Het incident is voor mij beschamend. Niemand heeft het recht op iemand los te timmeren, omdat hij kwaad op hem is. Een heer kent zijn eigen kracht niet, zegt Ollie B. Bommel, maar een heer dient daarom ook zijn kracht in toom te houden. Er is geen verontschuldiging voor mijn optreden aan te voeren, en ik sta in het ongelijk – juridisch, als Vinkenoog een aanklacht wegens mishandeling tegen mij zou indienen, maar ook moreel.
Aanleiding tot het voorval was, dat ik erg kwaad was geworden, omdat Vinkenoog het optreden van Johnny the Selfkicker, een door hem niet, maar door mij bizonder gewaardeerde dichter, door het doen zakken van het gordijn halverwege afbrak; ik werd nog kwader toen, ondanks mijn desbetreffend verzoek, later in het programma dit onrecht niet werd hersteld; en ik werd verschrikkelijk kwaad toen ik, op mijn stuurse reaksie aan het slot, door Simon Vinkenoog over mijn haar werd gestreeld – iets wat maar weinig mensen mogen doen, onder wie niet Vinkenoog.
Maar het was een stommiteit, die veel geschreeuw heeft opgeleverd en weinig wol. Het zou allemaal nog iets waard geweest zijn als, op de grappige fotoos die van het tafereel gemaakt zijn, heel toevallig iemand een bord omhoog gehouden had met de tekst – Ik noem maar wat – Koopt En Leest Het Uiterst Gedurfde Seksboek Nader Tot U, maar nee hoor: niets dan lawaai, ellende, wroeging en, ten slotte, zoals Kronkel hem zo treffend noemt, ‘een kater als een koningstijger’.
Het konflikt is natuurlijk ouder, en zit dieper. Ik koester geen haat jegens Simon Vinkenoog, en wens hem alle goeds, maar ik word er telkens beroerder van, als ik die piepende aalscholver weer een hele dag moet aanhoren over zijn evangelie, dat niks is als lucht en leugen.
Er is onmetelijk veel leed en onrecht in de wereld. Simon Vinkenoog doet daar niks aan. Ik ook niet, maar ik vent niet met die zogenaamde liefde van hem, die niks kost, en die tot geen enkel offer, geen enkele inspanning, moeite of inzet bereid is. Ik althans heb nog nooit meegemaakt, dat een plan – of het nu een aksie was voor de persvrijheid, voor gevangen schrijvers, voor onderling solidariteitsbetoon, of voor welk reëel en rechtschapen doel dan ook – ik heb nog nooit meegemaakt dat zulk een aksie of plan NIET door Simon Vinkenoog met allerlei drogredenen werd gesaboteerd, getorpedeerd of belachelijk gemaakt.
Er mankeert volgens hem, ik weet niet wat allemaal aan onze korrupte maatschappij, maar als je bij hem komt voor iets anders dan een zeepbel van woorden of een wolk vieze rook, dan is hij niet thuis.
Hij en zijn aanhangers verwarren hun eigen verveling en leegheid met het leed der wereld. Ze haten deze maatschappij, niet omdat die maatschappij hun onderdrukt, zoals ze brutaal genoeg zijn om te beweren, maar ze haten deze maatschappij wegens de vrijheid die zij hen schenkt, omdat zij met die vrijheid niets beginnen kunnen. Hij en zijn meelopers zullen nooit en nergens voor werkelijke en waarachtige vrijheid opkomen, omdat die vrijheid hen met hun eigen onvruchtbaarheid, hun eigen leegheid en hun eigen talentloosheid confronteert.
LANG LEVE HET KAPITALISME!
Gerard Reve
VARA-gids(!), 28 oktober 1967
Uit: Gerard Reve – Verzameld werk, deel 6
Pag. 408-409
Uitgeverij L.J. Veen Amsterdam/Antwerpen
Eerder verschenen op http://hoeiboei.blogspot.com/
Eén van de betere Nederlandstalige blogs
Wim de Bie tweet: “Welke Nederlandse partij durft voor te stellen een paar honderd uit Frankrijk gezette Roma-zigeuners in ons land toe te laten?”
Put your money where your mouth is, De Bie en laat ze in je eigen tuin kamperen.
Gratuite opmerkingen maken á la Vinkenoog kan iedereen.
beek [5] reageerde op deze reactie.
Reve is zooo van de vorige eeuw… enge relnicht.
Oscar [3] reageerde op deze reactie.
@Syb [2]:
Reve overstijgt ‘zijn’ 20ste eeuw. Reve heeft zeer wezenlijke dingen geschreven die de tand des tijds kunnen doorstaan. Verder was hij zijn tijd ver vooruit. In een tijd waarin het de mode was om socialistisch te worden, nam hij afstand van het socialisme (hij had in zijn jeugd zijn portie socialisme wel gehad). In een tijd waarin het de mode was om atheistisch te worden, nam hij afstand van het atheisme (hij had in zijn jeugd zijn portie atheisme wel gehad). In een tijd van politieke correctheid was Reve politiek incorrect.
Met zijn herenliefde heb ik niets, maar op veel andere vlakken zie ik Reve immer als een inspirerende man. Een moedige man die de waan van zijn eigen tijdgeest achter zich liet door te onderzoeken waar het allemaal om gaat. Een non-conformist die in staat is geweest dingen te zeggen waar anderen niet mee weg zijn gekomen. Hij schrijft bovenstaande artikel nota bene voor de VARA-gids. Als je in 1967, toen de hele samenleving links en progressief was, een dergelijk artikel in een rood omroepblad gepubliceerd weet te krijgen dan beschik je over een groot talent. En dan heb ik het nog niet eens over zijn boeken, laat staan zijn brieven (die ik persoonlijk interessanter vind dan zijn boeken).
beek [4] reageerde op deze reactie.
@Oscar [3]:
Zo sta ik ook tegenover Reve, Oscar. Ik genoot van zijn scherpe pen, zijn geweldige ironie, en zijn scherpe waarnemingen.
De homo-erotiek moest je helaas op de koop toe nemen; die hebben veel bedorven wat mij betreft.
Overigens blijft het vreemd dat links zich graag profileerde als de beschermer van de homo’s, maar zodra er een rechts homo-politicus aan gezag begon te winnen, de man eveneens door links met genoegen als vuile nicht werd weggezet.
Links geeft niks om onderdrukten.
Links geeft alleen om linkse zogenaamd onderdrukten.
Oscar [6] reageerde op deze reactie.
@Peter de Jong [1]:
Kapitein Haddock (Kuifje) nodigde een groep zigeuners uit op zijn eigen landgoed, om hen te verlossen van de vuilnisbelt waarop ze bivakkeerden. De politie deed niet meer dan Haddock te waarschuwen, maar erkende dat de kapitein hier moest doen wat hem goeddunkte.
Kuifje lezen was kennelijk al libertarisch correct?
Peter de Jong [10] reageerde op deze reactie.
@beek [4]:
Het gaat er bij links puur om de westerse, bourgeois, beschaving te ontwrichten. Vroeger gold homoseksualiteit als subversief. Nu dit niet meer het geval is, is de liefde tussen de linksmens en de homofiel bekoeld. Het gaat de linksen niet om opkomen voor de onderdrukten. De bevolking van Darfur en Zuid-Soedan en de christenen van Irak, Egypte en Pakistan mogen wat betreft de linksmensen gerust kreperen. Conflicten waar geen partijen op de hak kunnen worden genomen die als westers worden beschouwd vinden de linkse mensen helemaal niet interessant.
Documentaire over de ontstaansgeschiedenis van de politieke correctheid (Engelstalig):
http://www.youtube.com/watch?v=qyu-9-OhHog&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=KI3ulKg5gH4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Mk6C3s1ol1A&feature=related
Die kleinburgerlijke reacties van dat men Reve hoog heeft zitten máár wel even expliciet meent te moeten verduidelijken dat men niets met dat van de “herenliefde” heeft. Alsof iemand dat interesseert!
Als de dood, doodsbang dat “men” weleens zou kunnen denken dat ze zelf ook gay zijn omdat ze Reve lezen.
En dat in 2010!
Peter de Jong [8] reageerde op deze reactie.
Oscar [9] reageerde op deze reactie.
beek [11] reageerde op deze reactie.
@Egor [7]:
Groot gelijk dat je voor de homo’s opkomt Egor. Die hebben het al moeilijk genoeg met die k*t-Marokkaantjes.
===
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1390241.ece/Homostel_weggepest_uit_Utrecht
@Egor [7]:
Passages van Reve als
Eindelijk in de herfst des levens, en terwijl ik reeds in de verte de sferenmuziek der stervenden hoorde, zou ik mij voor God kunnen rechtvaardigen, als ik schreef hoe ik de Meedogenloze Jongen zou eren en dienen zonder ooit iets meer te verlangen dan dat hij mij niet de koortsige hoop zou ontnemen, dat ik eens, nadat ik hem zou hebben geholpen bij het traag en langdurig martelen van Loeki uit de film Mensen van Morgen, zijn hemd zou mogen lostrekken en zijn rug en lendenen zou mogen aanraken en zijn donzen borst strelen, waarin ik zijn hart van vindingrijke wreedheid zou voelen dreunen; om dan, als in een duizeling, mijn hand te laten afdalen, onder zijn broekriem door, tot ik zijn kloppende, van bloed verzadigde dolk en levensboom zou voelen, die ik niet meer zou loslaten, voordat hij mij zou zegenen en ik zijn Heilig Vocht, in een weldadige, verzengende gloeiing, in mijn handpalm zou voelen spuiten. (-Mammie, droomt hij dat nou allemaal, of is het echt? – Kind, niet zo zeuren.) kan ik erg waarderen, vanwege de stylistische kwaliteiten. Daar kan ik enorm van genieten. Maar met het motief van zulke passages, de gelijk geslachtelijke geslachtsdaad, heb ik niets. Met het thema, dat ten diepste religieus is, heb ik echter wel veel.
Ik kan een enkele keer ook het werk van een socialist waarderen (een enkele keer, meestal zijn getalenteerde kunstenaars conservatief/reactionair), terwijl ik niets met dat socialisme heb. Ik hou bijvoorbeeld erg van Oscar Wilde en Marcel Proust, evenals als Reve ook van de geïnverteerde kunne, maar ik heb niets met hun salonsocialisme.
‘Kleinburgerlijk’ en verwijzen naar de tijd (en dat in 2010, en dat in de 21ste eeuw, ‘in welke tijd leef jij?’, we leven niet meer in de 19de eeuw etc.) zijn cultuur-marxistische manieren om mensen af te serveren.
@beek [5]:
Ja, Hergé was een geweldige stripschrijver. Hij wordt altijd beticht van fascistische sympathieën, maar dat zie je in zijn strips niet direct terug (het vooroorlogse ‘De scepter van Ottokar’ is eerder anti-fascistisch).
Hij publiceerde tijdens WOII in de Duitsgezinde krant Le Soir het verhaal ‘De geheimzinnige ster’. Daarin waren de Amerikanen de schurken en kwam een slechte Joodse oliemagnaat voor. Na de oorlog mocht hij in geen enkele krant meer publiceren.
Overigens werd een paar jaar geleden nog het album ‘Kuifje in Afrika’ in de UK als racistisch bestempeld en op de lijst van volwassenenstrips gezet. Een Congolees student in Brussel eiste toen ook een verbod op het album.
Het nieuwe Hergé museum in Louvain-la-Neuve is erg fraai geworden:
http://www.hergemuseum.com/
beek [12] reageerde op deze reactie.
@Egor [7]:
Bart Croughs liet goed zien in zijn boek ‘In naam van …. de homo…’, hoezeer de homoseksualiteit werd gepolitiseerd. Alles om die kleinburger zijn burgerlijkheid te ontnemen. Je zou verbaasd staan over de hoeveelheid kleinburgerlijken in deze.
Hun echte opvattingen zijn echter ondergronds gegaan, vanwege die politieke correctheid.
Oscar [13] reageerde op deze reactie.
@Peter de Jong [10]:
Dat gezeur over racisme. Negers zouden belachelijk worden afgebeeld in dat stripverhaal. Vergeten wordt dat ‘blanken’ net zo belachelijk worden gemaakt.
Herge was een meester in de karikatuur. Nog steeds moet ik aan zijn figuurtjes denken als ik mensen op straat zie lopen.
@beek [11]:
Als kleinburger voel ik mij natuurlijk maar een kruimel in het virtuele gezelschap van homovriendelijke, ‘gay-minded’, kosmopolieten. En dat in 2010! 8)
Peter de Jong [14] reageerde op deze reactie.
@Oscar [13]:
Homoseksualiteit komt ook bij een groot aantal diersoorten voor. Het heeft een biologische functie (onderdrukken van zwakke genen):
http://www.nu.nl/wetenschap/2024049/homoseksualiteit-helpt-diersoorten-overleven.html
Opvallend is wel dat homomannen veel creatiever zijn dan heteromannen, die op hun beurt weer creatiever zijn dan heterovrouwen, terwijl lesbische vrouwen het minst creatief zijn. De biseksuelen zitten tussen hun homo en hetero varianten in.
Blijkbaar zijn homomannen en lesbische vrouwen in de loop van de evolutie ontstaan om de superieure positie van mannen tov vrouwen in het algemeen te benadrukken. 😉
===
*)
Prijswinnaar: de Rotterdamse conservator Cees Moeliker won een ‘onnozelheidstrofee’ voor zijn ooggetuigeverslag van homoseksuele necrofilie bij de wilde eend.
Zijn prijs kwam letterlijk aanvliegen. Op 5 juli 1995 vloog een wilde mannetjeseend zich te pletter tegen de nieuwe vleugel van het Natuurmuseum in Rotterdam. De spiegelende glazen façade had al vaker slachtoffers geëist. “Een ongewoon harde klap, één verdieping onder mijn werkkamer, duidde op alwéér een botsing, en een nieuwe aanvulling op de vogelcollectie,” beschrijft conservator Cees Moeliker het incident een paar jaar later droogjes in DEINSEA, het wetenschappelijk tijdschrift van het Rotterdamse museum.
Tot zijn ontstelling zag Moeliker vervolgens hoe de dode eend door een soortgenoot – eveneens van het mannelijk geslacht – vijf kwartier lang verkracht werd. Het ooggetuigeverslag dat hij daarover schreef – ‘De eerste beschrijving van homoseksuele necrofilie in de wilde eend’ – leverde Moeliker gisteravond de Ig Nobelprijs voor biologie op.
BRON: http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/14327420/
Oscar [15] reageerde op deze reactie.
@Peter de Jong [14]:
“Opvallend is wel dat homomannen veel creatiever zijn dan heteromannen,…”
Wat een onzin. Reve, Proust, Wilde, Komrij, Garcia Lorca en Tsjaikovski (en waarschijnlijk Michelangelo) zijn uitzonderingen. Doorgaans zijn de vierderangs artiesten homo. Of eersterangs in popi-bastaard-genres als de musical, design of het ontwerpen van mode danwel in recreatieve beroepen als visagie of bloemschikken.
Scheppende kunstenaars, schrijvers, schilders, architecten en componisten zijn doorgaans heteroseksuele, Europese, mannen.
Delacroix, Goya, Rubens, Rembrandt, Velazquez, Vermeer…allemaal hetero’s
Picasso, Dalí, Delvaux, Willink, Magritte…allemaal hetero (en dat in de homovriendelijke 20ste eeuw)
Cervantes, Stendhal, Flaubert, Balzac, Musil, Nabokov, Dante, Hermans, Multatuli, Joyce, Dostojevski, Toergenjev, Gogol, Svevo, Pirandello, Borges, Kafka….allemaal hetero’s
Beethoven, Bach, Haydn, Mozart, Brahms, Monteverdi, Dvorak, Mahler, Chopin, Wagner, Rossini, Verdi, Schumann, Liszt….allemaal hetero’s
De creativiteit die geïnverteerde manspersonen eigen zou zijn, is een 20ste eeuwse mythe…toen er niet meer zulke hoge eisen aan de schone kunsten werden gesteld leek de nichtenkunstenmaker opeens waarlijk ver op de heteroseksueel voor. Maar af en toe een leuk, decoratief, handtasje kunnen ontwerpen, een blosje op een wang poederen of een showbizz-programmaatje presenteren is iets anders dan kunstenaarschap.
Peter de Jong [16] reageerde op deze reactie.
@Oscar [15]:
Het homoseksuele deel van de bevolking is maar 5-10%. Een veel groter deel van schrijvers, schilders, artiesten en ontwerpers is echter homo. Dit wordt verklaard uit het feit, dat homo’s gewoonlijk meer gewend zijn risico’s te nemen en af te wijken van de norm. Zij zijn minder angstig om hun creativiteit te uiten dan ‘normale’ mensen.
http://www.amnation.com/vfr/archives/007751.html
Oscar [17] reageerde op deze reactie.
@Peter de Jong [16]:
Je gaat totaal niet in op wat ik te melden heb. Dat homo’s – veel vaker dan hetero’s – wel eens een leuk, decoratief, handtasje ontwerpen, een blosje op een wang poederen, een showbizz-programmaatje presenteren, een riedeltje zingen in een musical of een boeketje bloemen schikken is waar. Maar het is creativiteit met een kleine c. Kunstenaars met een grote k zijn meestal hetero.
Neem alleen al Tsjaikovski. Hele mooie thema’s hoor, daar niet van, aan de melodie van de eerste bewegingen van het Eerste Pianoconcert, het Vioolconcert en de Pathetique zou menige heterofiele componist nog een puntje kunnen zuigen, maar gaandeweg heeft hij de neiging in te kakken. Tsjaikovski zou ik geen kleine jongen willen noemen, maar is echter lang zo groot niet als zijn heteroseksuele generatiesgenoten Brahms en zelfs Dvorak. En dan is het met de 20ste eeuwse Engelse homo-componist Benjamin Britten nog treuriger gesteld. Wat een infantiele aansteller was dat! Geen poging tot een melodie is mij bij gebleven. Rotzooi is het. Het gehele œuvre zou nog niet in de schaduw mogen staan van een willekeurige compositie van de 20ste eeuwse Franse hetero-componist Olivier Messiaen.
En dan de beeldende kunsten. Er is geen eeuw geweest waarin het zo populair was om er voor uit te komen dat je het heren dubbelspel was toegedaan als de 20ste, maar aan de top der beeldende kunstenaars scoort de geïnverteerde medemens maar matig. Alleen in de tak van de beeldende kunst die neigt naar design zijn de nichten oververtegenwoordigd. Keith Haring en dergelijke verspreiders van het Aids-virus.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/
Keith_Haring_Berlin-Tiergarten.jpg
Suggestieve stalagmieten. Het mag dan wel “The Boxers” heten, maar het zijn fallische symbolen die gaten penetreren. Typische homokunst. Simplistisch, designachtig, banaal en vulgair.
Welk een contrast met het werk van de heteroseksuele surrealist Paul Delvaux!
http://www.tonvandenborn.nl/delvaux.jpg
http://www.suspectguru.com/images/museum/paul_delvaux.jpg
Toegegeven, Reve, Proust en Wilde waren grote schrijvers én Griekse ruiters. Maar, zoals reeds opgemerkt, waren zij uitzonderingen.
Laten de barebackende componisten zich in vredesnaam tot de musical beperken en laat de beeldenmakers die poot zijn zich bepalen tot het ontwerpen van handtasjes. Waarlijk grote kunst kan men beter aan heteromannen (van Europese komaf) over laten. Als het anders zou zijn, dan zou ik er geen enkele moeite mee hebben dit te erkennen.
Peter de Jong [18] reageerde op deze reactie.
@Oscar [17]:
Je kwaliteitstoets wordt niet gestaafd (!) door de praktijk. 😉
De verhouding goede vs slechte homokunstenaars (van schrijver/presentator Hans Goedkoop tot zanger/entertainer Gerard Joling) is niet kleiner dan de goede vs slechte heterokunstenaars (van schilder Evert Tielen tot zanger Jan Smit).
Waar het om gaat is, dat de verhouding tussen homokunstenaars en heterokunstenaars veel groter is dan de verhouding tussen homo’s en hetero’s. Dit bewijst, dat homo’s creatiever zijn dan hetero’s.
Oscar [19] reageerde op deze reactie.
@Peter de Jong [18]:
Ach, kom op, Peter…al jij gelijk hebt….noem mij dan eens tien werkelijk grote componisten die Janetten waren? En vijf bruinwerkende schilders van de 20ste eeuw die zich kunnen meten met Picasso of Dalí?
Natuurlijk….mode-ontwerpers zijn vrijwel altijd gay. En vrijwel alle visagisten, bloemschikkers en danstuthola’s ook. Voorts is ook een groot deel van de presentatoren een Truus. Op de planken staan doorgaans naar verhouding veel Jos Brinken en Albert Mollen.
Maar ga eens operazangers en musicalzangers af om te toetsen wie Schwule is en wie niet. Met een kriebelig falsetstemmetje een liedje in een Joop van den Ende productie kwelen en daarbij even koket met je kontje wiegen maakt je nog niet tot een grote, uitvoerende, kunstenaar.
Ga gewoon eens na wie van de kunstenaars die er werkelijk toe doen geïnverteerden waren/zijn. Ik daag je uit!
Comments are closed.