In de U.S.A. is onderzocht of kelners die hun gast bij  het presenteren van de rekening een tikje op de schouder  geven, hun gemiddeld fooienpercentage zienprofit toenemen.

De verrassende uitkomst van  het onderzoek is, dat de gemiddelde fooienontvangst   een stijging ondervindt van  30 procent als tikjes op de schouder worden  uitgedeeld.

Ik   vind  deze uitkomst fascinerend.

Het  is   een schoolvoorbeeld van de mogelijkheid , een significante  toeneming van de   winst te bereiken,  zonder dat   de kostprijs van het product noemenswaardig  stijgt.

Niet iedere    ondernemer is zich er scherp genoeg van bewust, dat   extra inzet voor een omzetstijging de winst  disporportoneel beinvloedt. Daar waar de extra inspanning  geen noemenswaardige kosten met zich brengt,   is het de plicht van iedere  ondernemer , dergelijke extra inspanningen te  verrichten.

De limonadeverkoper met een overhead van 20 euro per dag en een brotowinstpercentage van 95 procent op een omzet van  50  euro per dag,  ziet bij een omzetstijging  van   5 euro ( 10 procent)  zijn winst toenemen van   27,50 euro tot 32,25 (   17 procent)

Of  neem  de winkelier  die   zich geconfronteerd  ziet met 300  euro vaste kosten per dag  en   500   euro brutowinst per dag maakt op een omzet van 1250 euro.

Aan het einde van de dag bedraagt de nettowinst 200 euro.

Een extra inspanning die tot een omzetvergroting van  100   euro leidt, betekent  een omzetstijging van 8 procent, maar een nettowinstvergroting van 20  procent.

Een arts in Australië  weet omzetvergroting te bereiken zonder meer aan zijn kostprijs  toe te voegen dan de  prijs van een vel papier.  In zijn spreekkamer hangt  prominent de volgende mededeling:

01.Betaalt U   10  dollar extra,  dan  wordt U geholpen binnen tien minuten.

02. Betaalt U   20   dollar extra, dan bent U als eerstvolgende patient aan de beurt!

Dat is pas ondernemen! 

Hugo van Reijen

15 REACTIES

  1. Maarre…. ik ben geen econoom, maar het is toch logisch dat als de vaste kosten procentueel dalen (door de opzet te verhogen), de winsten stijgen?
    Het eerste stuk gaat over een stukje psychologie, maar het tweede stuk gaat over basisschool rekenen, toch? Als ik het fout heb, kan iemand mij uitleggen wat ik dan (nog) niet snap?

    hugovanreijen [4] reageerde op deze reactie.

  2. @Frenkelfrank [3]:

    Uiteraard is het allemaal eenvoudig en logisch, maar het is altijd verbazend te zien, hoe niet iedereen deze eenvoudige en logische dingen toepast.
    Hugo van Reijen

  3. Als je veel verkoopt en alles maak je 5 eu cent duurder merkt niemand dat en jij des te meer aan de opbrengsten kant.
    Daarom heeft de Bijenkorf een klantenkaart, je krijgt iets extra’s en je hoort ‘erbij’ , rationeel geef je waarschijnlijk juist meer geld uit omdat je krantjes krijgt met aanbiedingen die je niet nodig hebt en voor dat de dolle dwaze dagen echt beginnen je vast mag kopen de avond voor de deze dagen beginnen, als je het niet geweten , of in Delfzijl zou wonen kocht je niets.

    hugovanreijen [6] reageerde op deze reactie.
    Armin [7] reageerde op deze reactie.
    BBJ [10] reageerde op deze reactie.

  4. Dan moet die arts dat ook wel waarmaken. Bij banken bijvoorbeeld wordt ook vaak gesuggereerd dat een spoedoverboeking – a 10+ euro extra – sneller is. Daar is dat niet zo. Niet bij binnenlandse, en zeker niet bij buitenlandse daar men daar de snelheid van de andeer bank uiteraard niet kan beinvloeden. Dit is zomaar een voorbeeld, maar de moraal is dat het enkel werkt indien je echt wat levert. Let wel ‘echt’ is dat in de betekenis, van in de ogen van de klant.

    Nederlanders zijn weinig service-gericht. Zowel kopers als verkopers. Kopers verwachten – terrecht vaak – geen service en zijn dus/ook niet bereid hiervoor te betalen. Verkopers bieden het ook niet omdat het toch niets extra’s oplevert in hun ogen. Mooiste vorobeeld s wel de dramaisch service van Nederlandse horeca.

    het concept dat @Anno Zijlstra [5]: beschrijft is bijvoorbeeld in de VS heel normaal. Ik moest,nee moet, daar nog steeds aan wennen. Als je hier in een supermarkt/warenhuis zonder kortingsbonnen en klantenkaart binnen komt, weet je gewoon dat je echt heel veel te veel betaald. Met die bonnen en kortingen wordt de rekening een beetje normaal. Toch heb je het gevoel dat je veel geld bespaard. Het staat ook op de bon: 30 dollar bespaart op een rekening van 50 dollar voor de boodschappen. Nu is echter 50 dollar wat ik bij de concurent ook betaal, maar het voelt toch anders … 🙂

    Service en klantenbinding is soms een vreemd verschijnsel.

  5. @Anno Zijlstra [5]:

    Een paar jaar geleden sprong iemand van de bovenste verdieping bij de bijenkorf. waarschijnlijk geen klantenkaart, of ze had zich vergist in de data dolle dagen. maar pin me er niet op vast. Het was een hele klap voor de consumptie en bestedingen bij de bijtjes. niet onwaarschijnlijk dat deze kamikaze actie achteraf zal worden gebrandmerkt als één van de mogelijke oorzaken van de economische crisis 2007-2012.

    AH bonuskaart is ook zoiets, maar bij de AH kan je meestal, voor zover ik weet, niet van de bovenste verdieping springen.

    Anno Zijlstra [13] reageerde op deze reactie.

  6. @hugovanreijen [9]:

    Even voor de duidelijkheid:

    Je voorbeeldige arts gaat klaarblijkekijk voor het grote geld, want waarom zou ie anders zo’n actie ondernemen? Al die grieperige verliezers die geen geld hebben, maar die zijn diensten ook op prijs stellen?
    Waarom niet voor degenen gaan die bulken van de cash? En dan nog wat leuke dealtjes maken met pfizer, (want die ouwe gezonde lullen met cash komen alleen maar omdat ze sexueel gefrustreerd zijn) en je nieuwe mooie boot is een feit.

    Een slager gaat aan je geweldige idee onderdoor, maar een arts kan een leuk centje maken.

    Ben je soms arts in het dagelijkse leven?

    Armin [15] reageerde op deze reactie.

  7. @BBJ [10]:

    winkelen is ook eenzaamheid verdrijven waarschijn is de zelfmoord daar te verklaren , al die happy besteders , leuke gezinnen met grappige kinderen met een beer onder de arm , dat wordt de eenzame ziel te veel zo vlak voor kerst.
    Al die kerstpracht, even de warmte voelen van de kerstsfeer, dan komt het moment van de winkel verlaten en weer de eenzame koude in naar de flat waar niemand wacht of……………..
    Soms is zo’n daad gewoon een keuze waar je begrip voor moet hebben.
    “Papa, kijk een mevrouw die kan vliegen !: :” nee Jantje dat is een mevrouw die dood wil, kom we gaan naar de kinderspeelgoed afdeling wat leuks uitzoeken”.
    De weke doffe klap en wat gillende vrouwen verdwijnen weer als de Bijenkorf de achtergrond muziek luider zet.
    Het leven is niet altijd een lolletje natuurlijk.
    Wellicht spant men een vangnet zo tegen het einde van het jaar: winkel chef tegen collega :” vandaag weer drie sprngers gehad, gelukkig hebben ze het overleefd………..”
    Het is waar, bij de Bijenkorf is altijd wat te beleven.

  8. @BBJ [11]: Wat gebeurt is dat inderdaad er dan een race komt waarbij men steeds meer betaald.

    De socialist merkt dan op, dat de zwakkere dus de dupe is.

    Zij die wel nadenken, beseffen dat dit enkel kan indien er een tekort aan artsen is.

    In een vrije samenleving komen er al snel meer artsen, want er is veel geld te verdienen door mensen snel te helpen.

    In een socialistsiche sdamenelving verbiedt men de arts vooeang te geven, waardoor er nog steeds schaarste blijft maar enkel iedereen lang moet wachten omgeacht inkomen.

Comments are closed.