In de U.S.A. is onderzocht of kelners die hun gast bij het presenteren van de rekening een tikje op de schouder geven, hun gemiddeld fooienpercentage zien toenemen.
De verrassende uitkomst van het onderzoek is, dat de gemiddelde fooienontvangst  een stijging ondervindt van 30 procent als tikjes op de schouder worden uitgedeeld.
Ik  vind deze uitkomst fascinerend.
Het is  een schoolvoorbeeld van de mogelijkheid , een significante toeneming van de  winst te bereiken, zonder dat  de kostprijs van het product noemenswaardig stijgt.
Niet iedere   ondernemer is zich er scherp genoeg van bewust, dat  extra inzet voor een omzetstijging de winst disporportoneel beinvloedt. Daar waar de extra inspanning geen noemenswaardige kosten met zich brengt,  is het de plicht van iedere ondernemer , dergelijke extra inspanningen te verrichten.
De limonadeverkoper met een overhead van 20 euro per dag en een brotowinstpercentage van 95 procent op een omzet van 50 euro per dag, ziet bij een omzetstijging van  5 euro ( 10 procent) zijn winst toenemen van  27,50 euro tot 32,25 (  17 procent)
Of neem de winkelier die  zich geconfronteerd ziet met 300 euro vaste kosten per dag en  500  euro brutowinst per dag maakt op een omzet van 1250 euro.
Aan het einde van de dag bedraagt de nettowinst 200 euro.
Een extra inspanning die tot een omzetvergroting van 100  euro leidt, betekent een omzetstijging van 8 procent, maar een nettowinstvergroting van 20 procent.
Een arts in Australië weet omzetvergroting te bereiken zonder meer aan zijn kostprijs toe te voegen dan de prijs van een vel papier. In zijn spreekkamer hangt prominent de volgende mededeling:
01.Betaalt U  10 dollar extra, dan wordt U geholpen binnen tien minuten.
02. Betaalt UÂ Â 20Â Â dollar extra, dan bent U als eerstvolgende patient aan de beurt!
Dat is pas ondernemen!Â
Hugo van Reijen
Als je van dit soort psychologie houdt, lees ook de boeken van Robert B. Cialdini. Zeer lezenswaardig.
hugovanreijen [2] reageerde op deze reactie.
@Bon Vivant [1]:
Hartelijk dank voor de tip.Ik zal ze meteen bestellen!
Hugo van Reijen
Maarre…. ik ben geen econoom, maar het is toch logisch dat als de vaste kosten procentueel dalen (door de opzet te verhogen), de winsten stijgen?
Het eerste stuk gaat over een stukje psychologie, maar het tweede stuk gaat over basisschool rekenen, toch? Als ik het fout heb, kan iemand mij uitleggen wat ik dan (nog) niet snap?
hugovanreijen [4] reageerde op deze reactie.
@Frenkelfrank [3]:
Uiteraard is het allemaal eenvoudig en logisch, maar het is altijd verbazend te zien, hoe niet iedereen deze eenvoudige en logische dingen toepast.
Hugo van Reijen
Als je veel verkoopt en alles maak je 5 eu cent duurder merkt niemand dat en jij des te meer aan de opbrengsten kant.
Daarom heeft de Bijenkorf een klantenkaart, je krijgt iets extra’s en je hoort ‘erbij’ , rationeel geef je waarschijnlijk juist meer geld uit omdat je krantjes krijgt met aanbiedingen die je niet nodig hebt en voor dat de dolle dwaze dagen echt beginnen je vast mag kopen de avond voor de deze dagen beginnen, als je het niet geweten , of in Delfzijl zou wonen kocht je niets.
hugovanreijen [6] reageerde op deze reactie.
Armin [7] reageerde op deze reactie.
BBJ [10] reageerde op deze reactie.
@Anno Zijlstra [5]:
Wat leuk dat je al een dag eerder mag kopen, dan is het vast nog niet uitverkocht! Dus snel naar de Korf!
Hugo van Reijen
Dan moet die arts dat ook wel waarmaken. Bij banken bijvoorbeeld wordt ook vaak gesuggereerd dat een spoedoverboeking – a 10+ euro extra – sneller is. Daar is dat niet zo. Niet bij binnenlandse, en zeker niet bij buitenlandse daar men daar de snelheid van de andeer bank uiteraard niet kan beinvloeden. Dit is zomaar een voorbeeld, maar de moraal is dat het enkel werkt indien je echt wat levert. Let wel ‘echt’ is dat in de betekenis, van in de ogen van de klant.
Nederlanders zijn weinig service-gericht. Zowel kopers als verkopers. Kopers verwachten – terrecht vaak – geen service en zijn dus/ook niet bereid hiervoor te betalen. Verkopers bieden het ook niet omdat het toch niets extra’s oplevert in hun ogen. Mooiste vorobeeld s wel de dramaisch service van Nederlandse horeca.
het concept dat @Anno Zijlstra [5]: beschrijft is bijvoorbeeld in de VS heel normaal. Ik moest,nee moet, daar nog steeds aan wennen. Als je hier in een supermarkt/warenhuis zonder kortingsbonnen en klantenkaart binnen komt, weet je gewoon dat je echt heel veel te veel betaald. Met die bonnen en kortingen wordt de rekening een beetje normaal. Toch heb je het gevoel dat je veel geld bespaard. Het staat ook op de bon: 30 dollar bespaart op een rekening van 50 dollar voor de boodschappen. Nu is echter 50 dollar wat ik bij de concurent ook betaal, maar het voelt toch anders … 🙂
Service en klantenbinding is soms een vreemd verschijnsel.
Als je bijvoorbeeld een slager als voorbeeld had genomen in plaats van je voorbeeldige arts, had ik je nog wat krediet gegeven. hartelijk bank!
hugovanreijen [9] reageerde op deze reactie.
@BBJ [8]:
Dit gaat alleen maar tot de andere patienten die door een langere wachttijd gedupeerd worden, in opstand komen.
Hugo van Reijen
BBJ [11] reageerde op deze reactie.
BBJ [12] reageerde op deze reactie.
@Anno Zijlstra [5]:
Een paar jaar geleden sprong iemand van de bovenste verdieping bij de bijenkorf. waarschijnlijk geen klantenkaart, of ze had zich vergist in de data dolle dagen. maar pin me er niet op vast. Het was een hele klap voor de consumptie en bestedingen bij de bijtjes. niet onwaarschijnlijk dat deze kamikaze actie achteraf zal worden gebrandmerkt als één van de mogelijke oorzaken van de economische crisis 2007-2012.
AH bonuskaart is ook zoiets, maar bij de AH kan je meestal, voor zover ik weet, niet van de bovenste verdieping springen.
Anno Zijlstra [13] reageerde op deze reactie.
@hugovanreijen [9]:
Wat er gebeurt in zo’n situatie is dat de volgende dertig “lowsy” dollars biedt om als eerste binnen te komen, jij niet natuurlijk.
Armin [14] reageerde op deze reactie.
@hugovanreijen [9]:
Even voor de duidelijkheid:
Je voorbeeldige arts gaat klaarblijkekijk voor het grote geld, want waarom zou ie anders zo’n actie ondernemen? Al die grieperige verliezers die geen geld hebben, maar die zijn diensten ook op prijs stellen?
Waarom niet voor degenen gaan die bulken van de cash? En dan nog wat leuke dealtjes maken met pfizer, (want die ouwe gezonde lullen met cash komen alleen maar omdat ze sexueel gefrustreerd zijn) en je nieuwe mooie boot is een feit.
Een slager gaat aan je geweldige idee onderdoor, maar een arts kan een leuk centje maken.
Ben je soms arts in het dagelijkse leven?
Armin [15] reageerde op deze reactie.
@BBJ [10]:
winkelen is ook eenzaamheid verdrijven waarschijn is de zelfmoord daar te verklaren , al die happy besteders , leuke gezinnen met grappige kinderen met een beer onder de arm , dat wordt de eenzame ziel te veel zo vlak voor kerst.
Al die kerstpracht, even de warmte voelen van de kerstsfeer, dan komt het moment van de winkel verlaten en weer de eenzame koude in naar de flat waar niemand wacht of……………..
Soms is zo’n daad gewoon een keuze waar je begrip voor moet hebben.
“Papa, kijk een mevrouw die kan vliegen !: :” nee Jantje dat is een mevrouw die dood wil, kom we gaan naar de kinderspeelgoed afdeling wat leuks uitzoeken”.
De weke doffe klap en wat gillende vrouwen verdwijnen weer als de Bijenkorf de achtergrond muziek luider zet.
Het leven is niet altijd een lolletje natuurlijk.
Wellicht spant men een vangnet zo tegen het einde van het jaar: winkel chef tegen collega :” vandaag weer drie sprngers gehad, gelukkig hebben ze het overleefd………..”
Het is waar, bij de Bijenkorf is altijd wat te beleven.
@BBJ [11]: Wat gebeurt is dat inderdaad er dan een race komt waarbij men steeds meer betaald.
De socialist merkt dan op, dat de zwakkere dus de dupe is.
Zij die wel nadenken, beseffen dat dit enkel kan indien er een tekort aan artsen is.
In een vrije samenleving komen er al snel meer artsen, want er is veel geld te verdienen door mensen snel te helpen.
In een socialistsiche sdamenelving verbiedt men de arts vooeang te geven, waardoor er nog steeds schaarste blijft maar enkel iedereen lang moet wachten omgeacht inkomen.
@BBJ [12]: Ben jij soms gefrustreerd omdat je geen geld hebt?
Comments are closed.