Telecomwaakhond Opta, u weet wel de belangenbehartiger voor de consument, is horecagelegenheden die gratis Wifi aanbieden aan het bestoken met facturen. Volgens de Opta zit het namelijk zo: wie in de openbaarheid aan meerdere mensen internet verschaft, is een netwerkaanbieder. En die is verplicht om zich voor tenminste 250 euro per jaar, te registeren bij de Opta. Dus alle hotels, McDonalds, koffiehuizen en iedereen die deze service aan zijn klanten aanbiedt, moet bloeden. De Opta is druk bezig om gratis wifi-internet uit de markt te prijzen en de horeca dieper het moeras in te trappen.
Daarbij verschuilt deze prijsopdrijver zich achter een letterlijke interpretatie van de Telecomwet en een klacht van een niet nader genoemde ‘echte’ internetaanbieder die zich oneerlijk beconcurreerd voelt door de horeca. Fout na de oorlog zeg maar.
Naast de registratie en de kosten moet de aanbieder direct investeren in een serverparkje waarop het surfgedrag van alle klanten wordt bijgehouden, want dat moeten alle internet service providers volgens de wet. Dat is voor uw eigen veiligheid uiteraard, gelukkig heeft u niets te verbergen en de overheid zou eens wat data tekort komen…
Horeca Nederland reageert als volgt: ‘Kennelijk heeft de crisis de telecomsector zo hard geraakt dat Opta op zoek is naar andere bronnen om haar activiteiten te bekostigen.’
Kan Youp van ’t Hek daar niet eens over twitteren ?
Triest inderdaad; ik dacht al eerder: wanneer komen ze daartegen in het geweer? Dat is dus nu. Volgens mij biedt de internetprovider van de horecagelegenheid internet aan aan deze horecagelegenheid en maken de klanten hier gebruik van. Doordat meer mensen van één aansluitpunt van een reeds bestaande provider gebruik maken, is er niet ineens een nieuwe provider geschapen. En van “oneerlijke concurrentie” is helemaal geen sprake, want je gaat niet je abonnement opzeggen, omdat je in het café in de buurt kunt internetten. En als het wel zo is, hebben ze pech gehad, net als de muziekindustrie. Diensten komen en gaan, net als de rondtrekkende artiesten voor de muziekindustrie, de kopiïst na de uitvinding van de boekdrukkunst en de kleine winkelier na de opkomst van de zelfbedieningswinkel alias supermarkt.
Het zou zonde zijn, wanneer door zo een stel dorre bureaucraten een leuk systeem, waarbij mensen gratis kunnen internetten in hotels, om zeep helpen. Ruimen die bureaucratenzooi. Ga echt werken!
Ikzelf en velen met mij, maken tegenwoordig gebruik van internet via de mobiel telefoon.
Voordien werd het ook niet zo ruim aangeboden.
Dus dat een telecom aanbieder zich nu zorgen maakt om de concurrentiële uit de horeca lijkt me onzin.
Ik denk dat horeca internet het meest gebruikt wordt door de buitenlandse toerist. Zelf maak ik daar ook gebruik van wegens belachelijk hoge kosten die internet in het buitenland met zich meebrengen.
Laat de Opta zich daar eens druk over maken.
Als is de Opta nog zo snel, nieuwe technologie achterhaalt hen wel….
Oplichtende Paternalistische Tering Ambtenaren: OPTA
En die 250 euro of meer waar tovert de Opta die vandaan? Ze zou er ook 2500 euro of meer van kunnen maken. Het zullen wel hele slappe berekeningen en redenaties aan ten grondslag liggen. Gooi onmiddellijk de Wifi’s en de Wafi’s de deur uit en laat ze het verder maar zelf uitzoeken. Net als het betalen voor muziek, een kroeg of winkel zou ook kunnen overwegen geen muziek of alleen muziek van één of ander coverband of zelfgeproduceerde nummers kunnen afspelen.
Tja dit is nu eenmaal de verkankerde en door en door verrotte wereld waarin we leven, dit soort excessen zijn voorbodes van een groot en machtig einde en ik denk dat the grand finale niet lang meer op zich laat wachten, al weet men het einde met veel kunst en vliegwerk aardig te rekken. Maar op de top van de waanzin zullen we allemaal worden afgerekend, ook de Opta en andere maatschappelijke gezwellen zullen de dans niet ontspringen…Betaald horeca NL al voor dansen in de kroeg, want er zal toch wel iemand zijn die een dans kan claimen en een bak koffie van DE mag die zomaar aan iedereen worden geschonken?
pcrs [10] reageerde op deze reactie.
De berichtgeving dat OPTA achter horeca aan zou zitten die (gratis) wifi levert aan klanten, klopt niet. Meer informatie is te vinden op de website van OPTA: http://www.opta.nl/nl/actueel/alle-publicaties/publicatie/?id=3296
Met vriendelijke groet,
Cynthia Heijne
(woordvoerder OPTA)
Seneca [9] reageerde op deze reactie.
Het is net de belastingdienst. Ze kunnen het niet leuker maken, maar waar ze nu feitelijk voor dient blijft, althans voor mij, een groot raadsel. Rookgordijnen zo hoog dat een gewoon mens er stil van wordt en dat is dan ook precies de bedoeling en wie niet mee wil in de hersenloze maatschappij kan rekenen op flinke sancties. Wel vreemd dat de broeders en zusters die een vinger in de pap hebben onder en boven de wet hun ding mogen doen. Want ze kennen elkaar vast wel de heren en bijten elkaar echt niet. Ze zullen lachen onder het genot van champagne en kaviaar, betaald door ons natuurlijk, zoals altijd.
…Tja, de heren en dames lusten er wel pap van en vreten zalig mee uit de ruif,..totdat de dag NUL komt en dan gaat het kaarsje uit en is het over met poppenkast spelen, de naakte waarheid zal koud en ijzig voelen, maar is wel de waarheid. Tot latùrrrr!
Ietsiepietsie off-topic. Lekker op jezelf en (h)eerlijk met jezelf zijn en bouwen aan een droom. Misschien een illusie en noem hem gek, maar ik vind het geweldig….
http://www.youtube.com/watch?v=qK89UuytMpk
@Cynthia [6]: ‘De laatste drie partijen bieden internetdiensten aan hotels of andere instellingen en komen daarom mogelijk in aanmerking voor registratie. OPTA heeft deze bedrijven daarom om aanvullende informatie gevraagd. De betrokken ondernemingen zijn inmiddels door OPTA op de hoogte gesteld over de uitkomst van de toezichtsactie.’ Ik zou niet weten wat er niet aan de berichtgeving klopt? Of moeten we stil afwachten totdat dit eenzijdig afgekondigd en landelijk ingevoerd is ?
@IIS [5]: 250 euro is waarschijnlijk een bedrag dat de ondernemer waarschijnlijk bereid is te betalen om die service aan zijn klanten te bieden.
Pf, ik vindt de berichtgeving op de OPTA website ook maar erg speculatief/na eigen invulling:
“Sinds 2003 hanteert OPTA het uitgangspunt dat horeca-ondernemers die slechts hun eigen gasten (bijvoorbeeld via een WiFi-netwerk) toegang tot internet willen bieden zich over het algemeen niet hoeven te registreren bij OPTA”
Hoezo over het algemeen?
deze is ook erg leuk:
“OPTA is dit onderzoek gestart naar aanleiding van een klacht over concurrentievervalsing van een bedrijf dat volgens eigen zeggen soortgelijke diensten levert, en zich wel bij OPTA heeft moeten registreren”
Blijkbaar is het effect van registratie bij OPTA hogere bedrijfs kosten?
Dus feitelijk verzorgt OPTA concurentievervalsing.Of interpeteer ik dat verkeerd..
maak uw eigen conclusie.
Als de OPTA dat vindt dan is de oplossing simpel. De ene dienst is de andere waard…Dan mag je megalangzaam genieten van de reclame van het betreffende bedrijf… Of mag dat van de OPTA ook al niet. Wat een ge(k)leuter.
Comments are closed.