Indoctrinatie is niet iets van vroeger. Het gebeurt nog dagelijks in mijn VWO-4 klas bij vakken als Geschiedenis, Economie en Maatschappijleer. Op twee manieren: leraren geven onbeperkt hun eenzijdige mening en schoolboeken houden een betoog over bepaalde onderwerpen.

Tijdens de afgelopen verkiezingen was dit weer goed te merken. Leraren vertellen eerst op welke partij ze stemmen en daarna worden de andere partijen afgekraakt. Mensen die op PVV, SGP of VDD stemmen zijn gek en helpen de samenleving de afgrond in. Andere leraren delen ChristenUnie-pennen of CDA-ballonnen uit en hangen posters van hun favoriete politieke partij op achter in de klas. Als er dan onder de leerlingen gepeild wordt waar ze op zouden stemmen, worden scholieren met een andere keuze dan de leraar minachtend en onbegrijpelijk aangekeken. Ook schoolboeken laten hun voorkeur niet achterwegen. Hieronder wat voorbeelden uit mijn Maatschappijleer boek:

Over rechtse partijen: ‘De PVV wil de royale Nederlandse verzorgingsstaat vervangen door het basisstelsel’ ‘Van de SGP moeten alle coffeeshops dicht en verplichte winkelsluiting op zondag’ ‘Vrouwen niet alleen laten beslissen over abortus’

Over linkse partijen: ‘Meer geld naar ontwikkelingssamenwerking en milieu, meer banen creëren zodat werklozen kunnen participeren en gratis kinderopvang voor alle ouders gedurende een paar dagen per week’

De voorkeur voor linkse partijen springt er duidelijk uit. Vooral als de auteur van het boek daarna zijn persoonlijke betoog geeft over de Nederlandse pluriforme samenleving. De meningen van Jan Peter Balkenende, Tariq Ramadan en Ruud Lubbers worden hierna ontkracht en onrealistisch verklaard. Inmiddels is mij ook duidelijk geworden dat je een Maatschappijleertoets altijd zo links mogelijk moet invullen, wil je een hoog cijfer halen.

In mijn Economie- en Geschiedenisboeken gaat het op precies dezelfde manier. Het communisme wordt de grond in geboord en krijgt de schuld van al het kwaad dat de wereld ooit is overkomen. Het kapitalisme wordt echter de hemel in geprezen en gezien als redder van de samenleving. Als Nederland nu communistisch was, zou dit niet in deze boeken staan. Ook nu nog krijgen leerlingen een beeld voorgespiegeld over wat goed en fout is, zonder het betreffende onderwerp vanuit alle kanten te belichten. Zelf kijk ik iedere avond Pauw en Witteman, lees iedere ochtend de krant en zit ik op sites als Vrijspreker.nl, en laat me niet beïnvloeden door dit soort ondoordachte meningen. Sommige van mijn klasgenoten weten echter niet beter en nemen de verhalen van de leraar of het schoolboek blindelings over, zonder te weten dat je het onderwerp ook op een andere manier kunt bekijken.
Moeten we scholieren niet de kans geven om zelf een mening te vormen, in plaats van deze ze op te dringen?

Ingezonden door Nikkixx

36 REACTIES

  1. @Spy-Nose [29]:
    Nou kansen op de arbeidsmarkt heb ik genoeg, heb immers met bloed zweet en tranen mezelf omhoog moeten werken en achteraf nog veel moeten leren, dus als het in je zit kom je er toch wel, hoe slecht je school periode ook is geweest. Met een beetje wilskracht dan .
    Maar geld terugvorderen? is dat zelfs mogelijk joh.. zou een mooie zijn.

    Maar inderdaad in de comments is mijn taal enorm slecht.
    In het boek wat ik aan het schrijven ben ben ik wel nauwkeurig en netjes met interpunctie en regeltjes wat betreft taal.

    Maar na grote ergernis van spynose.. ik zal voortaan “vind ik”en regering betaalt schrijven hoor.

    Spy-Nose [32] reageerde op deze reactie.
    Spy-Nose [33] reageerde op deze reactie.

  2. @hoc voluerunt [31]:
    “Maar geld terugvorderen? is dat zelfs mogelijk joh.. zou een mooie zijn.”

    Alle gekheid op een stokje, maar ik meen het serieus. Als je kunt aantonen, hoe groot de gevolgschade is (dus ook het causaal verband) heb je een zaak, althans in theorie.

    Als je dan gelijksoortige slachtoffers meekrijgt en een goede advocaat, valt er m.i. zeker wat te halen. Maar je moet het allemaal wel weten te brengen natuurlijk.

    Als je wat concrete gegevens hebt kun je eventueel altijd nog gaan shoppen bij de verschillende fracties in de Tweede kamer.

    Ik ben heel benieuwd hoe dit verder loopt. Ik hoor het wel. Veel succes met je carrière.
    Spy-Nose [33] reageerde op deze reactie.

  3. DE BASIS VAN HET GELE ONDERWIJS VAN HOOG TOT LAAG ZOU GEEN POLITIEK MOETEN BEDRIJVEN. kIJK NAAR DE UNIVERSTEITEN DAAR IS DE PVDA IN MEERDERHEID AANWEZIG. DAT MERK JE OOK IN DE UNIVESITEITS STEDEN MET LINKS GEDOE.

  4. @Spy-Nose [33]:
    Weet nu al dat het een verloren slsg en oorlog is als ik zoiets begin. Wel zou ik eens willen vechten tegen het huidige lesmateriaal, maargoed ” like every experiment of interest in life, it will be carried out at your own expence, mark it well ” (citaat uit de film Libertine)

    En die ” expence” heb ik niet.
    daarbij als ik de school aanklaag dan komt ook naar voren dat ik sowieso zelf geen lieverd was en ook wel eens de leraar treiterde zoals ieder kind van de leeftijd wel eens doet.
    Daarbij zijn de strafkaarten (je kreeg letterlijk een gele en rooie kaart) veelal in het voordeel van de leraren omdat die de authoriteit figuren zijn.
    Dus als ik klaag dat het proefwerk wel goed is maar dat het in beter engels is geweest dan het boek aangaf dan staat dat niet zo op de kaart natuurlijk. maar verstoren van de les uiteraard.
    Daarbij is het nog maar de vraag of ze die gegevens hebben.

    Wat ik wel eens zou willen doen is tegen een kleine vergoeding lesmateriaal maken voor een kleine 50 of 40 minuten aan libertarische les gecombineerd met kritisch denken in de politiek en economie, en dit presenteren aan leerlingen.
    Maargoed dan komt de regelgeving weer om de hoek. en dan mag het dus weer niet omdat ik geen lerarenopleiding heb gedaan, of welke van de 1000e regels dan ook waar ze zich op beroepen het niet te doen.

    Dat zou een streven zijn van de libertariers in nederland.
    1 uur kritisch denken introduceren over politiek. gegeven door libertariers.

    Helemaal geweldig zou zijn als je de ouders zo ver krijgt hier een petitie voor te tekenen dat zij dit wensen.
    Als ze dan weigeren laat de school ook gelijk zijn masker vallen als politiek instituut i.p.v. er voor de ouders te zijn om de kinderen op te leiden

    Spy-Nose [36] reageerde op deze reactie.

  5. @Hoc Voluerunt [35]:

    Je maakt een paar opmerkingen. Ik zal er kort op ingaan.
    1) Ik zou nog iets optimistischer zijn. Ten eerste kun je je eigen strategie bepalen (documentatie, methodiek, battlefield en tijdschema). Bovendien zou ik proberen anderen voor mijn karretje te spannen. Daarbij doet een snuifje empathie soms wonderen. Het hoeft dus, behalve een tijdsinvestering, helemaal niets te kosten. Verder kun je in allerlei omstandigheden ook steeds vragen om begrip voor je foutjes. Ook al slaat het nergens op.

    Foutjes maakt iedereen en het is prima, als je een gemeenschappelijke vijand kan bedenken, op wiens conto je al die gemeenschappelijke “ellende” afschuift. En als je het een beetje goed speelt, win je er nieuwe vrienden mee ook nog. Probeer het maar, lijkt me een fantastische ervaring!

    Tenslotte hoef je natuurlijk helemáál niet te gaan procederen. Het gaat meer om het winnen van begrip en sympathie. Levenskrediet, zeg maar.

    2) En over die opstandigheid zou ik niet reppen. Iedereen weet, dat pubers vaak opstandig zijn. Maar die tijd is voorbij. Je houdt gewoon vol, dat je een ijverig persoon bent. En dat is toch ook zo?

    Bovendien is het nooit gek om de leugenachtigheid van het hypocriete systeem aan de kaak te stellen. Daarin heb je de tijd mee, want zelfs de kerk, een instituut van moraalridders, wordt aan de tand gevoeld.

    3) Als je geen gegevens vraagt, krijg je ze nooit, dus het eerste wat je doet is -met een goede smoes- die gegevens bij je school opvragen. Kijken hoe ze reageren. Zou mij me ook leuk lijken om te doen.

    4) Lesmateriaal maken voor “Kritisch denken” is waarschijnlijk zeer omslachtig, juist vanwege de eisen. Lijkt me een hele toer. Zo’n project kan je proberen, mits je adequate financiering vindt natuurlijk.
    Die zou van die ouders moeten komen, als ik het zo bekijk. Want die hebben er belang bij, horen te weten, wat er op school gegeven wordt en moeten het er mee eens zijn.

    Anders niet aan beginnen, zou ik zeggen.

    Veel succes! 🙂

Comments are closed.