Wat mij, als VWO-4 leerling, pas is overkomen is toch wel absurd. Ik dacht: Links of Rechts, ze zullen je op school toch niet beoordelen naar waar jouw politieke voorkeur naar uitgaat? Maar toch wel, bij het vak maatschappijleer. Misschien niet bij iedereen bekend, maar het gaat over de maatschappij en dan over onderwerpen zoals de verzorgingsstaat, pluriforme samenleving en de politiek.

Mijn eerste proefwerk wat ik had gemaakt bij maatschappijleer, had ik tamelijk ‘rechts’ ingevuld. Ik dacht daar zal mijn maatschappijleraar mij niet op beoordelen. Mijn cijfer was een 5,8!
Balen, maar ja het kan gebeuren, dacht ik.
Maar toen ik hoorde dat klasgenoten die ditzelfde proefwerk hadden gemaakt en wel ‘links’ in hadden gevuld veel hogere cijfers hadden, vond ik dat toch best raar!

Ons laatste proefwerk maatschappijleer was weer een proefwerk waar je je mening bij kon weergeven. Ik dacht laat ik eens proberen om dit proefwerk ‘links’ in te vullen, dus: o wat is de verzorgingsstaat goed en wat is het allemaal goed geregeld.
Als cijfer hiervoor kreeg ik een 8,5, een van de hoogste cijfers van alle vwo-4 klassen! En een vriendin die dit proefwerk wat meer ‘rechts’ had ingevuld had een 7.

Nu vraag ik mij toch af: wordt er van je verwacht dat jij als middelbare scholier een mening gaat vormen die een leraar wil en dat je niet voor je eigen mening mag uitkomen? Dus dat je allemaal scholieren in de samenleving krijgt die een linkse mening moeten vormen?

Hoe kan de jeugd dan in staat zijn om voor eigen rechten op te komen en er eens een echte liberale mening uit te gooien als dit toch alleen maar “minder goed” wordt gevonden?

Ingezonden door Sweet Fifteen

90 REACTIES

  1. Maatschappijleer is een lesje linkse indoctrinatie. Die heb ik vroeger ook gehad. Het onderwijs is al jaren een links bolwerk dat door subsidiegelden overeind wordt gehouden. Je leert er precies datgene dat men wil dat jij weet.

  2. Het is reeds decennia zo dat op scholen en universiteiten niet meer geleerd wordt HOE te denken maar WAT te denken. En wat je moet denken is linkse fabelventerij… Overigens is het linkse hersenspoelen niet beperkt tot opleidingsinstituten, maar is de gehele samenleving ermee doordesemd.

  3. Afschuwelijk wat jou en vele andere scholieren overkomt, maar gelukkig heb jij het in de gaten en blijf je zelfstandig een mening vormen: daar gaat het uiteindelijk om, niet wat de leraar (of je ouders zeggen).
    Als we op de Vrijspreker daar wat bij kunnen helpen, graag!
    Alleen het het melden van dit soort leraren en verschijnslen, zet hopelijk meer mensen aan het denken.

  4. Kapitalisme hoort sociaal te zijn, maar is vervallen naar corporatisme doordat landen gedwongen zijn geld te lenen. Links versus rechts is dus een vals paradigma, onder het motto verdeel en heers. In de V.S. is het ministerie van onderwijs ongrondwettelijk. Maar we zijn nu eenmaal eigendom van de bankiers en die hebben slaven nodig, dus geven ze ons brood en spelen.

  5. Heb dit vak ook gehad en daar stond in de lesboeken letterlijk dat de VVd voor de rijken was en de PVDa toppie zijn omdat ze voor iedereen zorgen e voor de arbeiders.
    PFFFF!!!
    Niet dat ik veel proefwerken maakte want was zo rebels als het maar zijn kan.
    ik stelde nu eenmaal te veel vragen en trok de kennis van leraren in twijfel…. aanrader om nooit te doen als je ooit je diploma wil halen (die ik dus ook niet heb omdat ik er daarna flink de pest in kreeg dat publiek onderwijs)
    Beste is en blijft gewoon Auto-Didact te zijn en zelf te leren en leren denken i.p.v. wat te denken.

    Maar maatschaopij leer is al sinds mijn middalbare school tijd zo.
    En dat was toch al zeker 14 jaar geleden.
    Etatisme droop er vanaf en het was alleen maar linkse propaganda.
    Werkelijk walgelijk.

    .M [12] reageerde op deze reactie.

  6. Beste Sweet Fifteen,

    Doe wat je wilt/moet doen voor je diploma, maar blijf in ieder geval zelfstandig nadenken. Laat je niet indoctrineren door het staatsonderwijs. Gezien jouw ingezonden stuk zit dat wel goed bij je.

    Bedankt voor je inzicht in ons “goede niveau van onderwijs”. Het zal menig huistrol reageerder op deze website tot denken zetten…. hoop ik.

  7. Het is dieptreurig, Sweet Fifteen, maar je weet nu wat je moet doen om met goed gevolg je school door te lopen.
    Later kun je je hopelijk veroorloven en er voor kiezen om ronduit voor je mening uit te komen.
    Blijf ondertussen kritisch op alles wat je te horen krijgt – zeker als dat komt van overheidsinstanties, de media e.d.
    Sowieso – vraag je altijd af: Is dat zo? (Check your premisses!)

    Op een Amerikaanse school zag ik een paar jaar geleden, met koeieletters, op een grote poster aan de muur in de gemeenschappelijke ruimte staan:
    T H I N K !

    Een betere raad kan ik niet geven!

  8. Sweet fifteen;

    Een 5,8 is toch voldoende? Zeker voor zo’n overbodig soft vak als maatschappijleer. Maak je druk over echte vakken zoals wis-,natuur- en scheikunde.
    Ik zou me schamen als ik voor een dergelijk non-vak een 8 of een 9 zou halen want dat spreekt niet voor je.
    Trek je niks aan van die maatschappijleerdocent. Dat vak is een verkapte Melkertbaan.
    Ik neem aan dat er de leerlingen ook een hoop politiek correcte multikul door de strot wordt geduwd.

    Toevallig ook economie?

    Ja???

    Een 5,5 is voldoende!

    Libertus [13] reageerde op deze reactie.

  9. Ik vind het fantastisch dat een leerling van 4 VWO zich al op de Vrijspreker site bevindt!!!

    Geef het vooral door aan je klas- en leeftijdgenoten door. Hoe eerder het Libertarisch gedachtengoed verspreid wordt, hoe beter.
    Jullie zijn de toekomst, per slot van rekening!

    Veel sterkte verder in je schoolloopbaan en het vervolg daarop.

    Ben [87] reageerde op deze reactie.

  10. Beste Sweet 15,

    Ik merk dat er in de afgelopen 2 decennia kennelijk niets veranderd is. Diep triest.

    Maar een ding heb je op mij voor. Destijds was er geen internet en stond ik alleen met mijn “afwijkende mening”.
    Ofschoon ik die logisch en consistent vond en er geen speld tussen te krijgen was, moet ik toegeven dat ik regelmatig in twijfel werd gebracht simpelweg omdat ik helemaal alleen stond en andere kinderen het allemaal anders zagen. De massa was op zich voor mij nooit een argument (anders zou de zon inderdaad rond de aarde hebben gedraaid en zou nooit iemand iets anders kunnen denken en zou ze er “dus” nog steeds hebben rond gedraaid), maar omdat behalve het gebruikelijke onderwijsvee, ook enkele intelligente kinderen die -net als ikzelf overigens- goede cijfers haalden voor vakken waar logica en consitentie belangrijk is (zoals natuur-, wis- en scheikunde) ook allemaal links waren, twijfelde ik wel. Maar als ik mijn redeneringen overliep, kon ik nergens een inconsistentie vinden en bleef ik tot dezelfde conclusie komen. Toch bleef het ergens knagen dat -tenmidden van een reeks halve zolen- ook de bollebozen Jantje, Pietje en Kareltje allemaal braafjes links waren. Maar uiteindelijk heb ik aan die peer pressure nooit toegegeven en bleef ik bij mijn logische gevolgtrekkingen gebaseerd op feiten en deductieve logica. Maar het was dus wel een bijzodner eenzame reis.

    En daar heb jij nu geluk. Dankzij het internet ben je op deze site beland en kom je erachter dat je niet de enige bent die de zaken anders ziet. Dat is alvast een hart onder de riem, niet? Maar bovendien kan je hier ook op andere facetten, waar je voorlopig nog niet hebt over nagedacht, inspiratie opdoen. Kortom, je kan in relatief korte tijd zoveel ontdekken, waar ik destijds soms jaren over deed.
    Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je zomaar alles blindelings moet aannemen wat je hier leest. Blijf altijd kritisch zelfstandig denken: ook de Vrijspreker is god niet.
    Maar in elk geval: als ik eraan terugdenk, wou ik dat ik destijds op mijn 15 een site als deze ontdekt had.

    Kleine tip: als je voor Engels toch een hoop boeken moet lezen, lees dan Atlas Shrugged (tenzij die op een zwarte lijst moest staan – maar juist dan zou ik hem zeker lezen, ook al kan ie dan niet meetellen voor je literatuurlijst). Bijkomend voordeel: je zal in 1 klap meer begrijpen van hoe Economie werkt en vooral van wat voor beleid juistniet werkt, dan na 3 jaar Economie I in VWO 4, 5 en 6 war niets anders is dan brainwashing in de Keynesiaanse Mythologie.

    Verder is het helaas zo dat je nou eenmaal een diploma nodig hebt om verder te kunnen. Dus rebelse gedachten zijn goed, maar als je je diploma niet haalt omwille van maatschappijleer (en Engels en Economie) en daardoor niet naar de universiteit mag om er bv. Ingenieur te worden, dan is dat wel jammer natuurlijk, want tenslotte aan de wetten van de zwaartekracht of aan de wet van Bernouilli kan zelfs Cohen niets veranderen. In zo’n studie leer je in principe zaken die gewoon feitelijk juist zijn en waar je later wat mee kan. Dit op het spel zetten omdat je te scherp voor je mening uitkwam tijdens de les maatschappijleer, zou je eigen toekomst dus meer kunnen schaden dan die van de leraar die je wil ergeren maar die toch wel betaald wordt uit de staatsruif, no matter what.
    Ik zou zeggen: gedraag je voorlopig maar eerder als Hank Rearden. Als je ooit rijk wordt, kan je je nog altijd als een ware John Galt opstellen. Zolang je je ziel maar niet verkoopt aan de colelctivisten en tot een Robert Stadler verwordt, is het wel goed.
    Wie zijn die mensen toch waar ik het over heb?
    Haha, lees “Atlas Shrugged” en je zal het begrijpen.
    Veel succes ermee, Sweetie! 🙂

    Groeten,
    -=M=-

  11. @Hoc Voluerunt [6]: “aanrader om nooit te doen als je ooit je diploma wil halen (die ik dus ook niet heb omdat ik er daarna flink de pest in kreeg dat publiek onderwijs)”

    Hallo Hoc Voluerunt,

    Als het waar is dat dat de reden is, dat je je diploma niet hebt(*), vind ik dit buitengewoon moedig van je.
    Zou je kunnen beschrijven (“onthullen”?), wat dit verder voor impact op je leven heeft gehad, want ik vrees dat dit toch een hoop deuren voor je gesloten liet, die anders voor een intelligent persoon, zoals ik uit je reacties meen dat je bent, wel open waren geweest? Dus jouw moedige, principiele opstelling heb je misschien wel duur moeten bekopen?

    Als je er uit privacy redenen niet wenst op in te gaan, heb ik daar uiteraard alle respect voor, dus voel je vooral niet verplicht. maar misschien is het voor Sweet 15 wel interessant dat zij weet waar ze mogelijk aan begint.

    Ben benieuwd …

    (*) het is natuurlijk wel het diploma DAT (niet “die”). Sorry, ik kon het niet laten… 😉

    Hoc Voluerunt [14] reageerde op deze reactie.

  12. @GB [9]:
    Je vergeet te bedenken dat het ganse onderwijs systeem als het ware ‘gekaapt’ is door links.
    Deze schoolse indoctrinatie heeft wel degelijk invloed op hoe studenten later, als volwassenen, gaan denken en doen.
    Maar je hebt gelijk, 5.5 behalen is voldoende…. tenzij je bezorgd bent om het onderwijs en wat onze kinderen daar allemaal leren.

    GB [16] reageerde op deze reactie.

  13. @.M [12]:
    Bijdehandjes gegeten?
    haha

    Nee wil het wel toelichten hoor, geen probleem. Maar dan moet je het hele verhala kennen.
    Al vanaf kinds af aan ben ik enorm into geschiedenis geweest en heb zelfs menig geschiedenis les en biologie les op zijn kop gezet omdat ze dingen in de boeken hadden staan die ronduit niet klopte.
    Sprak vloeiend engels (zelf geleerd) vanaf groep 7 van de basis school.
    ik concentreer mijzelf alleen wat moeilijk en ben snel afgeleid als iets mijn interesse niet kan wekken.
    De Cito toets viel toevallig laag uit, en dat is niet zo gek gezien ik een behoorlijk tumulte gezins situatie had die allerminst stabiel te noemen is voor een kind (snel volwassen)

    Dus ik was een kandidaat voor de Mavo maar die scholen zaten vol en door omstandigheden kom ik op het VBO-C uit.. op een school waar je een hond nog niet heen wil doen. Niks als Marokkanen die de boel vergallen en waar je eerder moet uitkijken dat je kop niet ingeslagen wordt dan dat je een slecht cijfer haalt.
    Niet bepaald bevorderlijk voor je leer process.

    Op die school kon de leraar moeilijjk de stof aan mij overbrengen doordat het me vaak niet boeide.. mar wat me wel boeide daar wist ik alles over te vertellen. Al snel krijg je dan de stempel “vervelend ventje”en dat gaat snel rond in de lerare kantine.

    Zo waren er leraren die dronken in de klas en half sloom om 3 seconde een zucht lieten en lang en sloom Jaaaaah uitzuchte.
    ik een rebels kereltje schreef op hoe vaak dat gebeurde en confronteerde de leraar hiermee. Die les mocht ik dus NOOIt meer in komen en hij zei ook letterlijk tegen me.. “Ik ga er voor zorgen dat jij hier naar buiten VLIEGT Rotjoch”nou dus de lerares engels gaf me iedere keer onvoldoende terwijl ik bij de leraar het jaar daarop mijn huiswerk niet eens hoefde te maken omdat mijn engels ver boven de maat was in uitspraak en schrift.

    Vervolgens als ik in discussie ging met een leraar over de stof werd je gewoon bestempeld als een vervelend joch en moest je gaan strafschrijven.. gewoom omdat je de kennis van de leraar op de proef stelt.
    Dit weigerde ik te doen.. ik ben geen slaaf!
    Zo werd ik ook eens naar buiten gestuurd door een leraar, goed bevriend met onze dronken Jaaaaah mompelaar en in de gang opgepikt door een andere leraar (die er niks mee van doen had) en die zei, zooo Hoc kom jij maar even mee.
    ik verbaasd zei dat hij mij geen straf had gegeven en dus hier niets mee te maken had.
    hierop sloot hij mij op tussen een nooduitgang en een stoffig hok in het bouw lokaal (houtbewerking) gewoon een opslag voor oude school meubels.
    ik weigerde dus weer straf te schrijven en vooral in dat hok dus liep de nooduitgang uit waardoor ik dus weer straf kreeg.

    en zo liep de situatie helemaal uit de hand en kwam ik gewoon de lessen niet meer in .
    tuurlijk was ik ook wel een kwajongen, maar nog steeds ben ik van mening dat als ik naar een mavo of havo was gegaan dit niet was gebeurt.
    Electro techniek, metaal, hout , administratie was niet wie ik was.
    ik las over politiek,. geschiedenis en kende bijna de complete geschiedenis van egypte en mythologie zo uit mijn mouw schudden. Maar dit werd niet erkend en dus ben ik uiteindelijk gewoon gaan werken en zonder diploma van school gegaan..

    Met als grootste reden dat ik niet in het geril te krijgen was en de authoriteit van een leraar over mij niet accepteerde wanneer dit onredelijk was.

    Vervolgens ging ik werken in een fabriek. assemblage werk, wat moet je anders op je 15/16e.

    ik verdiende wel wat en kwam natuurlijk in verkeerde kringen.
    Maar toen ik 18 was besloot ik toch omhoog te klimmen.
    ik moest natuurlijk ook eerst onder het mom van leer[plicht verplicht naar het ROC om een opleiding te doen die mij absoluut niet lag.

    Toen he ik in een halfjaar vlug een andere MBO opleiding gepakt en deze baan 3 jaar gaan doen tot ik besloot er toch echt werk van te gaan maken.

    Heb Toen ICT niveau 3 gedaan (na enkele jaren kijken ze niet meer naar je middelbare school diploma maar naar kennis en vermogen) en kwam op niveau 3 uit.
    Met vlag en wimpel geslaagd op m’n sloffen (ja ik spendeerde in mijn vrije tijd enorm veel tijd achter de computer) en ben ervaring op gaan doen op een helpdesk.
    Na alle kneepjes daar onder de knie te hebben gekregen ben ik bij een It bedrijf terrecht gekomen die juist iemand zocht met veel helpdesk ervaring.
    Toen ben ik daar gaan blokken in mijn vrije tid voor microsoft certificaten.

    al met al kwam ik goed terrecht, maar met veel pijn en moeite.
    Tot op de dag van vandaag vermeld ik niet in mijn Cv dat ik mijn middelbare school nie heb afgemaakt, dan ben je kansloos.
    En ben ik 4 jaar van mijn leven kwijt geweest en ee hoop mogelijkheden.
    ik had heel graag bijvoorbeeld HBO IT willen doen maar vanuit een VBO (VMBO) omgeving is dat sowieso onmogelijk.

    Dus nu doe ik het via werk en veel blokken in eigen tijd.

    Op mijn 18e ben ik ook gaan proberen te ondernemen maar al snel stuite ik op zoveel regelgeving en belasting zaken dat ik ben afgehaakt. Maar ik mag niet klagen.

    Door dit alles zitten mijn kinderen nu op een school die WEL het individu erkent en niet afgaat van hoe goed je in het geril kan lopen en je daarvoor beloont. Maar in alle redelijkheid in dialoog gaat met je kind in een kleine klas en talenten ontwikkeld i.p.v. onderdrukt en andere stof er in probeert te stampen die de overheid bepaald heeft.

    ik had historicus kunnen zijn, een schrijver of wat dan ook.
    Maar kwam op een school waar ik verplicht was een vak te leren wat me totaal niet lag en ik geachtwerd slaafs te zijn aan de grillen en goed of slecht humeur van een leraar.
    en dat is tegenwoordig een van de grootste problemen in het onderwijs.

    ik raad ook iedereen de vrije school aan voor hun kinderen ook al moet je het zweverige met een stevige korrel zout nemen

    Devidas [21] reageerde op deze reactie.
    .M [42] reageerde op deze reactie.

  14. En dat mijn nederlands een regelrechte ramp is maak ik ook geen geheim van, maar waar ik nu mee aan het werk ben (nog steeds)
    O.a. door veel te schrijven in het nederlands… hoewel met schrijfwerk mijn voorkeur in het engels ligt.

    Ben momentele nu ook boeken aan het schrijven in de nederlandse taal (fantasie verhalen en proza) om zo ook die te verbeteren.
    al doende leert men..
    Zo af en toe ook een artikel op vrijspreker

    Geril is natuurlijk Gareel…

    hehe zat er even niet bij met mijn kop en kon me weer even moeilijk concentreren.
    (druk bezig terwijl ik dat typte binnen 2 minuten)

    Devidas [24] reageerde op deze reactie.

  15. @Libertus [13]:

    Tuurlijk een zesjescultuur is nooit te prefereren. Mijn comment was vooral cynisch.
    Dat het onderwijs gekaapt is door linksen is duidelijk en zorgelijk. Door de huidige openere communicatiemiddelen (internet) is dit denk wel aan het veranderen.
    Maar de stelling van phytagoros of de wet van Archimedes is onmogelijk links of rechts te definieëren 😉
    De vakken die ik noem zijn samen met de belangrijkste talen de vakken die er echt toe doen.
    Focus je daarop en laat die maatschappijleeronzin lekker links liggen.

    Hier ligt een schone taak voor de ouders lijkt mij.
    Beloon je kroost bij goede punten bij de vakken die er wel toe doen en geef ze straf bij een belachelijk hoog punt voor maatschappijleer 🙂

    beek [18] reageerde op deze reactie.

  16. @beek [18]:

    “Eens”
    OK, indocrtinatie gebeurt dus. Eens.
    ” De vakken die zouden kunnen ‘indoctrineren’ zijn erg marginaal.”

    OK, het gebeurt dus op een paar vakken.

    Heb je enig bewijs dat het bij andere vakken helemaal niet gebeurt door bvb opmerkingen, aanprijzen of afkeuren?

    Heb je oo enig inzicht hoeveel of hoe groot die invloed van die marginale vakken is?

    Het lijkt me interessant daar meer over te leren.

    beek [22] reageerde op deze reactie.
    Oscar [28] reageerde op deze reactie.

  17. Verder weten we niet wat de schrijver heeft geschreven, dat volgens zijn woorden matig cijfer heeft opgeleverd.
    We lezen een verslag dat verder niet op details is ingegaan.
    Sommige libertariers zijn gemakkelijk naar de mond te praten, zo blijkt, want zij zijn met een magere strohalm als deze al bijzonder gelukkig.

  18. @Hoc Voluerunt [14]:

    Wat een verhaal. Mooi dat je het toch gered hebt.

    “Op mijn 18e ben ik ook gaan proberen te ondernemen maar al snel stuite ik op zoveel regelgeving en belasting zaken dat ik ben afgehaakt.”

    Dit klinkt bekend.

  19. @Hub Jongen [19]:

    Bewijs? Je verwacht dat ik hier een wetenschappelijke studie ga presenteren?
    Denk gewoon terug aan je eigen schooltijd. Hebben die leraren je werkelijk ge-indoctrineerd? Had je niet een enorm scala aan leraren op die middelbare school? Elk met z’n eigen eigenaardigheden en persoonlijke voor- of afkeur? Die leraren vormden allerminst 1 blok als het om ideologie ging. Eerder maakte je kennis met een verscheidenheid aan opvattingen.
    Ik heb een grote varieteit aan leraren meegemaakt. Als ik al onder de indruk was van een leraar, was dat vanwege een persoonlijke ‘klik’. Niet omdat ik ‘ge-indoctrineerd’ werd door lieden die vooraf op het aanhangen van ideologie waren geselecteerd.
    Er was geen ‘staatsideologie’ die werd opgedrongen, zoals dat in de USSR is gebeurd.

    Daarom blijf ik die zogenaamde indoctrinatie op staatsscholen, die hier regelmatig vorbijkomt, een lachwekkend verhaaltje vinden. Vertellers van dit verhaaltje kan ik onmogelijk serieus nemen. Ze zijn duidelijk aan het ‘shoppen’ als ze voorbeelden voor hun geloof willen aandragen.

    Devidas [25] reageerde op deze reactie.

  20. @Hoc Voluerunt [15]:
    Als je Nederlands niet perfect is krijg je het al snel zwaar te verduren op internetfora, vooral door de vele taalnazi’s die er rondhangen. Gooi een tekst gewoon af en toe door Words spellingscontrole heen en aan de rest geen aandacht besteden.

  21. @Devidas [23]:

    Toon maar eens aan dat leraren in het openbaar onderwijs worden geselecteerd op het aanhangen van een ideologie. Dat kun je niet, omdat het niet gebeurt.
    Persoonlijke ideologie wordt geacht iets persoonlijks te zijn, dat verder geen grote invloed mag hebben op het geven van je onderwijs op de openbare school. Bedenk goed dat de openbare school als beginsel heeft dat alle leerlingen van zeer diverse pluimage er welkom zijn. Dat geldt ook voor leraren; vakkennis en gebleken vakbekwaamheid zijn veel belangrijker.

  22. @Devidas [23]:

    Die mogelijkheid bestaat in Nederland: het oprichten van de Libertarisch School in Nederland. Dat het niet gebeurt, komt waarschijnlijk omdat er te weinig aanhangers zijn.

  23. @Hub Jongen [19]:

    “OK, het gebeurt dus op een paar vakken.”

    De indotrinatie kan bij vrij veel vakken.

    Maatschappijleer: links is goed, rechts is slecht
    Economie: Keynes is goed, goud en zilver zijn barbaars
    Frans: teksten waarin de multi-cul van Frankrijk wordt verheerlijkt
    Duits: teksten waarin de multi-cul van Duitsland wordt verheerlijkt
    Engels: teksten waarin de Britse multi-cul wordt verheerlijkt
    Nederlands: teksten waarin de multi-cul van Nederland wordt verheerlijkt
    Muziek: multi-culturele muziek
    Godsdienst/levensbeschouwing: de islam is vrede
    Geschiedenis: intolerantie vroeger (NSB) en nu (PVV)
    Aardrijkskunde: de aarde warmt op en dat komt door de mensen
    Natuurkunde: de aarde warmt op en dat komt door de mensen
    Scheikunde: de aarde warmt op en dat komt door de mensen
    Biologie: er sterven planten en diersoorten uit en dat komt omdat de aarde opwarmt en dat komt door de mensen

    En er valt vast ook wel wat te bedenken om wiskunde, handvaardigheid en lichamelijke opvoeding te ideologiseren.

    beek [29] reageerde op deze reactie.
    Devidas [33] reageerde op deze reactie.

  24. @Oscar [28]:

    Er kan zoveel.
    Gebeurt het stelselmatig in het Nederlandse openbaar onderwijs, daar gaat het om. Niet om wat ‘zou kunnen’.
    Nazi-onderwijs ‘kon’, evenals communistisch onderwijs, dat is evident. Toch zal de invloed van de directe sociale omgeving van het kind altijd veel belangrijker zijn, en veel meer invloed uitoefenen dat een of andere leraar die je hooguit 1 keer in de week gedurende 3 kwartier ontmoet.

    Oscar [31] reageerde op deze reactie.

Comments are closed.