Geenstijl kopte gisteren dat een HBO-diploma bij InHolland niets waard is. Het blijkt specifiek om studenten Media en Entertainment management te gaan, zij komen niet aan de bak. Nu, dit zal voor veel Vrijspreker-lezers geen verrassing zijn. Wat me verbaast is dat de studenten een schadevergoeding willen van de school.
Hoe werkt het nu. Leerlingen krijgen overheidssubsidie om een willekeurige studie te doen. Er is dus een incentive om makkelijke, leuke studies te doen. Scholen krijgen betaald per afgestudeerde leerling. Kortom, hoe meer er afstuderen hoe beter. Een kind kan zien dat dit systeem slecht werkt.
Hoe werkt het in een vrije markt. Leerlingen krijgen geen overheidssubsidie voor de studie die ze willen doen. De studiekeuze zal dus goed moeten worden afgewogen. Is de studie het waard om er veel kosten aan te maken? Kan ik het geld voor de studie lenen? Banken, ouders en bedrijven zullen bereid zijn het geld te lenen, als ze erop vertrouwen dat het geld uit toekomstige inkomsten wordt terugbetaald. Kortom, meer mensen dan nu zullen worden opgeleid om te werken. Hetgeen de productiviteit in de samenleving als geheel zal verhogen. Ook zal er in een vrije markt minder of geen overheid en een kleinere financiƫle sector zijn, van oudsher een plaats waar veel communicatie, media- en vrijetijdskundigen (en economen) een plek weten te vergaren.
Dit alles zal een dramatisch effect hebben op het aantal mensen dat zachte studies gaat doen.
Maar wat me verbaast, is dat studenten nu schade gaan verhalen op de school. InHolland gaf te makkelijk diploma’s weg, via de ‘Theo-route’. Wie bepaalt wanneer diploma’s te makkelijk worden weggegeven? In een vrije markt zou dit direct worden afgestraft met vraaguitval. Goede opleidingsinstituten zouden in een vrije markt alles op alles zetten om kwalitatief hoogwaardige leerlingen af te leveren. Heeft InHolland ze ooit een baan gegarandeerd? Ik moet zeggen dat ik de individuele afspraken niet ken. Maar stel dat de school overgaat tot uitbetalen van een schadevergoeding, dan zal hier direct een precedentwerking vanuit gaan. Iedere werkloze kan zijn vroegere school wel gaan aanklagen. De rekening hiervoor zal uiteraard weer bij het productieve deel van de samenleving worden neergelegd.
Tijd om de tucht en het heil van de vrije markt los te laten op onze inefficiƫnte, ineffectieve, immorele educatie-industrie.
In de eerste instantie, wie bepaald of de diploma te makkelijk is afgegeven?
De leerling had ook de keuze hier niet aan mee te doen en gewoon te studeren of als die het hier niet mee eens was niet naar die school te gaan maar een andere.
EIgen keuzes.
Daarbij zou school zelf moeten bepalen naar de wensen van de afnemer van de studie hoe deze ingevuld moet worden.
Het zou zelfs in een vrije markt mogelijk zijn voor hogere studies zowel als lage enkel een examen te doen als test van bekwaamheid en zo als een speer er doorheen te gaan, als je kan bewijzen dat je de kennis bezit d.m.v. test.
scheelt je enkele jaren en dus ook college geld.
Goed voorbeeld is de fontys die schandalig omgaat met schoolgeld.
Zo is een laatstejaars HBO nauwelijks op school geweest (2zx) omdat de school gewoon geen leggen of colleges gaf en de helft van de tijd afzei omdat de leraar er niet was, Leerling moest enkel nog examen doen dit jaar en 2x een bezoek afleggen.
Omdat het zo moet van de overheid.
Weer meer schoolgeld betalen voor eigenlijk helemaal niks
“Het blijkt specifiek om studenten Media en Entertainment management te gaan, zij komen niet aan de bak.”
Als je opleidingsnaam een aantal spelfouten bevat, kan ik me voorstellen, dat een werkgever je niet uitnodigt. Het getuigt niet van een kritische geest.
Zou er in een vrije markt uberhaupt iets kunnen bestaan als het ‘HBO’? Van de meeste HBO opleidingen heb ik niet de indruk dat deze ook maar in enige behoefte bij bedrijven voorzien. Praktische opleidingen als HEAO, HTS en Lerarenopleiding kunnen net zo goed als onderafdeling bij een universiteit worden ingedeeld. Dan leren de studentjes misschien ook nog eens hoe zij moeten rekenen en spellen. (en nu maar hopen dat er geen tiquevaudten in mijn reageersel staan, oei oei oei…)
Leucippe [6] reageerde op deze reactie.
“Wie bepaalt wanneer diplomaās te makkelijk worden weggegeven?”
De oud-studenten zijn ook dom om dit op deze manier aan de grote klok te hangen. Iedere personeelsfunctionaris maakt nu driftig een aantekening, dat hij bij Inholland stevig door moet vragen.
Leucippe [6] reageerde op deze reactie.
Jongens, het is volgens mij simpel.
Deze leerlingen hebben geen probleem met een gesubsidieerde studie en waarschijnlijk ook niet met het makkelijk krijgen van het papiertje.
Maar dit is wat er is gebeurd:
– Na onderzoek is gebleken dat diploma’s bijkans worden weggegeven.
– InHolland is hierdoor in opspraak gekomen.
– Werkgevers weten hoe waardeloos dat diploma nu is en geven dat aan bij sollicitanten.
– Sollicitanten hebben “plotseling” een probleem met het feit dat deze praktijk een negatief gevolg zal hebben voor HEN.
– Sollicitanten ruiken geld en klagen de school aan om praktijken waar ze geen probleem mee hadden zolang zijzelf niet werden geconfronteerd met de gevolgen.
Het is, met andere woorden, puur slachtofferschap volgens Nederlandse wijze. Geen verantwoordelijkheid willen nemen voor eigen keuzes en de gevolgen, alles makkelijk willen hebben en krijgen, en de rekening voor de gevolgen bij anderen neerleggen, want het is niet de bedoeling dat burgers die keuzes maken daarvoor ook de gevolgen dragen.
Zo worden mensen vandaag de dag nu eenmaal opgevoed door de staat.
Want hoeveel studenten hebben dat diploma afgewezen toen duidelijk werd dat ze alleen eventjes “bij Theo langs” moesten gaan?
Hoeveel mensen hebben toen een klacht ingediend?
Maar andermans geld ruikt zoet.
Het geld dat men van InHolland wil, is immers geld van de belastingbetaler, maar dat zal deze ex-studenten waarschijnlijk niet veel interesseren.
@Vilseledd [4]:
Dat is niet alleen bij InHolland zo, ook ‘opleidingen’ van de LOI zijn het papier niet waard waar ze op geschreven zijn (directe quote van een HR’er in mijn bedrijf :)).
@Bon Vivant [3]:
Ik ben het verder eens met Bon Vivant. Veel hbo-opleidingen (onderwijsvormen schrijf je met kleine letters en je moet een koppelteken gebruiken ;)) zijn waardeloos.
Een citaat van een oud-docent aan de RUG:
“Vroeger op de lagere school kreeg ik eens in de zoveel tijd een rapport. Daar stond dan keihard in of je het goed of slecht deed.
Toen mijn zoon op de lagere school zat, werd er wat meer rekening gehouden met de tere kinderziel, en ook met die van de jonge ouders. Er stond dat in plaats van dat je dom was: er is nog volop ruimte voor ontwikkeling.
Ik heb die oefentoetsen nagekeken en ik moet zeggen: er is nog volop ruimte voor ontwikkeling!”
[Edit]Oh! Ik wist dat ik eerder een soortgelijk topic had gezien.
http://edition.cnn.com/2009/US/08/03/new.york.jobless.graduate/
Kleine samenvatting: deze vrouw had een beneden gemiddeld GPA (erg belangrijk in Amerika) en had na drie maanden nog geen baan. Vervolgens probeerde ze de universiteit aan te klagen omdat zij nog geen baan had. š
Een universiteit zou er dan heel anders uitzien in Nederland.
Diverse faculteiten zijn volkomen onzin wat betreft het economisch belang van een land.
O.a
Godgeleerdheid.
Leuk voor de hobby of de geĆÆnteresseerde.
Letteren
Vreemde talen leer je wel op een meao, heao etc. Studie over het ontstaan is leuk voor de hobby.
Gedrag en maatschappij wetenschappen
Nederland heeft de meeste psychiaters per inwoner, volkomen krankzinnig.
Cultuur en kunst.
Leuk voor de hobby
Rechten
Leuk voor de binnenlandse bureaucratische economie, maar als land heb je er niets aan.
Nodeloos veel wetten en regels.
Dit zou meer gericht moeten zijn op de handel.
Geschiedenis
Dit leer je wel op het basis/voorgezet onderwijs.
Diepgaande is voor de hobbyist.
etc, etc,
Eigenlijk leveren alleen de faculteiten die in(directe) band hebben met de technologie wat op voor de economie.
Blijven over; Medisch, natuur, scheikunde, wiskunde, ict, ruimtevaart, sterrenkunde, biologie.
De universiteiten zouden halveren.
Veel kan via internet zonder dure gebouwen etc, behalve de praktische dingen.
Het zou meer gericht moet zijn naar de vraag van het bedrijfsleven.
Vraag niet naar het huidige rendement van de wel nuttige faculteiten.
Comments are closed.