Een simpel criterium : hoe gaat het verzenden en ontvangen van een postpakket??
In Europa is het verzenden en ontvangen van een internationaal postpakket een normale zaak.
Weinigen onder ons realiseren zich echter, dat in vele landen ter wereld zowel het verzenden als het ontvangen van een postpakket een uiterst gecompliceerde en vaak onmogelijke zaak is.
Dit komt door de enorme bureaucratie waarmee eenvoudige transacties omgeven zijn: een bureaucratie die zo omvangrijk en gedetailleerd is, dat een groot deel van de beschikbare potentiële productiviteit hiermee uitgeput raakt.
In Bolivia moet ik in een kantoorboekhandel bij aankoop van een potlood mijn paspoort laten zien, opdat het paspoortnummer op de factuur geschreven kan worden. Als zo iets gebeurt, weet ik al hoe laat het is en kan men beter niet eens beginnen te denken aan het verzenden van een pakket.
Hetzelfde is van toepassing op het verzenden van kleine en grote cargozendingen. De vereiste formaliteiten zijn vaak zo uitputtend, dat zij de kostprijs van de verzonden artikelen aanzienlijk verhogen.
In een land als Turkije kan zelfs het verzenden van een binnenlands postpakket al tot enorme problemen leiden. In 1988 wilde ik uit een postkantoor aan de Turkse zuidkust een pakket met wat Peruviaans papiergeld voor verzamelaars naar Istanbul verzenden. De commerciële waarde bedroeg enkele tientallen euro’s.
De chef van het postkantoor alarmeerde de politie, die mij vanuit het Sheratonhotel iedere dag op het politiebureau ontbood.
Ondanks inschakeling van een advocaat en de Nederlandse Ambassade duurde de zaak een week.
Tenslotte bleek dat geen enkele wettelijke bepaling geschonden was, maar de plaatselijke Officier van Justitie vroeg mij via mijn advocaat voor zijn verzameling om een bankbiljet van 500 Mark. Zo’n bankbiljet had ik niet bij mij. Ik moest het kopen van een politieman wiens broekzakken letterlijk uitpuilden van deze en dergelijke biljetten: dit was ongelofelijk. Deze waren ingezameld van jachteigenaren.
De politieagent die mij voor het afhandelen van de hele zaak in mijn auto begeleidde, raakte stomdronken, nadat wij op zijn verzoek bij een café aangelegd hadden. Dit had als voordeel dat ik het gehele dossier van de zaak geruisloos kon kopiëren.
Een goed gedocumenteerde klacht ingediend bij de Turkse Ambassade werd nimmer in behandeling genomen of strandde ergens in een lade in Ankara. De 500 Mark werd nooit terugbetaald.
Landen waar dergelijke zaken voorvallen zijn uiteraard ziek , maar andere naties en internationale instellingen zoals de IMF en de Worldbank faciliteren deze ziekten en moedigen ze aan ,door zonder het stellen van afdoende voorwaarden door te gaan, bedragen van gigantische omvang officieel in de economieën, maar in feite in de broekzakken van functionarissen van dit soort landen te pompen.
Het komt in het hoofd van de betreffende instellingen blijkbaar niet op, om eenvoudige voorwaarden te stellen, zoals het afbreken van handelsbelemmeringen en het naar huis zenden van miljoenen ambtenaren die de maatschappij verlammen en een groot aantal naties in een verstikkende wurggreep houden.
Een land als India is door een degelijk bureaucratie volledig verlamd en iedere ondernemer is een aanzienlijk percentage van zijn tijd kwijt aan het vechten tegen ambtelijke windmolens.
Het bovenstaande door te laten dringen in de hoofden van een aantal politici schijnt een onmogelijke zaak te zijn.
Hugo van Reijen
In Belgie worden zendingen vaak door de douane geopend. De verpakking is dan beschadigd en de inhoud minstens op een rommelige wijze teruggestopt, soms zelfs beschadigd. Voor deze nutteloze en privacy schendende interventie moet de ontvanger dan bovendien nog eens 10 euro kosten betalen, zoniet ontvangt hij de zending niet. Ordinaire afpersing dus.
Dit is toch echt de wereld op zijn kop: je wordt lastig gevallen, je privacy wordt niet gerespecteerd en soms ook je spullen zelf niet en i.p.v. dat die nieuwsgierige vandalen zich zouden excuseren en je de schade vergoeden, moet je hen ook nog eens betalen om je eigen spullen te krijgen.
Ik kom steeds weer bij de spreuk van Mencken: “If people acted like government, you’d call the cops”.
“iedere ondernemer is een aanzienlijk percentage van zijn tijd kwijt aan het vechten tegen ambtelijke windmolens.”
Dat geldt in Nederland net zo.
Wegens onze bedrijfsactiviteiten in India [zie website] kan ik het
bovenstaande betoog meer dan bevestigen.
voorbeeld; 6 keer de elektra meter verwijderd en weer geinstalleerd,
u weet wel waarom!!
Wij kunnen letterlijk boekdelen vullen met dit soort “voorvallen”
in India en niet allen daar.
all the best
hugo van reijen [4] reageerde op deze reactie.
@cybermongool [3]:
Inderdaad : “all the best!”
De regering in dit soort landen is redeloos, het volk is radeloos en de landen zijn reddeloos, tot ze een keer door een vrijemarktsysteem gered zullen worden.
Zet een grote pot met steekpenningen maar klaar tot het zover is.
Hugo van Reijen
In Nederland een internationaal pakket ontvangen is ook nog geen sinecure is me onlangs opgevallen.
Voor de mij opgestuurde persoonlijke spullen die ik in het buitenland had laten liggen met misschien een waarde van circa 50,00 euro moest ik 129 euro aan kosten betalen en dan hadden ze me ook nog gematst, zo wilden ze me wijsmaken.
Dit alles kwam overigens pas met een factuur met een foute datum erop die een maand na het pakket zelf werd gestuurd, zonder enige mogelijkheid om inhoudelijk in bezwaar te gaan tegen de opbouw en / of de hoogte van de factuur.
Armin [6] reageerde op deze reactie.
@Martijn Lodewijk [5]: Als die factuur een maand na het pakket kwam, wist ik het wel … 🙂
Overigens ben ik wel nieuwsgierig waar men die 129 euro voor rekende?
Ik bedoel, voor ruwweg 60 dollar heb je 3 dagen wereldwijde FedEx packetservice en ik neem aan dat dat niet spontaan het dubbele kan zijn.
Mijn eigen ervaringen met posterijen zijn overigens goed. Slechts twee tips:
1) als je iets laat sturen naar NL stuur het NIET via de FedEx, UPS, etc maar laat het via de lokale posterijen gaan. Dan komt het in NL bij de gewone TNT post binnen en niet de pakkketdienst. Waar de pakketdienst 100% douane-import-heffing controle heeft, heeft de gewone post dat zo goed als 0%.
2) Stuur niet naar Postbus adressen met FedEx, UPS, etc. Postbussen zijn van de staatsposterijen en diens adres is onbekend bij de concurenten. Ofwel wie bijvoorbeeld vanuit de VS iets met UPS stuurt naar een postbus krijgt ellende zoals ik heb mogen ondervinden. En aangezien ‘Postbus’ niet herkent werd als ‘PO Box’ kwam ik daar pas achter toen het pakket reeds in NL was. En denk maar niet dat men dan nadenkt in NL of even de telefoon oppakt…
Martijn Lodewijk [7] reageerde op deze reactie.
@Armin [6]:
Dit (mijn verhaal hiervoor) was een van die bedrijven die je afraad en inderdaad 100% bij de douane aangeboden, te hoog de waarde ingeschat (zonder mij daarvan op de hoogte te stellen) en vervolgens een hoop BTW en zo berekend, plus bemiddelingskosten (of administratiekosten of zo), dit alles nadat men het pakket op mijn verzoek en op eigen kosten had verstuurd in het buitenland, daar hebben ze omgerekend ook nog eens 180 euro betaald voor de verzending.
Uiteindelijk heb ik die 129 niet betaald, maar wel een veel lager bedrag van 50 euro dat ik onder protest dan nog redelijk vond, wel hebben ze me nu op een soort zwarte lijst gezet, waardoor ik in de toekomst vooraf zal moeten betalen als er weer zoiets gebeurd.
Ik weet wel dat toekomstige zendingen niet meer via dat bedrijf gaan en ik heb op het punt gestaan om aangifte te doen wegens valsheid in geschrifte, er was namelijk gerommeld met het papierwerk.
Armin [8] reageerde op deze reactie.
@Martijn Lodewijk [7]: Aha, komt me bekend voor ;-(
Ik wilde vlak voor mijn emigratie naar de VS graag een lokale navigatie hebben. Nu kon ik een nieuwe kaart kopen en mijn eigen TomTom flashen (was geen uitbreidbaar model), maar ik wilde die graag behouden. Via internet was een ‘refurbished’ model te koop met de volledige kaart van de VS en Canada. Zelfs na verzendkosten en BTW/inportheffingen nog steeds goedkoper. Plus ik zou al een VS stekker erbij krijgen.
Alles legaal willen doen, dus versturen naar NL en ik was bereid de importheffing etc te betalen. maar wat deden die sukkels in de VS. Die wilde mij helpen door – expliciet tegen mijn advies in – “gift” erop te zetten met een veel te lage waarde. Die truc met “gift” werkt 20 jaar geleden, maar nu niet meer. Resultaat, fiscus krijgt het binnen vetrouwt het niet en maakt het open. Zij zien een glimmende nieuwe doos (immers refurbished gaat via TomTom USA en is met garantie etc). Fiscus maakt een schatting op basis van de *nieuwwaarde* van zo’n TomTom en heft dus op basis daarvan. Lekker dus …
Maar ja, ik moest wel betalen, want anders zou ik het pakket niet krijgen.
Inderdaad, behoorlijk vergelijkbaar, alleen in mijn geval is het bezorgbedrijf zelf gaan gokken en heeft op basis daarvan aangifte gedaan bij de douane ten opzichte van een veel te hoge waarde.
Comments are closed.