Even leek het erop alsof de wereld weer gewoon zou doordraaien. Tweede kwartaalcijfers van veel bedrijven waren ‘goed’. Duits consumentenvertrouwen nam toe. Spanje leek weer wat makkelijker te kunnen lenen en de leden van het bankenkartel hadden hun zelfverzonnen stresstest gehaald. Gelukkig laat Griekenland de burger het echte verhaal zien.

Op nu.nl staat dat het voedsel en benzine in Griekenland op beginnen te raken omdat chauffeurs staken. Op Zerohedge staat het zoals gebruikelijk wat beter verwoord en uitgelegd. De chauffeurs staken omdat het vergunningenstelsel op de schop moet. Dit is een eis van het IMF en de EU, omdat anders de van ons afgeperste gelden die kant niet op gaan. Zoals in zoveel sectoren in Griekenland is ook het vak van chauffeur beschermd en worden er maar weinig vergunningen verstrekt. Volstrekt immoreel natuurlijk, dat vergunningensysteem, maar dat rechtvaardigt het gebruik van agressie door overheidspersoneel op stakende truckers niet.

Ik geniet zeker niet van gestrande toeristen en hongerige Griekse kinderen, maar ik ben toch blij met dit soort nieuwsberichten. Omdat het falen van politici in het managen van de economische crisis hierdoor duidelijk wordt en de pravdapolitiek van de gepoliticeerde elite hierdoor wordt doorgeprikt. En dit leidt tot kritische burgers, die hun heil steeds meer zullen zoeken op internet en sites als Vrijspreker vinden.

27 REACTIES

  1. Ik vraag me af of dit de conclusie van veel mensen zal zijn. Ik hoor nu al geluiden als: “de globalisatie en vrije markt hebben gefaald”. Ze runnen de media en onderwijs immers ook met vergunningsystemen.
    Dat de Griekse overheid nu geweld tegen truckers gebruikt die vergunningen hebben, zodat geweld wordt gebruikt tegen truckers zonder vergunning, dan zou echte vooruitgang zijn om de vergunningen af te schaffen. Dan hoeft de Griekse overheid geen geweld te gebruiken en worden de stakers direct voorbij gereden door collega truckers met brandstof, maar zonder vergunning.

  2. Om een vrachtwagen te exploiteren had je een vergunning nodig, zo had de overheid dat bepaald. Er werden maar weinig vergunningen verstrekt waardoor de waarde van de vergunningen, die verhandelbaar waren, steeg. Een vergunning om een vrachtwagen te exploiteren kostte tot voor kort zo’n 300.000 euro.

    De EU dicteert dat die vergunningen niet meer mogen. In een keer is die duur betaalde vergunning dus waardeloos geworden. Drie ton euro’s zal voor veel ondernemers veel geld zijn. Mogelijk genoeg om een oorlog te beginnen.

    De eis zal zijn: de beslissing terugdraaien zodat de vergunning weer zijn waarde krijgt of harde acties.

    Deze mensen voelen zich in hun bestaan bedreigd en zijn in staat tot zwaar geweld. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

    Als de intelligente capabele bevolking als kamikazes massaal los gaan op het Systeem kan het Systeem onmogelijk standhouden. Net als een op hol geslagen paard dat niet meer op beugel en bit reageert.
    pcrs [3] reageerde op deze reactie.

  3. @Nico de Geit [2]: Dat is natuurlijk ook sneu voor die vrachtwagen chauffeurs. Er zullen erbij zitten die voor vergunningen gepleit hebben , om zo de concurrentie buiten de deur te houden. Met die mensen hoef je geen medelijden te hebben.
    Er zullen echter ook mensen zijn die gewoon vrachtwagenchauffeur wilden worden en geconfronteerd werden met de eis een vergunning van 3 ton te kopen. Dat voor hun die vergunning opeens waardeloos zou zijn, is natuurlijk wel sneu.

    Zacharias [4] reageerde op deze reactie.

  4. @pcrs [3]: inderdaad sneu voor die lui. Zou je in dat licht voorstellen om het afschaffen van het vergunningenstelsel met enige jaren te rekken zodat enkele goedwillende chauffeurs er nog enigszins profijt van hebben? Of toch cold turkey.

    Hetzelfde geldt dan natuurlijk voor talloze andere vangnetten en subsidies. AOW afschaffen is ook sneu voor degenen die jarenlang voor niets verplicht premies hebben betaald, niets hebben gespaard en afhankelijk raken van giften.

    Eigenlijk zou er een meerjarenplan moeten zijn om de staat af te bouwen/schaffen. Ik denk dat de meeste anarcho-kapitalisten ook niet zijn voor overnight afschaffen van de staat vanwege de chaos en mogelijke totale vernietiging die dit met zich meebrengt. Er zal een aantal jaar voor moeten worden genomen lijkt me. Zoiets als Ocscar eerder voorstelde mbt de nachtwakersstaat, alleen dan korter 🙂 Maar in dat geval is er wel een geaccepteerd plan nodig om de afbouw te doen. Maar dit zou wellicht betekenen dat politieke participatie weer nodig is.

    pcrs [6] reageerde op deze reactie.

  5. Als in NL de bouwvergunning ineens wordt afgeschaft, waardoor iedereen overal een huis kan bouwen, krijg je dezelfde toestanden. Je zal maar net 300 euro/m2 betaald hebben voor een lapje bouwgrond.

    Vergunningen verstoren de markt. Alle vergunningssystemen die er zijn, dienen langzaam afgebouwd te worden. Bijv. met een looptijd van 10 jaar.

    Dit voorkomt machtsmisbruik, marktafscherming, en oneconomisch gedrag.

    V.b. van de huidige onevenwichtigheden.
    Door ‘boeren’ wordt op goedkope grond een volledige industrieen neergezet. Men noemt het een stal of een kas, maar het is niet te onderscheiden van activiteiten op industrieterreinen.
    Indi

    Armin [27] reageerde op deze reactie.

  6. @Zacharias [4]: hoe van A naar B te komen is idd een moeilijk verhaal. Het is als van de drugs af gaan. Ik denk echter niet te lang na over dit traject, want de meeste mensen zijn er niet eens van overtuigd dat we naar B moeten. Laten we eerst daar maar eens aan werken.
    Ik denk overigens dat wat er zal gebeuren is dat de overheid de trein doorrijdt tot hij crasht. Op een gegeven moment zullen ze gewoon de wanhopige werkeloze vrachtwagen chauffeurs niet meer kunnen tegenhouden, omdat ze geen geld meer hebben om al de politie te betalen die dat moet gaan doen en geen gevangenisruimte meer om ze in op te sluiten. Dan moeten de vergunninghouders zelf maar zien dat ze het gaan handhaven en dat werkt natuurlijk nooit, aangezien de kosten/baten analyhse alleen werkt als de kosten kunnen worden afgewenteld op de belastingbetaler.

  7. Vergunningen? Dat is je reinste diefstal. Wie bepaalt er eigenlijk waar ik een hut mag bouwen? Of een dakkapel? Of waar ik mijn hengeltje uit mag gooien? Wie verzint uberhaupt die vergunningen? Wie heeft de bevoegdheid om een vergunning aan een ander te verlenen? Is dat niet gewoon iets tussen twee partijen? “Buurman, ik ga een tuinhuisje bouwen, heb je er bezwaar tegen”? “Nee hoor, ga je zalige gang maar”. Klaar toch? Nee, niet in dit land… Dan moet je eerst naar de gemeentelijke raambekijker om een bouwvergunning op je EIGEN grond aan te vragen. Welstandscommissie, buurtcommissie, groencommissie, overlijdensrisicocommissie, subsidiesponzen en ander gespuis gaat dan eerst even diep over JOUW tuinhuisje nadenken dat je van je EIGEN geld gaat kopen en met je eigen handen gaat bouwen. Die nepfiguren maken mij dus razend…. Of ben ik nu off topic?

    Slappe Zuigvis [13] reageerde op deze reactie.
    surfer [15] reageerde op deze reactie.

  8. Ik denk dat een afbouwregeling het beste is. De Griekse vrachtautovergunningen doen veel denken aan de vroegere Amsterdamse taxi- (of is het tokkie-?) vergunningen waar ook(?) een mafiose handel is was. Met taxicentrale TCA gajes als makelaar en een gemeente die de andere kant opkeek.

  9. Van wie had je het idee dat je eigen grond hebt?

    Je koopt gewoon het recht om belasting to moeten betalen.

    Trouwens, waarom is het een ‘aangifte’ ? klinkt als vrijwillig.. het is meer een aanslag.

  10. Men zou de vergunningen overnight kunnen afschaffen en de huidige houders hun centen kunnen terugstorten. Waarbij men uitgaande van een 30-jarige loopbaan voor de gemiddelde vrachtwagenchauffeur (voor ie rugklachten krijgt), de gebruikte jaren waarin hij voordeel genoot van een afgeschermde markt niet terugstort. Dus wie bv. 10 jaar geleden een vergunning van 300k aanvroeg, kan wel 200k terug krijgen.

    pcrs [12] reageerde op deze reactie.

  11. Is dit niet hetzelfde als vergunningen voor taxies?
    Voor alle beroepen trouwen.
    De overheid bepaalt zelfs of ik tandarts mag worden of niet.
    Of het ‘verkopen’ van frequenties aan telecomaanbieders…

    Vergunningen brengen wel geld in het laatje.

  12. De hoge prijs, 300k, lijkt mij wel enorm hoog? Als het nou zou gaan om jaarlijkse vergunningen, zou het ook niet zo hard aankomen als ze het volgende jaar werden afgeschaft.

    300k lijkt mij wel iets voor levenslang?

    Men zou bijvoorbeeld de inkomsten voor de overheid, van die vergunningen, voor een aantal afgelopen jaren (deels) kunnen terugbetalen. Maar dan heeft de overheid nog minder geld en ze hebben al niets meer.

    Maw, hier lijkt mij geen oplossing voor te vinden. conclusie: de negatieve spiraal gaat door.

    Wat de EU en IMF en co natuurlijk doen, is af en toe wat druk op de ketel (bij)zetten. Stap voor stap, met wat ademruimte voor de burgers tussen.
    Af en toe pest je een groep mensen, en je wisselt af. Eerst is A misnoegd maar daarna worden ze blij dat ze B ook iets lappen.
    Nu zijn ze ook aan het stikken, maar gaat het (relatief) langzaam aan. Hoe dan ook, de conclusie blijft.

    pcrs [17] reageerde op deze reactie.

  13. @pcrs [17]: Goh, ik weet het niet.. vind er dubbele info over

    http://insideblackcar.blogspot.com/2008/02/10-steps-to-get-tlc-license.html
    150$ , Maar op Reuters staat er iets van 600.000$ (??)

    Het zijn zo van die dingen waar je als buitenstaander weinig key-info over te weten komt, en men in het nieuws je zelden duidelijk uitlegt.

    Hier loopt er ook een topic over
    http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?27268-Staking-onder-Griekse-vrachtwagenchauffeurs!

    Daar is ook maar weinig EU optimisme te bespeuren.

    Nico de Geit [22] reageerde op deze reactie.

  14. De drie ton euro’s waar ik over sprak komt van de Telegraaf. Om precies te zijn ’tot drie ton’. Ergens anders lees ik € 90.000,–.

    Het maakt ook niet uit, het gaat om enorme bedragen.

  15. De NOS en RTL4 lieten in het tv-journaal weten dat het leger tankstations bevoorraad. Ze lieten niet weten of het leger de capaciteit heeft om dit afdoende te doen. Ik denk van niet.

    Ik kan me voorstellen dat er door de vrachtwagenchauffeurs onwettige acties ondernomen worden om de bevoorrading te dwarsbomen. Daarover hoor ik niets in genoemde media.

    Een supermarkt is heel snel leeg als bevoorrading uitblijft. De staking begon maandag. Zijn de winkels leeg? Waarom krijgen we daar geen informatie over?

    Mensen willen voedsel en brandstof , supermarkten en tankstations willen bevoorraad worden.

    Zijn er nieuwe kanalen om aan voedsel en brandstof te komen, buiten het Systeem om? Zijn leger en politie nog bereid op te treden? Het Systeem wankelt.

    Straks moet het buitenland nog soldaten sturen om ‘de orde te herstellen’.
    pcrs [23] reageerde op deze reactie.

  16. @surfer [18]:

    Hier loopt er ook een topic over
    http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?27268-Staking-onder-Griekse-vrachtwagenchauffeurs!

    Inderdaad interessant. Een chauffeur schrijft:

    “En diegenen die in Griekenland eigenlijk niet mee zouden willen doen durven niet te gaan rijden door de diverse wegblokkade,s op strategische punten , met risico,s dat de ramen er uit gegooid worden , kraaienpoten of stukken rots voor de wielen gesmeten zou ik me ook wel twee keer bedenken om te gaan rijden met die heethoofden bij de roadblock,s.”

    Verder:

    De Griekse regering heeft woensdag de reeds drie dagen durende staking van tankwagenchauffeurs beëindigd. Er werd een burgerlijke mobilisatie afgekondigd waarbij de chauffeurs verplicht worden om benzinepompen van brandstof te voorzien. Door de staking was bij benzinepompen geen druppel brandstof meer te krijgen en begonnen voedseltekorten te ontstaan.

    “Geen enkel belang rechtvaardigt het gijzelen van de Griekse maatschappij. Niemand heeft het recht het land te verlammen, niemand”, zo zei de Griekse minister van financiën Giorgios Papaconstantinou.

    Vakbondsleider Giorgos Tzortzatos weigerde te zeggen of de leden zich aan de noodverordening gaan houden. “We zijn nu soldaten van de Griekse staat en we wachten onze orders af”, zo zei hij.

    De opdracht tot mobilisatie werd woensdag gegeven enkele uren nadat overleg met de Griekse regering over een herziening van hun vergunningen op niets was uitgelopen. De chauffeurs zijn onder de noodverordening, die normaal alleen worden afgekondigd ten tijde van oorlog of natuurrampen, verplicht weer aan het werk te gaan. Doen ze dit niet, dan kunnen ze worden aangeklaagd en een celstraf krijgen van ten hoogste vijf jaar.”

    De overheid dreigt ook het rijbewijs af te pakken. (maar ze rijden helemaal niet…)

    Meer via hierboven geplaatste link.

  17. @pcrs [23]:

    “Tankwagens worden beschermd om te voorkomen dat ze worden aangevallen of geblokkeerd door truckers.”

    Met een rotsblok voor je wielen zul je moeten stoppen. Zijn die kleine rotsblokken niet genoeg, dan laat je wat grotere rotsblokken naar beneden komen op strategische plaatsen. En die blijven daar voorlopig liggen. Rotsen genoeg in Griekenland. Stenen genoeg om mee te gooien.

    Er zal zo nu en dan een veldslag ontstaan tussen de truckers en de overheid. De overheid zal zich in moeten houden met haar geweldsmiddelen om geen geweldsspiraal te doen ontstaan.

    Als zich andere groepen zich aansluiten bij de chauffeurs is de ellende helemaal niet meer te overzien.
    ———————————————-

    Het piramidespel komt tot zijn eind. Geleend geld voor vergunningen is verloren. De chauffeurs hadden gehoopt op een waardestijging, net als de huizenbezitters in Nederland.

    Bij toetreding tot de EU had het vergunningenstelsel moeten verdwijnen. Door het uit te stellen komt deze explosie op een wel heel ongelegen moment.

  18. @Indi [5]: Alle vergunningssystemen die er zijn, dienen langzaam afgebouwd te worden. Bijv. met een looptijd van 10 jaar.

    Of je gebruikt een systeem van afschrijving. Ofwel, in een keer weg, waardoor jij een verlies maakt.

    In diverse landen bestaat zoiets in de fiscale wetgeving. Ik woon in de VS en daar mag je dit diverse verliezen (inclusief expliciet dit soort zaken als planschade door de staat!) aftrekken van de belastingen. Kan het niet omdat je niet genoeg geld hebt, schuif je het door. Voor veel van hen bestaat er ook geen tijdsduur dus ook al duurt het 30 jaar (huizen met hypotheken) is dat geen probleem.

    Probleem is dat de staat zélf geen schade wil lopen door de verginningen en alles 100% wil overhevelen op de burger.

    Men zou bijvoorbeeld ook die Griekse chauffeurs kunnen schadeloos stellen door ze te vergoeden afhankelijk van hoe lang geleden ze al de vergunning gekocht hadden. 30 jaar geleden geen vergoeding, 1 jaar geleden volledige vergoeding en dan afbouwen.

    Zelfde treedt in Nederland echter ook op met zaken als mest- en merkrechten bij boeren.

Comments are closed.