De afgelopen nacht is in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden het nieuwe ZORGPLAN aangenomen met 219 tegen 212 stemmen. Dit betekent dat dit plan praktisch zeker tot wet wordt verheven. Al is er nog grote weerstand omdat de consequenties behoorlijk negatief kunnen uitwerken. Dit laatste in tegenstelling tot wat de Nederlandse politici en media verkondigen. Die verkondigen in hoofdzaak alleen maar dat nu eindelijk alle Amerikanen verzekerd kunnen zijn van een goede gezondheidszorg, “zoals wij hier in Nederland”. [maar over die “goede zorg” in NL hebben we het niet in dit artikel.]

Dat Nederlandse politieke gejuich is een echo van de geluiden die uit Amerika uit de socialistische Democratische hoek komen. Met weglating van de sombere waarschuwingsgeluiden uit de Republikeinse en libertarische hoek die wij wel ontvangen.

De waarschuwingen komen als zeer reëel over. Amerika heeft een enorm begrotingstekort. Dat loopt in de biljarden (Trillions of dollars). En dat wordt alleen maar erger. Amerika dreigt zijn status van kredietwaardig AAA al te verliezen. De dollar daalt nu al in waarde. Hoe gaat dit verder?
Terwijl er al een crisissituatie is met miljoenen werklozen, worden de lasten voor de burgers zeer strek verzwaard. De kans dat de zorg in de ziekenhuizen en bij doktoren zal verminderen is zeer reëel.

Het is voor ons niet mogelijk om dit plan van bijna 2500 pagina’s volledig te bestuderen, maar onderstaande tabel geeft een aardig inzicht voor geïnteresseerden.

Ook een artikel dar Murray Rothbard in 1994 schreef over het toenmalige plan van Hillary Clinton is nu nog van waarde.

En een artikel van nu van Greg Garrik , die stelt:” The Tree of Liberty must be nourished from time to time. Now is the time. It is time for Revolution.”

Myth

Truth

1. This is a universal health care bill. The bill is neither universal health care nor universal health insurance.

Per the CBO:

  • Total uninsured in 2019 with no bill: 54 million
  • Total uninsured in 2019 with Senate bill: 24 million (44%)
2. Insurance companies hate this bill This bill is almost identical to the plan written by AHIP, the insurance company trade association, in 2009.

The original Senate Finance Committee bill was authored by a former Wellpoint VP. Since Congress released the first of its health care bills on October 30, 2009, health care stocks have risen 28.35%.

3. The bill will significantly bring down insurance premiums for most Americans. The bill will not bring down premiums significantly, and certainly not the $2,500/year that the President promised.

Annual premiums in 2016, status quo / with bill:

Small group market, single: $7,800 / $7,800

Small group market, family: $19,300 / $19,200

Large Group market, single: $7,400 / $7,300

Large group market, family: $21,100 / $21,300

Individual market, single: $5,500 / $5,800*

Individual market, family: $13,100 / $15,200*

4. The bill will make health care affordable for middle class Americans. The bill will impose a financial hardship on middle class Americans who will be forced to buy a product that they can’t afford to use.

A family of four making $66,370 will be forced to pay $5,243 per year for insurance. After basic necessities, this leaves them with $8,307 in discretionary income — out of which they would have to cover clothing, credit card and other debt, child care and education costs, in addition to $5,882 in annual out-of-pocket medical expenses for which families will be responsible.

5. This plan is similar to the Massachusetts plan, which makes health care affordable. Many Massachusetts residents forgo health care because they can’t afford it.

A 2009 study by the state of Massachusetts found that:

  • 21% of residents forgo medical treatment because they can’t afford it, including 12% of children
  • 18% have health insurance but can’t afford to use it
6. This bill provide health care to 31 million people who are currently uninsured. This bill will mandate that millions of people who are currently uninsured must purchase insurance from private companies, or the IRS will collect up to 2% of their annual income in penalties. Some will be assisted with government subsidies.
7. You can keep the insurance you have if you like it. The excise tax will result in employers switching to plans with higher co-pays and fewer covered services.

Older, less healthy employees with employer-based health care will be forced to pay much more in out-of-pocket expenses than they do now.

8. The “excise tax” will encourage employers to reduce the scope of health care benefits, and they will pass the savings on to employees in the form of higher wages. There is insufficient evidence that employers pass savings from reduced benefits on to employees.
9. This bill employs nearly every cost control idea available to bring down costs. This bill does not bring down costs and leaves out nearly every key cost control measure, including:

  • Public Option ($25-$110 billion)
  • Medicare buy-in
  • Drug reimportation ($19 billion)
  • Medicare drug price negotiation ($300 billion)
  • Shorter pathway to generic biologics ($71 billion)
10. The bill will require big companies like WalMart to provide insurance for their employees The bill was written so that most WalMart employees will qualify for subsidies, and taxpayers will pick up a large portion of the cost of their coverage.
11. The bill “bends the cost curve” on health care. The bill ignored proven ways to cut health care costs and still leaves 24 million people uninsured, all while slightly raising total annual costs by $234 million in 2019.

“Bends the cost curve” is a misleading and trivial claim, as the US would still spend far more for care than other advanced countries.

In 2009, health care costs were 17.3% of GDP.

Annual cost of health care in 2019, status quo: $4,670.6 billion (20.8% of GDP)

Annual cost of health care in 2019, Senate bill: $4,693.5 billion (20.9% of GDP)

12. The bill will provide immediate access to insurance for Americans who are uninsured because of a pre-existing condition. Access to the “high risk pool” is limited and the pool is underfunded. It will cover few people, and will run out of money in 2011 or 2012

Only those who have been uninsured for more than six months will qualify for the high risk pool. Only 0.7% of those without insurance now will get coverage, and the CMS report estimates it will run out of funding by 2011 or 2012.

13. The bill prohibits dropping people in individual plans from coverage when they get sick. The bill does not empower a regulatory body to keep people from being dropped when they’re sick.

There are already many states that have laws on the books prohibiting people from being dropped when they’re sick, but without an enforcement mechanism, there is little to hold the insurance companies in check.

14. The bill ensures consumers have access to an effective internal and external appeals process to challenge new insurance plan decisions. The “internal appeals process” is in the hands of the insurance companies themselves, and the “external” one is up to each state.
Ensuring that consumers have access to “internal appeals” simply means the insurance companies have to review their own decisions. And it is the responsibility of each state to provide an “external appeals process,” as there is neither funding nor a regulatory mechanism for enforcement at the federal level.
15. This bill will stop insurance companies from hiking rates 30%-40% per year. This bill does not limit insurance company rate hikes. Private insurers continue to be exempt from anti-trust laws, and are free to raise rates without fear of competition in many areas of the country.
16. When the bill passes, people will begin receiving benefits under this bill immediately Most provisions in this bill, such as an end to the ban on pre-existing conditions for adults, do not take effect until 2014.

Six months from the date of passage, children could not be excluded from coverage due to pre-existing conditions, though insurance companies could charge more to cover them. Children would also be allowed to stay on their parents’ plans until age 26. There will be an elimination of lifetime coverage limits, a high risk pool for those who have been uninsured for more than 6 months, and community health centers will start receiving money.

17. The bill creates a pathway for single payer. Bernie Sanders’ provision in the Senate bill does not start until 2017, and does not cover the Department of Labor, so no, it doesn’t create a pathway for single payer.


Obama told Dennis Kucinich that the Ohio Representative’s amendment is similar to Bernie Sanders’ provision in the Senate bill, and creates a pathway to single payer. Since the waiver does not start until 2017, and does not cover the Department of Labor, it is nearly impossible to see how it gets around the ERISA laws that stand in the way of any practical state single payer system.

18 The bill will end medical bankruptcy and provide all Americans with peace of mind. Most people with medical bankruptcies already have insurance, and out-of-pocket expenses will continue to be a burden on the middle class.

  • In 2009, 1.5 million Americans declared bankruptcy
  • Of those, 62% were medically related
  • Three-quarters of those had health insurance
  • The Obama bill leaves 24 million without insurance
  • The maximum yearly out-of-pocket limit for a family will be $11,900 (PDF) on top of premiums
  • A family with serious medical problems that last for a few years could easily be financially crushed by medical costs

*Cost of premiums goes up somewhat due to subsidies and mandates of better coverage. CBO assumes that cost of individual policies goes down 7-10%, and that people will buy more generous policies.

Documentation:

  1. March 11, Letter from Doug Elmendorf to Harry Reid (PDF)
  2. The AHIP Plan in Context, Igor Volsky; The Max Baucus WellPoint/Liz Fowler Plan, Marcy Wheeler
  3. CBO Score, 11-30-2009
  4. “Affordable” Health Care, Marcy Wheeler
  5. Gruber Doesn’t Reveal That 21% of Massachusetts Residents Can’t Afford Health Care, Marcy Wheeler; Massachusetts Survey (PDF)
  6. Health Care on the Road to Neo-Feudalism, Marcy Wheeler
  7. CMS: Excise Tax on Insurance Will Make Your Insurane Coverage Worse and Cause Almost No Reduction in NHE, Jon Walker
  8. Employer Health Costs Do Not Drive Wage Trends, Lawrence Mishel
  9. CBO Estimates Show Public Plan With Higher Savings Rate, Congress Daily; Drug Importation Amendment Likely This Week, Politico; Medicare Part D IAF; A Monopoloy on Biologics Will Drain Health Care Resources, Lancet Student
  10. MaxTax Is a Plan to Use Our Taxes to Reward Wal-Mart for Keeping Its Workers in Poverty, Marcy Wheeler
  11. Estimated Financial Effects of the “Patient Protection and Affordable Care Act of 2009,” as Proposed by the Senate Majority Leader on November 18, 2009, CMS (PDF)
  12. ibid
  13. ibid
  14. ibid
  15. Health insurance companies hang onto their antitrust exemption, Protect Consumer Justice.org
  16. What passage of health care reform would mean for the average American, DC Examiner
  17. How to get a State Single Payer Opt-Out as Part of Reconciliation, Jon Walker
  18. Medical bills prompt more than 60 percent of U.S. bankruptcies, CNN.com; The Patient Protection and Affordable Care Act Section?by?Section Analysis (PDF)

39 REACTIES

  1. @R. Hartman (NI) [23]: Omdat de verzekeraars nu verplicht worden ook brandende huizen te verzekeren zullen velen zich niet meer verzekeren en wachten tot er brand is. De eventuele boete zal vele malen goedkoper zijn dan de jaarlijkse premies. En die zullen fors gaan stijgen.

    Helaas de boetes zijn inkomensafhankelijk 🙂

    En de tweede wijze waarop men dit opgelost heeft is werkgevers boetes te geven indien ook maar één werknemer gebruik maakt van healthcare subsidies. Ofwel, de werkgever zal nu standaard het loon verlagen en daarvan healtcare gaan aanbieden. Ofwel, je betaalt via een lager loon je premie.

    Die premie zal inderdaad hoger worden.

    Niet voor niets waren verzekeringsmaatschappijen en medicijnfabrikanten voorstander. Immers Obama gaf wel op hen af, maar zij lobbieden voor het plan. Logisch men krijgt 10% meer klanten (30 miljoen semi-bewust onverzekerden op de 300 miljoen populatie).

    R. Hartman (NI) [34] reageerde op deze reactie.

  2. @Joost [13]: Florida, Virginia, South Carolina, Alabama, Texas, Pennsylvania, Nebraska, North Dakota, South Dakota en Utah. In deze staten zijn de Republikeinen aan de macht. Idaho verbiedde vorige week de verplichte basisverzekering en kan mogelijk bij deze elf aansluiten.

    Washington State heeft zich inmiddels ook aangesloten. (Idaho gaat ook een rechtzaak beginnen, maar diens wetgeving kan verhinderen zich aan et sluiten bij de anderen. Zij twijfelen nu juridisch enkel nog of ze een eigen zaak moeetn beginnen of kunnen aansluiten.)

    Maar ik vrees dat dit geen kans heeft. Immers dit alles is ook politiek. Neem Washington State: een links bolwerk, maar de aanklager is Republikein. Vandaar zijn keuze … 🙂

    De meerderheid van het supreme court is echter democraat….

    R. Hartman (NI) [35] reageerde op deze reactie.

  3. @Anno Zijlstra [19]:

    Ik weet niet of je persoonlijk Amerikanen kent, maar wat je beweert is pertinent onwaar; ik dacht vroeger ook dat het zo gebeurde, maar de Amerikaanse vrienden die ik in de loop der jaren heb leren kennen hebben me anders doen inzien. Als je niet verzekerd bent wordt je wel geholpen, wie de rekening betaald zien ze later dan wel weer; in veel gevallen het ziekenhuis zelf…

    Armin [37] reageerde op deze reactie.

  4. @Armin [31]: Niet voor niets waren verzekeringsmaatschappijen en medicijnfabrikanten voorstander.

    Natuurlijk. De klant is wettelijk verplicht je product af te nemen, dus de prijs kan omhoog en de kwaliteit omlaag. Gefundenes fressen voor corporatisten. Maar het blijft fascisme, en het betekent absoluut het eind van Amerika as-we-know-it.

  5. @Armin [32]: De meerderheid van het supreme court is echter democraat….

    Tja, dat krijg je als de staat de rechters benoemt. Zie al die D666 rechters hier. Alleen heeft Obama de Supreme Court nog niet zolang geleden behoorlijk geschoffeerd. Dus men kon nog wel eens een wrok koesteren. En nu maar hopen dat die wrok sterk genoeg is om de PC te laten vallen en eens echt objectief constitutioneel recht te spreken.

    Ook zonder dat de Supreme Court dit afkeurt kunnen de staten echter hun 10th-amendments procedures voortzetten en hun soevereiniteit opeisen. En daarmee Obama het nakijken geven.

  6. Wat ik ziende het debat in het huis steeds hoorde waren de schrijnende zaken van mensen die geen geld hadden en dus onverzekerd waren/zijn, cronisch zieken die de verzekering uitgelazerd worden, iemand die geen werk heeft wel een ziek kind geen verzekering en bankroet gaat omdat dat kind toch de arts moet zien of het ziekenhuis etc.
    De tegenstanders van de wet op de ziektenkosten die nu is aangenomen kwamen alleen met geld argumenten en niet onderbouwde verhalen dat de artsen mensen in nood soms ook helpen, willekeur allemaal.
    In zoverre vind ik dat er een gezamelijkheid ligt en als heeft Obama de belastingen niet verhoogd het gaat, voorspel ik, toch gebeuren, en dat blijvend want een nieuwe president moet er mee verder.
    Het Thaise systeem dat niemand niet wordt geholpen ligt meer bij de ziekenhuizen van de staat die moeten helpen, wettelijk zo geregeld, die kosten komen ergens vandaan ik denk ook uit de algemene middelen, alleen werken de artsen zowel voor de staat als voor prive klinieken om het eigen inkomen aan te vullen.
    Een arts of tandarts van het platte land zal altijd gratis zijn familie en het dorp waar ze vandaan komen helpen, men neemt ook ouders in huis en geeft ze geld , helpt naasten is zorgzaam.
    De Thai/Aziatische mentaliteit is anders dan de Westerse, hoe vaak hoor ik Westerse mannen niet zeggen:” ik ga haar ouders niet ondersteunen, of mee ondersteunen , wat denken ‘ze’ wel”.
    Ze denken denk ik dan dat die Westerse man een klootz*k en egoist is , en dat denk ik ook.
    Steeds zeg ik tegen klager in THailand:” rot dan op naar je land van herkomst als het hier niet goed is voor je “, dat zeg ik ook tegen lui die in NL komen wonen en kankeren of misbruik denken te maken van het NL systeem.
    Tenslotte, ik vind MacDonalds ook niets , bagger voer, de geur alleen al doet me kokhalzen, vieze vreetschuren zo krijg je ongezonde mensen, de boer die in Lyon door een lege MacDonalds zaak reed met zijn landbouw werktuig zit als volksheld nu in het parlement, zat wel eerst een gevangenisstraf uit.
    De Fransen , of veel Fransen hebben niets met fastfood voer
    voor hen is de Amerikaanse vrijheid niet iets wat op die dikke mensen in de VS lijkt die vinden dat Obama een alian een Moslim is en een nigger (boy).
    Vietnam,Irak,Afghanistan, kan het dommer ?
    Dat moet dus ook stoppen, wie verdient er vet in Iran aan kerncentrales bouwen nu?
    Rusland, Poetin stapte in dat gat, en als de Russen merken dat Iran atoomwapens maken dan zijn de rapen gaar, dan heb je aan Israel een schoothondje want de Russen zijn verre van makkelijk als men ze belazerd.
    Die willen geen buur die dat doet, en doet Iran dat stiekem toch dan doen de Russen ook iets stiekem , die praten niet zoals de EU maar doen.
    Ik ken een EU land dat daar weet van heeft een land (regime beter gezegd) dat dacht dat ze vrolijk even Rusland in konden stappen en de boel uitmoorden…….dan doen ze geen tweede keer meer.

  7. @Fred van de Sanden [33]: Klopt (ik woon er zelf), vrijwel elk ziekenhuis heeft een stroppenpot. Sterker nog, het EXPLICIETE doel is deze pot te verkleinen door mensen verplicht een verzekering te laten kopen …

    Dus juist omdat je wél geholpen wordt, heeft deze wet effect.

    Mensen die dus beweren dat je zonder verzekering niet geholpen wordt, geven dus impliciet aan dus ook niet verdiept te hebben in deze wet 🙂

  8. @jack [38]:

    Ik heb iets niet begrepen en u heeft iets niet begrepen.

    U heeft niet begrepen dat de Oostenrijkse School helemaal geen (nieuw) financieel systeem voor staat.

    En ik heb niet begrepen waarom u mensen die u graag opgeknoopt aan de hoogste boom zou willen zien wenst te bestoken met linkje naar een reclame voor een immoreel financieel-economisch model.

Comments are closed.