fileVrijspreker: U denkt erover om een file belasting in te voeren. Wat is daarvan precies de reden?

Opperdienaar: Allereerst is de reden natuurlijk dat de overheid nog meer geld en macht nodig heeft en nog groter moet groeien om de economie op de been te helpen. Bij economie refereer ik aan de overgebleven belastingslaven die nog niet door de overheid zijn geassimileerd.

Vrijspreker: Is dat de enige reden of heeft u er nog een verklaring bij die refereert aan de ondergang van de wereld, enge terroristen of een belofte van betere diensten, zodat het niet zo overduidelijk diefstal is?

Opperdienaar:Natuurlijk, waar zie je ons voor aan een stel amateurs? Kijk het zit zo: de aarde wordt steeds warmer, zoals de door ons betaalde wetenschappers die straatveger zouden zijn zonder ons gestolen geld, onomstotelijk hebben aangetoond. Aan die opwarming is de belastingslaaf schuldig. Ja, kijk jezelf maar eens goed aan in die spiegel belastingslaaf, schuldig, schuldig aan je eigen ondergang, het vagevuur van de global warming wacht je. Hoe komt dat? Omdat je in je autootje wil rijden en die verbruikt elke 13km een liter kostbare fossiele brandstof die allemaal boeikasgassen afgeven waardoor je in het vagevuur komt. Maar vreest niet, want de door ons betaalde straatvegers hebben tevens aangegeven dat het nog niet te laat is. Als de belastingslaven nu nog een hoop extra geld aan ons geven, is het probleem nog op te lossen.

Vrijspreker: En hoe gaat het afstaan van extra geld aan de heersers daar verandering in aanbrengen?

Opperdienaar: De straatvegers zijn dan bereid hun computermodellen aan te passen zodat global warming verdwijnt en het vagevuur tot het verleden behoort. Verdwijnt als sneeuw voor de zon zeg maar, hahaha.

Vrijspreker: Hoe gaat die belasting vorm krijgen?

Opperdienaar: We wilden eerst een soort kilometerheffing doen, maar het is echter zo dat de wegen continue opgebroken zijn zodat duidelijk is dat

  • Er meer geld nodig is voor infrastructuur, de wegenbouwers fluisteren ons dat ook al toe
  • We meer geld kunnen ophalen aan snelheidsovertredingen in 80km zones
  • Zodat de belastingslaaf weet wie er de baas is in het land als hij machteloos zijn leven zit weg te pissen op ’s rijks wegen.

Een kilometerheffing zou betekenen dat we geen cent binnen krijgen als iedereen stil staat. Het geluk wil echter dat een auto rijdend 1 liter per 13km verbruikt, maar stilstaand vrijwel oneindig veel energie verbruikt zonder van zijn plaats te komen. Dat aspect ‘veel energie verbruiken zonder dat er iets verandert’ sprak mijn staf bijzonder aan en we wilden kijken wat we daar mee konden doen. Toen bedachten we dat we automobilisten moeten belasten voor het in de file staan, omdat ze dan juist veel broeikasgassen per gemaakte kilometer uitstoten. Het belastingcriterium wordt dan ook verbruikte brandstof per gemaakte kilometer. Dat is goed voor het milieu aangezien dit het overbruggen van afstanden met zo weinig mogelijjk brandstof ‘subsidieert’. Daarnaast hebben we geen inkomstenderving als het verkeer helemaal vast staat, zoals elke ochtend het geval is.

Vrijspreker: Hoe komen ambtenaren op hun werk in de toekomstige situatie?

Opperdienaar: Heeft u het nog niet gelezen? Die gaan thuiswerken en krijgen toeslag vanwege hun lagere broeikas uitstoot. Politici moeten wel het hele land door reizen om contact te houden met special interest groepen die de belastingslaaf op 1 of andere manier willen ontginnen. Die hebben ons nodig om de boodschap dusdanig te verpakken dat de onderdaan net niet in opstand komt. Zij willen ze ontginnen en bij doen de bemesting (gooien er stront op) en het oogsten. Daarom vliegen politici met helicopters., want de mensen die belangrijk zijn voor dit land, moeten wel mobiel blijven.

9 REACTIES

  1. Bij de socialistische staat horen wachtrijen. In de Nieuwe Socialistische Staat bestaat dat probleem niet meer vanwege de wachtrijheffing.

  2. Geestig. Met name: “‘veel energie verbruiken zonder dat er iets verandert’ sprak mijn staf bijzonder aan ”

    ik vraag me altijd af hoe private wegen er uit zouden zien. Veel minder files uiteraard, maar ik bedoel het asfalt. Ik heb het vermoeden dat er nu maar wat aangerommeld wordt met inferieur asfalt (en experimenten als ZOAB) omdat het de roverheid toch geen reet interesseert als het weer eens vervangen moet worden. De belastingslaaf sukkelt toch wel door in de file en laat zich verder uitpersen om de extra kosten op te hoesten. En de aannemers vinden het ook wel best natuurlijk. Of wordt er soms overbodig werk uitgevoerd? Of in ieder geval inefficient. (zie ook de film ‘ Falling down’ waarin de wegwerkers bekennen dat er eigenlijk niets mis is met de weg die ze hebben afgezet). Zou een private eigenaar niet kiezen voor iets wat veel duurzamer is (ligt er in het buitenland niet vaker beton?) zodat hij – na wellicht een hogere initiele investering – minder onderhoud heeft en dus meer omzet (betere doorstroming) en minder kosten?

    Wie weet hier iets meer van?

  3. @Hub Jongen [3]: Dan gaan de onderdanen over de grens tanken of smokkelen en moet je dat allemaal weer europees gaan glad trekken.
    Punt is dat je de belastingkoe een schijnbare uitweg moet laten. Dit is al zo gepresenteerd door de Chinese auteur van het boek “the art of war”. Die gaf al aan dat je de vijand een schijnbare uitweg moet bieden die hij zal aangrijpen als hij vermoeid is en dan ….. bam.

    Het idee dat je door maar weinig brandstof te verbruiken de diefstal kunt ontlopen is zo’n schijnbare uitweg. BPM en MRB vrije zuinige autos was er ook zo een. Ze rennen er naar toe en dan ….. bam

  4. @Hub Jongen [3]:

    Hub zei het al maar het is nog erger.

    Als de benzineaccijns wordt verhoogd met het bedrag dat men met de kilometerheffing wil binnenhalen dan loont het al om in saudi arabie te gaan tanken.

    Tarieven die, zonder spitsheffing, werden genoemd lagen al rond de 6 cent per kilometer.

    Uitgaande van 13 kilometer per liter is dat een verhoging van 78 cent per liter.

    Als de belastingslaven dat soort bedragen zien is dat bijna zeker een reden voor opstand.

    Klaas

  5. @Ron Paul Fan [8]: Maar die matrix borden blijven je nog steeds van links naar rechts sturen met een stukje 70 er tussen en dan weer 120, maar opeens weer 80, dus je bent nog steeds het haasje alss je nog een reden hebt om de weg op te gaan.

Comments are closed.