, het Dolfinarium, de Dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam en Walibi Flevoland in Nederland; Woolworths uit Zuid-Afrika; Coop Supermarkten uit Scandinavië; John Lewis en Coop Anglia uit Groot-Brittannië en Superdrug uit Canada. Voor meer informatie over Clarity: http://www.claritycommerce.com
Over Hollandsche Exploitatie Maatschappij (HEM)
HEM, de Hollandsche Exploitatie Maatschappij, is een innovatief bedrijf dat haar technologische vindingen aanwendt voor, onder meer, leeftijdscontrole. Daartoe exploiteert de HEM een leeftijdscontrolecentrum, waar wordt vastgesteld of klanten leeftijdsgerechtigd zijn, zoals bijvoorbeeld is voorgeschreven voor de verstrekking van tabak of alcoholische dranken. Daarnaast levert de HEM de installaties die op locatie benodigd zijn. Voor het systeem dat validatie van verkooptransacties op afstand mogelijk maakt, is wereldwijd bescherming aangevraagd. De naleving van wettelijke bepalingen omtrent leeftijdsgrenzen is een internationaal onderwerp. De HEM is dan ook actief in meerdere Europese landen. Voor meer informatie: http://www.hembreda.nl
Voor redactionele informatie:
Influx PR – Gerline van Wijnen tel: +31 (0)55 3663034, e-mail: gerline@influx-pr.com
Dus, de “oude” man is de eigenaar van de drankwinkel,
De man in pak is Sander Sciarone van HEM
De blonde vrouw is gewoon een blonde vrouw.
En wat socialisme ermee te maken heeft?
Is gewoon kapitalisme wat gebruik maakt van een mogelijkheid om geld te verdienen, door een produkt op de markt te zetten.
Scrutinizer [9] reageerde op deze reactie.
Rob ter Horst [23] reageerde op deze reactie.
@Bon Vivant [1]: Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast. Dank je wel.
Handig systeem. Ophangen voor je deur en als er iemand aanbelt met de uiterlijke kenmerken van een ambtenaar (of specifiek: iemand van de pandbrigade), laat je een emmer hete pek en een pak veren naar beneden lazeren.
“Sorry meneer, u voldeed volgens dit volautomatische systeem aan de uiterlijke kenmerken van een gevaarlijke crimineel die mij wou knevelen en mij geld afhandig wou maken. Wat vervelend nou voor u.”
“De privacy is volledig gewaarborgd; de operators zitten ‘op afstand’ in Breda en de kassa krijgt alleen het signaal JA of NEE. ”
Uh, het kan aan mij liggen, maar als er van mij ongevraagd en zonder toestemming camerabeelden worden gemaakt, die vervolgens naar een voor mij onbekend bedrijf worden gestuurd om beoordeeld te worden op leeftijd, lijkt me dat toch een stevige aantasting van mijn privacy. Om het maar voorzichtig te zeggen.
Dat iemand op afstand zit te gluren moet geruststellend zijn / veilig zijn? Dacht het niet.
Wordt ik bij de ingang van de winkel gewaarschuwd voor deze praktijken?
Kan ik weigeren? Hoe weet ik of de beelden niet opgeslagen worden? Waarom moet iemand überhaupt beelden van mij hebben? Vragen, vragen…..
Waar is de liefde in dit land? De levensvreugde, de interesse en nieuwsgierigheid in elkaar? Waar is de zin om er iets leuks van te maken, de behoefte aan oprechte en authentieke verbinding?
Ik lees alleen maar dit soort krankzinnige uitvindingen die niets toevoegen dan alleen maar meer gestoordheid.
NATUURLIJK worden wij over niet al te lange tijd continu gevolgd in ALLES wat we doen.
En ik zie massa’s mensen daar enthousiast voor huppelen.
“Want wij hebben niets te verbergen, lalalalala”.
Ziek en misselijkmakend.
Hoe leg ik het mijn kinderen uit dat ze dit gestoorde ergfoed straks in moeten?
Diep en dieptriest
surfer [10] reageerde op deze reactie.
@Rob ter Horst [4]: “Is gewoon kapitalisme wat gebruik maakt van een mogelijkheid om geld te verdienen, door een produkt op de markt te zetten.”
Het gaat hier wel om een door de overheid artificieel gecreeerde markt.
Als iemand zijn diensten als kampbeul aanbiedt in een concentratiekamp, is ie dan ineens “gewoon kapitalist” omdat ie “diensten op de markt aanbiedt”?
“Alcohol- en tabaksverkoop aan minderjarigen is een groot maatschappelijk probleem”
Heel die betutteling van minderjarigen leidt er enkel toe dat ze er al mee willen beginnen vóór ze meerderjarig zijn omdat het dan cool is.
Ik vind je gezicht verplicht laten scannen in (binnenkort?) elke winkel een groter maatschappelijk probleem.
@Eugenie [8]: Klopt
En zo gaat het stapje voor stapje steeds verder.
Nog maar 2 weken geleden wilde ik wat (taxfree) sigaretten kopen voor mijn schoonmoeder op de terug(vlieg)reis van de vakantie.
Moest ik me legitimeren.
Ok voor leeftijdscheck, hoewel ik toch duidelijk ouder ben dan 18.
Daarna wilde de verkoper mij paspoort hebben om het nummer in zijn kassa over te kunnen nemen.
Dat ging me toch even te ver aangezien in mijn paspoortnummer mijn geboortedatum EN sofi nummer zijn verwerkt.
En dan komt er nog meer aan met de laatste nieuwe dreiging van anaal ingebrachte explosieven.
Het moet toch echt niet nog gekker gaan worden.
Klaas
Rob ter Horst [24] reageerde op deze reactie.
Niet alleen met de gezichtscan, anderhalf jaar geleden begon de videotheek bij mij in de buurt met in plaats van een pasjessysteem met een vingerafdrukken systeem, ik bedankte daar vriendlijk voor (waarop ik wel vreemd werd aangekeken) “ja, maar dan moet u zich iedere keer legitimeren als u een film komt huren” (wat ik ook al niet van plan was)
Daar hebben ze zo’n mooi woord voor langzaamaan stukje bij beetje steeds verder bepaald beleid doorvoeren, hetzelfde is nu al te zien met het ‘Klein bedrag, pinnen mag’
Eén complete farce, dit idee. Waarom controleren op de VERKOOP aan minderjarigen? Je moet controleren op het GEBRUIK. Dit beschreven middel werkt alleen maar twee zaken in de hand: illegale verkoop buiten het reguliere circuit aan minderjarigen én meerderjarigen die drank/tabak kopen voor minderjarigen.
Hiermee los je het “probleem” niet op. Jongeren blijven roken/drinken op deze wijze. Het enige “voordeel” is een verdergaande registratie en controle op de burger, tegen alle morele aspecten van privacy en vrijheid in.
Een goede vriend van mij had tot 2 jaar geleden een tabakszaak en ik hielp hem daar vaak op zaterdag. Werd een jongere tabak geweigerd, stond hij 5 minuten later buiten te wachten terwijl een “legale” koper het voor hem kocht. Buiten werd het pakje sigaretten gewoon overhandigd aan de minderjarige. Af en toe nog met een “bedankt” door de winkeldeur. De winkelier liep het risico op zware boetes, terwijl die snotjongens van 12-16 jaar de oplossing allang hadden gevonden.
Complete farce en nutteloze wetgeving, maar nu wél weer uitmondend in een stapje dichter bij “total control” van de roverheid.
Overigens, persoonlijk zal het mij worst wezen of kinderen drinken/roken. Dat moeten ze maar van thuis (=opvoeding, een heel erg oud woord in onze taal) meegekregen hebben. Maar ja, dat vergt aandacht van ouders, en zo. Erg vermoeiend natuurlijk, nooit aan gedacht voordat ze aan kinderen begonnen, waarschijnlijk.
Andre [14] reageerde op deze reactie.
@Paul Martens [13]:
“aandacht van ouders”
.. die daar enerzijds de tijd niet voor hebben (= het niet belangrijk genoeg vinden) omdat ze zich het schompes moeten werken zodat ze de schulden die ze niet aan hadden moeten gaan kunnen aflossen; anderzijds in hun ouderlijke autoriteit worden aangetast door in de eerste plaats indoctrinatie van de (overheidsgereguleerde) school en anderzijds allerlei wetten en regels van overheidswege.
Naarmate er meer “maatschappelijke problemen” worden geconstateerd door de ambtelijke bloedzuigers en hun politieke bazen worden de duimschroeven verder aangedraaid, krijgen ouders minder te zeggen en openbare opvoeders van diverse pluimage meer.
Dit gaat dus totaal maar dan ook to-taal mis in de komende decennia.
Paul Martens [15] reageerde op deze reactie.
@Andre [14]: Helemaal mee eens!!!
Maar gaan we dit alles dan “oplossen” door Gestapo overheidstoezicht in de vorm van de in het artikel genoemde speeltje en andere vormen van cameratoezicht? Dan heb ik nog wel ideetjes hoor, als dit de weg is die we in moeten slaan.
Bijvoorbeeld allemaal een elektronische halsband om. Komt een getrouwde kerel in de rosse buurt: stroomstoot. Komt iemand met teveel schulden in een winkel met luxe-artikelen: stroomstoot. Komt een minderjarige in de buurt van een tabakwinkel of slijterij: stroomstoot.
Al die controle zorgt voor steeds minder verantwoordelijkheid voor de mensen en meer regulering en macht voor de roverheid. En ergo: dat financieren we ook nog zelf. Is “de massa” nu al zo geconditioneerd dat niemand dit inziet?
Andre [16] reageerde op deze reactie.
@Paul Martens [15]:
““oplossen” door Gestapo overheidstoezicht” is geen oplossing, maar onderdeel van het feed-forward systeem waardoor de hele handel gierend uit de klauwen loopt.
Ik verbaas me er dagelijks over dat er niet méér mensen zijn die dit niet in lijken te zien. Men denkt waarschijnlijk dat het ‘zo’n vaart wel niet zal lopen’. En men is natuuurlijk reeds in ruime mate suf gewiegd in het achterlijke schooltje. Het kost denk ik nogal wat energie om over de rand te kijken dan wel verder te kijken cq. denken dan de neus lang is. Het heeft ook te maken met het misplaatste gevoel dat men ‘recht’ meent te hebben op ‘iets’. Is een mooie Engelse uitdrukking voor: larceny. De hele samenleving is ermee vergiftigd. Homo homini lupus. Helaas, pindakaas..
Rob ter Horst [25] reageerde op deze reactie.
Gemeente Groningen is bezig met het aanleggen van draadloos internet voor de gehele stad. Dit netwerk is voor vele doeleinden geschikt, onder ander ook voor het aflezen van draadloze watermeters en energiemeters…Uiteindelijk zullen in de toekomst met een dergelijk systeem alle huishoudens ‘gevolgd’ kunnen worden. Reken maar dat men dit landelijk doorzet.
IBM is één van de participanten.
Andre [18] reageerde op deze reactie.
@IIS [17]:
Dit soort fascistoïde publiek-private projecten is de natte droom van elk bedrijf dat zich bezig houdt met infrastructuur, informatica en electronica, en natuurlijk ook de nutsbedrijven. Het is gewoon om te janken; de bedrijven doen in feite datgene waarvoor ze bestaan: het realiseren van winst. Doen ze het niet, dan doet een ander bedrijf het wel. Met dank aan het belastingbetalende stemvolk, dat nietsvermoedend als lemmingen de afgrond induikt, onderwijl zich suf betalend aan “de maatschappij, dat ben jij”.
Men zegt wel eens, dat iedereen minimaal één keer in zijn leven te maken krijgt met een enorme hoop poep die de ventilator raakt. Ik vermoed dat de meesten onder ons WWII niet mee hebben gemaakt. Maak je borst maar vast nat.
Triest, diep triest.
IIS [19] reageerde op deze reactie.
@Andre [18]:
De zieke wereld van morgen daar liggen reeds vele medicijnen voor klaar, ze moeten alleen nog even aan de man worden gebracht. Natuurlijk gaat zoiets vele malen sneller als de burger, zei het met angst of met een hoop prachtige tamtam, wil laten deelnemen aan dergelijke zieke systemen. “Kijk, mensen dit zijn uw voordelen, dus waar wacht u nog op?…”U doet mee!” Goedschiks of kwaadschiks, hoe dan ook, we dauwen u deze ziekte door de strot!
Politiek is HET instrument van de multinationals.
De laatste wereldoorlog hebben velen niet meegemaakt en laat het ook maar zo blijven….Het kost een beetje vrijheid en we moeten er veel voor inleveren, maar dan krijg je ook wat….Misschien de nieuwste reclameslogan voor het grote publiek?
Andre [20] reageerde op deze reactie.
@IIS [19]:
Zolang ze er maar “veiligheid” voor terugkrijgen, is alles kits achter de rits. Dat er dan af en toe een zoon van iemand tussen 6 plankjes terugkomt uit verweggistan, mag de pret niet drukken. Je moet er wat voor over hebben, of niet dan.
IIS [21] reageerde op deze reactie.
@Andre [20]:
Och, daar hebben ze leuke afscheidsceremonies voor bedacht + een paar lintjes en wat bossen bloemen en iedereen kan weer rustig gaan slapen…tot de volgende patiënt zich weer meldt….Natuurlijk wordt daar ook nog eens behoorlijk aan verdient, niemand zal er een korst brood minder door eten. En een paar doden meer of minder, who the fuck cares?
Andre [22] reageerde op deze reactie.
@IIS [21]:
“who the fuck cares?”
Familie. Vingers wijzen richting steenvolkeren: de “boosdoeners”. En dat terwijl de ware boosdoeners zich wentelen in Haagsche weelde. “Democratisch gekozen” nog wel. De wil van Het Volk. Tranen met tuiten van de familie en krokodillentranen van Balkenende en trawanten. Triest en dom van de familie, weerzinwekkend zo niet misdadig van de kant van Balkellende c.s. Je zou bijna willen dat er een god was die hem ter verantwoording zou roepen, deze Prof. Dr. Dr. in de Weetnietkunde annex raceliefhebber.
@Rob ter Horst [4]:
Slaat op deze opmerking door Hub Jongen.
Het lijkt erop dat de fascistoïde, door socialisme ingegeven controlewoede van de staat een aantal wannabees creëert: lieden die geen politieke macht hebben maar wel graag ook de burger willen pesten met technologische speeltjes, onder het mom van het naleven van de wet. Alsof daar geen gangbaardere, en meer geaccepteerde methoden voor zijn.
Gewoon even een sarcastische opmerking…
Maar we zijn het er wel over eens, dat dit “bedrijf” een zeer discutabel speeltje op de markt brengt, wat alleen maar “Nederland controlestaat” weer een stap dichterbij brengt.
Als je naar het filmpje kijkt zie je trouwens dat dit systeem ook niet werkt. De duidelijk ouder dan 21 zijnde vrouw moet toch haar identitieitsbewijs laten zien.
@KlaasDenHelder [11]:
Heb je toen geweigerd.
Vaak genoeg merk ik dat winkels en bedrijven zich niet houden aan de privacywetgeving en consumentenregels. Is dus niet alleen een probleem veroorzaakt door de controlegeilheid van de overheid.
Ligt aan de natuur van de mens omdat ie nieuwsgierig is…
@Andre [16]:
Het is de macht van de overheid, het bedrijfsleven die daar maar al te graag aan meewerkt, en de onmacht van de burger.
Vrijspreker.nl zou trouwens zelf een begin kunnen maken, om bij het reageren geen verplicht emailadres te vragen…
Comments are closed.