Reizen met de OV-Chipkaart 75-80 % Duurder dan reizen met de Strippenkaart!

Reizen met de OV Chipkaart pakt ook in Den Haag en omgeving vaak duurder uit dan met de strippenkaart.

Vooral langere ritten zijn prijzig. Twee strippen van een normale 45-strippenkaart

kosten precies 1 euro, maar met de chipkaart kost tramritje binnen de centrumzone: €1,75.

Snel uitgerekend: 75 procent duurder!

Geen wonder dat de Tweede Kamer vorige week riep dat de strippenkaart nog maar even gehandhaafd moet blijven.

Wie, zoals schrijver, dagelijks met de HTM trams 1 en 2 op en neer forenst tussen Delft en Loosduinen, betaalt helemaal de hoofdprijs. Omdat de tramlijn niet kaarsrecht loopt maar een winkelhaak via het centrum van Den Haag maakt, kost een enkeltje per chipkaart €3,56. Met de strippenkaart kost dezelfde rit in dezelfde tram maar 2 euro. Een prijstoename van bijna 80 procent!

Wie aan het rekenen gaat met de kostenberekenaar op website www.9292ov.nl ontdekt dat eigenlijk alleen hele korte ritjes voordeliger zijn met de chipkaart.
Bron: http://www.deweekkrant.nl/files/pdfarchief/PH/20100127/PH_PLO-1-10_100127_2.pdf

…Maar die 1-3 haltes kan je ook gewoon lopen of fietsen…

Bovendien klagen veel passagiers die gebruik maken van het openbaar vervoer in Den Haag over een irritante harde computer-stem die bij elke halte de mensen opschrikt door alsmaar te roepen ‘Vergeet Niet uit te Chippen met uw Chipkaart!… Vergeet Niet uit te Chippen met uw Chipkaart!… Vergeet Niet uit te Chippen…’

OV-Chipkaart in strijd met privacy, óók al als verlengstuk voor justitiedoeleinden opgeëist!

Vervoersbedrijven mogen pasfoto’s, en de digitale opslag daarvan, niet in hun administratie opslaan, tenzij de klant daar vooraf uitdrukkelijk toestemming voor heeft verleend. Geen pasfoto’s opslaan voorkomt dat ze voor commerciële toepassingen kunnen worden gebruikt, ingezet kunnen worden voor gezichtsherkennende camerasystemen of worden opgeëist door justitie…

Maar In juni 2008 vorderde het Openbaar Ministerie (OM) van Trans Link Systems (TLS) de namen, adressen, woonplaats en pasfoto’s van alle reizigers die met een persoonsgebonden OV-chipkaart op een bepaald tijdstip op bepaalde metrostations in Rotterdam waren geweest. Het bedrijf weigerde maar was gedwongen de informatie toch te leveren en is vervolgens naar de rechter gestapt. De rechter bepaalde, op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens dat de afbeeldingen van de gezichten aan Trans Link Systems moesten worden teruggeven en niet gebruikt mochten worden in het stafrechtelijk onderzoek.

Het OM is tegen dit vonnis in beroep gegaan en de zaak ligt nu bij de Hoge Raad. Aldus het bericht 31-8-2009 op nu.nl

Daarmee is, nog voor de OVchipkaart andere betaalmiddelen om gebruik te kunnen maken van het openbaar vervoer heeft verdrongen, duidelijk dat dit systeem ook voor hele andere doeleinden kan worden ingezet. Als verlengstuk van Justitie dus bijvoorbeeld, waar men tot voor kort niet had kunnen dromen ooit de beschikking te krijgen over 7 jaar lang bewaarde reisbewegingen van miljoenen inwoners van ons land die gekoppeld zijn aan hun personalia en gezichtsopname.

Lees hier verder: http://www.vrijbit.nl/dossiers/dossier-ov-chipkaart/ov-chipkaart/item/704-ov-chipkaart-in-strijd-met-privacy.html

De OV-Chipkaart maakt het er dus niet Aantrekkelijker, Aangenamer of Voordeliger op om te reizen met het Openbaar Vervoer… en dat helpt dus ook totaal niet bij het reduceren van het File-probleem.

De Petitie ‘De Strippenkaart Moet Blijven’ kan nog steeds online getekend worden:

http://www.strippenkaartmoetblijven.nl/?waxtrapp=dyyylDsHnHUVSJ

Ingezonden door Paul E.

7 REACTIES

  1. Hetzelfde gaat ook gebeuren bij EPD, kinddossier en kmheffing.

    Wat kan, gebeurd. Juist de “hoeders van de rechtstaat” zelf hebben er het minste respect voor …

  2. Heb ik al jaren geleden aan rover gemeld. Het bericht werd toen weggecensureerd omdat het ook kritisch was naar rover toe, en of ze wel de juiste kennis in huis hadden…

    Was heel simpel te berekenen. Als je per kilometer gaat betalen, en de bus kris kras naar je eindbestemming gaat, betaal je gewoon veel meer dan een systeem gebaseerd op zone’s.

  3. Nog een leuke: buitenlandse toeristen. Je weet dat je zelden of nooit een strippenkaart kunt opmaken. Dus koop je een duur kaartje aan boord van de tram. In Nederland is dat altijd vele malen duurder dan in andere Europese landen.

    Dat gaat dus niet meer. U moet een chipkaart kopen waarbij u een borg moet storten die u van z’n lang zal ze leven nooit meer terug krijgt. Gewoon omdat het veel te veel werk is om het vervoersbedrijf op te sporen en de E 20 terug te eisen waar je recht op hebt.

  4. Iedereen zegt altijd dat het OV zwaar wordt gesubsidieerd. Dan zouden die prijzen dus aan de lage kant moeten zijn. Is dat ook zo?

    Laten we een inschatting maken. Een beetje stadsbus kost 250.000 euro en gaat 15 jaar mee. Een buschauffeur kost 10 euro per uur en die bus rijdt 16 uur per dag 200 dagen per jaar, in totaal ca. 60.000 km per jaar. Gem. is zo’n bus goed voor een half miljoen personen-kms per jaar (ja, de bezettingsgraad over het hele jaar sucks). Diesel kost 1 euro per liter (verbruik 1 op 4).

    De jaarlijkse kosten zijn dan (bij benadering): loonkosten 32.000, afschrijving 17.000, diesel 15.000, onderhoud/verzekering/etc. 13.000, totaal: 77.000 euro. De kale km-prijs wordt dan 1,28 euro. Laten we er nog 25% op doen voor de overhead van het gemeentelijke vervoersbedrijf: 1,60 euro per km.

    Aangezien een OV-zone gem. 4 km groot is, is het zonetarief dan 6,40 euro. Hier zien we waarom het OV zwaar wordt gesubsidieerd. Het zonetarief van een auto (incl. 1 uur parkeren á 2,20) is 4,60 euro. Aanzienlijk goedkoper dus. 😉

    ===
    Km-prijs pp in euro’s:

    Tuk-Tuk 3,75 (2p, 1,88 pp)
    Taxi 3,75 (3p, 1,25 pp)
    Auto 0,60 (4p, 0,15 pp)
    Bus/tram 0,25 (strippenkaart) 0,45 (chipkaart)
    Lopen 0,20
    Fiets 0,15
    Trein 0,10
    Vliegtuig 0,06

    Peter de Jong [6] reageerde op deze reactie.

  5. @Peter de Jong [4]:

    Voor alle duidelijkheid:
    Die vergelijking geldt natuurlijk alleen als er maar 1 reiziger in de bus en 1 in de auto zitten. Bij de gem. bezetting van 8,33 passagiers in de bus (500.000/60.000) wordt het zonetarief pp: 0,77 euro. Dat is lager dan de 1 euro die de strippenkaart nu kost (en veel lager dan de 1,80 euro die de chipkaart rekent). Blijkbaar is men vastbesloten dikke winst te gaan maken! 😉

  6. Met welk doel slaat TLS pasfoto’s op?
    Die hoeft toch alleen op de pas te staan?
    Ze kunnen er verder niks mee.

Comments are closed.